Permalänk
Medlem

Val av mediaspelare

Hej!

Har tänkt köpa en mediaspelare till mor och far, dom har en Samsung tv (75", 8 serie. Årsmodell 2016) idag. Jag kommer lägga över filmer på en usb sticka/extern hårddisk så kravet är att mediaspelaren har usb ingång.

Menyn/manövreringen ska även vara hyfsat enkel.

Vad föreslår ni?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Har inget bra förslag på mediaspelare för usb. Men har du övervägt att bygga en htpc som kör Plex? Plex finns en app för Plex till Samsung, som riktigt enkel att använda. Går att använda en hallon paj 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk

@emilson:
Lätt en Mi Box
Har ett par stycken själv, käkar det mesta och du slipper transcoda mm. Plug-n-play så att säga

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Har inte en så modern TV:n inbyggd mediaspelare? På min TV som har typ 3 år på nacken kan jag stoppa in ett USB-minne och spela filmer direkt från det.

Permalänk
Medlem

Som ovan skrivit testa att koppla in ditt usb direkt i TVn.

Tycker att den inbyggda media spelaren funkar bra/tillräckligt bra.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har dina päron inte jättestora krav så kanske en beg WD TV alt en beg Boxee...?
Brukar poppa upp på marknaden för en liten slant med jämna mellanrum!

(jag har bägge hemma och tom sambon som är totalt teknik-nörds befriad/intresserad kan sköta dessa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Har inte en så modern TV:n inbyggd mediaspelare? På min TV som har typ 3 år på nacken kan jag stoppa in ett USB-minne och spela filmer direkt från det.

Tydligen inte så modern, stoppade in en usb-sticka fylld med filmer. Den fixade typ 1 av 10 filmer:-(

Permalänk
Medlem

@frasse_84:

Intressant! Tack för tips!
Denna alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Har dina päron inte jättestora krav så kanske en beg WD TV alt en beg Boxee...?
Brukar poppa upp på marknaden för en liten slant med jämna mellanrum!

(jag har bägge hemma och tom sambon som är totalt teknik-nörds befriad/intresserad kan sköta dessa)

Haha då har vi samma "dilemma". Ju enklare mediaspelare dom får desto mindre support krävs från min sida.

Permalänk
Medlem

För folk som inte är så sugna på att fippla med htpc:n eller mediaspelaren hela tiden skulle jag nog tipsa om att kika på AppleTV 4, den verkar väldigt omtyckt av många...

Permalänk
Avstängd

Kör med någon gammal Xtreamer och det fungerar bra; dock tar min inte X265 så det bör man väl kolla innan man skaffar sin spelare.

Permalänk
Medlem

Apple Tv4 och appen MrMc har jag köpt till både mina och sambons föräldrar, det är en klon på Kodi!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Appletv är inte aktuellt då den inte har usb ingång tyvärr.

Permalänk

@emilson:
Precis, rätt dyra häromkring. Beställde min från England, ännu billigare ifrån kina förstås. Bara att hålla koll på att det är den internationella versionen då det finns fler.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

@frasse_84:

Du råkar inte ha kvar länken från sidan du beställde? Har du stött på något filformat den inte klarat? Funkar det bra med undertexter?

Permalänk

@emilson:
Beställde från https://www.thesolutionshop.co.uk/product/mi-box/ dock under BF så den var 10 pund billigare.
Inte provat några BR-ISO eller 4K än så de kan jag inte uttala mig om, allt annat har gått fint.
Undertexter funkar fint, antingen som en sidfil eller nedladdning direkt från Kodi.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Beställde själv en Mi box från geekbuying igår, väntar på att få hem den nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Beställde själv en Mi box från geekbuying igår, väntar på att få hem den nu

MI boxen är kanon. Kan rekommendera!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tusen tack alla! Blir att beställa en sådan box!

Permalänk

Någon med mer info?
Hanterar den undertexter, filformat mm.

Har idag en Xtreamer som egentligen klarar allt men är sugen på något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsson-peter:

Någon med mer info?
Hanterar den undertexter, filformat mm.

Har idag en Xtreamer som egentligen klarar allt men är sugen på något nytt

Den är ljusår bättre än en Xtremer, du kan köra Kodi, Plex m.m så filformat eller undertexter är inga problem.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Den är ljusår bättre än en Xtremer, du kan köra Kodi, Plex m.m så filformat eller undertexter är inga problem.

Har inte scannat av branschen på länge och vet inte vad Kodi, Plex mm är.

Vill kunna lägga en film på portabel HD och ansluta i en mediabox, kopplad till Receivern med HDMI.
Formaten varierar så bör klara "allt"

Min Xtreamer klarar inte undertexten SUP har jag märkt, duger gott annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsson-peter:

Har inte scannat av branschen på länge och vet inte vad Kodi, Plex mm är.

Vill kunna lägga en film på portabel HD och ansluta i en mediabox, kopplad till Receivern med HDMI.
Formaten varierar så bör klara "allt"

Min Xtreamer klarar inte undertexten SUP har jag märkt, duger gott annars.

Det är helt enkelt mjukvaror för att spela upp media som är väldigt populära och bra. Du får googla själv
Förstår dock inte varför man ska hålla på med usb-diskar och minnen? Är det för att du vill ha med dig filmerna när du reser iväg eller?
Det är 2017, börja streama för bövelen

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Tyvärr fick jag inte tummen ur tidigare iår, men nu har päronen börja tjata på mig. Har det hänt något på marknaden eller är det fortfarande Mi boxen man ska köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilson:

Tyvärr fick jag inte tummen ur tidigare iår, men nu har päronen börja tjata på mig. Har det hänt något på marknaden eller är det fortfarande Mi boxen man ska köra på?

Raspberry pi 3 med Krypton 17.3 ( Kodi)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Raspberry pi 3 + Kodi + några tillägg så får du bilder på alla filmer i biblioteket.

Finns tusentals tillägg b l a Svt Play

Du confar och installerar! Sen är det bara att köra.... och det bästa av allt, dom kan använda Tv:ens original fjärrkontroll för att styra o bläddra pajen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilson:

Tyvärr fick jag inte tummen ur tidigare iår, men nu har päronen börja tjata på mig. Har det hänt något på marknaden eller är det fortfarande Mi boxen man ska köra på?

Har försett mina päron (pensionärer) med diverse mediaspelare i många år nu.
Numera kör dom med nVidia Shield TV, och är toknöjda !
Var lite orolig att den skulle vara lite för komplicerad, men det har fungerat bra (dom är inte teknikanalfabeter dock).
Och att man kan prata med den är tydligen värsta partytricket i deras umgängeskrets

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frasse_84:

@emilson:
Lätt en Mi Box
Har ett par stycken själv, käkar det mesta och du slipper transcoda mm. Plug-n-play så att säga

Har dessa CMore-appen?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes:
Tror inte Cmore har en app anpassad till Android TV, men de borde om inte annat ordna det. Man kan som sagt side-loada vsanliga appar, men då krävs att man har en mus.

Permalänk
Medlem

Vart handlar jag en mii box enklast?

Någon som har erfarenhet av dessa?
https://www.xiaomi-mi.se/sv/mi-smart-home/mi-box-android-tv-4...