Ny dator både för mig och min vän! samma men olika chassin!

Permalänk

Ny dator både för mig och min vän! samma men olika chassin!

Hejsan! jag ska skaffa en ny dator och min vän ska också göra det. Vi tänkte på på samma komponenter i chassit men olika chassin. Eller olika belysning! Detta är en varukorg vi har skrapat ihop. med en 1060 strix o auro motherboard. Dem båda kan man ju ändra färger på, men skulle vara fint med ett chassi som har fönster och gärna lite belysning. Har ni några tips på chassin? Har moderkortet stöd för överklockning? att den överklockar processorn med 1 klick då. samt orkar processor kylaren kyla ner processorn då. Skulle ni ändra nåt i min varukorg ifall ni har 13k som budget? Eller ska man satsa på Ryzen ist?

Vi spelar även Xbox One, vilket vi gör på tv skärmen. Men vi vill gå ner på en monitor som vi använder till datan också. Vi vill helst ha 1ms 144hz och g-sync eller utan g-sync. 24-27 tum! max 4 000kr för monitorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10334659/

Mvh 2 personer sugna på ny dator.

Permalänk
Medlem

@SwedsihNerdGaming Kan vara bra om du faktiskt länkar till varukorgen också

Permalänk
Skrivet av perost:

@SwedsihNerdGaming Kan vara bra om du faktiskt länkar till varukorgen också

Hoppsan, var lite för snabb med att publicera utan att kolla igenom.

Permalänk

Har du möjlighet att överclocka skulle jag satsa på en ryzen 1600+b350 moderkort. De presterar väldigt lika i spel men ryzen erbjuder 6 kärnor vilket är händigt för multitrådade arbeten och möjligtvis bra i framtida spel

Permalänk
Medlem

Kylaren skulle jag byta till Be Quiet Pure Rock, kostar lika mycket men presterar aningen bättre. Corsair CX550M är överprisat, så det skulle jag ändra till ett Fractal Design Integra M 550W (Sweclockers recension).

I övrigt är det väl mest tycke och smak. 7600K är en bättre CPU för spel än t.ex. Ryzen 1600X i dagsläget, men 1600X kanske blir bättre i framtiden p.g.a. fler trådar. Läs gärna Sweclockers recension av Ryzen 5 och bilda dig en egen uppfattning. Båda kommer fungera bra för spel ihop med ett GTX 1060 i alla fall. Hur som helst så har Z270-A stöd för överklockning, likt alla Z270-moderkort.

Personligen skulle jag också föredra att välja en 500GB SSD och slopa den mekaniska disken för tillfället. Fler diskar är lätta att stoppa i senare, men en SSD på 250GB kommer troligtvis snart kännas liten.

Permalänk
Skrivet av perost:

Kylaren skulle jag byta till Be Quiet Pure Rock, kostar lika mycket men presterar aningen bättre. Corsair CX550M är överprisat, så det skulle jag ändra till ett Fractal Design Integra M 550W (Sweclockers recension).

I övrigt är det väl mest tycke och smak. 7600K är en bättre CPU för spel än t.ex. Ryzen 1600X i dagsläget, men 1600X kanske blir bättre i framtiden p.g.a. fler trådar. Läs gärna Sweclockers recension av Ryzen 5 och bilda dig en egen uppfattning. Båda kommer fungera bra för spel ihop med ett GTX 1060 i alla fall. Hur som helst så har Z270-A stöd för överklockning, likt alla Z270-moderkort.

Personligen skulle jag också föredra att välja en 500GB SSD och slopa den mekaniska disken för tillfället. Fler diskar är lätta att stoppa i senare, men en SSD på 250GB kommer troligtvis snart kännas liten.

Okej, det med hårddisken skulle jag nog stanna på det jag ligger på nu, då jag kommer endast ha csgo, steam och operativsystemet på ssd:n. resten kan starta segt enligt mig.

Permalänk
Medlem

flertrådat ? ryzen ?

27 procent högre resultat än den dyrare Core i7-7700K samtidigt som den besegrar rivalen Core i5-7600K med hela 85 procent bättre prestanda.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Är du cs nörd ser det där bra ut. Men ärligt talat hade en begagnad med nytt grafikkort fungerat lika bra. Har du andra krav än cs och liknande spel är ryzen 1600 förmodligen att föredra.

Permalänk
Medlem

ska ni inte överklocka så kanske ett billligare moderkort och montering kan vara ett alternativ,,

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Om dom ska överklocka lite lagom så duger ju ett b350 kort bra (Är så pass lite som verkar skilja så det känns inte värt det.) samt en Ryzen 1600 så att dom får med en kylare som verkar okej. Lägg dom pengarna ni sparar på ett gtx 1080...;o)