Raid 0 visar 2 enheter

Permalänk

Raid 0 visar 2 enheter

Hej
Under Diskenheter i Enhetshanteraren står det Intel Raid 0 Volume och likadant i programmet Speccy där det står 476GB Intel Raid 0 Volume (RAID). Men under "den här datorn" i utforskaren finns det fortfarande två diskar OS_Install (C:) och Data (D:). Ska det vara såhär? Är det inte mening att det ska vara en volym nu istället? Problemet är att min (C:) disk redan har ont om utrymme och får inte plats med en Gta v installation och vet inte hur jag ska gå tillväga om jag ska byta steam bibloteket till disken D då den verkligen är helt tom. Finns inget Program 86 eller liknande där utan står bara "den här mappen är tom". Köpte datorn komplett så har inte fixat något själv med installationen av diskarna så skulle behöva hjälp med hur jag får en fungerande raid 0 volym på en disk så att jag slipper krångla med installationer av spel.

Mvh

Permalänk
Medlem

Något där stämmer ju inte.

Vi börjar med att C: och D: är partitioner, det är alltså inte diskar i sig, men du kan givetvis ha en partition som sträcker sig över hela disken. Eller om du har RAID 0 så kan C: sträcka sig över 2 (eller flera) diskar om man så önskar. Med det utrett, antagligen är det två (synliga) partitioner du har att göra med. En C: för operativsystem och kanske lite småprogram och sedan en D: för lagring etc. Om du vill kan du dubbelkolla detta under datorhantering (högerklicka den här datorn), välj diskhantering och se hur det är (då syns partitionerna som delar av disken, du ska här se en stor disk och flera partitioner på den). Kontrollera även det hela i utforskaren och se hur stor D: är nu när den är tom. Summan av C + D ska hamna i närheten av båda ihop.

Till ditt problem med spel och liknande, vid installationen (kanske under advanced) så finns valet att välja plats där det ska installeras. GTA-V via STEAM exempelvis frågar bland det första det gör var du vill lägga det. Jag har (se sign) en stor hybriddisk där jag la GTA-V på för det tog om jag minns rätt, närmare 60GB disk när det var klart.

Här är lite basic info om hur diskar och partitioner förhåller sig:
https://www.howtogeek.com/184659/beginner-geek-hard-disk-part...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Tack för svar, det verkar som att det fungerar som det ska då. Här är en print på hanteraren https://i.imgur.com/KtR3fDv.png
Det löste sig med installationen. Det kom upp en ruta vid installation i steam som du sa och då var det inga problem att skapa en ny mapp i D: som steam library.