Ny dator - "Ethernet saknar giltig ip konfiguration"

Permalänk

Ny dator - "Ethernet saknar giltig ip konfiguration"

Hej!
Buggade ihop en dator igår men har problem att komma åt internet!
Moderkortet är ett: https://www.dustinhome.se/product/5011003530/z270-a-pro och vad jag har förstått så kan den inte "connecta" till trådlöst. Så jag testade att plugga in internet kabel in "fiber routern". Och då kommer det upp på skärmen "Ethernet saknar giltig IP konfiguration", vad är problemet? Det enda jag har gjort i router inställningarna är att öppna portar för att göra en minecraft server så jag tog bort de.

Mvh Gustav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_gaming:

Hej!
Buggade ihop en dator igår men har problem att komma åt internet!
Moderkortet är ett: https://www.dustinhome.se/product/5011003530/z270-a-pro och vad jag har förstått så kan den inte "connecta" till trådlöst. Så jag testade att plugga in internet kabel in "fiber routern". Och då kommer det upp på skärmen "Ethernet saknar giltig IP konfiguration", vad är problemet? Det enda jag har gjort i router inställningarna är att öppna portar för att göra en minecraft server så jag tog bort de.

Mvh Gustav

Låter som att DHCP servern är avstängd i routern. Testa lägg in en statisk IP adress

Permalänk

@Superolle: Hur gör man de?
mvh

Permalänk
Medlem

@Noob_gaming:

Skrivet av Superolle:

http://i.imgur.com/CWImKpt.png

Gjorde en snabb guide. Citera om du har några frågor!

Citerar mig själv då jag gjort en guide tidigare. Testa sätta IP-adressen till 192.168.1.30 och om inte det fungerar så testa 192.168.0.30.
Subnet ska vara 255.255.255.0

Permalänk
Skrivet av Superolle:

@Noob_gaming:
Citerar mig själv då jag gjort en guide tidigare. Testa sätta IP-adressen till 192.168.1.30 och om inte det fungerar så testa 192.168.0.30.
Subnet ska vara 255.255.255.0

Tack! Det står ju att jag ska skriva in en statisk IP adress. Hur får jag en sån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_gaming:

Tack! Det står ju att jag ska skriva in en statisk IP adress. Hur får jag en sån?

Skickades från m.sweclockers.com

192.168.1.30/192.168.0.30 Välj en fungerar inte den så pröva nästa!

Permalänk
Skrivet av Superolle:

192.168.1.30/192.168.0.30 Välj en fungerar inte den så pröva nästa!

Vad ska stå på standard gatewayen?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Superolle:

192.168.1.30/192.168.0.30 Välj en fungerar inte den så pröva nästa!

Får inte det att funka ):

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Prova förnya ip

Ta upp cmd och skriv iprenew

Permalänk
Skrivet av Noob_gaming:

Hej!
Buggade ihop en dator igår men har problem att komma åt internet!
Moderkortet är ett: https://www.dustinhome.se/product/5011003530/z270-a-pro och vad jag har förstått så kan den inte "connecta" till trådlöst. Så jag testade att plugga in internet kabel in "fiber routern". Och då kommer det upp på skärmen "Ethernet saknar giltig IP konfiguration", vad är problemet? Det enda jag har gjort i router inställningarna är att öppna portar för att göra en minecraft server så jag tog bort de.

Mvh Gustav

När du skriver "fiber routern", vad exakt är det för något? Om det är en vanlig router så ska det ju såklart fungera men om det är en tjänstedelare så dubbelkolla att du verkligen kan koppla in flera datorer i den, att vissa portar inte är dedikerade till t.ex ip-tv eller ip-telefoni osv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av anon276229:

Prova förnya ip

Ta upp cmd och skriv iprenew

Testade det men det funkade inte! Testade att sätta i kabeln i en annan dator och där funkade det fint. Vad kan problemet vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svara på TobiasStockholms inlägg ovan. Det kan t ex vara vanligt MAC-lås men vi behöver veta hur ditt nätverk är kopplat.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

När du skriver "fiber routern", vad exakt är det för något? Om det är en vanlig router så ska det ju såklart fungera men om det är en tjänstedelare så dubbelkolla att du verkligen kan koppla in flera datorer i den, att vissa portar inte är dedikerade till t.ex ip-tv eller ip-telefoni osv.

Jag har testat att koppla sladden till en annan dator och det har fungerat felfritt. Men "fiber router" menar jag den vita boxen man fick när man beställde fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av teejee:

Svara på TobiasStockholms inlägg ovan. Det kan t ex vara vanligt MAC-lås men vi behöver veta hur ditt nätverk är kopplat.

Vad för info behöver du?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte samma moderkort och installerade win 10 men kom inte heller åt internet. Lösningen jag gjorde var att uppdatera drivrutinen för nätverkskortet, dvs fick använda DVDn som följde med. Verkar som om Win 10 installerade fel drivrutin även om allt såg bra ut i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Kört in senaste drivrutinen för nätverket?
Startat om datorn? Dvs valt alternativet starta om på startmenyn?

Permalänk
Skrivet av MiNoSwe:

Köpte samma moderkort och installerade win 10 men kom inte heller åt internet. Lösningen jag gjorde var att uppdatera drivrutinen för nätverkskortet, dvs fick använda DVDn som följde med. Verkar som om Win 10 installerade fel drivrutin även om allt såg bra ut i enhetshanteraren.

Fan, har ju ingen dvd läsare! :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kört in senaste drivrutinen för nätverket?
Startat om datorn? Dvs valt alternativet starta om på startmenyn?

Hur installerar jag drivrutinerna? Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_gaming:

Hur installerar jag drivrutinerna? Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner på annan dator och lägg på USB-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_gaming:

Jag har testat att koppla sladden till en annan dator och det har fungerat felfritt. Men "fiber router" menar jag den vita boxen man fick när man beställde fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att göra "fiber routern" helt strömlös i ca 10min, starta datorn.

Och vad heter den "fiber routern" den vita boxen!
Vilken ISP har du?

Jag gissar på Telia... Ring dom om det inte löser sig. Deras support har blivit mycket bättre med åren, och du kommer få hjälp.

Jag själv har Telia fiber och det ser ut så här:

Tjänstedelare ---- (det röda uttaget) ---> Asus Router -----> Switch/Datorpark.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Ladda ner på annan dator och lägg på USB-minne

Okej, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Testa att göra "fiber routern" helt strömlös i ca 10min, starta datorn.

Och vad heter den "fiber routern" den vita boxen!
Vilken ISP har du?

Jag gissar på Telia... Ring dom om det inte löser sig. Deras support har blivit mycket bättre med åren, och du kommer få hjälp.

Jag själv har Telia fiber och det ser ut så här:

Tjänstedelare ---- (det röda uttaget) ---> Asus Router -----> Switch/Datorpark.

Jag har Bahnhof!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_gaming:

Jag har Bahnhof!

Skickades från m.sweclockers.com

Gör som @niclasc skriver och återkom (missade att du inte installerat drivrutiner)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

@MiNoSwe: Skulle du kunna länka de drivrutinerna? Vet inte vilka jag ska ladda ner från msi sida?

Permalänk
Permalänk

@niclasc: Har lagt över mappen på en usb sticka och fört in den i min nya dator. Men hur i helvete installera jag den? Det är ju bara massa filer i mappen.

Permalänk
Medlem

@Noob_gaming: Ska vi göra allt åt dig?

Permalänk
Medlem

tryck på filen som heter "setup.exe" kan vara ett tips

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

hur går det?

Fick du in drivrutinerna ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av moonblase:

tryck på filen som heter "setup.exe" kan vara ett tips

Fick till det! Tack!🤘🏼

Skickades från m.sweclockers.com