@aaaaaaaaaa: Små och/eller udda layouter mår, i min mening, generellt bra av lite programmerbarhet. Därmed dock inte sagt att alla tangentbord nödvändigtvis alltid måste vara fullt programmerbara. Nedan följer en liten sammanfattning av mina åsikter i ämnet
<60% : I min mening behöver baslagret på i princip varje tangentbord mindre än ett 60% (exvis Poker) vara programmerbart. Det för att användaren själv skall kunna välja vilka skiljetecken, operatorer eller andra specialtecken hen vill ha enkelt åtkomliga, eller var space, backspace och enter, eller vad det nu må vara, skall finnas.
60% : I och med att samtliga alphanumeriska tangenter finns representerade på ett sådant tangentbord och att alla mods finns där de brukar vara, anser jag egentligen inte att full programmerbarhet är helt nödvändigt i den här storleken. Däremot är det bra om man kan programmera om funktionslager som man vill, av ungefär samma anledning som ovan, dvs låta användaren själv bestämma var hen tycker pilarna blir bekvämast att använda, etc.
<TKL : Den här kategorin tangentbord är långt ifrån lika standardiserad som 60%. Den innefattar tangentbord med en extra rad ovan nummerraden, en extra högerkolonn, båda två eller någonting lite mer unikt. Hur som helst är det, för mig, inte skrivet i sten vad de extra tangenterna skall göra. Den extra raden kanske är rimlig att använda för Fx, men i och med att ett standardalphanumkluster är 15u brett finns plats för Esc och F1 - F12 samt två av pause, scroll lock och print screen om man följer standarden för hur den raden brukar se ut. Är det rimligt? Eller skulle en användare kanske vilja ha mediastyrning där uppe? Samma sak med den extra kolonnen; det vanligaste verkar vara att den används för Del, Home, Pg Up, Pg Dn och End, men för någon som jag, som använder kommando + piltangent för att lösa navigation, blir det en värdelös kolonn som jag aldrig använder och hellre hade sett att jag hade möjlighet att påverka så att den har funktioner jag värdesätter för min produktivitet.
TKL - Full Size : Liksom för 60% ser jag inte riktigt behovet av programmeringsbarhet på ett sånt här tangentbord. De är stora, har många knappar och en standardiserad layout. Visst kan man på liknande sätt som ovan motivera att användaren kanske hellre vill ha mediastyrning istället för en numpad och så vidare, men jag är av uppfattningen att de som väljer den här typen av tangentbord väljer dem för de vet vad de får och vill ha de funktioner de erbjuder på den plats de brukar finnas. Många tillverkare inkluderar ju dessutom extra tangenter utöver standard för att erbjuda exempelvis mediastyrning och kan göra så utan att nämnvärt påverka yttermåtten i och med att det finns så mycket dödutrymme, exempelvis ovan numpad.