Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Letade också länge efter en 40+% som tog hänsyn till åäö: slutade med att jag byggde ett eget: Likör 47 (se länk i signatur) (och "<>" tangenten ligger på "tap" på vänster-shift: "hold" är vanligt v-shift))

Så för att svara på frågan: för min del är/var det väldigt intressant med en 40% anpassad till åäö .

Det är snyggt det där tangentbordet du byggt. Hur gjorde du med PCB? Designade du ett eget eller vad?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Det är snyggt det där tangentbordet du byggt. Hur gjorde du med PCB? Designade du ett eget eller vad?

Inget PCB: Teensy+Kabel+Dioder. Se vidare projektloggen eller direkt i Imgurbygglogg-i-bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Inget PCB: Teensy+Kabel+Dioder. Se vidare projektloggen eller direkt i Imgurbygglogg-i-bilder

Ah! Jag kollade bara på det estetiska. Det är så man gör som utsatt Svensk alltså. Jag har lite att lära mig.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Nu ramlade PBT-versionen med Pok3r in på Maxgaming.

https://www.maxgaming.se/vortex

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Nu ramlade PBT-versionen med Pok3r in på Maxgaming.

https://www.maxgaming.se/vortex

About time! MX Clear saknas visserligen och de är lite dyrare än att beställa från Amazon, men man slipper åtminstone vänta på sitt tangentbord i mer än en månad innan den levereras!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

About time! MX Clear saknas visserligen och de är lite dyrare än att beställa från Amazon, men man slipper åtminstone vänta på sitt tangentbord i mer än en månad innan den levereras!

En månad? Jag beställde mitt på en torsdag och hade det på tisdagen därpå. Jag betalade expressfrakt på 150 kr då dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

En månad? Jag beställde mitt på en torsdag och hade det på tisdagen därpå. Jag betalade expressfrakt på 150 kr då dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, mer än en månad nu. Beställde först från Amazon DE 17/3 men det paketet kom aldrig fram.. Beställde därefter från Amazon UK i början av april och det paketet har inte kommit fram än heller Båda paketen skickades med ROYAL_MAIL utan spårbar frakt. Har kontaktat supporten flertal gånger och kommer det inte fram inom en vecka så har även det paketet försvunnit och jag får mina pengar tillbaka. Gött.

EDIT: Båda beställningarna gjorda med Standard shipping.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp, mer än en månad nu. Beställde först från Amazon DE 17/3 men det paketet kom aldrig fram.. Beställde därefter från Amazon UK i början av april och det paketet har inte kommit fram än heller Båda paketen skickades med ROYAL_MAIL utan spårbar frakt. Har kontaktat supporten flertal gånger och kommer det inte fram inom en vecka så har även det paketet försvunnit och jag får mina pengar tillbaka. Gött.

EDIT: Båda beställningarna gjorda med Standard shipping.

Vilket oflyt. :/ Jag har beställt från Amazon tyskland och UK några gånger och det har aldrig krånglat för mig. Du är säker på att du inte är osams med någon på Amazon?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Vilket oflyt. :/ Jag har beställt från Amazon tyskland och UK några gånger och det har aldrig krånglat för mig. Du är säker på att du inte är osams med någon på Amazon?

Samma här, har handlat mycket från Amazon DE, UK, FR och IT och aldrig haft sådana här problem tidigare Nej då, jag är snäll Har läst att ROYAL_MAIL haft problem nyligen och jag verkar vara en av de drabbade helt enkelt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Intressant! Är det någon speciell anledning att brytarna verkar vridna 90 grader?

Minns inte exakt, det hade nog fungerat med att ha dem "vanligt" för de flesta förutom där 3.5mm-jagket ska sitta (ungefär i mitten på den högra kanten av kortet), där de var tvungna att ligga vridna 180 grader "ifrån varandra" om du förstår vad jag menar. Sedan tyckte jag att det blev både snyggast och lättast om alla andra var roterade åt samma håll som en av dem, plus att det passade bättre under teensyns footprint, där teensyn ska sitta på undersidan över två brytare. Lite svårt att förstå kanske, här är några 3d-vyer av kortet så ser man kanskse tydligare.
Det hade ju givetvis gått att flytta teensyn och/eller kontakten utanför tangentmatrisen för att få lättare att dra ledarna och liknande, men ville undvika det så långt som möjligt och helst ha allt under tangenterna. Det verkar ha lyckats, får se om jag tänkt rätt när jag lött ihop allt och kan testa. Tyvärr kanske det dröjer dock, har dåliga möjligheter till att kunna göra ett case till det inom de närmsta veckorna.

Dold text
Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Minns inte exakt, det hade nog fungerat med att ha dem "vanligt" för de flesta förutom där 3.5mm-jagket ska sitta (ungefär i mitten på den högra kanten av kortet), där de var tvungna att ligga vridna 180 grader "ifrån varandra" om du förstår vad jag menar. Sedan tyckte jag att det blev både snyggast och lättast om alla andra var roterade åt samma håll som en av dem, plus att det passade bättre under teensyns footprint, där teensyn ska sitta på undersidan över två brytare. Lite svårt att förstå kanske, här är några 3d-vyer av kortet så ser man kanskse tydligare.
Det hade ju givetvis gått att flytta teensyn och/eller kontakten utanför tangentmatrisen för att få lättare att dra ledarna och liknande, men ville undvika det så långt som möjligt och helst ha allt under tangenterna. Det verkar ha lyckats, får se om jag tänkt rätt när jag lött ihop allt och kan testa. Tyvärr kanske det dröjer dock, har dåliga möjligheter till att kunna göra ett case till det inom de närmsta veckorna.

Jag tänker mig att det kan bli lite problem med vissa caps när brytarna sitter "snett". För mig är det svårt med vissa caps när jag råkar sätta som på snedden. Dels för själva håller och dels för att capen kan slå i brytaren ibland. Hoppas att det inte blir något problem för dig!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag tänker mig att det kan bli lite problem med vissa caps när brytarna sitter "snett". För mig är det svårt med vissa caps när jag råkar sätta som på snedden. Dels för själva håller och dels för att capen kan slå i brytaren ibland. Hoppas att det inte blir något problem för dig!

Oj, det hade jag inte en aning om, inte något jag stött på tidigare. Har dock bara sett dsa, sa och wasd:s prfil. Vilka caps är det du märkt det på?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@hag: Jag tänker mest på cherry-profil. Men sålänge du ska köra dsa eller xda så behöver du såklart inte vara orolig

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om 75% layout? Vortex släpper snart en uppdaterad version av deras tidigare. Stock DSA caps (egentillverkade förvisso, men ändå!). Ser bara fördelar med detta, speciellt med tanke på att de håller nere priset. Tycker detta ser extremt trevligt ut.
Bästa Stock-bordet någonsin?

https://www.instagram.com/p/BS-t9y2FPT3/

Permalänk

@aaaaaaaaaa:

Personligen så är jag inget fan av 75% layouten, jag tycker det känns som att man tryckt ihop lite för mycket på en liten yta. Sen kan man ju diskutera hur de tänkt när de gjort Escape i den storleken. Men om man till varje pris vill ha F-tangenterna och kan ha överseende med Escape så kanske det kan vara ett alternativ. Jag gillar idèn med DSA-caps från stock, men den där Escape-knappen är som en nagel i ögat på mig.

Hade jag valt mellan Pok3r och 75% så hade jag valt Pok3r, även om jag tycker att keycapsen är riktigt snygga på det nya. Det har nog att göra med att jag kört 60% ett tag och jag tycker inte att jag saknar några knappar överhuvudtaget, det känns därför lite onödigt för mig att lägga till fler knappar. Men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Det är alltid kul att se att de etablerade tillverkarna provar nya saker. Vortex verkar synnerligen "innovativa" just nu och 75 har ju varit stort bland nördarna i något år, så det var väl egentligen bara en tidsfråga innan de provade lyckan där. Personligen har jag aldrig gillat 75% och inte är jag något fan av DSA, så jag skall försöka hålla i plånboken.

Jag hade hellre sett att de utmanade gängse praxis genom att släppa ett fullt programmerbart tangentbord. Kanske är sjuttiofemman det, men i och med att så inte var fallet för Core – som verkligen hade behövt det – tillåter jag mig att tvivla.

Snarare synnerligen duktiga på att förhållandevis snabbt anpassa sig till entusiastmarknaden.
Fullt programmerbart innebär alltså att baslagret går att modifiera efter eget tycke och behag, inte bara det Vortex tycker fullt programmerbart innebär.

Permalänk
Medlem

@khers: En nybörjarfråga, men vad behöver du ett fullt programmerbart tangentbord till? Vad är det för grejer man mappar om? re DSA: Är det designen eller känslan av att skriva på dem du inte gillar?

@Rutger Janåker:
Ja, mycket märkligt med esc. Vore det inte bättre att ha standardstorlek så att 1-9 radar upp med f-tangenterna. Nu får man offra symmertrin på hela övre raden för att man vill ha en fet esc.

Mykeyboard har redan lagt ut den för pre-order, för 150 Euro. Bra pris! I princip med nivå med poker. Trodde vi skulle hamna närmare 2k.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Små och/eller udda layouter mår, i min mening, generellt bra av lite programmerbarhet. Därmed dock inte sagt att alla tangentbord nödvändigtvis alltid måste vara fullt programmerbara. Nedan följer en liten sammanfattning av mina åsikter i ämnet

<60% : I min mening behöver baslagret på i princip varje tangentbord mindre än ett 60% (exvis Poker) vara programmerbart. Det för att användaren själv skall kunna välja vilka skiljetecken, operatorer eller andra specialtecken hen vill ha enkelt åtkomliga, eller var space, backspace och enter, eller vad det nu må vara, skall finnas.

60% : I och med att samtliga alphanumeriska tangenter finns representerade på ett sådant tangentbord och att alla mods finns där de brukar vara, anser jag egentligen inte att full programmerbarhet är helt nödvändigt i den här storleken. Däremot är det bra om man kan programmera om funktionslager som man vill, av ungefär samma anledning som ovan, dvs låta användaren själv bestämma var hen tycker pilarna blir bekvämast att använda, etc.

<TKL : Den här kategorin tangentbord är långt ifrån lika standardiserad som 60%. Den innefattar tangentbord med en extra rad ovan nummerraden, en extra högerkolonn, båda två eller någonting lite mer unikt. Hur som helst är det, för mig, inte skrivet i sten vad de extra tangenterna skall göra. Den extra raden kanske är rimlig att använda för Fx, men i och med att ett standardalphanumkluster är 15u brett finns plats för Esc och F1 - F12 samt två av pause, scroll lock och print screen om man följer standarden för hur den raden brukar se ut. Är det rimligt? Eller skulle en användare kanske vilja ha mediastyrning där uppe? Samma sak med den extra kolonnen; det vanligaste verkar vara att den används för Del, Home, Pg Up, Pg Dn och End, men för någon som jag, som använder kommando + piltangent för att lösa navigation, blir det en värdelös kolonn som jag aldrig använder och hellre hade sett att jag hade möjlighet att påverka så att den har funktioner jag värdesätter för min produktivitet.

TKL - Full Size : Liksom för 60% ser jag inte riktigt behovet av programmeringsbarhet på ett sånt här tangentbord. De är stora, har många knappar och en standardiserad layout. Visst kan man på liknande sätt som ovan motivera att användaren kanske hellre vill ha mediastyrning istället för en numpad och så vidare, men jag är av uppfattningen att de som väljer den här typen av tangentbord väljer dem för de vet vad de får och vill ha de funktioner de erbjuder på den plats de brukar finnas. Många tillverkare inkluderar ju dessutom extra tangenter utöver standard för att erbjuda exempelvis mediastyrning och kan göra så utan att nämnvärt påverka yttermåtten i och med att det finns så mycket dödutrymme, exempelvis ovan numpad.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:
Jag gillar 75%. En stor fördel i mina ögon är att det går att göra allt en normal användare vill kunna göra, utan att använda ett funktionslager, vilket gör att även vanliga dödliga kan använda det tangentbordet utan att klaga allt för mycket. (personliga favouriten är dock 60% i HHKB-layout)

Med ett "fullt programmerbart" kan man göra lite saker som inte riktigt går annars. T.ex. på mitt HHKB har jag esc om man "tappar" ctrl och ctrl om man håller nere den, space som funktionstangent om man håller nere den och vanlig space om man "tappar" tangenten. Samt att shift+esc blir tilde (den sitter djupt i muskelminnet). Det går helt enkelt att anpassa betydligt mer.

typo
Permalänk
Medlem

Grym utläggning om programmeringsbarhet!

Blir nog ett vortex race framöver.

Permalänk
Medlem

Det har varit mycket prat om Pok3r hit och dit, så jag köpte ett då jag gillar layouten. Men vilken besvikelse. :/

* Stabsen rasslar som en påse med lego
* Pingen ekar som i en kyrksal
* Mellanslagstangenten gnisslar i klass med min kompis morfars träben
* Texten på Enter-tangenten måste ha varit i vattenfärg för texten var delvis borta direkt ur lådan

Men bortsett från det var det ett bra tangentbord, även om det var lite onödigt högt och mycket vinklat, men det är ju smaksak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Det har varit mycket prat om Pok3r hit och dit, så jag köpte ett då jag gillar layouten. Men vilken besvikelse. :/

* Stabsen rasslar som en påse med lego
* Pingen ekar som i en kyrksal
* Mellanslagstangenten gnisslar i klass med min kompis morfars träben
* Texten på Enter-tangenten måste ha varit i vattenfärg för texten var delvis borta direkt ur lådan

Men bortsett från det var det ett bra tangentbord, även om det var lite onödigt högt och mycket vinklat, men det är ju smaksak.

Skickades från m.sweclockers.com

1) Smörja med silikonfett: fixed!
2) Ställ brädan på "stor musmatta" (överkurs: fyll chassi med ljuddämpningsmatrl (gammal musmatta)): fixed
3) se 1
4) Hmmm... var det kanske en bakgrundsbelyst pok3r du köpte (LED eller RGB)? Den icke bakgrundsbelysta (dvs "Pok3r", inte "pok3r RGB") har helt ok PBT-caps (även om fonten i sig är ett gränsfall).

Inget av ovanstående löser ju dock den "stora" missen: bas-lagret ej programmerbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

1) Smörja med silikonfett: fixed!
2) Ställ brädan på "stor musmatta" (överkurs: fyll chassi med ljuddämpningsmatrl (gammal musmatta)): fixed
3) se 1
4) Hmmm... var det kanske en bakgrundsbelyst pok3r du köpte (LED eller RGB)? Den icke bakgrundsbelysta (dvs "Pok3r", inte "pok3r RGB") har helt ok PBT-caps (även om fonten i sig är ett gränsfall).

Inget av ovanstående löser ju dock den "stora" missen: bas-lagret ej programmerbart

Jag har hört att det ska hjälpa (dock ej lösa) med att smörja, men då blir det en principsak för vovven. Betalar jag 1500 kr för en helt vanlig bräda förväntar jag mig ändå en rimlig standard.

Det var den vanliga versionen med PBT-hattar. Och har jag behållt brädan, har jag i vilket fall som helst ett helt ny uppsättning hattar som ligger. Men det är ändå en nagel i ögat.

Och nej, jag tycker inte att det ska behövas någon typ av matta när varken mitt rediga Filco MJ2 eller mitt billiga KBP V60 inte lider av ping-ljud eller några andra missljud på samma skrivbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

@Hund
Jag fick hem mitt pok3r RGB igår och jag hade då inget av dina problem med att. Skulle tom säga att det är tystare än något annat tangentbord jag testat.

Något som jag däremot inte fick att fungera va RGB-belysningen. Man ska enligt manualen trycka i PN knappen men någon sådan hittar jag inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Hund
Jag fick hem mitt pok3r RGB igår och jag hade då inget av dina problem med att. Skulle tom säga att det är tystare än något annat tangentbord jag testat.

Något som jag däremot inte fick att fungera va RGB-belysningen. Man ska enligt manualen trycka i PN knappen men någon sådan hittar jag inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jämför med mitt Filco, det håller hög klass. Men huvudsaken är ju att du är nöjd med ditt!

Är det inte PN (eller FN) och X?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Äksol:

Funderar starkt på att göra det, verkar ju ganska nice

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Äksol *Inlägg flyttat -> "Mekaniska tangentbord och tillbehör, allmän diskussion och frågor"-tråden*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Äksol:

Självklart på!

Permalänk
Skrivet av Äksol:

Blev faktiskt lite intresserad av att slå till, priset verkar kunna bli lite lägre än vanligt. Men hur hög är tullen på keycaps? Vad jag förstått kan tullen på varor vara allt från 0-20%, sen moms på 25% utöver detta.