Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen5 RAM hjälp tack! ASUS Prime B350M-A

Permalänk

AMD Ryzen5 RAM hjälp tack! ASUS Prime B350M-A

Tjenare sweclockers sitter med ett ASUS Prime B350M-A moderkort och kan inte få minnena att köra stabilt över 2133MHz.

Minnesmodulerna jag sitter på är http://imgur.com/dPs53Av och som ni ser ska dom "kunna" köras i 3000MHz

Det som sätter käppar i hjulet för min del är att jag aldrig har haft problem med att köra minnen i/över hastigheten som varit på kartong men vad jag förstår måste man pilla med lite inställningar men efter ett par googlande så hittar jag inget som stämmer överrens med vad jag kan ändra i UEFI. http://imgur.com/IQqvdnh

på bilden så står det bland annat Trcdrd, Trcdwr osv här finns 5 alternativ att ändra och när jag googlat på guider osv för överklockning på Ryzen moderkort så hittar jag endast fold som har 4, dvs "15-15-15-36" kollar jag på minnena så ska dom köras 1.35V och 15-17-17-35 men fattar inte riktigt.

Hittar inte heller någonstans där jag kan aktivera "XMP" eller DOCP eller alla andra namn för det. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du senaste bios? Du kanske sitter på något gammalt, minnessupporten verkar bli förbättrad hela tiden på AM4 från vad jag plockat upp här på Sweclockers.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du senaste bios? Du kanske sitter på något gammalt, minnessupporten verkar bli förbättrad hela tiden på AM4 från vad jag plockat här från Sweclockers.

Yes det gör jag, glömde skriva det men kollade senast 5 minuter senast om det kommit nytt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Yes det gör jag, glömde skriva det men kollade senast 5 minuter senast om det kommit nytt igen.

Hittade review på ditt moderkort och spolade igenom och såg det här:

Ser inte ditt likadant ut? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood: Jo jäklar helt missat "Overclock Tuner" tänkte nog att det hade med CPU att göra, ändrade till DOCP, kan dock inte köra 3000MHz då postar inte datorn och ja va tvungen att reseta CMOS. Men kör den just nu på snäppet under så nu ska ja bara testa RAM lite för att se stabilitet.

EDIT : En ny fråga bara hur kan jag stressa RAM förutom memtest86? Har inte något USB liggandes så... Helst något som funkar i desktop läget antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

@ClintBeastwood: Jo jäklar helt missat "Overclock Tuner" tänkte nog att det hade med CPU att göra, ändrade till DOCP, kan dock inte köra 3000MHz då postar inte datorn och ja va tvungen att reseta CMOS. Men kör den just nu på snäppet under så nu ska ja bara testa RAM lite för att se stabilitet.

EDIT : En ny fråga bara hur kan jag stressa RAM förutom memtest86? Har inte något USB liggandes så... Helst något som funkar i desktop läget antar jag

Finns ett test i Prime95 där det står "Lots of ram tested" så det bör funka som test.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av lundell318:

@ClintBeastwood: Jo jäklar helt missat "Overclock Tuner" tänkte nog att det hade med CPU att göra, ändrade till DOCP, kan dock inte köra 3000MHz då postar inte datorn och ja va tvungen att reseta CMOS. Men kör den just nu på snäppet under så nu ska ja bara testa RAM lite för att se stabilitet.

EDIT : En ny fråga bara hur kan jag stressa RAM förutom memtest86? Har inte något USB liggandes så... Helst något som funkar i desktop läget antar jag

Bumpar gammal tråd.

Har du fått det att funka med DOCP nu med senare BIOS?

Jag har precis gjort nytt bygge och har 3000Mhz minnen (som inte kommer högre än 2133), slog på DOCP och auto på rubbet men då startade inte datorn och jag kom inte in i bios så fick resetta CMOS. Testade på mobot "från lådan" så såg sedan att jag förmodligen hade version 0606 och att det nu finns uppdaterade versioner så vore roligt att höra om det har räckt med att uppdatera bios och sedan funkar det eller om du fått göra andra ändringar också?

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Avstängd

testa ändra i timings till 16-18-18-35, då borde dom köras stabilt i 3200 , om inte testa höja mer eftersom ryzen mår bättre av hög frekvens än låga timings. Öka sedan SocV till 1.1V för generellt mer stabilitet samt ProcODT ( borde vara i timings-inställningar) till 40-60.

Permalänk
Skrivet av sp4ceRock3r:

Bumpar gammal tråd.

Har du fått det att funka med DOCP nu med senare BIOS?

Jag har precis gjort nytt bygge och har 3000Mhz minnen (som inte kommer högre än 2133), slog på DOCP och auto på rubbet men då startade inte datorn och jag kom inte in i bios så fick resetta CMOS. Testade på mobot "från lådan" så såg sedan att jag förmodligen hade version 0606 och att det nu finns uppdaterade versioner så vore roligt att höra om det har räckt med att uppdatera bios och sedan funkar det eller om du fått göra andra ändringar också?

Har inte pillat på det mer, den "rätta" RAM fixen har väl inte släppts än utan släpps denna månad?

Permalänk
Avstängd

@lundell318 testade du det jag skrev ?

Permalänk
Medlem

Ryzen har stöd för 1866MHz, 2133, 2400, och 2666MHz på minnet i själva CPUn, högre än dessa hastigheter är en chansning även om minnet är testat för den hastigheten. Det avgörs beroende på moderkort och individuell CPU, särskilt för hastigheter över 2666MHz, och det är inte säkert att hastigheter över ger bättre prestanda pga väldigt breda subtimings.

Om du ställer ner minnet till 2666MHz kommer det fungera utan problem, och du får ingen större prestandaförlust och det blir stabilt, däremot måste du manuellt ställa in timings, mitt förslag är följande;

RAM volt; 1,35v.
Hastighet; 2666MHz.
Timings; 15-16-16-35.
Alla sub timings på; Auto

Pröva det och återkom.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ryzen har stöd för 1866MHz, 2133, 2400, och 2666MHz på minnet i själva CPUn, högre än dessa hastigheter är en chansning även om minnet är testat för den hastigheten. Det avgörs beroende på moderkort och individuell CPU, särskilt för hastigheter över 2666MHz, och det är inte säkert att hastigheter över ger bättre prestanda pga väldigt breda subtimings.

Om du ställer ner minnet till 2666MHz kommer det fungera utan problem, och du får ingen större prestandaförlust och det blir stabilt, däremot måste du manuellt ställa in timings, mitt förslag är följande;

RAM volt; 1,35v.
Hastighet; 2666MHz.
Timings; 15-16-16-35.
Alla sub timings på; Auto

Pröva det och återkom.

Mvh

Jag har försökt från och till i flera veckor att få upp mina minnen från 2133 till 2400, med hjälp av detta fick jag upp dem i 2666. Tack så mycket! Körde 16-16-16-35 resten Auto och RAM-volten på 1.35

Visa signatur

Ryzen 5 3600 - Cooler Master MasterLiquid ML240L - Corsair 16GB - PNY 2060 Super - Corsair SF600 W - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort: B350M-A

Kör man Bios update via bios så säger bios att du har senaste och 2666Mhz vägrar.
Drar man ner senaste via dera sida och flashar via usb så tar moderkortet allt.

Stångades säkert en timme innan jag fattade det och då gick 3200Mhz direkt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Jag har samma moderkort: B350M-A

Kör man Bios update via bios så säger bios att du har senaste och 2666Mhz vägrar.
Drar man ner senaste via dera sida och flashar via usb så tar moderkortet allt.

Stångades säkert en timme innan jag fattade det och då gick 3200Mhz direkt

Håller med man måste kolla deras sida och köra från usb. Från bios verkar den säga hela tiden att man har det senaste vilket inte stämmer.

Visa signatur

The Breath of True