Stor del begagnade datorer innehåller privat information när de säljs

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Hehe. Termit vore förstås också en idé, och kanske lite personsäkrare än dynamit.

Ok, jag kände inte till att det har varit problem med det. Så vitt jag vet har det alltid fungerat fint för min del åtminstone (fast jag får erkänna att jag inte minns hur det var med min första, en Intel X25-M G2).

Det var en rad problem, framförallt relaterat till att SSD och HDD fungerar fundamentalt olika. Wearleveling kunde ställa till med en del problem så att bara vissa delar blev överskrivna. Over provisioning var också ett problem då Secure Erase kunde radera allt på utrymmet som visades mot OS men det kunde ligga kvar saker på det extra utrymme som finns. Fanns också exempel på att kommandot helt enkelt inte fungerade som det skulle.

Nu verkar det som att det är löst när jag kollar runt lite, men det gör inte samma sak på en SSD som på en HDD. Sandforce verkar till exempel ta bort alla filer, sedan krypteras hela disken och slutligen slängs nyckeln bort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tack för ett informativt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hah, ja nu fattade jag vad du menade
Var lite svårtolkat dedär.

DBAN all the way.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu verkar det som att det är löst när jag kollar runt lite, men det gör inte samma sak på en SSD som på en HDD. Sandforce verkar till exempel ta bort alla filer, sedan krypteras hela disken och slutligen slängs nyckeln bort.

Ok. Väldigt udda implementation, eftersom standardförfarandet vid secure erase bara är en spänningstopp så att alla celler nollställs (eller ettställs; NAND). Eftersom Sandforce tar den där tämligen extrema omvägen så verkar det som om den antingen inte har stöd för en övergripande radering, eller så litar Sandforcefolket inte på att det verkligen fungerar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Till er som inte säljer hårddiskar, säljer ni inte heller era smartphones då? Innehåller minst lika mycket om kanske inte mer känslig information.

Nej när jag byter telefon så har den gamla gjort sitt, plockas i bitar och löder bort och sparar allt som går att återanvända i mina elektroniklådor. Finns mycket i dagens telefoner som går att använda till mycket roliga projekt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Att inte den medelmåttiga Svenssonen har koll på detta är väl inte så förvånande man de verkar även som att folk som hänger här har väldigt dålig koll på detta vilket är konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Teknik ändras ju också.
Något som gick att göra för 10 år sedan går kanske inte på samma sätt idag, medan nya typer av enheter (tex SSD) har helt andra spelregler.

Man lär sig en hel del genom åren, men något man ofta glömmer bort är att kunskap är en färskvara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Ok. Väldigt udda implementation, eftersom standardförfarandet vid secure erase bara är en spänningstopp så att alla celler nollställs (eller ettställs; NAND). Eftersom Sandforce tar den där tämligen extrema omvägen så verkar det som om den antingen inte har stöd för en övergripande radering, eller så litar Sandforcefolket inte på att det verkligen fungerar.

Vet inte hur Sandforce gör nu då det är gammal information. Vet inte om det gällde generation ett eller två. Poängen är dock att det har varit massa trassel med just Secure Erase på SSD tidigare då implementationerna i styrkretsen har varierat kraftigt. Från fungerande till obefintligt via halvbuggigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Kan säga att det slitter rejält på diskarna, har gjort detta lite överdrivet mycket på vissa och dem har dött. Gör det helst bara en gång (dvs när diskarna ska säljas).

Permalänk
Medlem

KILLDISKA INNAN NI SÄLJER.

För de som kanske läser tråden i hopp om ett tydligt svar på hur att skydda sig vid försäljning av dator.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Tidigare inlägg förklarar tydligt hur det funkar och information finns på hemsidan.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Nu säljer jag inte minna diskar.
Men jag använder HDD Low Level format tool både för att rensa och för att låsa bort sektorer på diskar som verkar bete sig konstigt.
Gratis varianten är hastigheten stryp på men bara det.
http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Ska jag slänga en disk så bryter jag sönder kretskortet med hjälp av en hammare. Har släng saker på återvinningscentraler som sedan har dykt upp igen. Då var det visserligen högtalare, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag säljer inte mina hårddiskar heller, men om jag skall ominstallera en dator eller bara få bort data helt så använder jag mig alltid av Dariks Boot And Nuke. Riktigt bra formateringsverktyg.

Jag brukar även kolla så att de är "hela" genom att köra hårddisk test.

När jag jobbade som IT - Tekniker och höll på med att bygga begagnade datorer för försäljning så kontrollerades alltid hårddiskarna innan de användes för byggen.

Det är enligt mig de bästa sätten att se till att hårddisken är tom och att kontrollera så att det inte är några fel på den.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64