Permalänk
Medlem

Intel HD 620 vs Nvidia 940mx?

Kikat på ny laptop för jobbet och fastnat på Thinkpad X1 carbon och Thinkpad T470p, se nedan. Fördelarna med T470p är att den har dedikerat grafikminne samt bättre skärm. Nackdelen är att den är betydligt större och tyngre. Min huvudsakliga syssla är läsning, textredigering och kodning. Dock även sporadisk enklare bildredigering (därav eventuellt motiverat med dedikerat GPU). Hur stor skillnad kan man förvänta sig i grafikprestanda, motiverar det att gå för den större och tyngre T470p?

Vad hade ni föredragit?

Thinkpad X1 Carbon

Thinkpad T470p

Permalänk
99:e percentilen

Tycker X1 Carbon är det givna valet i ditt fall. Kikar själv på just den modellen till precis samma användningsområde, då jag vill ha två Thunderbolt 3 och 16 GiB RAM.

T470p har ju varken Thunderbolt 3 eller "vanlig" DisplayPort, så den är helt värdelös i mina ögon. Obegripligt att den kostar 20 000 kr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Glöm inte att T470p har en väldigt mycket kraftigare cpu om det har någon inverkan på beslutet.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem

Oj, missat helt att T470p har starkare processor, men framför allt att den saknar Thunderbolt 3. Bra dockningsmöjligheter för dual-screen är i princip en dealbreaker. Fan då blir det lurigt. Andra alternativ? Kanske borde satsa på en Macbook Pro, men det nya tangentbordet känns värdelöst.

Skrivet av Alling:

Tycker X1 Carbon är det givna valet i ditt fall. Kikar själv på just den modellen till precis samma användningsområde, då jag vill ha två Thunderbolt 3 och 16 GiB RAM.

T470p har ju varken Thunderbolt 3 eller "vanlig" DisplayPort, så den är helt värdelös i mina ögon. Obegripligt att den kostar 20 000 kr.

Stör det inte att X1 Carbon bara har full-HD-upplösning? Det är trots allt en väldigt dyr dator.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nilssonp:

Oj, missat helt att T470p har starkare processor, men framför allt att den saknar Thunderbolt 3. Bra dockningsmöjligheter för dual-screen är i princip en dealbreaker. Fan då blir det lurigt. Andra alternativ? Kanske borde satsa på en Macbook Pro, men det nya tangentbordet känns värdelöst.

Är som sagt i exakt samma sits. Något som försvårar hela sökandet är mitt krav på 16 GiB RAM (ty vad är 8 sketna GiB i en dator jag tänker ha i ~5 år?).

Alternativ jag kollat på är då X1 Carbon, X1 Yoga, MacBook Pro och Spectre X360.

MacBook Pro går nog bort pga tangentbordet och avsaknaden av portar utöver Thunderbolt 3. Den är även tyngre än X1 Carbon.

X360 är också lite tyngre och lider brist på portar, men har fördelar som 4K-skärm, schysst tangentbord och åtminstone en vanlig USB-port.

X1 Carbon och X1 Yoga har, förutom Thunderbolt 3, även vanliga USB-portar och HDMI, vilket är praktiskt i verkligheten.

Fördelar med Yoga:

  • Finns med 2 560 × 1 440 (Carbon ska få det i juni enligt Lenovo)

  • Hybrid (om man bryr sig om det)

  • 64 MiB eDRAM*, vilket kan ge kraftigt förbättrad GPU-prestanda – bra om man vill spela

Nackdelar:

  • Tyngre (1,36 eller 1,42 kg enligt Lenovos hemsida, lite oklart; Carbon väger 1,13 kg)

  • Större (333 × 229 × 17 mm; Carbon är 323 × 217 × 16 mm)

* Det är tydligen extremt ovanligt; ironiskt nog nästan bara Apple som använder de kretsarna. eDRAM finner man (för Kaby Lake) i de processorer som har "Iris"-grafik, vilket i dagsläget verkar innefatta följande modeller:

  • i5‑7260U

  • i5‑7267U

  • i5‑7287U

  • i5‑7360U

  • i7‑7560U

  • i7‑7567U

  • i7‑7660U

Det ska tilläggas att jag inte vet hur stor skillnad eDRAM gör i praktiken.

Citat:

Stör det inte att X1 Carbon bara har full-HD-upplösning? Det är trots allt en väldigt dyr dator.

1 920 × 1 080 är mycket riktigt lite sunkigt på en dator i 25 000-kronorsklassen. Det är svårt att hitta en dator som har allt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Överväger du Yoga nu i första hand? Ej sett den i webbutikerna än. Touchskärmen är helt onödig för min del, men om allt annat lika och det går att få en hygglig skärmupplösning så kan det vara värt det (pallar ej vänta till juni).

Övervägt andra alternativ? Dell XPS 15 verkar ha otroligt bra prestanda, dock ej lika portabel förstås. T470/T470s har Thunderbolt, kan någon av dem vara intressant? T570? P50-serien?

Lutar mest åt Carbon X1 med full-HD just nu, men skärmupplösningen är lite oroande.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nilssonp:

@Alling: Överväger du Yoga nu i första hand? Ej sett den i webbutikerna än. Touchskärmen är helt onödig för min del, men om allt annat lika och det går att få en hygglig skärmupplösning så kan det vara värt det (pallar ej vänta till juni).

Övervägt andra alternativ? Dell XPS 15 verkar ha otroligt bra prestanda, dock ej lika portabel förstås. T470/T470s har Thunderbolt, kan någon av dem vara intressant? T570? P50-serien?

Lutar mest åt Carbon X1 med full-HD just nu, men skärmupplösningen är lite oroande.

Jag vet inte riktigt vad jag överväger i första hand. Hade siktat in mig på X1 Carbon, men när det visade sig att jag behövde betala 25 000 kr för att få 16 GiB RAM, och då ändå inte få mer än 1 920 × 1 080, stannade jag upp och avvaktar nu istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Vad blev det till slut för din del? Jag velar fortfarande med MBP och X1C. Föredrar egentligen OS X för mina behov, men den nya MBP är trots allt väldigt provocerande med sitt tangentbord samt avsaknad av portar. Verkar som att det inte ens går att koppla två externa skärmar till den. Lutar därför mot X1C (win + linux dualboot eller något). Har du hört något mer om den? Klarar kylsystemet av i7an? Är den lika tyst som MBP?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nilssonp:

@Alling: Vad blev det till slut för din del? Jag velar fortfarande med MBP och X1C. Föredrar egentligen OS X för mina behov, men den nya MBP är trots allt väldigt provocerande med sitt tangentbord samt avsaknad av portar.

Det blev X1 Carbon, men jag väntar fortfarande på leverans. Jag läste mig till att 1 920 × 1 080 kan ge märkbart bättre batteritid än 2 560 × 1 440, som jag egentligen ville ha, och FHD fanns tillgängligt redan nu, så det blev det.

Ett sätt att göra livet lite enklare med en MBP är att köpa en HyperDrive. Men tangentbordet kommer man förstås inte ifrån, och en X1 Carbon kommer alltid ha övertaget med avseende på portar, eftersom en HyperDrive kan glömmas.

Citat:

Verkar som att det inte ens går att koppla två externa skärmar till den.

Låter konstigt. Vad har du för källa på det?

Citat:

Lutar därför mot X1C (win + linux dualboot eller något). Har du hört något mer om den? Klarar kylsystemet av i7an? Är den lika tyst som MBP?

Jag kan återkomma om det när jag fått hem den. Under tiden kan du läsa Notebookchecks recension.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nilssonp:

Klarar kylsystemet av i7an? Är den lika tyst som MBP?

Jag har inte hunnit göra en särskilt solid utvärdering ännu, men det tog inte lång tid att slå fast att mjukvara för fläktstyrning behövs, annars vill datorn hellre vara onödigt kall än tyst. TPFanControl fungerar på X1 Carbon. Passiv kylning fungerar därmed åtminstone vid lättare belastning, exempelvis YouTube @ 1080p50, Facebook och allmänt surfande samtidigt. (Har inte "hittat gränsen" för passiv kylning än.) Nämnas bör att jag kör energischemat Balanced.

Vid uppdatering av Windows, virussökning av Defender etc bör man räkna med att fläkten går igång, och det kan iallafall jag leva med, även om jag tycker att den låter för mycket och för skrikigt för prisklassen. Det största problemet är nog att den lägsta nollskilda hastigheten man (såvitt jag vet) kan ställa in är 3500 rpm. Förstår inte hur Lenovo tänkt där.

Ett lustigt fenomen jag observerat är att så fort man kopplar in laddaren aktiveras temperatursensorn pwr jämte cpu i TPFanControl. pwr har såvitt jag kunnat se alltid legat konstant på en fix temperatur t °C, där jag hittills endast observerat t ∈ { 66, 70 }, vilket får fläkten att snurra, eftersom den som standard är inställd på att göra det om någon sensor överskrider 65 °C (går att ändra, men jag vet inte vid vilken temperatur UEFI säger nej och tar över fläktstyrningen). Detta löses enkelt tack vare att TPFanControl har stöd för offset på varje enskild sensor (för att man ska kunna korrigera för felaktiga sensorvärden). Det jag gjorde var helt enkelt att ställa in att pwr ska ges en offset på −10 °C, vilket innebär att den tolkas som 56 respektive 60 °C av TPFanControl – som således låter fläkten stå still även vid laddning.

Jag har inte provat Linux ännu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers