Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Yay or nay? Paketering av hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Yay or nay? Paketering av hårddiskar.

Beställde 2 st hårddiskar under påskrean.

Skulle ni säga att detta är acceptabel paketering för hårddiskar?
http://imgur.com/a/VG4D0

Med den yttre kartongen stängd så finns det tillräckligt med utrymme för hårddiskarna att röra sig fritt i den större kartongen.
"Kartong-sleevsen" har inte heller någon vaddering.

Permalänk
Medlem

Absolut inte, borde vara någon form av vaddering åtminstone.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

onej

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Verkligen inte OK! Lite skillnad jämfört med förra gången jag beställde ny disk där jag t.o.m. blev tvungen att ge positiv feedback i ett annat forum pga ytterst praktexempel på hur man packar ner en HDD:

Var nerpackat i en tom PSU kartong med HDDn fastsatt i detdär typiska skumgummit som sitter som skydd runt moderkort/PSU osv med massor med packningsmaterial runt att det inte slapp att röra sig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur de är packade i de små paketen.

Jag köpte en demo-laptop på Dustin i vintras. De skickade den med fraktsedel utanpå laptopens låda. Visserligen skyddade lådan rätt bra, men tyckte att det kändes lite väl slarvigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Sådär brukar SAS hårddiskar leverans till mig: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB179XnIXXXXXckXFXXq6xXFXXXB/-fon...
Jag tror att lite bättre diskar leverans så från fabrik. Det får typ en hel hårddisk plats under disken i lådan och den hänger i stötabsorberande plast.

Angående ts paket så är det att reklamera varan, om butiken som sålde dem anser att paketeringen är okej, så bör vi kunder få veta det så vi vet var i ej ska handla ifrån. Då ts pratar om påskrea, så misstänker jag att det ej handlar om en privatperson.

*edit*
Som någon ovanför sa, om skivorna klämdes ihop rejält så satt disken fast. Och det är svårt att få någon renodlad konsumentbutik att tycka det är fel, för de svarar typ att om du är ute efter kvalité varför köpte du då av oss?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Beror väl lite på hur de är packade i de små paketen.

Hårddiskarna ligger lösa i dessa mindre paket. Tar jag upp ett av dessa paket och vrider på handleden så känner man hur hårddisken åker runt. Kollar man på bild #2 så ser man att i jämförelse med en annan hårddisk så är tjockleken ungefär densamma (dvs. förmodligen ingen vaddering på insidan).

Skrivet av anon159643:

Sådär brukar SAS hårddiskar leverans till mig: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB179XnIXXXXXckXFXXq6xXFXXXB/-fon...
Jag tror att lite bättre diskar leverans så från fabrik. Det får typ en hel hårddisk plats under disken i lådan och den hänger i stötabsorberande plast.

Angående ts paket så är det att reklamera varan, om butiken som sålde dem anser att paketeringen är okej, så bör vi kunder få veta det så vi vet var i ej ska handla ifrån. Då ts pratar om påskrea, så misstänker jag att det ej handlar om en privatperson.

Jo,
Första gången jag beställer hårddiskar från denna butik (Dustinhome.se).
Ska höra med butiken och se vad dom har att säga.

Känner mig lite dum som beställde trots att 4 (eller 5) av 9 recensioner på Dustins hemsida nämner "ursel förpackning/packning".
Trodde att Dustin skulle ta åt sig av kritiken, men tydligen inte.

https://www.dustinhome.se/product/5010642993/red-soho-nas

Permalänk
Medlem

Dustin verkar ha perioder när de låter praktikanter från högstadiet sköta paketeringen.

Emballaget är under all kritik, reklamera omgående.

Permalänk
Medlem

Har köpt många diskar av Dustin och då har de alltid kommit i små kartonger med skumgummi under/över disken.

Denna paketeringen var verkligen usel.

Permalänk
Medlem

Sist jag köpte diskar var det från Dustin. Jag reagerade på att de bara låg instoppade i en kartong inuti ytteremballaget men tänkte att de ju trots allt var skyddade från stötar och inte låg löst alls, och de har fungerat felfritt åtminstone 2-3 månader nu.

Men ligger de löst och kan glida runt i lådan är det inte bra på något sätt. Ett paket ska klara fall från någon meters höjd och om hårddisken är lös inuti emballaget så tigger man ju om problem..

Permalänk
Avstängd

Absolut inte okej, speciellt inte som HDD saknar ESD förpackning. Skulle inte bli förvånad om det är ett retur ex.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Beställer mycket från dustin även till företag och jag har alltid fått bra paket. Min gissning är som sagt att de ibland tar in några praktikanter från mellanstadiet, sedan gör de skillnad på kund och kund. Är det en kund som handlar väldigt mycket från deras företagssida och de vet om att de går till ett IT-bolag, så låter de nog endast äldre praktikanter paketera.
Förresten ESD påse saknades den? Då känns det som en begagnad disk du har fått.

*edit*
Det är en Nas drive, alltså en drive gjord för backuplagring där användaren ofta inte så ofta testar att hämta data uta den förlitar sig på att driven håller bra kvalite.

Permalänk
Inaktiv

Ingen fara med den paketeringen, en hdd tål många g innan den går sönder när den är avstängd och inte snurrar.
Runt 350G är inga problem.

Det är när de är igång som de knappt inte tål något.

Står på va de brukar tåla
Baracuda 7200.10 500 Gbytes "Cautian. Product warranty is void if any seal or label are remoded, or if the drive experiences shock in execess of 350 Gs

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Ingen fara med den paketeringen, en hdd tål många g innan den går sönder när den är avstängd och inte snurrar.

Back in the days runt 2003 förstörde jag 3st hårddiskar genom att ha dem i ett portabelt usb chassi. Efter 3 gången förstod jag vad problemet var och det var olika fabrikat.
Men det är skillnad på diskar och diskar och ju större de blir ju större blir läsarmen och allt. Nu var det 15år sedan mina krashade på löpande band och de har kanske bättre kvalité idag.
De 3.5" diskarna jag köpte, var det ingen tanke att någon skulle bära med sig dem i en väska. De var inte alls konstruerade för sånt, medan många av dagens 2,5" diskar, så är detta bland det viktigaste som de ska klara av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ingen fara med den paketeringen, en hdd tål många g innan den går sönder när den är avstängd och inte snurrar.
Runt 350G är inga problem.

Det är när de är igång som de knappt inte tål något.

Står på va de brukar tåla
Baracuda 7200.10 500 Gbytes "Cautian. Product warranty is void if any seal or label are remoded, or if the drive experiences shock in execess of 350 Gs

Mvh

Problemet är mekaniska skador på en hårddisk ackumuleras över tid. 350 G är inga problem att uppnå om det saknas emballage så att hårddiskens bromsas upp abrupt i samband med fall. Av bilden att döma har den skickats utan vare sig ESD-påse (!) eller stötdämpning (vanligen i form av veckat packpapper från Dustin), vilket är allvarliga indikationer på att den som packade ner den helt saknade kompetens för att skicka datordelar.

Det finns ingen anledning att ta risken som kund.

Permalänk
Medlem

Varit med om en liknande upplevelse med netonnet. http://imgur.com/a/VuEqM
Dom ville då inte känna vid sig och ta sitt ansvar. Fick nyttja min ångerrätt i slutändan.

Klåpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Varit med om en liknande upplevelse med netonnet. http://imgur.com/a/VuEqM
Dom ville då inte känna vid sig och ta sitt ansvar. Fick nyttja min ångerrätt i slutändan.

Klåpare.

Det där var ju inte lika illa, men fortfarande dåligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Varit med om en liknande upplevelse med netonnet. http://imgur.com/a/VuEqM
Dom ville då inte känna vid sig och ta sitt ansvar. Fick nyttja min ångerrätt i slutändan.

Klåpare.

Skrivet av morxy49:

Det där var ju inte lika illa, men fortfarande dåligt.

Öhm, vad är det för fel med den packningen? Skyddande yttre låda och bubbelplast(?) runt diskarna så att eventuella stötar mildras. ESD påse runt diskarna. Ser personligen inget problem med att diskarna inpackade i bubbelplast åker omkring i kartongen. Däremot kan jag förstå att folk har synpunkter på packningen av trådskaparens diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, vad är det för fel med den packningen? Skyddande yttre låda och bubbelplast(?) runt diskarna så att eventuella stötar mildras. ESD påse runt diskarna. Ser personligen inget problem med att diskarna inpackade i bubbelplast åker omkring i kartongen. Däremot kan jag förstå att folk har synpunkter på packningen av trådskaparens diskar.

Problemet är att även om det finns bubbelplast så är det massa tomt utrymme i kartongen och hårddiskarna kommer fara omkring inuti paketet. Antingen skulle de använt en mindre kartong eller mer bubbelplast.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, vad är det för fel med den packningen? Skyddande yttre låda och bubbelplast(?) runt diskarna så att eventuella stötar mildras. ESD påse runt diskarna. Ser personligen inget problem med att diskarna inpackade i bubbelplast åker omkring i kartongen. Däremot kan jag förstå att folk har synpunkter på packningen av trådskaparens diskar.

Nå, vad händer egentligen när man krockar med en bil utan bilbälte? Vad händer när du använder bältet, men inte drar åt det ordentligt, då du sitter med en dunjacka på i bilen och du krockar?

Sitter bältet löst så kan det bli lite spänning t om när man bromsar in.

Hade det varit en nalle i paketet så hade då inte jag brytt mig. Men hårddiskar ska då vara helt fixerade i sitt emballage, annars tar dom extra stryk efter vägen, under sortering m.m. Speciellt då dom fick röra på sig i +100mil.

Skrivet av morxy49:

Problemet är att även om det finns bubbelplast så är det massa tomt utrymme i kartongen och hårddiskarna kommer fara omkring inuti paketet. Antingen skulle de använt en mindre kartong eller mer bubbelplast.

Hade dom bara klämt in nå papper eller kartong runt om så, hade det varit nemas problemas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Problemet är att även om det finns bubbelplast så är det massa tomt utrymme i kartongen och hårddiskarna kommer fara omkring inuti paketet. Antingen skulle de använt en mindre kartong eller mer bubbelplast.

Skrivet av GooGeL:

Nå, vad händer egentligen när man krockar med en bil utan bilbälte? Vad händer när du använder bältet, men inte drar åt det ordentligt, då du sitter med en dunjacka på i bilen och du krockar?

Sitter bältet löst så kan det bli lite spänning t om när man bromsar in.

Hade det varit en nalle i paketet så hade då inte jag brytt mig. Men hårddiskar ska då vara helt fixerade i sitt emballage, annars tar dom extra stryk efter vägen, under sortering m.m. Speciellt då dom fick röra på sig i +100mil.

Hade dom bara klämt in nå papper eller kartong runt om så, hade det varit nemas problemas.

Jo, jag förstår att diskarna kommer att åka omkring inne i kartongen, men har personligen svårt att se att de skulle vara skadligt för diskarna så länge de är packade i bubbelplast. Det är hårda, plötsliga stötar som skadar diskarna, med bubbelplast så slipper man dessa. Visst, diskarna kommer att utsättas för betydligt mycket mer stötar än nödvändigt, men så länge stötarna inte är hårda har jag svårt att se att de skulle ta skada. Visst, jag skulle gärna se att allt alltid är packat på ett föredömligt sätt, men jag skulle personligen inte haft något problem med den packningen.

Permalänk
Avstängd

http://imgur.com/a/F7qbw
Blå markering är hårddisk i ESD-påse. Pilarna illustrerar hur hårddisk kan röra sig inom den innersta lagret samt hur de inre paketen kan röra sig inom det större paketet. Det finns inget som fyller tomrummet i de mindre samt större paketet.

Skrivet av Peppar2014:

Absolut inte okej, speciellt inte som HDD saknar ESD förpackning. Skulle inte bli förvånad om det är ett retur ex.

ESD-påsen finns nog där, kan höra någonting prassla inuti. Däremot så vill jag inte öppna de "mindre paketen" om jag ändå ska reklamera.

Skrivet av anon159643:

Beställer mycket från dustin även till företag och jag har alltid fått bra paket. Min gissning är som sagt att de ibland tar in några praktikanter från mellanstadiet, sedan gör de skillnad på kund och kund. Är det en kund som handlar väldigt mycket från deras företagssida och de vet om att de går till ett IT-bolag, så låter de nog endast äldre praktikanter paketera.
Förresten ESD påse saknades den? Då känns det som en begagnad disk du har fått.

*edit*
Det är en Nas drive, alltså en drive gjord för backuplagring där användaren ofta inte så ofta testar att hämta data uta den förlitar sig på att driven håller bra kvalite.

Nej, jag undviker att öppna paketen om jag ändå ska returnera dom. Men jag hör någonting prassla när hårddisken glider runt inuti de mindre paketen, så ESD-påsen finns nog där.

Ja, det är en "nas-drive". Tanken är att jag ska förvara en backup på foton/video på dessa, så är inte sugen på att testa min tur om dessa har blivit misshandlade på väg hem till mig.

Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är mekaniska skador på en hårddisk ackumuleras över tid. 350 G är inga problem att uppnå om det saknas emballage så att hårddiskens bromsas upp abrupt i samband med fall. Av bilden att döma har den skickats utan vare sig ESD-påse (!) eller stötdämpning (vanligen i form av veckat packpapper från Dustin), vilket är allvarliga indikationer på att den som packade ner den helt saknade kompetens för att skicka datordelar.

Det finns ingen anledning att ta risken som kund.

ESD-påsen finns nog där, men ingen vaddering. Inga "peanuts", papper eller "air pillows".

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Jo, jag förstår att diskarna kommer att åka omkring inne i kartongen, men har personligen svårt att se att de skulle vara skadligt för diskarna så länge de är packade i bubbelplast. Det är hårda, plötsliga stötar som skadar diskarna, med bubbelplast så slipper man dessa. Visst, diskarna kommer att utsättas för betydligt mycket mer stötar än nödvändigt, men så länge stötarna inte är hårda har jag svårt att se att de skulle ta skada. Visst, jag skulle gärna se att allt alltid är packat på ett föredömligt sätt, men jag skulle personligen inte haft något problem med den packningen.

"men så länge stötarna är hårda har jag svårt att se att de skulle ta skada"
Definera gärna "hårda" från den meningen och förklara för mig varför inte postnord skulle kunna orsaka en "hård" stöt..
Det hade inte kostat mycket mer att slänga in lite papper bredvid bubbelplasten i detta fallet.

Men jag hoppas det löser sig för dig TS och jag hoppas även att dustin ser över sina packeteringar!

Permalänk
Avstängd

Är väl bara å testa diskarna? Det gör jag med alla nya jag inhandlar. http://hddscan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Är väl bara å testa diskarna? Det gör jag med alla nya jag inhandlar. http://hddscan.com/

Testa om de är DOA kan man alltid göra. Men när din disk failar om 1-2 år pga den dåliga packningen och stötarna den har fått? Sånt kan du inte testa för. Bättre returnera då.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

HDD scanning visar inte fel på en gång. Det kan komma när man använt den ett tag. Du bör därför göra en reklamation.

Permalänk
Avstängd

Bara reklamera.

När den postnordanställde haft en dålig dag och kastat omkring ditt paket så kan det resultera i att dina semesterbilder är borta om 1-2 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monster08:

Testa om de är DOA kan man alltid göra. Men när din disk failar om 1-2 år pga den dåliga packningen och stötarna den har fått? Sånt kan du inte testa för. Bättre returnera då.

Visst.. Men om man nu är rädd för att en disk falerar inom ett par år bör man kanske överväga att inte använda 1 hårddisk för viktig data.

http://www.pcworld.com/article/2090832/your-backup-drive-need...

Permalänk
Medlem

Fast om de är borta om 1-2 år så bör man se över sin backupstrategi omedelbart - man måste tåla diskhaverier precis när som helst och tex. klara av om en hel NAS/RAID försvinner eller blir kryptolåst.

Detta försvarar dock inte en dålig förpackning men ibland känns det också att den inbillade rädslan är värre än den verkliga hypotetiska tänkta 'skadan' på utrustningen och det genererar onödiga returer av helt felfria grejor - men det är också leverantörens sak att se till att förpackningen ser så väl utförd ut att man aldrig behöver ifrågasätta...

Permalänk
Medlem

Inte acceptabelt nånstans, att dom inte verkar vilja ändra rutiner ger mig bara mer tillsikt att inte beställa hårdiskar från dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X