Permalänk
Medlem

Datorn startar om av sig själv.

Jag köpte ett GTX 1080 och en SSD för någon vecka sedan. Installerade om windows på SSDn och rensade HDDn jag hade windows på innan.
Sedan dess har min dator börjat starta om sig själv från ingenstans, det har hittills inte hänt när jag gameat, utan det verkar hända till 90% när jag sitter och tittar på tex youtube, netflix, twitch, när jag streamar saker, hur kommer detta sig? Jag förstår ingenting.

Jag ska förmodligen köpa nytt moderkort och processor nu i veckan vid löning, så då kanske det fixar sig av sig självt, men behöver ändå veta vad felet kan vara?

Edit: Ibland så startar inte datorn om sig helt heller, utan ibland så är den som att den är i sömnläge. Den är på, men skärmen dör och eller så fastnar den i startup-skärmen.

Permalänk
Medlem

känns som du behöver kolla under energisparfunktioner vad du har det inställt på.
Alternativt kolla om det inte är Windows som kör uppdateringar och du ställt den att automatiskt starta om när det sker.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Prixm:
Jag har själv haft grafikkort som av någon anledning mixtrar med datorns sömn, för att felsöka lite enkelt skulle du ju kunna sätta in ett annat grafikkort och se om det fungerar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

känns som du behöver kolla under energisparfunktioner vad du har det inställt på.
Alternativt kolla om det inte är Windows som kör uppdateringar och du ställt den att automatiskt starta om när det sker.

//

Inget är fel där, allting är av. Skärmen eller datorn ska aldrig stängas av osv, har på balanserat läge på energiförbrukningen.
Det är icke windows, har kollat upp båda dessa saker direkt när det hände första gångerna.

Skrivet av Vekar1:

@Prixm:
Jag har själv haft grafikkort som av någon anledning mixtrar med datorns sömn, för att felsöka lite enkelt skulle du ju kunna sätta in ett annat grafikkort och se om det fungerar då.

Har inte testat det nej, men fungerade ju perfekt med förra grafikkortet, var inget som stängdes av. Hur är det möjligt att en GPU kan mixtra med datorn så pass mycket? Någon som har en förklaring? Försökt googla runt men hittar i stort sett ingenting.

Permalänk
Medlem

Kolla eventloggen vad den säger.

Det finns ett par olika typer av omstarter, och du är inte särskilt tydlig med vad som händer.

1. Datorn startar om helt utan förvarning. ingen shutdown och det liksom vara "blinkar" till innan du ser BIOS. Detta beror alltid på hårdvaruproblem och jag skulle börja kolla PSU om det är den som strular. Evenloggen kommer bara indikera att det var en oväntad omstart.

2. Datorn startar om helt utan förvarning, ingen shutdown men du hinner se en Bluescreen flasha förbi. En drivrutin har gjort något dumt och windows skyddar ditt data och skapar en bluescreen. Beroende på vilka inställningar du har så kan den ligga kvar typ 1 sek eller ett par minuter innan den försvinner. Du kommer då se i eventloggen att det skapades en exception och mer info om denna.

3. Det sker helt blötsligt en shutdown (ibland en restart efter) av datorn utan förvarning.
Då är det troligen CPU'n som blivit på tok för varm och gör en shutdown/reboot för att inte gå sönder. Dra in t.ex MSI Afterburner och håll ett öga på CPU temperaturen hela tiden. Gissar det även här står något i Eventloggen om att XYZ tvingade en shutdown.

4. Windows Update omstart. Dessa föregås alltid av flera varningar om att det kommer ske, som inte går att missa. Och du ser också under shutdown och uppstart att det står att den applicerar uppdateringar. Finns även info här i Eventloggen att WU startade om datorn.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Kolla eventloggen vad den säger.

Det finns ett par olika typer av omstarter, och du är inte särskilt tydlig med vad som händer.

1. Datorn startar om helt utan förvarning. ingen shutdown och det liksom vara "blinkar" till innan du ser BIOS. Detta beror alltid på hårdvaruproblem och jag skulle börja kolla PSU om det är den som strular. Evenloggen kommer bara indikera att det var en oväntad omstart.

2. Datorn startar om helt utan förvarning, ingen shutdown men du hinner se en Bluescreen flasha förbi. En drivrutin har gjort något dumt och windows skyddar ditt data och skapar en bluescreen. Beroende på vilka inställningar du har så kan den ligga kvar typ 1 sek eller ett par minuter innan den försvinner. Du kommer då se i eventloggen att det skapades en exception och mer info om denna.

3. Det sker helt blötsligt en shutdown (ibland en restart efter) av datorn utan förvarning.
Då är det troligen CPU'n som blivit på tok för varm och gör en shutdown/reboot för att inte gå sönder. Dra in t.ex MSI Afterburner och håll ett öga på CPU temperaturen hela tiden. Gissar det även här står något i Eventloggen om att XYZ tvingade en shutdown.

4. Windows Update omstart. Dessa föregås alltid av flera varningar om att det kommer ske, som inte går att missa. Och du ser också under shutdown och uppstart att det står att den applicerar uppdateringar. Finns även info här i Eventloggen att WU startade om datorn.

Ser inget konstigt i eventloggen, checkade hur man gjorde med google.
Varken 2,3 eller 4. Möjligtvis 1.
Ytterst tveksam på 1, då det är en bra PSU och som är ca 1 år gammal i just denna stund.

Såg nu att mitt minne gått från 16 till 8, som går att användas. Vet ej vadan detta, men ska testa byta runt och kolla med sladdar och grejer nu och se om det bara är något som är helt knasigt med just dessa saker.