Fråga angående yrkeshögskoleutbildningar inom programmering

Permalänk
Medlem

Fråga angående yrkeshögskoleutbildningar inom programmering

Hej! Frågar åt en vän. Hon har sökt till diverse utbildningar för att bli programmerare.

Webbutvecklare .NET (Lernia utbildningar)
Programutvecklare .NET (Nackademin)
Programutvecklare .NET med Sharepoint inriktningar (Nackademin)
Front End Developer Stochkolm (KYH)
Programutvecklare Java (Nackademin)
Frontend-utvecklare (Nackademin)

Vilken utbildning är bäst? Finns det några språk som är speciellt bra kunna? Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad personen vill göra. Men det låter ju som din vän är intresserad av webbutveckling. C# är bra att kunna, finns mycket jobb om jag förstått det rätt. Trevligt språk också.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat lite på Frontend. Främst ECUtbildning i Växjö men även i andra delar av landet. Finns det någon som har gått en utbildning inom Frontend?

Permalänk
Medlem

Vi har flera som gått Programutvecklare .NET på mitt jobb och alla verkar vara rätt skarpa och nöjda med sin utbildning. Det är webbutveckling men med fokus på backend. Lite Front end kommer man också gå igenom.

Front-end och Back-end är två olika läger.
Front-end är för dig som är lite mer visuell medans back-end är mer abstrakt där man måste vara väldigt kreativ med att hantera data

edit: Jag pluggade Avancerad webbutveckling på Gotland och kan inte svara mer ingående på kursen. Men om ni har frågor kan jag ställa dem till min polare som gått kursen och också jobbar på samma företag som mig.

edit2: Det finns massor att göra i .NET världen!!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Vi har flera som gått Programutvecklare .NET på mitt jobb och alla verkar vara rätt skarpa och nöjda med sin utbildning. Det är webbutveckling men med fokus på backend. Lite Front end kommer man också gå igenom.

Front-end och Back-end är två olika läger.
Front-end är för dig som är lite mer visuell medans back-end är mer abstrakt där man måste vara väldigt kreativ med att hantera data

edit: Jag pluggade Avancerad webbutveckling på Gotland och kan inte svara mer ingående på kursen. Men om ni har frågor kan jag ställa dem till min polare som gått kursen och också jobbar på samma företag som mig.

edit2: Det finns massor att göra i .NET världen!!

Det är den visuella delen, Frontend jag är intresserad av och ta mig mot fullstack development. I vilket fall som helst så är väl detta irrelevant med tanke på mina följande frågor.

Har kikat på platsbanken och det ser onekligen ut som att en stor del av alla annonser vill ha högskoleutbildade. Är detta mer en riktlinje eller sållar man aktivt bort självlärda och YH-utbildade?

Ser man generellt ner på YH-utbildade, för att man antar att man har en sämre utbildning?

Permalänk
Medlem

@kalleftw:

En YH-utbildning som bakgrund istället för vanlig högskoleutbildning kommer inte eliminera dina chanser för jobb.

Jag fick mitt första programmerings-jobb via praktiken på mina 2-åriga YH-utbildning i Linköping, snart arbetat som fast anställd där ett år.

Idag söker jag nytt. Fått 3 intervjuer på under 2 veckor som jag gått vidare i rekryteringsprocessen på, varav ett av företagen är ett förbannat stort företag i Stockholm.

Jag har märkt att företagen börjar lära sig att fokusera mycket på dig som person och ditt intresse för att lära dig.
Självklart hjälper det att ha lite små projekt på sidan av skolan för att kanske kunna visa upp olika kunskaper, men mest för att kunna visa ditt genuina intresse för utveckling.

Utbildningsmässigt läste jag Java, men alla tjänster jag söker är huvudsakligen .NET-tjänster(som jag har arbetserfarenhet i).
.NET utvecklare verkar sökas överallt, och verkar bara bli mer och mer populärt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Alright.
Tack för alla svar! Finns där någon speciell skola som kan rekommenderas gällande webbutveckling? Främst är jag intresserad utav skolor som inte är belägna i Göteborg, Malmö eller Stockholm då min sambo har sin häst och stallplatser har en tendens att bli dyra.

Det kan givetvis inte vara ett krav, finns de bra skolorna i storstadsområdena så är det bara så. Alla tips är välkomna.
I första hand är det Frontend jag är intresserad av men alla rekommendationer är givetvis välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleftw:

Det är den visuella delen, Frontend jag är intresserad av och ta mig mot fullstack development. I vilket fall som helst så är väl detta irrelevant med tanke på mina följande frågor.

Har kikat på platsbanken och det ser onekligen ut som att en stor del av alla annonser vill ha högskoleutbildade. Är detta mer en riktlinje eller sållar man aktivt bort självlärda och YH-utbildade?

Ser man generellt ner på YH-utbildade, för att man antar att man har en sämre utbildning?

Sök jobb på monster.se istället för arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen har väldigt dålig status IMO.

Jag vill mena på att YH-utbildade är tillräckligt för att få jobbet gjort. Har man pluggat 2 år Episerver och får ett Episerver-jobb så förväntas man kunna bygga ASP.NET MVC med Episerver. Men att man kanske inte riktigt har full koll på att hantera servrar, förstår nätverksstacken eller kan felsöka HTTP requests till 100%.

Det behövs folk där man bara utvecklar efter kundens önskemål. Att hantera servrar och felsöka kan du självklart lära dig med tiden. Men jag ser det inte som ett krav på en junior.

Högskoleutbildningen ger dig en mer teoretiskt bakgrund. Du ska förstå varför ett HTTP request har vissa headers och vad dem gör. Man ska kunna hur DNS fungerar etc. Men om du gått en högskole utbildning för Episerver - så är nog en kursen på samma nivå som en YH utbildning.

Jag tror inte att man sållar bort YH-utbildade. Alla personer som är intresserade av att lära sig och är engagerade/visar framfötterna blir bra lagkamrater.

När det kommer till självlärda blir det helt klart svårare att bedöma någons erfarenhet. Men man märker rätt tidigt på hur folk talar om sin programmering. Har man någolunda kött på benen så märks det - Har man ingen koll alls, då märks det också. Tydligt!

Jag vill tro att jag lärt mig mycket mer, på samma tid jag spenderade i skolan, som jag har spenderat på mitt jobb. Man får plugga varje vecka på nya tekniker, läsa blogginlägg och bara hålla sig uppdaterad. Så har du intresset för front-end. Gräv dig ned där, kör ett YH-program om du har hittat något lockande, fixa en anställning och ta till dig nya kunskaper där.

Ingen kommer kolla konstigt på dig om du säger "Hej, jag skulle också vilja kolla lite på det här med servrar och hur man deployar". Det är nog snarar välkommet - DevOps är en term som börjar bli mer och mer populär.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv

Som sagt olika utbildningar för olika saker, det beror på vad man vill göra. Som jag ock många upplever är webben framtiden och program som körs lokalt minskas för varje år, så satsar man på webb så satsar man på en bransch som inte precis håller på att försvinna.
Däremot rena applikationer så blir behovet mindre, det är mest interna lösningar som ofta kräver gedigen kunskap om annat.

Skrivet av KeVVa:

Sök jobb på monster.se istället för arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen har väldigt dålig status IMO.

Jag vill mena på att YH-utbildade är tillräckligt för att få jobbet gjort. Har man pluggat 2 år Episerver och får ett Episerver-jobb så förväntas man kunna bygga ASP.NET MVC med Episerver. Men att man kanske inte riktigt har full koll på att hantera servrar, förstår nätverksstacken eller kan felsöka HTTP requests till 100%.

Det behövs folk där man bara utvecklar efter kundens önskemål. Att hantera servrar och felsöka kan du självklart lära dig med tiden. Men jag ser det inte som ett krav på en junior.

Högskoleutbildningen ger dig en mer teoretiskt bakgrund. Du ska förstå varför ett HTTP request har vissa headers och vad dem gör. Man ska kunna hur DNS fungerar etc. Men om du gått en högskole utbildning för Episerver - så är nog en kursen på samma nivå som en YH utbildning.

Jag tror inte att man sållar bort YH-utbildade. Alla personer som är intresserade av att lära sig och är engagerade/visar framfötterna blir bra lagkamrater.

När det kommer till självlärda blir det helt klart svårare att bedöma någons erfarenhet. Men man märker rätt tidigt på hur folk talar om sin programmering. Har man någolunda kött på benen så märks det - Har man ingen koll alls, då märks det också. Tydligt!

Jag vill tro att jag lärt mig mycket mer, på samma tid jag spenderade i skolan, som jag har spenderat på mitt jobb. Man får plugga varje vecka på nya tekniker, läsa blogginlägg och bara hålla sig uppdaterad. Så har du intresset för front-end. Gräv dig ned där, kör ett YH-program om du har hittat något lockande, fixa en anställning och ta till dig nya kunskaper där.

Ingen kommer kolla konstigt på dig om du säger "Hej, jag skulle också vilja kolla lite på det här med servrar och hur man deployar". Det är nog snarar välkommet - DevOps är en term som börjar bli mer och mer populär.

Nu finns det en drös med olika utbildningar, men skillnaden mellan KY och högskola är att på högskola så fokuserar man på tekniken medan YH på olika lösningar.
Om vi tar en högskoleutbildning inom Episerver, så även om de hade funnits så hade min skola aldrig tillåtit mig räkna med kursen i min examen. Orsaken, ja det är en lösning av en server och hur man använder den har inget akademisk värde.

Nå det betyder inte att YH är dåliga, snarare så att man lär sig det man just nu för stunden behöver kunna, jobbar man kvar inom området så utvecklas man med tekniken. Medans högskola är mer generella, de kan grunderna men har dålig praktisk erfarenhet.

*edit*
Jag tycker det sista jag skrev är viktigt att tänka på, att just fokus på vad skolorna vill att man ska kunna är olika. Beroende på vad för typ av person man är så är olika vägar bra och mitt påstående är att så lär det nog vara de närmsta 20åren också. Utbildning är bara en liten del, efter 10år på jobbet så bryr sig ingen vad man gjorde för att komma in i branschen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!