Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Firefox har blivit oanvändbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Facebook är det som gör Firefox apslö, framförallt efter att ha scrollat genom ett antal sidor.
Chrome har inte samma problem.
FF omstart löser problemet.

Ja, jag kör Facebook i Chrome numera, men allt annat i Palemoon (som baseras på Mozilla 64-bit)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kör ubuntu och har gjort sen samma dag windows 10 släpptes och har kört Firefox som ända webbläsare sen dess (64 bitars versionen) och har aldrig upplevt några av dom problemen som andra säger här, men det skiljer kanske mycket på operativsystem och om man kör x86-64 också.

Har nog aldrig haft en krasch eller fryslagg eller liknande ibland har jag inte orkat stänga ner flikar på månader har suttit med 700-900 flikar och det har flutit på ändå.

Mitt råd byt inte webbläsare, byt operativsystem

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Är också väldigt besviken över hur Firefox bara tycks bloatas mer och mer men aldrig kommer med något nytt intressant med alla uppdateringar. Om version 3.5 fortfarande hade fått säkerhetsuppdateringar hade jag säkert gärna kört den, den var snabb på den tiden och jag hade inga större problem.

Annat är det nu... sidor som laddar långsamt, frysningar, och ovanligt mycket krascher (särskilt på Linux-versionen), för att inte tala om hur den skriver sönder ens SSD med sitt överdrivna system för sessionshantering (eller vad det nu heter, det som gör att man kan återuppta en tidigare session om browsern eller datorn skulle krascha).

Tråkigt att det inte finns något rimligt alternativ, ser mycket hellre att Firefox rycker upp sig istället, för i grund och botten är det en grym browser.

Måste tyvärr hålla med dig. I och med det utdragna arbetet med version 4 fick Mozilla lite panik och Googles hårdsatsning på Chrome (som betalade sig) tillsammans med alla open source-tomtars halvhemliga kärlek för Google för att de använde lite Linux-kod och var sååååå öppna ledde till ett mentalt komplex där de apade efter Google istället för att gå sin egen väg. Denna mentala villfarelse har gjorde att Mozilla tappade användarperspektivet och det har tagit mycket lång tid för dem att något sånär inse att ett företag som kör med öppen källkod inte per definition gör allt bra för slutanvändaren och i synnerhet att Google inte är en frälsare. Mozilla har nyktrat till lite nu, men samtidigt känns det som att luften har gått ur. Lägret är förvirrat efter att ärkefienden Internet Explorer, som ju var den stora drivkraften, plötsligt försvann från kartan och att Chrome, enligt min mening, delvis tagit över IE:s plats.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Syncningen fungerar väldigt bra hos mig, inte haft några problem med det. Den största anledningen till att jag kör med FF är 1. RSS läsare, något som jag inte har kunnat hitta någon som fungerar på samma sätt i Chrome, och 2. Tycker FF ser bättre ut UI mässigt än Chrome

Synkningen har fungerat bra även här i alla år. När det hela var nytt var det dåliga svarstider emellanåt men senaste 3 åren har det bara fungerat. Använder mer än en dator och hoppar mellan dessa flera gånger dagligen, samt mobilen förstås. Fungerar riktigt fint.

Skrivet av s0sdaf:

Är också väldigt besviken över hur Firefox bara tycks bloatas mer och mer men aldrig kommer med något nytt intressant med alla uppdateringar. Om version 3.5 fortfarande hade fått säkerhetsuppdateringar hade jag säkert gärna kört den, den var snabb på den tiden och jag hade inga större problem.

Annat är det nu... sidor som laddar långsamt, frysningar, och ovanligt mycket krascher (särskilt på Linux-versionen), för att inte tala om hur den skriver sönder ens SSD med sitt överdrivna system för sessionshantering (eller vad det nu heter, det som gör att man kan återuppta en tidigare session om browsern eller datorn skulle krascha).

Tråkigt att det inte finns något rimligt alternativ, ser mycket hellre att Firefox rycker upp sig istället, för i grund och botten är det en grym browser.

Du har ju alternativet att använda en forkning av Firefox. Personligen har jag inte sett något behov av att byta och har inga förslag, men det finns en hel del att välja på iallafall.

Även om jag inte ser något behov av att byta så är långt ifrån alla Mozillas val vettiga. Det ständiga stirrandet på att kopiera/förstöra Firefox för att efterlikna Chrome stör mig, men inte tillräckligt för att byta. Mozilla släppte blandannat på officiella stödet för TabGroups, nu får man förlita sig på hemmapulare vilket inte känns lika kul. Blivit att funktionaliteten används betydligt mindre än tidigare också för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Synkningen har fungerat bra även här i alla år. När det hela var nytt var det dåliga svarstider emellanåt men senaste 3 åren har det bara fungerat. Använder mer än en dator och hoppar mellan dessa flera gånger dagligen, samt mobilen förstås. Fungerar riktigt fint.

Du har ju alternativet att använda en forkning av Firefox. Personligen har jag inte sett något behov av att byta och har inga förslag, men det finns en hel del att välja på iallafall.

Även om jag inte ser något behov av att byta så är långt ifrån alla Mozillas val vettiga. Det ständiga stirrandet på att kopiera/förstöra Firefox för att efterlikna Chrome stör mig, men inte tillräckligt för att byta. Mozilla släppte blandannat på officiella stödet för TabGroups, nu får man förlita sig på hemmapulare vilket inte känns lika kul. Blivit att funktionaliteten används betydligt mindre än tidigare också för min del.

Webbläsarna kopierar varandra. Sedan handlar det även om att sälja. Tab funktionen ansågs tydligen inte vara väl använt utav dess användare. Problemet är sedan att Google är så stora idag att en mindre spelare även fast vi pratar x antal miljoner användare har blivit uppslukad utav den store jätten. Mozilla rullar nog inte direkt tummarna eftersom det sker ju nya saker även fast det inte syns på ytan. Med tanke på Servo projektet som är tänkt att ersätta/bygga om Gecko motorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

De som tröttnat på "nya FF" bör i stället prova Pale moon, det är den väg FF borde ha tagit i stället för att härma Chrome, det är den gamla överlägsna layouten och en massa gamla funktioner utrensade så att den är snabbare än FF men en del antika tekniker kommer inte att fungera men det rensas rätt bra hos andra webbläsare också just nu. PM är också bättre på att hantera tillägg än FF är just nu.
www.palemoon.org

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Webbläsarna kopierar varandra. Sedan handlar det även om att sälja. Tab funktionen ansågs tydligen inte vara väl använt utav dess användare. Problemet är sedan att Google är så stora idag att en mindre spelare även fast vi pratar x antal miljoner användare har blivit uppslukad utav den store jätten. Mozilla rullar nog inte direkt tummarna eftersom det sker ju nya saker även fast det inte syns på ytan. Med tanke på Servo projektet som är tänkt att ersätta/bygga om Gecko motorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Flikgrupper (Tab Groups) var långt före sin tid. När det kom var fortfarande flikar rätt nytt, åtminstone kändes det så. Det tog lång tid innan folk i allmänhet lärde sig använda flikar. Flikar kom väl inte förrän 2007 eller 2008 till Internet explorer heller. Vid den tiden hade man i regel bara en handfull flikar uppe samtidigt, ett dussin på sin höjd. Att ta bort flikgrupper precis när folk lärt sig använda flikar var synnerligen korkat. Idag surfar man lätt upp till flera dussin flikar, ibland hundratals, och flikgrupper hade varit väldigt trevligt att ha.

Plugin-delen har blivit alldeles för strikt och FF uppdateras alldeles för ofta med något fundamentalt vilket gör många plugins obsoleta om de inte uppdateras. Detta drabbar äldre pluggar som är "färdigutvecklade". Custom skins är också väck. Suck...

Mozilla fungerade betydligt bättre när IE var den dominerande giganten. Att Mozilla sugs in i Google är för att en massa OSS-tomtar där vill det. Servo-projektet är ett slags förtäckt flört med Google för alla OSS-tomtar som fortfarande lever kvar i diverse vanföreställningar från 00-talet och vill idka älskog med nätjätten. Google är inte din vän längre, om de någonsin varit det. Mozilla har glömt varför Firefox blev så stort och vet inte vilken roll de ska spela. Eller ja, det är ganska olika falanger och schizofrenin märks.

Skrivet av mrqaffe:

De som tröttnat på "nya FF" bör i stället prova Pale moon, det är den väg FF borde ha tagit i stället för att härma Chrome, det är den gamla överlägsna layouten och en massa gamla funktioner utrensade så att den är snabbare än FF men en del antika tekniker kommer inte att fungera men det rensas rätt bra hos andra webbläsare också just nu. PM är också bättre på att hantera tillägg än FF är just nu.
www.palemoon.org

Lustigt nog kom Pale moon bara en månad innan Firefox all time high i marknadsandelar på 25%.

Läser att Adblock Latitude är en feature, vet du vad det är?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Kör med 64 bitars sen många år sedan, någon mer än jag som kör Waterfox?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Webbläsarna kopierar varandra. Sedan handlar det även om att sälja. Tab funktionen ansågs tydligen inte vara väl använt utav dess användare. Problemet är sedan att Google är så stora idag att en mindre spelare även fast vi pratar x antal miljoner användare har blivit uppslukad utav den store jätten. Mozilla rullar nog inte direkt tummarna eftersom det sker ju nya saker även fast det inte syns på ytan. Med tanke på Servo projektet som är tänkt att ersätta/bygga om Gecko motorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan mycket väl ligga något i det, jag vet få (ingen) utöver mig själv som använde Tab Groups fullt ut. Jag brukade ha flera hundra tabs uppe, i olika grupper som jag växlade fram och tillbaks till efter behov. Nackdelen var väl att tabbar lätt försvann i mängden förstås.

Nu är jag inte så insatt i utvecklingen för tillfället men om Servo innebär flertrådning så är det helt klart något lovande.

Skrivet av GilbertG:

Flikgrupper (Tab Groups) var långt före sin tid. När det kom var fortfarande flikar rätt nytt, åtminstone kändes det så. Det tog lång tid innan folk i allmänhet lärde sig använda flikar. Flikar kom väl inte förrän 2007 eller 2008 till Internet explorer heller. Vid den tiden hade man i regel bara en handfull flikar uppe samtidigt, ett dussin på sin höjd. Att ta bort flikgrupper precis när folk lärt sig använda flikar var synnerligen korkat. Idag surfar man lätt upp till flera dussin flikar, ibland hundratals, och flikgrupper hade varit väldigt trevligt att ha.

Plugin-delen har blivit alldeles för strikt och FF uppdateras alldeles för ofta med något fundamentalt vilket gör många plugins obsoleta om de inte uppdateras. Detta drabbar äldre pluggar som är "färdigutvecklade". Custom skins är också väck. Suck...

Mozilla fungerade betydligt bättre när IE var den dominerande giganten. Att Mozilla sugs in i Google är för att en massa OSS-tomtar där vill det. Servo-projektet är ett slags förtäckt flört med Google för alla OSS-tomtar som fortfarande lever kvar i diverse vanföreställningar från 00-talet och vill idka älskog med nätjätten. Google är inte din vän längre, om de någonsin varit det. Mozilla har glömt varför Firefox blev så stort och vet inte vilken roll de ska spela. Eller ja, det är ganska olika falanger och schizofrenin märks.

Lustigt nog kom Pale moon bara en månad innan Firefox all time high i marknadsandelar på 25%.

Läser att Adblock Latitude är en feature, vet du vad det är?

Firefox hade tabs redan från början, var långt före sin tid och saknade inledningsvis seriös konkurrens. IE var usel, utdaterad men användes av majoriteten då deras datorer använde denna. Opera ville fortfarande ha betalt för sin browser, Chrome låg många många år framåt i tiden.

Jag finner det ofta intressant att se hur andra använder sina browsers, finns många som fortfarande envisas med ett fönster per sida istället för att använda tabs. Många har ju samtidigt en ovilja att lära om sig, eller är helt enkelt inte förmögna att göra det.

Jag använder för övrigt denna i dagsläget, men den är i princip redan nedlagd så kommer behöva leta en ersättare. Igen.
https://addons.mozilla.org/en-GB/firefox/addon/tab-groups-pan...

Permalänk
Medlem

Edge är faktist rätt bra, jag ska själv gå över till edge direkt 1password släpper ett tillägg så att det fungerar i edge.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Firefox snabbast (som 64-bitars browser)

När jag började använda Windows 7 Pro 64, insåg jag att det enda rätta också var att köra 64-bits-program på burken.
Grejen var att jag varit FF-användare sedan länge, så FF skulle det bli.
Tråkigt nog fanns inte FF som 64-bitars, endast 32.
Men då skådade jag:
Firefox Nightly!
Äkta 64-bitar och allt det senaste! T ex så kan Nightly köra Unreal direkt i browsern med Unreal Engine C++ --> JavaScript.
(Numera export direkt till HTML5).

Skulle vara intressant att höra era åsikter om Nightly!

Ladda ner:
https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/nightly/all/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Edge är faktist rätt bra, jag ska själv gå över till edge direkt 1password släpper ett tillägg så att det fungerar i edge.

Jag finner det också konstigt att inte fler kör Edge. Tar ju minst resurser. Batteritiden är minst den dubbla mot Chrome o ff. Kraschar inte som de andra gör och blir inte slö med tiden. Riktigt bra webbläsare som fler borde ge en rejäl chans. Upplever det som Edge renderar webbsidorna snabbast.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IRONBERG:

Jag finner det också konstigt att inte fler kör Edge. Tar ju minst resurser. Batteritiden är minst den dubbla mot Chrome o ff. Kraschar inte som de andra gör och blir inte slö med tiden. Riktigt bra webbläsare som fler borde ge en rejäl chans. Upplever det som Edge renderar webbsidorna snabbast.

Dålig marknadsföring från MS sida och sättet Google tvingar på Chrome är nog de största problemen. Sedan upplever jag dålig kompatibilitet med Edge men det är på rätt få sidor vad jag märkt av.

Tyvärr är det sällan den bästa produkten blir störst på marknaden. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen firefox hemma på mina windowsdatorer, tjejen kör firefox också och vi har inga problem. Vi kör båda 64 bitars versionen.
Dock på macen på mitt jobb är firefox omöjligt att använda. Den stannar titt som tätt och hoggar brutala mängder minne och youtube videos laggar sjukt mycket. Inget av detta händer i chrome. Har inte testat safari, men finns nog ingen sämre webläsare än den

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Precis som många i tråden påpekat: -Kör Firefox 64-bit, skippa 32-bit i största möjliga utsträckning.
Skillnaden är stor och mer krut läggs på att utveckla 64-bits versionen.
Märker stor prestandaförbättring sedan de införde multithreading på allvar: https://www.extremetech.com/computing/229823-mozilla-will-finally-add-multi-process-support-in-firefox-48

Browsing idag kräver enorma resurser mot vad det gjorde för 5-6 år sedan. Mängder av tillkommen säkerhetsfunktionalitet samt sandboxingtekniker ligger till grund för att det i regel behövs mer kraft för saker nu för tiden.

Sedan är det nog inte bara webbläsarna som blivit segare med tiden utan även webben i allmänhet.
Tacka gudarna för att Adobe Flash Player och Silverlight objekt blir allt mer sällsynt!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan mycket väl ligga något i det, jag vet få (ingen) utöver mig själv som använde Tab Groups fullt ut. Jag brukade ha flera hundra tabs uppe, i olika grupper som jag växlade fram och tillbaks till efter behov. Nackdelen var väl att tabbar lätt försvann i mängden förstås.

Nu är jag inte så insatt i utvecklingen för tillfället men om Servo innebär flertrådning så är det helt klart något lovande.

Firefox hade tabs redan från början, var långt före sin tid och saknade inledningsvis seriös konkurrens. IE var usel, utdaterad men användes av majoriteten då deras datorer använde denna. Opera ville fortfarande ha betalt för sin browser, Chrome låg många många år framåt i tiden.

Jag finner det ofta intressant att se hur andra använder sina browsers, finns många som fortfarande envisas med ett fönster per sida istället för att använda tabs. Många har ju samtidigt en ovilja att lära om sig, eller är helt enkelt inte förmögna att göra det.

Jag använder för övrigt denna i dagsläget, men den är i princip redan nedlagd så kommer behöva leta en ersättare. Igen.
https://addons.mozilla.org/en-GB/firefox/addon/tab-groups-pan...

Enkelt förklarat handlar Servo/Rust om att så småningom kunna ersätta den gamla Gecko motorn. Det är tanken bakom projektet. Webbläsaren använder sedan 2-3 versioner bak egna processer för var flik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipset om 64bit FF. Är ju fantastiskt rask i jämförelse med 32bit versionen!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IRONBERG:

Jag finner det också konstigt att inte fler kör Edge. Tar ju minst resurser. Batteritiden är minst den dubbla mot Chrome o ff. Kraschar inte som de andra gör och blir inte slö med tiden. Riktigt bra webbläsare som fler borde ge en rejäl chans. Upplever det som Edge renderar webbsidorna snabbast.

Den är fruktansvärt dålig när man får upp några hundra flikar, faktiskt lika opålitlig som Chrome och kan när som helst få för sig att krascha och glömma flikarna, dessutom finns det för få tillägg än så länge och den är ju inte kompatibel med Mozillapluginsen.

Skrivet av krigelkorren:

Precis som många i tråden påpekat: -Kör Firefox 64-bit, skippa 32-bit i största möjliga utsträckning.
Skillnaden är stor och mer krut läggs på att utveckla 64-bits versionen.
Märker stor prestandaförbättring sedan de införde multithreading på allvar: https://www.extremetech.com/computing/229823-mozilla-will-finally-add-multi-process-support-in-firefox-48

Browsing idag kräver enorma resurser mot vad det gjorde för 5-6 år sedan. Mängder av tillkommen säkerhetsfunktionalitet samt sandboxingtekniker ligger till grund för att det i regel behövs mer kraft för saker nu för tiden.

Sedan är det nog inte bara webbläsarna som blivit segare med tiden utan även webben i allmänhet.
Tacka gudarna för att Adobe Flash Player och Silverlight objekt blir allt mer sällsynt!

Skrivet av giplet:

Tack för tipset om 64bit FF. Är ju fantastiskt rask i jämförelse med 32bit versionen!

Webbläsartna behöver mycket ram för att funka bra och det gör det nog tekniskt omöjligt att få flyt på en som kör i 32bit läge, det går väl inte att använda mer än 2,7Gbyte ram till 32bit program i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känner inte alls igen mig i kritiken mot Firefox. Har inte jämfört i detalj med andra webbläsare, men tycker inte att Firefox gått ner sig prestandamässigt senaste "åren".

Nu när man har lanserat Project Quantum vid årsskiftet så blir det förhoppningsvis (ännu) bättre prestanda. Första delen i Quantum skall vara i version 53

"Firefox faster and more stable with the first big bytes of Project Quantum, simpler with compact themes and permissions redesign"

In case you missed our Project Quantum announcement, we’re building a next-generation browser engine that takes full advantage of modern hardware. Today we’re shipping one of the first important pieces of this effort – what we’ve referred to as the “Quantum Compositor”.

https://blog.mozilla.org/blog/2017/04/19/first-big-bytes-proj...

Vet inte om jag inbillar mig men tycker jag märker skillnad redan Personligen så tycker jag Firefox har många andra fördelar mot dom andra, men antar att det är mycket en smaksak.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Kör 64-bitars som sagt. En annan anledning till att Firefox blir slött kan vara att de fortfarande har hela webbläsaren i en enda process, men jag läste nyligen att det är nästa stora grej de lägger tid på, att göra varje flik till en separat process, och ska rulla ut nästa år tror jag.

Lite orolig för det, för just detta är vad som gör Chrome så resursslösande... Att kunna köra mer än en tråd är dock klart något de borde jobba på, men jag vill inte ha 30-40x FF instanser igång, tack... med de minneskrav och CPU krav det ställer.

Tråkiga med chrome är att i grunden är det en bra och snabb webbläsare, när den var enkel och "liten". FF har "alltid" (läs: tidigare) varit segare pga Chrome helt enkelt inte kunnat göra så mycket som FF kan, och med lite halvtaskiga tillägg så segade FF ihop.

Lustiga är att i 9/10 fall är det era tillägg som är orsaken att FF är segt, och jag säger detta då jag fortfarande kan ha 30+ flikar i 32-bit versionen på jobb utan problem. Sen märker jag också att 64-bit versionen är bättre optimerad...

FF är dock utan tvekan den bästa all-around webbläsaren som finns idag, med stort tilläggsstöd, relativt bra prestanda (i 64-bit versionen iaf), mycket anpassningsbar och tex köra RAM cache eller tom ändra mindre inställningar. Det är betydligt mer jämt mellan olika webbläsare som Pale Moon och andra alternativ också, och alla har sin "fördel". FF är dock imho den som är hyfsat bra på allt, men självklart inte perfekt.

Chrome faller platt efter på nästan alla dessa punkter idag. Den är inte längre lika snabb, men helt klart snabbare än FF på vissa saker. Edge är dock snabbare på andra saker. Men ingen av dem är lika enkel att göra till "din webbläsare".

Permalänk
Avstängd

Körde FF länge och fortfarande i viss mån men har mestadels fasat ut den då det finns bättre alternativ.

Vivaldi kör jag som personlig browser, mycket bra med de flesta essentiella funktioner (för mig) inbyggda som musgester och liknande. Stöd för de flesta av Chromes extensions också. Inte direkt bäst på synkning mellan enheter dock, men jag bryr mig mest om synkning av inloggningar och det sköter LastPass mycket bättre och säkrare än alla browsers.

Annars använder jag Edge en del, dels för utveckling/debug då den är bra sammankopplad med VS men också för streaming då det är den enda browser som har tillräcklig DRM för att ge 1080p på Windows vid laglig streaming som Netflix eller Hulu.

Chrome använder jag för vissa specifika saker också, exempelvis TFS, mest för att jag vill ha ett separat program för dessa saker.

Permalänk
Medlem

Har igång 7 flikar på Chrome, ska man gå efter aktivitetshanteraren så använder dessa 7 flikar 1,5gb ramminne.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Firefox är totalt dåligt nu för tiden, var en av mina favoriter..

Angående Chrome så tycker jag det är stabilt, Dock så stör jag mig på att Chrome tagit bort stöd för vissa tillägg.

Permalänk

Jag upplever tvärt om att det blivit mycket snabbare på sistone. Det är inte tillägg som spökar?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Kör 64-bitars som sagt. En annan anledning till att Firefox blir slött kan vara att de fortfarande har hela webbläsaren i en enda process, men jag läste nyligen att det är nästa stora grej de lägger tid på, att göra varje flik till en separat process, och ska rulla ut nästa år tror jag.

Det har funnits länge väl? Har använt FF Electrolysis (E10), som är namnet för projektet, i flera år. Visserligen tidigare i Nightly men numera kör jag Release och använder det. Kollade och har kunnats aktiveras i Release sedan FF 48, vilket är snart ett år sedan.

Det enda man behöver tänka på är att för att det ska aktiveras även om man satt på det så måste alla ens plugins vara kompatibla. Det är bäst att göra med add-on-compatibility-reporter och sedan gå in på about:support och kolla så att Multiprocess Windows inte är lika med 0. Ger en rejäl prestanda boost, speciellt med >100 flikar.

Vet däremot inte om man fortfarande behöver manuellt aktivera det genom about:config och sätta browser.tabs.remote.autostart på true, men det behövde man iaf förr på Release.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Multiprocessing är nu standard i den nya versionen Firefox 54.

https://hacks.mozilla.org/2017/06/firefox-54-e10s-webextensio...

"Today’s release completes Firefox’s transformation into a fully multi-process browser, running many simultaneous content processes in addition to a UI process and, on Windows, a special GPU process. This design makes it easier to utilize all of the cores available on modern processors and, in the future, to securely sandbox web content. It also improves stability, ensuring that a single content process crashing won’t take out all of your other tabs, nor the rest of the browser."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rick69:

Multiprocessing är nu standard i den nya versionen Firefox 54.

https://hacks.mozilla.org/2017/06/firefox-54-e10s-webextensio...

"Today’s release completes Firefox’s transformation into a fully multi-process browser, running many simultaneous content processes in addition to a UI process and, on Windows, a special GPU process. This design makes it easier to utilize all of the cores available on modern processors and, in the future, to securely sandbox web content. It also improves stability, ensuring that a single content process crashing won’t take out all of your other tabs, nor the rest of the browser."

Nice, blir att starta om och testa.

Permalänk
Medlem

Den senaste tiden har jag haft problem med Firefox som hänger sig. Det är Microsoft som gjort om sitt virusprogram. Har alltid varit utan defender då jag har min brandvägg i routern. Nu har dom slagit ihop programmen. Men Firefox har bl.a. fått fel brandväggsregel så den hänger sig lite då och då. Tror att det är lite fler fel också så håller på att försöka stänga ner defender helt men den har en viss förmåga att återstarta sig själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abki:

Den senaste tiden har jag haft problem med Firefox som hänger sig. Det är Microsoft som gjort om sitt virusprogram. Har alltid varit utan defender då jag har min brandvägg i routern. Nu har dom slagit ihop programmen. Men Firefox har bl.a. fått fel brandväggsregel så den hänger sig lite då och då. Tror att det är lite fler fel också så håller på att försöka stänga ner defender helt men den har en viss förmåga att återstarta sig själv.

Jag kör Microsofts AV-lösning i Windows 10 ihop med Firefox utan problem. Dock kör jag 64-bitsversionen av Firefox, kan vara bra att byta till den om du eller någon annan fortfarande kör med 32-bitarsutgåvan.

Permalänk
Medlem

Kör primärt Opera, men även en del Brave och Chrome beroende på ändamål.