Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Använda Nuc med dubbla portar som vpn passthrough?

Permalänk
Medlem

Använda Nuc med dubbla portar som vpn passthrough?

Tjena!

Jag har tänkt att skaffa mig en Intel Nuc (eller liknande) med dubbla nätverksportar och använda den som en typ av "tunnel" för vpn.

Är detta möjligt? Att tex koppla den till modemet och sedan koppla min switch till Nuc:en medans jag kör tex ovpn på Nuc:en.

Modem --> Nuc med ovpn installerat --> switch --> resten av huset.

Jag vill göra detta för att slippa förlusten i hastighet man får när routern (tex en Asus Nighthawk) har för svag processor och inte klarar av att ge högre hastighet när vpn körs.

Krångligt förklarat, hoppas ni förstår.

Tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Vila i frid

Installerar du t.ex. pfSense på NUC'en bör du ha en rimlig chans. Kruxet med OpenVPN är att det är singeltrådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Installerar du t.ex. pfSense på NUC'en bör du ha en rimlig chans. Kruxet med OpenVPN är att det är singeltrådat.

Men eftersom OpenVPN stöder flera simultana anslutningar kan man sätta upp flera anslutningar i pfSense och sedan sammanfoga dem i en gateway, på så sätt får man möjligheten att konfigurera fail-over och load-balancing. Vad jag förstått mitigerar det singeltrådigheten, alltså genom att i grova drag en anslutning nyttjar en tråd. Jag kör tre OpenVPN-anslutningar samtidigt och det funkar bra, har inte bootat sen sista uppdateringstillfället (3 månader sen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör också en pfSense som OpenVPN client.
Använder den inte som FW, förutom för OpenVPN, så den sitter på innanför min FW.

Har den främst för att komma åt BBC iplayer och US Netflix så har två olika VPN igång på den.
Den går dessutom i en VirtualBox på min HTPC som kör Windows.
Så det finns många sätt att koppla.

I ditt fall är det nog enklast att sätta upp pfSense som din router/FW/OpenVPN och använda ASUS som enbart AP.
Satsa på en CPU som har hör singelprestanda.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W