problem med trådad internetuppkoppling

Permalänk

problem med trådad internetuppkoppling

Hej!

Har problem med internet på min nya dator. När jag har kopplat in internet kabeln i datorn från "fiber routern" (dsl?) så är internet sjukt segt. Att ladda ner en fil på 2gb tar 4timmar. Vad är felet? När jag går in på mediafire och väljer den filen jag vill ladda ner så står det hur lång tid det kommer ta.
Det står:
Broadband - 9m 27s
DSL - 4h 18m 32s
Mobile - 47m 17s

Antar då att jag har "DSL" då det tar så lång tid? Har även testat att koppla sladden från asus routern men det gör ingen skillnad.
Resten av familjen vill köra trådlöst med jag vill köra trådat, hur löser jag detta?

mvh

Permalänk
Medlem

@Noob_gaming:

Testa med annan sladd.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

@svalle: Kan sladden vara problemet. Vet att sladden jag använder nu heter CAT 5e. Är det fel?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_gaming:

Hej!

Har problem med internet på min nya dator. När jag har kopplat in internet kabeln i datorn från "fiber routern" (dsl?) så är internet sjukt segt. Att ladda ner en fil på 2gb tar 4timmar. Vad är felet? När jag går in på mediafire och väljer den filen jag vill ladda ner så står det hur lång tid det kommer ta.
Det står:
Broadband - 9m 27s
DSL - 4h 18m 32s
Mobile - 47m 17s

Antar då att jag har "DSL" då det tar så lång tid? Har även testat att koppla sladden från asus routern men det gör ingen skillnad.
Resten av familjen vill köra trådlöst med jag vill köra trådat, hur löser jag detta?

mvh

Vad har ni för abonnemang och vad får du för resultat mot bredbandskollen?

Permalänk

@madtop: Med min gamla dator får jag 100/10 (vilket jag har beställt) med med min nya datorn får jag 40/10. Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_gaming:

@madtop: Med min gamla dator får jag 100/10 (vilket jag har beställt) med med min nya datorn får jag 40/10. Vad kan problemet vara?

Dålig drivrutin till nätverkskortet, dålig kabel eller någon programvara som ligger och bråkar.

KillerNIC eller liknade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_gaming:

@madtop: Med min gamla dator får jag 100/10 (vilket jag har beställt) med med min nya datorn får jag 40/10. Vad kan problemet vara?

Vad har du för internetleverantör? Telia ADSL?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator/moderkort?

Skadar inte att ta ett koppla en dator direkt i bredbandsuttaget från leverantören. Gärna med kort kabel och mät sedan bredbandskollen. Därefter kopplar du routern mellan och gör samma mätning. Då kan du dels se om det är leverantören eller routern. Gör också mätningen med olika datorer så man kan utesluta datorn