Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

SATA->6pin PCIe->2x6:8pin PCIe

God kväll!

Jag tänkte klämma in en 1080Ti i min Mac Pro 5,1 och har först efter att jag monterat kortet märkt att jag saknar tillräckligt med strömförsörjning från moderkortet. Jag har 2x6pins PCIe, men kortet behöver 1x6 & 1x8. Tänkte se om jag kan få liv i kortet bara medels en 6->8 pins adapter, men det lär krascha så snart jag gör något mer krävande än bootar, så behöver ordna mer ström.

PSUn i Macen är på 980W så räcker mer än väl för belastningen, så tricket är att dra lite kablar.

En av de befintliga PCIe uttagen kan jag dra rakt i kortet:
MB 6pin PCIe - > 6pin på 1080Ti

Sedan drar jag moderkortets andra 1x6pin PCIe till en 4 pins Molex
& strömmen från en oanvänd SATA till en annan 4 pins Molex
& kopplar ihop 2x4pin Molex -> 8pin PCIe och in i 1080Ti

Ger 300W allt som allt och borde lira, men jag hittar verkligen inte kablarna jag behöver.
Har kollat de vanliga ställena – inet, webhallen, komplett, dustin, liontech – men det enda jag hittar är SATA - 4pin Molex. Hittar ingen 6pin PCIe -> Molex eller SATA -> 6pin PCIe.

Det är inget problem att hitta kablarna på ebay – kostar en tia styck och finns i alla kombinationer – men det måste väl ändå finnas en välsorterad butik/webb i Sverige som har sånt här? Bor i Götet så skulle vilja pinna iväg i helgen istället för att vänta en månad på frakt från Kina…

Alla tips mottages tacksamt.

Permalänk
Skrivet av Longpig:

God kväll!

Jag tänkte klämma in en 1080Ti i min Mac Pro 5,1 och har först efter att jag monterat kortet märkt att jag saknar tillräckligt med strömförsörjning från moderkortet. Jag har 2x6pins PCIe, men kortet behöver 1x6 & 1x8. Tänkte se om jag kan få liv i kortet bara medels en 6->8 pins adapter, men det lär krascha så snart jag gör något mer krävande än bootar, så behöver ordna mer ström.

PSUn i Macen är på 980W så räcker mer än väl för belastningen, så tricket är att dra lite kablar.

En av de befintliga PCIe uttagen kan jag dra rakt i kortet:
MB 6pin PCIe - > 6pin på 1080Ti

Sedan drar jag moderkortets andra 1x6pin PCIe till en 4 pins Molex
& strömmen från en oanvänd SATA till en annan 4 pins Molex
& kopplar ihop 2x4pin Molex -> 8pin PCIe och in i 1080Ti

Ger 300W allt som allt och borde lira, men jag hittar verkligen inte kablarna jag behöver.
Har kollat de vanliga ställena – inet, webhallen, komplett, dustin, liontech – men det enda jag hittar är SATA - 4pin Molex. Hittar ingen 6pin PCIe -> Molex eller SATA -> 6pin PCIe.

Det är inget problem att hitta kablarna på ebay – kostar en tia styck och finns i alla kombinationer – men det måste väl ändå finnas en välsorterad butik/webb i Sverige som har sånt här? Bor i Götet så skulle vilja pinna iväg i helgen istället för att vänta en månad på frakt från Kina…

Alla tips mottages tacksamt.

Mac ? så en Mac Pro. helt hundra på att den är kompatibel med så nya grafikkort?
datorn är alltså 2012 eller äldre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Jupp, Nividia släppte betor på alla Pascal-kort häromveckan…

Permalänk
Proffsmobbare

Blanda inte in SATA PWR vad du än gör, först är pins satt till max 1,5A över 12V (18W).

Du kan inte heller koppla ihop två olika 12V lanes från PSU till samma punkt, så kolla upp hur både nätagg och grafikkort är fördelade.

Om du har tre stycken 12V-ledare på din 6-pin PCIe så ska den orka 8-pin PCIe utan större problem, men det är inte rekommenderat eftersom du har två färre GND om olyckan är framme.

Permalänk
Rekordmedlem

Sata kan antagligen inte ge tillräckligt med ström om inte macarna har en totalt annorlunda uppbyggnad på nätdelen så kolla upp det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Laine: Hum, har nog blandat ihop de olika trådarna jag läst i… Ska dubbelkolla forumen jag trawlat för den infon – vet att andra har kopplat upp på så sätt, men inte säker på utgången. Tack för varningen.

Det diskuteras hit och dit om huruvida man kan dra mer än 75W på de befintliga 6pin PCIe. Exempel. Så kanske ska prova med en 6->8pin adapter och se vad som händer…

(Andra bygger in eller har ett extern PSU för att driva tyngre kort.)

Hum, finns det kanske PCI-kort som ger 6-pins PCIe? Jag har 1 oanvänd PCI av 4 och den matar ju 75W, så kombinerat med den PCI som 1080Ti sitter i & 2x6 PCIe från MB så borde det räcka = 300W. Snabbgoogling visar inget dock.

Fler källor
Permalänk
Rekordmedlem

Macen har väl inte ens nån sata power direkt från nätdelen utan allt går via moderkortet ? Nätdelen är iallafall helt annorlunda än en atx nätdel för den ser väl ut så här ? Du ska kanske kolla på ett macforum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jo, är inne och kollar på sådana också. Vanligaste lösningen är ett extra PSU för tunga grafikkort. Kom hit för att jag trodde jag kunde lösa det med SATA och adaptrar och hittade inga kablar…

Men hittar heller inte någon info om att dra en extra 75W från oanvänd PCI-slot; någon som har hört talas om ett sådant kort?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Longpig:

@mrqaffe: Jo, är inne och kollar på sådana också. Vanligaste lösningen är ett extra PSU för tunga grafikkort. Kom hit för att jag trodde jag kunde lösa det med SATA och adaptrar och hittade inga kablar…

Men hittar heller inte någon info om att dra en extra 75W från oanvänd PCI-slot; någon som har hört talas om ett sådant kort?

Vad har du för anslutningar lediga, vilken macpro är det du har ? Jag antar att alla kablar från nätdelen går direkt till moderkortet och att ev lediga kontakter sitter på det ? har du bilder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har inte plockat ur PSU:n men såvitt jag vet så är allt routat via moderkortet. Finns bra bilddokumentation här. På moderkortet finns två lågprofils PCIe-uttag, och de kablar jag har mynnar ut i 2x6pin (köpte ursprungligen med ett 5870 som har de ingångarna – vet inte om andra konfigurationer kom med andra kablar)

Modellen är Mac Pro 5,1 (late 2010) men PSUn är densamma för 4,1 & 5,1 tror jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Longpig:

@mrqaffe: Har inte plockat ur PSU:n men såvitt jag vet så är allt routat via moderkortet. Finns bra bilddokumentation här. På moderkortet finns två lågprofils PCIe-uttag, och de kablar jag har mynnar ut i 2x6pin (köpte ursprungligen med ett 5870 som har de ingångarna – vet inte om andra konfigurationer kom med andra kablar)

Modellen är Mac Pro 5,1 (late 2010) men PSUn är densamma för 4,1 & 5,1 tror jag.

Satt och lästa lite om problemet och det verkar svårt att lösa det utan en annan nätdel då allt i datorn är Applespecifikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Känns som att jag missar något uppenbart, men skulle inte det här kunna lösas med ett kort som man stoppar i PCIe som ger ett 6-pins uttag? Varje PCIe kan matar 75W så då har jag ju 75W från PCIe som 1080Ti sitter i, 2x6 pins PCIe som ger 150W kombinerat, samt ett PCIe kort -> 6pins på ytterligare 75W = 300W.

Har letat lite på ebay, amazon och de vanligt misstänkta, men ser inget sådant kort. (Så jag missar förmodligen något uppenbart…)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Longpig:

@mrqaffe: Känns som att jag missar något uppenbart, men skulle inte det här kunna lösas med ett kort som man stoppar i PCIe som ger ett 6-pins uttag? Varje PCIe kan matar 75W så då har jag ju 75W från PCIe som 1080Ti sitter i, 2x6 pins PCIe som ger 150W kombinerat, samt ett PCIe kort -> 6pins på ytterligare 75W = 300W.

Har letat lite på ebay, amazon och de vanligt misstänkta, men ser inget sådant kort. (Så jag missar förmodligen något uppenbart…)

Det är troligen väldigt liten efterfrågan på den typen av adapter eftersom den i praktiken blir Applespecifik eftersom det inte finns nått behov för det om man har en atxnätdel för då tar man strömmen direkt från nätdelen och inte via moderkortet och det lär inte vara särskilt många som byter grafikkort i en Mac.
Det går ju att koppla in sig direkt på kablarna från nätdelen om man vill men det kräver lödning och är väl lite riskabelt om man inte har hållit på med elektronik och kan löda och mäta att allt blir rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu är klockan mycket så har kanske missat att ni kanske har diskuterat detta, men är det någon som har koll på om 6-pins kontakten levererar 75W eller 150W i denna MAC, om det är 150W så kan man bara koppla in en 6pin till 8pins adapter.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen väldigt liten efterfrågan på den typen av adapter eftersom den i praktiken blir Applespecifik

Sant. Funderar på att etsa ett eget kort som PCIe-adapter men det kanske är väl desperat. Gäller väl att identifiera rätt på PCIe pinouten, så såvida jag inte behöver en controller som aktiverar uttaget så agerar den ju bara patchkabel…

Skrivet av fLipSidE0001:

Nu är klockan mycket så har kanske missat att ni kanske har diskuterat detta, men är det någon som har koll på om 6-pins kontakten levererar 75W eller 150W i denna MAC, om det är 150W så kan man bara koppla in en 6pin till 8pins adapter.

Varje 6-pin levererar 75W, och det finns en kontroller på MB som slår av datorn om belastningen blir för hög. Vissa har haft tur och kört tunga kort på dem (medels en 6->8pin adapter) men andra har haft ihjäl moderkortet eller fått instabilitet. En mer framgångsrik metod är när folk har fördelat belastningen på båda 6-pinnarna (2x6 -> adapter -> 1x6+1x8) men du drar ändå över vad kopparn på moderkortet är specificerad för.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Longpig:

Sant. Funderar på att etsa ett eget kort som PCIe-adapter men det kanske är väl desperat. Gäller väl att identifiera rätt på PCIe pinouten, så såvida jag inte behöver en controller som aktiverar uttaget så agerar den ju bara patchkabel…

Om du är villig att gå så långt kan du väl lika gärna plocka 12V direkt från agget innan det når moderkortet? Det är mycket lättare att splitta ett par kablar än att börja göra egna kretskort.

Det verkar finnas två olika 980W nätdelar till Mac Pro, den ena har sex stycken 12V-lanes, den andra har en ensam 12V. Försök ta reda på vilken modell du har.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Om du är villig att gå så långt kan du väl lika gärna plocka 12V direkt från agget innan det når moderkortet? Det är mycket lättare att splitta ett par kablar än att börja göra egna kretskort.

Det verkar finnas två olika 980W nätdelar till Mac Pro, den ena har sex stycken 12V-lanes, den andra har en ensam 12V. Försök ta reda på vilken modell du har.

Ska öppna upp i veckan och se vad jag har, men det verkar bara finnas en PSU för A1289 – vars hittade du infon? Om jag skarvar på PSUn så kan jag tänka mig att de kontrollmekanismer som finns inte kommer fungera och jag riskerar att elda upp något – kör jag via PCIe så vet burken var strömmen dras och stryper om det går galet.

Men jag börjar överväga ett externt PSU ändå, eller ett internt om det får plats istället för DVDn…

Hittade en ny tråd om att använda 2xSATA ->6pin PCIe för ≈100W på macrumors forum. Ska läsa lite mer där, men då blir jag av med DVDn och en av SSDerna. Choices choices…

Fann fler källor
Permalänk
Medlem

@Laine: Hittade en tråd som beskriver hookup direkt på PSUn och den verkar testad av flera användare! Använder sådana däringa clips som skarvar på kablar utan lödning eller klippning – verkar smidigt. Länk

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Longpig:

@JaZid: Hittade en tråd som beskriver hookup direkt på PSUn och den verkar testad av flera användare! Använder sådana däringa clips som skarvar på kablar utan lödning eller klippning – verkar smidigt. Länk

Så länge du är riktigt noga med att se till att kablarna verkligen får bra kontakt, så är det ingen skillnad mot t.ex. lödning. Kör på det som känns mest bekvämt.

Dålig kontakt skapar resistans, som i sin tur skapar värme. I sällsynta fall kan det leda till kabelbrand, risken är låg men det är värt att känna till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Longpig:

@JaZid: Hittade en tråd som beskriver hookup direkt på PSUn och den verkar testad av flera användare! Använder sådana däringa clips som skarvar på kablar utan lödning eller klippning – verkar smidigt. Länk

Vill du använda klämmor så kan du även kolla på de klämmor som man använder vid elinstalltioner, de kan vara lättare att få tag på än "strömtjuvar" det har inte lika mekanisk funktion men elektriskt så blir det lika om inte bättre och de finns i olika storlekar och versioner i de butiker som säljer elinstalltionsmaterial, även hempularbutikerna typ http://www.harald-nyborg.se/el-belysning/timers-grenuttag-m-m...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Bueno, ska ta en titt på det där. Tack.