Rätt tid att köpa laptop nu, eller vänta till hösten?

Permalänk
Medlem

Rätt tid att köpa laptop nu, eller vänta till hösten?

Såg att Microsoft och Intel kör en cashback-kampanj just nu och jag behöver en laptop för studier till hösten. Kliar lite i köp-nerven..

Vad tror ni om utvecklingen och priserna på laptops? Är det bättre att vänta tills efter sommaren med ett köp? Kommer de att bli priskrig i höst om AMD ger sig in i den bärbara marknaden på riktigt igen? Kanske det dröjer innan Ryzen dyker upp i notebooks?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat. Kommer många fler reor och liknande tills hösten skulle jag tro. Dessutom känns det som det kommer nya laptops varje vecka som blir förbättrade. Vet hur det känns när köp-nerven går igång men väntar du tror jag inte du kommer ångra det till hösten

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd

Vänta tills det kommer nya med Ryzen-CPU, mer möjligheter för pengarna mer batteri-tid... bla OCH icke att förglömma du är då även med och hjälper till med att starta "pris-kriget" så vi får slut på Intels monopol på processorer + att Ryzen ÄR jävligt bra.

Permalänk
Medlem

Vet ej om det är något du skulle vara intresserad att göra, men jag skulle rekommendera att utnyttja tiden till att försöka hitta något bra begagnat köp.

Leta efter en företags-laptop av Tex Lenovo. Köp nytt batteri om det behövs, samt kanske uppgradera till ssd. Ska man inte spela så föredrar jag bra kvalité över "Det senaste"

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Ska hålla utkik efter begagnat! Tycker oftast att Lenovos Thinkpad-serie som rekommenderas ofta här i forumet ser lite tråkig ut även om det säkert är väldigt prisvärda alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Inaktiv

Behöver du den inte förrän i höst är det bara att vänta.

Permalänk
Medlem

Köpte en XPS 13 till plugget bara för MS kampanjen. Du kommer nog inte komma förbi en till sådan på ett tag. Jag hade slagit till nu. Tänk att du "förlorar" tid med datorn också om du väntar.

Om man ska tänka att det alltid blir bättre och billigare kan du lika gärna vänta tio år

Permalänk
Medlem

Vänta till hösten och spara upp mer pengar under tiden? Då kan du vara säker på att du har "det senaste" (relativt till årstid). Sparar du mer pengar dessutom kan du ju höja din budget ytterligare och på så vis skaffa en med högre prestanda.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Såg att Microsoft och Intel kör en cashback-kampanj just nu och jag behöver en laptop för studier till hösten. Kliar lite i köp-nerven..

Vad tror ni om utvecklingen och priserna på laptops? Är det bättre att vänta tills efter sommaren med ett köp? Kommer de att bli priskrig i höst om AMD ger sig in i den bärbara marknaden på riktigt igen? Kanske det dröjer innan Ryzen dyker upp i notebooks?

Rätt tid är nog att skaffa den strax innan du behöver den, behöver du ingen just nu så vänta, brukar också vara en hel del kampanjer inför skolstarten...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aizen1:

Köpte en XPS 13 till plugget bara för MS kampanjen. Du kommer nog inte komma förbi en till sådan på ett tag. Jag hade slagit till nu. Tänk att du "förlorar" tid med datorn också om du väntar.

Om man ska tänka att det alltid blir bättre och billigare kan du lika gärna vänta tio år

Eller så väntar man tills man behöver den
Och vadå förlorar tid? o.O

Permalänk
Inaktiv

Är det inte just till hösten AMD hade tänkt släppa Ravenridge? Då snackar vi prestanda i klass med i3-i5(mobila) plus integrerad RX460 grafik. Alltså borde de prestera som en Intel laptop med Nvidia 1050 (ti)
Jag skulle vänta om möjligt.