Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Jag är mer inne på det här spåret. Iaf att det är normen. Chansen att premieras för engagemang och förmåga när man har samma roll på pappret är väldigt liten. Det finns alltid undantag men det är just det, undantag

Beror på typ av jobb. Många jobbar emot kunder och vet exakt hur mycket pengar de drar in varje månad, de som är extremt duktiga och varje månad drar in nästan 200 000kr, ja det kvittar om de är 22 år gammal de får en lön därefter.
Sedan har vi folk som gör internarbete och där är det ofta svårare att se hur mycket varje bidrar, även om det nu finns en massa tekniker för det.
Men det beror som sagt på arbete, jag skulle gissa att t.ex. lärare har svårt att visa hur hårt de jobbar.

*edit*
Så yrken där man direkt ser hur mycket pengar man drar in till företaget har ofta rättvisa företag och fler yrken blir såna, inte minst telefonförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller inte med. Jag vet många unga skitduktiga personer med höga löner. Det de framförallt har gjort är att byta företag. Med unga så syftar jag runt 30år och har runt 5års vettig arbetslivserfarenhet.
De riktigt duktiga blir dock egenföretagare inom min bransch. Jag vet personer som är extremt duktiga som bara gick över till att bli egen och sedan fortsatte att jobba kvar som vanligt på samma ställe, där de flesta kollegor inte vet om att personen inte längre är anställt utan inhyrd.

Jag tror att du missuppfattade mitt inlägg. Det syftar till vad jag tror är majoriteten; de som inte ofta byter arbetsplats, som inte startar eget utan just bara knegar till en fast månadslön (och kanske hoppas bli sedda/uppskattade på jobbet).

Hela min poäng är just det att man behöver byta jobb, starta eget eller bara ställa krav för att få "bättre" betalt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Tyvärr så gynnas man inte om man bara är bra på sitt jobb. Din arbetsgivare uppskattar givetvis om du är bra på det du gör men tyvärr är det ingen som betalar mer än de måste, därav att man behöver ställa krav själv. Varför skulle "jag" betala dig 35 000kr/mån om du gör ett lika bra jobb för 30 000kr/mån och dessutom inte riktigt bryr dig?

I Sverige i allmänhet så ser det ut som så att det är din ålder som avgör vad du har i lön. En person som är 30 år kan vara den mest motiverade på arbetsplatsen, någon som tar ansvar, visar framfötter osv och tjänar 30k/mån. Sen har vi Torsten som jobbar 7-16 och inte en minut senare. Tar inga initiativ, bryr sig egentligen inte och kan inte speciellt mycket utan bara gör mer eller mindre det han blir tillsagd. Torsten är 40 år och tjänar därmed 40k/mån...

Jag skulle säga att den där "lönemodellen" är på väg ut. Arbetar på en global fordonsfirma som slopat det helt. Ålder har numera ingenting med din lön att göra, nu är det din prestation över 2-3 år i kombination med rollgraderingar som styr. Men kan tänka mig att det tar längre tid för ex. landsting och andra statliga institutioner att haka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Såhär såg senaste lönespec. ut:
Månadslön = 27281sek
ob-tilläg 1 = 32sek
övertidstilläg+timlön = 883sek
timlön = 1766sek
premiekomp = 120sek
skatt = 8117sek
= 20810 sek

Sen förmåner till rikskortet, ca2500kr i friksvårdsbidrag, verkstad mm

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Jag skulle säga att den där "lönemodellen" är på väg ut. Arbetar på en global fordonsfirma som slopat det helt. Ålder har numera ingenting med din lön att göra, nu är det din prestation över 2-3 år i kombination med rollgraderingar som styr. Men kan tänka mig att det tar längre tid för ex. landsting och andra statliga institutioner att haka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det funkar rätt dåligt på den globala fordonsfirman, även om modellen låter bra i teorin.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett bevis på att det går tjäna bra genom att arbeta sig uppåt.

Annars hade jag möte med en egenkonsult inom IT föra veckan, han tog 750kr/h. Skulle han göra 168h/månaden så skulle han få ut 120 000kr/månaden, lägg dessutom till att man kan köpa datorutrustning för halva priset. (moms arbetsgivaravgift etc)
Jag känner till flera i samma sits, finns det några här på forumet?
Gemensamt är att man måste vara extremt duktig, både teknisk och socialt, så det är ett stort fail bara för mig att försöka.
Detta med egenkonsult går dessutom vara inom det mesta oavsett vilken område man jobbar med.

Det är mitt upplägg på ett ungefär, fast inte inom IT. Det är dock inte realistiskt att jobba 160 betalda timmar per månad, en hel del tid går åt administrativa ting. Bokföring, ragga kunder osv. Får man betalt för 100 timmar per månad ligger man bra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett bevis på att det går tjäna bra genom att arbeta sig uppåt.

Annars hade jag möte med en egenkonsult inom IT föra veckan, han tog 750kr/h. Skulle han göra 168h/månaden så skulle han få ut 120 000kr/månaden, lägg dessutom till att man kan köpa datorutrustning för halva priset. (moms arbetsgivaravgift etc)
Jag känner till flera i samma sits, finns det några här på forumet?
Gemensamt är att man måste vara extremt duktig, både teknisk och socialt, så det är ett stort fail bara för mig att försöka.
Detta med egenkonsult går dessutom vara inom det mesta oavsett vilken område man jobbar med.

Har sämre koll på IT-sektorn men om jag kollar på min egen sektor bygg och anläggning så är 750kr/h ex moms inte särskilt bra betalt och han kommer säkerligen gå upp i pris med tiden. Sen har jag märkt att det är väldigt stor skillnad vart jobbet är. Konsulttjänster inne i sthlm's innerstad inbringar mellan 200-400kr mer i timmen än om man jobbar i kranskommunerna som t.ex. solna, upplands väsby etc. Sen får man gå ner ytterligare en hundring eller två när man kommer längre ut.

Skrivet av JackA:

Det är mitt upplägg på ett ungefär, fast inte inom IT. Det är dock inte realistiskt att jobba 160 betalda timmar per månad, en hel del tid går åt administrativa ting. Bokföring, ragga kunder osv. Får man betalt för 100 timmar per månad ligger man bra till.

Inom en konsulttjänst så är inte det här helt sant. Jag har mellan 1-3 uppdragsgivare och sköter min administration och ekonomi själv, behöver sällan lägga mer än 5 timmar i månaden på det. Som konsult och egenföretagare så skickar du ut fakturor i mitt fall max 3st, att skriva en sådan tar inte många minuter när man väl har gjort en mall. Dagboken som ska bifogas skriver jag allt eftersom, men det görs på tid som faktureras eftersom att dagboken är ett krav från beställaren så får dom även betala för den.
Vad gäller inkommande fakturor, så har jag försäkring, billeasing, tjänstepension thats it. Lönen sköter ekonomiprogrammet, den skapar även underlaget för skatteverket och exporterar det i en fil. Så jag går in på skatteverket och importerar filen på deras sida så är det klart.
Så säg kanske 2 timmar på ekonomi och 3 timmar på övrig administration för mig, resten är faktureringsbar tid. Och detta är absolut max, tror inte jag har lagt 5 timmar utöver Februari vilket var min uppstartsmånad.

Vad gäller att ragga kunder så har jag ingen aning om hur det ser ut inom IT, men kan tänka mig att det tar tid att upprätthålla kontakter etc. Men samma sak där, när du väl har ett kontaktnät så kommer du inte längre behöva ragga kunder (förutsatt att du gör ett bra jobb). Inom bygg i Sthlm så har vi det så trevligt att det finns 3 heltidsjobb för varje människa känns det som, riktigt överhettad marknad. Jag hade jobb innan jag startade eget, vilket även var ett av mina egna krav på mig själv. Och nu ringer företag som jag hade som kunder när jag var anställd och erbjuder mig projekt varje vecka.

Om man har kontaktnätet och erbjudanden om jobb, så kan jag varmt rek att starta eget. Med dagens ekonomiprogram och google så är ekonomi och administration väldigt lätt, svaren finns på nätet. Jag känner mig glad varje dag, och finner jobbet mycket roligare nu när jag jobbar för mig själv och ser frukten av det jag gör.
Samtidigt är jag lite arg att jag inte gjorde det tidigare, men å andra sidan så tror jag att jag behöver all den kunskap inom min bransch som jag snappat upp som anställd fram tills den dagen då jag startade eget. Och framförallt det kontaktnät som jag byggt upp och kan ringa och rådfråga om jag stöter på något nytt.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Telefonist 19600 i månaden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvanteP:

Har sämre koll på IT-sektorn men om jag kollar på min egen sektor bygg och anläggning så är 750kr/h ex moms inte särskilt bra betalt och han kommer säkerligen gå upp i pris med tiden. Sen har jag märkt att det är väldigt stor skillnad vart jobbet är. Konsulttjänster inne i sthlm's innerstad inbringar mellan 200-400kr mer i timmen än om man jobbar i kranskommunerna som t.ex. solna, upplands väsby etc. Sen får man gå ner ytterligare en hundring eller två när man kommer längre ut.

Inom en konsulttjänst så är inte det här helt sant. Jag har mellan 1-3 uppdragsgivare och sköter min administration och ekonomi själv, behöver sällan lägga mer än 5 timmar i månaden på det. Som konsult och egenföretagare så skickar du ut fakturor i mitt fall max 3st, att skriva en sådan tar inte många minuter när man väl har gjort en mall. Dagboken som ska bifogas skriver jag allt eftersom, men det görs på tid som faktureras eftersom att dagboken är ett krav från beställaren så får dom även betala för den.
Vad gäller inkommande fakturor, så har jag försäkring, billeasing, tjänstepension thats it. Lönen sköter ekonomiprogrammet, den skapar även underlaget för skatteverket och exporterar det i en fil. Så jag går in på skatteverket och importerar filen på deras sida så är det klart.
Så säg kanske 2 timmar på ekonomi och 3 timmar på övrig administration för mig, resten är faktureringsbar tid. Och detta är absolut max, tror inte jag har lagt 5 timmar utöver Februari vilket var min uppstartsmånad.

Vad gäller att ragga kunder så har jag ingen aning om hur det ser ut inom IT, men kan tänka mig att det tar tid att upprätthålla kontakter etc. Men samma sak där, när du väl har ett kontaktnät så kommer du inte längre behöva ragga kunder (förutsatt att du gör ett bra jobb). Inom bygg i Sthlm så har vi det så trevligt att det finns 3 heltidsjobb för varje människa känns det som, riktigt överhettad marknad. Jag hade jobb innan jag startade eget, vilket även var ett av mina egna krav på mig själv. Och nu ringer företag som jag hade som kunder när jag var anställd och erbjuder mig projekt varje vecka.

Om man har kontaktnätet och erbjudanden om jobb, så kan jag varmt rek att starta eget. Med dagens ekonomiprogram och google så är ekonomi och administration väldigt lätt, svaren finns på nätet. Jag känner mig glad varje dag, och finner jobbet mycket roligare nu när jag jobbar för mig själv och ser frukten av det jag gör.
Samtidigt är jag lite arg att jag inte gjorde det tidigare, men å andra sidan så tror jag att jag behöver all den kunskap inom min bransch som jag snappat upp som anställd fram tills den dagen då jag startade eget. Och framförallt det kontaktnät som jag byggt upp och kan ringa och rådfråga om jag stöter på något nytt.

Bra inlägg, inom IT ligger man ofta runt 1000kr/h ut emot kund, men säljer man sig till ett IT-bolag som sedan säljer ens tjänster och tar på sig risker så försvinner pengar på vägen.

Du gav många bra råd! I mitt fall så är egenkonsult inget alternativ, då både min sociala och tekniska kunskap ej duger. Egen emot företag, ja då gäller det att ha IS i magen för det händer ofta saker som gör att kund kan vilja ha skadestånd. - Ett driftbortfall, vem ska betala det, det behöver inte på något sätt vara ens fel, men när det är 3 företag iblandade och 2 är megastora så får man tufft som den lilla ensamma personen.

Permalänk
Avstängd

Jag är egenkonsult inom IT som Systemarkitekt, tar 1050 just nu, egentligen borde jag ha 1200 som Systemarkitekt men det är svårt, oftast vet kunden om att det är enmansbolag och då prutas det som satan

edit: Angående skadestånd så kan det vara bra med en ansvarsförsäkring. DOck ska du ha tabbat dig rejält för att en kund ska stämma på skadestånd. EN liten bugg räcker inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Så säg kanske 2 timmar på ekonomi och 3 timmar på övrig administration för mig, resten är faktureringsbar tid. Och detta är absolut max, tror inte jag har lagt 5 timmar utöver Februari vilket var min uppstartsmånad.

Ja, drar man in 160 x 1tkr = 160k per månad före skatt med knappt några utgifter är det bara att gratulera

Permalänk
Medlem

Bygg är rätt rolig på det sättet. Finns en hel del som går till tingsrätt, men på vägen därifrån så diskuterar man redan nästa uppdrag. Det händer dock nästan uteslutande mellan entreprenörer och beställare. Har under mina 6 år aldrig haft något som ens gått längre än diskussioner vid byggmöte. Men inom byggsektorn så får du inga jobb om du inte har ansvarsförsäkring.

Vad gäller ersättningen så vill jag inte ta upp den här, för mycket svensk avundsjuka. Men jag ligger nog ganska medel för projektledare inom bygg och sthlmsregionen. Dock har jag gjort så att jag kör bara mot myndigheter, kommuner och andra statliga verk. Ersättningen ligger lite lägre än mot privata aktörer men man får alltid betalt förutsatt att man bifogar det som dom efterfrågar med fakturan.

Sen betalar jag även en annan firma 100kr/timmen för att få gå under dom och ta del av deras ramavtal, miljö och kvalitetscert m.m.. Det blir en hel del pengar på ett år, men jag har ingen möjlighet som ensamföretagare att ordna allt det där. Och istället för att ragga kunder (om jag hade behövt fler), så ringer jag bara in till det där företaget och berättar hur mycket jag kan jobba så ordnar dom fram ett projekt åt mig. Så för mig är det värt det alla gånger.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd

Förstår dock inte hur du orkar hantera ekonomin själv, jag betalar en snubbe 30k per år, sköter allt inkl dekleration, kvitton osv. 30k är 2,3 timmar i månaden med mitt nuvarande arvode. Helt okej att betala för att kunna jobba heltid med det som är kul och genererar pengar

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Ja, drar man in 160 x 1tkr = 160k per månad före skatt med knappt några utgifter är det bara att gratulera

Du glömmer arbertsgivaravgiften, Eller arbetsgivarskatten som den borde heta.

Jag fakturera som sagt 1050, mao blir det 1050 / 1.3142 = 798,9651499010805 kronor timmen före skatt. Tar du ut så mycket pengar i lön kommer Löfven och tar dig i rumpan med statlig inkomstskatt och värnskatt. Så man tar ut det i vinst iställlet. Men nu kommer herr Röfven även ta oss småföretagare i rumpan när det gäller 3:12 reglerna så det kommer bli svårare ta ut även pengarna den vägen.

Herr röfven tycker alla ska vara anställda i offentlig sektor och vårda varandra eller nått

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jobbar som chef med personalansvar för staten och har ca 46000 i lön innan skatt om jag jobbat 100%.
Nu jobbar jag bara 80% och kör egen IT-konsultfirma resterande tid.
Får det bästa av två världar med det, ok inkomst men också variation i vardagen.
Tar runt ca 800 för mina IT-tjänster och det är främst projektledning och eller arbete med informationshantering i olika former.

Precis som CyverVillain skriver så kommer det arbetsgivaravgift och lite andra kostnader på om man kör eget. Det är samma som din arbetsgivare betalar för dig men det blir mer tydligt när man kör egen låda.

Har hört många anställda som pratar om att konsulter tjänar så otroligt mkt flis och osv. Men det finns baksidor med det myntet också. Som egenkonsult eller konsult för ett bolag så handlar det bara om en sak som gör att du får din lön. Att du jobbar hårt och driver in pengar till bolaget.
Den dagen det inte händer så går du i KK eller som anställd, får en jobbig situation där du i bästa fall köps ut eller sämsta fall mobbas ut.
Du kan fetglömma att komma dragandes med VAB eller vara sjuk som egen, då blir det ingen fet lön. Också något många dagdrömmare missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Ja, drar man in 160 x 1tkr = 160k per månad före skatt med knappt några utgifter är det bara att gratulera

Minus eventuella sjukdagar, minus semester, minus utbildning osv.

https://vimeo.com/81390945

Länken ovan beskriver vad det är du får behålla av det du drar in och vad som går till att vårt samhälle ska fungera.

Permalänk
Avstängd

Jag brukar räknar 1700 timmar per år brukar vara mer realistiskt, mao 5v semester och 20 bortfallna dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Förstår dock inte hur du orkar hantera ekonomin själv, jag betalar en snubbe 30k per år, sköter allt inkl dekleration, kvitton osv. 30k är 2,3 timmar i månaden med mitt nuvarande arvode. Helt okej att betala för att kunna jobba heltid med det som är kul och genererar pengar

Finns två anledningar.

1.) Personen som jag vill använda är fullbokad just nu men kommer ha en öppning efter byggsemestern.

2.) Har inte hittat någon som jobbar för mig, utan dom har jobbat för staten allaesammans. Och med det menar jag, att det finns ingen som har velat kolla på min bokföring från min sida. Utan alla har kollat på den från statens sida, och då blir det inte mycket avdrag.

För jag tjänar mer på att leja ut min ekonomi och jobba dom timmarna än att sköta min ekonomi själv och förlora inkomst dom timmarna. Dels fakturerar jag långt högra timpris än vad min revisor tar, sen sköter revisorn det mycket snabbare än vad jag kan och det blir rätt.

Edit: Sjukdagar finns inte som egen. Jag har sådan pass tur att jag kan sköta 75% av mitt jobb från en dator vart jag än är, så även om jag är hemma och sjuk så har jag jobbat.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvanteP:

Finns två anledningar.

1.) Personen som jag vill använda är fullbokad just nu men kommer ha en öppning efter byggsemestern.

2.) Har inte hittat någon som jobbar för mig, utan dom har jobbat för staten allaesammans. Och med det menar jag, att det finns ingen som har velat kolla på min bokföring från min sida. Utan alla har kollat på den från statens sida, och då blir det inte mycket avdrag.

För jag tjänar mer på att leja ut min ekonomi och jobba dom timmarna än att sköta min ekonomi själv och förlora inkomst dom timmarna. Dels fakturerar jag långt högra timpris än vad min revisor tar, sen sköter revisorn det mycket snabbare än vad jag kan och det blir rätt.

Edit: Sjukdagar finns inte som egen. Jag har sådan pass tur att jag kan sköta 75% av mitt jobb från en dator vart jag än är, så även om jag är hemma och sjuk så har jag jobbat.

Du får leta bättre, min kille fixar allt från periodiseringsfonder osv för att optimera skattetrycket.

Din sista paragraf före Edit går inte ihop med det du skriver, det är ju precis det jag säger, bättre lägga de timmarna på arbete än administration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett bevis på att det går tjäna bra genom att arbeta sig uppåt.

Annars hade jag möte med en egenkonsult inom IT föra veckan, han tog 750kr/h. Skulle han göra 168h/månaden så skulle han få ut 120 000kr/månaden, lägg dessutom till att man kan köpa datorutrustning för halva priset. (moms arbetsgivaravgift etc)
Jag känner till flera i samma sits, finns det några här på forumet?
Gemensamt är att man måste vara extremt duktig, både teknisk och socialt, så det är ett stort fail bara för mig att försöka.
Detta med egenkonsult går dessutom vara inom det mesta oavsett vilken område man jobbar med.

Jag började som egenkonsult, idag har jag flera anställda. Att bara jobba som egenkonsult med en eller två kunder existerar i stort sett inte, dessutom har man sådana uppdrag är de oftast tidsbegränsade. Finns ingen kund som går med på att "anställa" en konsult med maxarvode på heltid på obestämd tid. I sådana fall tar man ett arvode som motsvar en rimlig snittlön.

Men du kan inte på långa vägar ta ut den lönen även om du debiterar 100%. Dels är en normal debiteringsgrad ca 80% i genomsnitt, då är det ganska bra faktiskt om man kan hålla det månad för månad. "Bolagsskalet" man jobbar i är ju inte direkt gratis att dra runt, dessutom måste du tänka på arbetsgivaravgifter som läggs på toppen och är inget som löntagaren egentligen ser men som kostar bolaget pengar.

Man behöver ju även köpa in massa olika inventarier, dessa ska i de flesta fall skrivas av på ett visst antal år, dvs att de kommer läggas som en löpande kostnad internt. Som företagare så behöver du även köpa in försäkringar, professionsskydd för konsult, kanske privat sjukvårdsförsäkring, sannolikt vill du köpa in löpande redovisning och lön, årsredovisning och extern revision. Man köper en bil till jobbet istället för att slita på sin privata som man ändå måste göra utlägg för.

Fakturerar man ut 120k i månaden dvs 100% debiterbar tid som i ditt exempel (Vilket är svårt att upprätthålla över tid) varje månad så kan ju kanske en lönekostnad på ca hälften vara rimligt för en debitering runt 80%. Så säg att 35-40k kan vara då vara rimligt i bruttolön med tanke på att man behöver betala arbetsgivaravgifter utöver det det (eller egenavgifter som det egentligen heter när man bedriver verksamheten själv) dessutom vill man ha några procent för tjänstepension. Sen vill man väl periodisera upp lite lön för semester.

Om allt går som det ska varje månad så kan man troligtvis räkna med en liten trevlig vinstutdelning utöver lönen såklart.

Oftast lever man ganska gott som egenföretagare, generellt bättre än motsvarande jobb som anställd men det är extremt få som täljer guld i fåmansbolag, lätt att tro det.

Permalänk
Medlem

Yrkes omfattning: 1 heltid, 1 deltid, 2 styrelser + andra inkomster (totalt 8 st)
Inkomst: varierar mellan 30-60 efter skatt + fömåner
Ålder: Lite över 30
Utbildning: Dubbla ing med strö kurser i ekonomi och psykologi (ingen examen)
Arbetad tid / månad: Har absolut ingen aning, Inte vetat sedan jag blev ingenjör.... förmodligen klart mer än jag borde jobba.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Jag började som egenkonsult, idag har jag flera anställda. Att bara jobba som egenkonsult med en eller två kunder existerar i stort sett inte, dessutom har man sådana uppdrag är de oftast tidsbegränsade. Finns ingen kund som går med på att "anställa" en konsult med maxarvode på heltid på obestämd tid. I sådana fall tar man ett arvode som motsvar en rimlig snittlön.

Jag sitter med direktkontrakt ute hos kund heltid, 1050 timmen. Tror inte de flesta anställda har 1720 * 1050 / 12 / 1,3142 = 114k före skatt (Dessutom tar man inte ut allt i lön på det viset, för då tar Löfven dig i stjärten med värnskatt, man kör tjänstepension, man kör vinstdelning, man köper prylar osv)

Så nej det stämmer inte. Jag har ett stort kontaktnät iof, men har man inte det finns det mäklare. Inom IT är det stort sett noll risk köra eget om du är duktig utvecklare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utvecklare,
49 500 kr, 32 semesterdagar, tjänstepension, gymkort. 10 års erfarenhet.
Ingenjör. tjänar bättre än civilare i snitt, bra område detta. Dock låg löneförhöjning med 2% & 2 extra semesterdagar. Snål arbetsplats, varit där 2 år och förbättrat mycket, fick bättre än de andra eller lika mycket men det spelar mig ingen roll för mig. Lär bli kvar några år och hjälpa dem bygga om sina program & infrastruktur, det är intressant och meriterande.

Därefter så tror jag det blir till att starta eget som konsult, ta risken och vinsten själv. Hade föredragit fast anställning men få bolag är bra på att värna om bra personal & lön samtidigt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Landat nytt jobb som Teamchef på ett privatägt medelstort företag i Sverige som jobbar med service av olika utrustningar. Har personalansvar över två tekniker dock med mål att växa rätt ordentligt kommande år. Har även budgetansvar.

Ålder: 23
Lön: 34.000kr brutto

Förmåner: 30 dagars semester. Jobbtelefon som jag får använda privat. Laptop och friskvårdsbidrag.

Har förövrigt ingen utbildning alls. Så jag känner mig sjukt nöjd.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Upp 2000:- till i senaste förlängningen av kontraktet så det är 4k totalt från 1/8 förra året. Nu ska jag bara dubbla lönen så .. men många bäckar små ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Upp 2000:- till i senaste förlängningen av kontraktet så det är 4k totalt från 1/8 förra året. Nu ska jag bara dubbla lönen så .. men många bäckar små ;).

Vad ligger du på totalt då, utbildning samt ålder?

Permalänk

27 år.
Jobbar som 2nd/3rd line.
25 500 kr i månaden innan skatt.
Jobbar dock treskift så senaste lönespecen låg på 33 000 med OB och skiftersättning.
Byter jobb om en månad - samma roll dock mer inriktning mot drift och går då upp till 30 500 kr och slipper jobba skift
3 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Senast jag kollade, 0kr

Permalänk
Medlem

19
Produktspecialist (gör lite allt möjligt faktiskt)
23 000:-

Permalänk
Medlem

Vad kan man som systemutvecklare förvänta sig för höjning vid första lönerevision.