Permalänk

GPU Temp problem

Tjenare Tjenare, jag har lite problem med mitt grafikkorts kylning. Den ligger på 43-45C med 1% load, vilket enligt mig är rätt högt med tanke på att fläktarna går som as. Drar jag fläkten på 80% med 1% load så håller den sig på 40C.

Jag har försökt flytta om fläktarna i chassit och ta ut saker ur det så att dom ska få mer luft utifrån.
Grafikkortets fläktar låter väldigt mycket om dom inte går på låga varv och så fort dom går ner i varv så stiger temperaturen rätt så bra. Spelar jag något som Mass Effect Andromeda så går GPU Load till 99%, måste sänka grafiken till medium för att få ner den, men eftersom den går på 99% så går grafikkortet på 85C.
Har testat att köra mina fläktar i chassit på max också men dom verkar inte hjälpa för att sänka grafikkortets temperaturer alls.

Har inte testat byta kylpasta på den, har inte vågat skruva i den, kan det vara den enda lösningen?

Här har ni en build på hur fläktarna blåser just nu. Har testat på flera olike sätt men hjälper inte. Har 4st Corsair SP, och 1 Airflow.
Har tagit bort HDD hållarna där framme så fläktarna inte på dom utan längst fram. Dom två som sitter på toppen sitter i chassit och sen med Corsair H100 på dom.

Dold text

Här har ni en HWMonitor bild ifall ni ser något där.

upload your photo

Dold text
Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vänd fläktarna i toppen så dom blåser ut luft istället för just nu trycker du ner all värme inne i lådan istället för att suga ut den.
Om du inte haft detta problemet innan så kan det vara så att du behöver byta kylpastan på grafikkortet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@Mac83: Har inte tänkt på det innan. Frågan är nu då, hur ska jag sätta fläktarna?

1: Chassi --> Fläktar --> Radiator
2: Chassi --> Radiator --> Fläktar

Alltså om man ser datorn från sidan som på bilden jag visade.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kolla så att ditt grafikkort inte har "föredrar maximal prestanda" i Nvidia kontrollpanel för då kör den på max även när du ligger och surfar

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk

@molliz: Jo kollade den igår och den ligger på Optimal Energi eller något sånt.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

@Mac83: Har inte tänkt på det innan. Frågan är nu då, hur ska jag sätta fläktarna?

1: Chassi --> Fläktar --> Radiator
2: Chassi --> Radiator --> Fläktar

Alltså om man ser datorn från sidan som på bilden jag visade.

Förlåt, vill inte låta dryg men slog det dig inte innan att 4 inblås vs. 1 utblås inte är balanserat?

Du kan testa push/pull och olika konfigurationer men i ditt fall tror jag det räcker med att bara vända fläktarna i toppen för att du ska få det resultat du vill ha. Gör det först av allt innan du börjar leta efter andra fel på ditt grafikkort.

Om du kan/vill så skulle jag föreslå att du gör dig av med dina brackets i fronten (botten) på ditt chassi också så att fläktarna drar in luft direkt utifrån istället för att sitta halvvägs in i chassit. Jag ser inte riktigt om du ens har ventilationshål där fram?

Egentligen är inte dina temperaturer jättedåliga. +41 vid idle och +85 vid load låter ganska normalt. Men jag tror helt klart du kan förbättra din ventilation ändå.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

@Beatnutz: Jo jag har haft det så tidigare, men hade inte koll på mina temperaturer, sen så läste jag om min H100 och folk sa att man vill ha insug där så kall luft går igenom radiatorn, så då ändrade jag. Jag började kolla temp igår när jag spelade Mass Effect och märkte att min dator började låta så jag knappt hör spelet.

EDIT: Jo jag skrev i första inlägget att jag har tagit bort dom, har lagt mina hårddiskar där cd-läsare och sånt egentligen ska vara.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Willbeatu: Fläktarna i fronten ska blåsa in kalluft in i chassit, fläktarna i toppen och baktill ska dra ut den varma luften.
Finns även en biosuppdatering på ditt grafikkort.
Release for SKHYNIX Memory
NVIDIA Source BIOS Version: DP: 84.00.36.00.6E, DD: 84.00.36.00.6D
Base Clock/Boost Clock: 1152/1241 MHz
Memory:7010 MHz
Modify the fan speed
Remark: For F1~F3 BIOS update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

@Beatnutz: Jo jag har haft det så tidigare, men hade inte koll på mina temperaturer, sen så läste jag om min H100 och folk sa att man vill ha insug där så kall luft går igenom radiatorn, så då ändrade jag. Jag började kolla temp igår när jag spelade Mass Effect och märkte att min dator började låta så jag knappt hör spelet.

EDIT: Jo jag skrev i första inlägget att jag har tagit bort dom, har lagt mina hårddiskar där cd-läsare och sånt egentligen ska vara.

Ja precis, men det som händer då är att du gör det mysigt för CPU'n men varmt för allt annat i din burk. Jag tror säkert du kan få ner din idle-temp några grader, och då kan du ändra din fläktkurva så den inte är igång alls under +40. Så förhoppningsvis blir det lite tystare när du inte spelar iaf.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Insug på radiatorn är mest optimalt för att kyla cpun, men du får samtidigt in värmen in chassit. Jag blåser därför ut via min rad, men det får man såklart välja själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej grabbar tack för era svar. Ska testa vända fläktarna och se vad som händer. Återkommer när det är klart.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av thomson:

@Willbeatu: Fläktarna i fronten ska blåsa in kalluft in i chassit, fläktarna i toppen och baktill ska dra ut den varma luften.

What He Said

I min låda har jag en blå 200mm fläkt i fronten som blåser in och indikerar att det är kall luft med den blå färgen.

I toppen på lådan har jag en röd 200mm fläkt som blåser ut varm luft och en röd 140mm bak i låda som blåser ut, röda färgen indikerar varm luft.

Sen har jag PSU i i botten som blåser ut under lådan, har en plats till i sidan på lådan(löstagbara sidan) för en till 200mm men den platsen låter jag vara så det kan sugas in luft där.

Mina temps på mitt gamla HD5870 är under idle 30-32 och under full load 72 grader och då har gamla ATI kort tendensen att bli varma

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

Har ändrat fläktarna nu och verkar som att om jag kör GPU fläktarna på ~35% så håller den sig iaf under 50C.
CPU fläktarna körs på lägsta då jag måste öppna chassit för att styra dom, har inte 4 pin kablar.
Undra om det hade hjälpt att köpa en till fläkt och lägga i botten på lådan också, då har jag 3st in, och 3st ut.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Willbeatu: GTX 980ti ska ha en max temp på 92 grader.
Har alla fläktar samma kapacitet på luftflöde?

Permalänk

@thomson: Vad menar du med kapacitet till luftflöde? Alla fläktar i chassit är kopplat till min H100, sen är alla 3 fläktar till grafikkortet igång och inget som hindrar flöde. Alla fläktar är lika stora också. Har Corsair SP120 I alla förrutom den där bak, det är en Airflow 120 om jag minns rätt.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Willbeatu: Menar med att alla dina fläktar trycker in eller ut samma mängd luft.
Går alla på samma hastighet då de är inkopplade på H100, eller går det att sätta hastigheten manuellt via corsair mjukvara för varje fläkt?
Tänker mest på att om man kan laborera och med olika hastigheter på fläktar och se skillnader i temp.

Permalänk

@thomson: Nej det är ju det.. kan bara ha alla fläktar i 3st olika hastigheter som är på H100. Har bara 3 pin så kan inte ställa in via program.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Permalänk

@thomson: Jo har kollat en massa klipp om sånt, ska testa köpa en till fläkt som jag kan ha i botten, då får jag 3st in och 3st ut.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD