Permalänk

Ser detta okej ut?

Tjena.

Håller på att plocka ihop delar för mitt kommande bygge, men ville kolla lite mer er först och se vad ni tycker om delarna och om ni hade ändrat något.

Tanken är att jag ska spela i 1440p/144hz. Kommer bli en del CS/WoW men också nyare spel som kräver lite mer.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10377888/

Tackar på förhand.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

jag är nog rätt många nivåer under de bästa tyckarna här men jag har en sak att poängtera iaf.

Du skulle väl kunna lika bra slänga ihop ett bygge med 3000+mhz ram om du ändå ska spendera 9 0000 på ett grafikkor.

Jag persoligen tänker uppgrera till en 7700k också, men nu när Ti släpps vet jag inte om det är prismässigt värt det.

Från vad jag läst här på forumet känns det som att även om man kör på ett 1080 Ti och 1700k så är man inte helt framtidssäker vad gäller 140 Hz, det är varför jag inte redan köpt en dator.

Nästan så att det känns mer värt att köpa typ ett 1070 i nuläget och köpt ett nytt kort om 2-3 år.

Det är en sjukt svår fråga att svara på, ta inte mitt svar som gospel vad du än gör, jag bara undrar.

Jag vet tex. att redan nu med bästa gpu och cpu så har man svårt att hålla fps/omöjligt i de mest krävande spelen.

Letar själv efter vad som är bäst just nu, hoppas fler kunnande tyckare kan tycka till.

Permalänk

Får verkligen Noctua D15 plats i det chassit? Kolla upp det.
Tycker att om du skall ta 7700k samt 1080ti...då tycker jag att du skall gå all in och ta ett lite bättre moderkort.
Mitt förslag: ASUS ROG STRIX Z270E GAMING

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Nixxlars:

jag är nog rätt många nivåer under de bästa tyckarna här men jag har en sak att poängtera iaf.

Du skulle väl kunna lika bra slänga ihop ett bygge med 3000+mhz ram om du ändå ska spendera 9 0000 på ett grafikkor.

Jag persoligen tänker uppgrera till en 7700k också, men nu när Ti släpps vet jag inte om det är prismässigt värt det.

Från vad jag läst här på forumet känns det som att även om man kör på ett 1080 Ti och 1700k så är man inte helt framtidssäker vad gäller 140 Hz, det är varför jag inte redan köpt en dator.

Nästan så att det känns mer värt att köpa typ ett 1070 i nuläget och köpt ett nytt kort om 2-3 år.

Det är en sjukt svår fråga att svara på, ta inte mitt svar som gospel vad du än gör, jag bara undrar.

Jag vet tex. att redan nu med bästa gpu och cpu så har man svårt att hålla fps/omöjligt i de mest krävande spelen.

Letar själv efter vad som är bäst just nu, hoppas fler kunnande tyckare kan tycka till.

Jag har faktiskt aldrig kört med minnen över 2133MHz, sen har jag gått lite efter vad som rekommenderas av Intel själva med processorn, lite därför jag är här och frågar haha.

Skrivet av Fidel Castro:

Får verkligen Noctua D15 plats i det chassit? Kolla upp det.
Tycker att om du skall ta 7700k samt 1080ti...då tycker jag att du skall gå all in och ta ett lite bättre moderkort.

Bra fråga, chassit ska tydligen vara rymligt men vet inte om det är tillräckligt stort, kanske något man får gå upp i storlek också.

Vad saknar detta moderkortet då? Och vilket ska jag byta till isf?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Gå till iaf 3000mhz minnen.
Varför kör du 850w nätagg?
Varför en 500gb hårddisk? 1tb kostar 200kr mer bara. 500gb ger plats för kanske 13 nya spel bara.
Varför ska du ha en dvdenhet? Är otroligt få personer som använder det idag.
Chassit supportar inte en dvdenhet heller för den delen.
D15 får inte plats i det chassit.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Mest att du valde bästa CPU...bästa GPU....men average motherboard😃
Skall man ta det bästa tycker jag skall hålla linjen....hade egentligen velat föreslå ett ännu dyrare moderkort😀

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Det vanliga är att man har program och spel på SSDn.
All porr, dina filmer och din porr har du på din mekaniska.
För det behöver du inte ha 7200rpm.
Om du istället köper en WD Red 1TB så får du plats med dubbelt så mycket porr för samma pris.
Skoja bara lite. Du får plats med dubbelt så mycket dokumentärer.

Permalänk

Kanske detta moderkortet?
ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Christley:

Gå till iaf 3000mhz minnen.
Varför kör du 850w nätagg?
Varför en 500gb hårddisk? 1tb kostar 200kr mer bara. 500gb ger plats för kanske 13 nya spel bara.
Varför ska du ha en dvdenhet? Är otroligt få personer som använder det idag.
Chassit supportar inte en dvdenhet heller för den delen.
D15 får inte plats i det chassit.

Tanken med 850w var först att jag tänkte köra 2x1070 men glömde ändra när jag valde 1080ti istället. Och varför jag väljer dvd enhet är typ mest för jag alltid haft det till mina bygget och jag enkelt kan slänga in min w10 skiva när jag installerat Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

7700k är en bra quadcore. Bästa quadcore faktiskt. Men vill man verkligen köpa en processor med 4 kärnor 2017?
Stuck in 2010. Nej, jag hade åtminstone köpt en 6C/12T som minst med tanke på att en CPU ofta används i ett par år innan den byts på nytt.
Jag är nöjd med min 1800X. Inte helt fel att ha 8 kärnor/16 trådar

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Skrivet av Christley:

Varför ska du ha en dvdenhet? Är otroligt få personer som använder det idag.

Ja, varför inte?
Det är alltid bra att ha oavsett om man använder den eller inte, kanske TS besitter en arsenal av DVD filmer?
Kanske har massor med musik på CD skivor?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Angående ram, så skulle jag hålla mig till 2400MHz om du ska köra på 7700k cpu , du märker ingen faktiskt noterbar skillnad om du
går på högre frekvens

Sedan M.2 disk, i dagsläget skulle jag gå på vanlig SATA SSD istället pga att M.2 modulerna blir varma, ja alltså så varma att de i vissa fall börjar trottla.

När det gäller moderkort är det mycket tycke och smak, men kolla upp om du verkligen behöver det där lilla extra som dyrare kort har
du måste även kolla upp vad det eventuella moderkortet har för minnesstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Tanken med 850w var först att jag tänkte köra 2x1070 men glömde ändra när jag valde 1080ti istället. Och varför jag väljer dvd enhet är typ mest för jag alltid haft det till mina bygget och jag enkelt kan slänga in min w10 skiva när jag installerat Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Du hade klarat 2x1070 på 650w utan problem.
Okej, dock har det valda chassit inte plats för en dvdenhet.

Skrivet av fieskmask:

Ja, varför inte?
Det är alltid bra att ha oavsett om man använder den eller inte, kanske TS besitter en arsenal av DVD filmer?
Kanske har massor med musik på CD skivor?

Kanske var en legit fråga jag ville han skulle svara på utan att jag spekulerar på varför? Att svara "ja, varför inte?" är som att ta 64gb ram för "ja, varför inte?"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Skrutto:

7700k är en bra quadcore. Bästa quadcore faktiskt. Men vill man verkligen köpa en processor med 4 kärnor 2017?
Stuck in 2010. Nej, jag hade åtminstone köpt en 6C/12T som minst med tanke på att en CPU ofta används i ett par år innan den byts på nytt.
Jag är nöjd med min 1800X. Inte helt fel att ha 8 kärnor/16 trådar

Men då är det bara amd att välja om jag nu inte vill ha 2011-3, eller hur? Hör vad du säger men med gaming räcker quad ett bra tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av peckapecan:

Angående ram, så skulle jag hålla mig till 2400MHz om du ska köra på 7700k cpu , du märker ingen faktiskt noterbar skillnad om du
går på högre frekvens

Sedan M.2 disk, i dagsläget skulle jag gå på vanlig SATA SSD istället pga att M.2 modulerna blir varma, ja alltså så varma att de i vissa fall börjar trottla.

När det gäller moderkort är det mycket tycke och smak, men kolla upp om du verkligen behöver det där lilla extra som dyrare kort har
du måste även kolla upp vad det eventuella moderkortet har för minnesstöd

Lite så jag känner med. 2400mhz räcker väl gott och väl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Men är det där chassit kompatibelt med Microsoft Windows 10?

Och får man inte bättre prestanda i över minnesbryggan om man kör med fläktar med LED?

Sen va de väl nåt med att dataflödet i systemet blir jämnare om modermodemet ligger horisontalt?

Nä men det enda jag kan tycka är väl att du bör ta ett Asus Stix 1080Ti så du kan dra nytta av moderkortets alla funktioner.

Som det är nu så kan du styra RGB ledsen moderkortet och chassit med moderkortets programvara men inte grafikkortet.

Och de kommer se lite tråkigt ut med ett vitt gigabyte kort tvärs över hela systemet när allt annat du valt matchar bra.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Men är det där chassit kompatibelt med Microsoft Windows 10?

Och får man inte bättre prestanda i över minnesbryggan om man kör med fläktar med LED?

Sen va de väl nåt med att dataflödet i systemet blir jämnare om modermodemet ligger horisontalt?

Nä men det enda jag kan tycka är väl att du bör ta ett Asus Stix 1080Ti så du kan dra nytta av moderkortets alla funktioner.

Som det är nu så kan du styra RGB ledsen moderkortet och chassit med moderkortets programvara men inte grafikkortet.

Och de kommer se lite tråkigt ut med ett vitt gigabyte kort tvärs över hela systemet när allt annat du valt matchar bra.

Handlade mest om pengar faktiskt. Jag ska inte köpa grejerna från inet, men kunde spara och ladda upp kundvagnen där så tog bara nåt som exempel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Handlade mest om pengar faktiskt. Jag ska inte köpa grejerna från inet, men kunde spara och ladda upp kundvagnen där så tog bara nåt som exempel

Skickades från m.sweclockers.com

okej... då är det ju svårt att hjälpa dig ordentligt då man inte vet hur sortimentet ser ut där du tänkt handla.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

okej... då är det ju svårt att hjälpa dig ordentligt då man inte vet hur sortimentet ser ut där du tänkt handla.

Asså det är väl till 90% de grejerna jag ska köpa, vet inte om det blir exakt det chassit osv.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av Christley:

Kanske var en legit fråga jag ville han skulle svara på utan att jag spekulerar på varför? Att svara "ja, varför inte?" är som att ta 64gb ram för "ja, varför inte?"

Uppenbarligen fyller det en funktion eftersom han lagt in den i paketet, känns lite sådär att ifrågasätta en sådan sak bara för att vissa inte använder det.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Uppenbarligen fyller det en funktion eftersom han lagt in den i paketet, känns lite sådär att ifrågasätta en sådan sak bara för att vissa inte använder det.

Men då ska jag ju inte ifrågasätta något alls och då finns det ingen poäng med tråden om jag bara ska ge förslag på saker han inte ännu valt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

Men då ska jag ju inte ifrågasätta något alls och då finns det ingen poäng med tråden om jag bara ska ge förslag på saker han inte ännu valt

Har uppdaterat kundvagnen nu och tog bort dvdläsaren faktiskt, även ändrat chassi/grafikkort/ssd

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra 500gb ssd istället för 250gb ssd + 500gb mekaniskt. Du kan ju enkelt sen slänga in en 2-4tb senare vid behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Har uppdaterat kundvagnen nu och tog bort dvdläsaren faktiskt, även ändrat chassi/grafikkort/ssd

Du har inte länkat den nya kundvagnen så kan inte kommentera om den

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men lite synd tycker jag att det är att cd/dvd-läsarna är påväg bort mer och mer. Gillar själv att ha en fysisk produkt, och cd:n känns som en riktig klassiker. Ja, jag vet att det är fel tråd för detta men kände mig manad att lätta mitt hjärta lite.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Skrivet av Christley:

Du har inte länkat den nya kundvagnen så kan inte kommentera om den

Är inte på inet jag ska köpa grejerna så är inte den kundvagnen jag uppdaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)