Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

Ska byta moderkort och processor snart, kommer jag behöva köpa ett nytt Windows 10? Eller finns det något sett att aktivera windows igen efter jag har bytt delarna?

Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Tack så mycket!

Permalänk

Problem vid installation av Win10

Hej alla glada,

Jag har ett litet problem som jag inte stött på tidigare, jag får felmeddelandet "Det gick inte att uppdatera datorns startkonfiguration. Installationen kan inte fortsätta." när jag ska installera Windows 10 på min nyrensade maskin.

Kopierar windows-filer
Förbereder filer för installation
Installerar funktioner
Installerar uppdateringar - Fram hit är allt ok och fungerar.

Men det är nu som det blir problem. Det är här jag får upp felmeddelandet. Jag har använt diskpart och tagit bort alla partitions men ändå så spökar detta problemet. Har även försökt med BOOTREC /FIXMBR, BOOTREC /FIXBOOT, men "FIXBOOT" ger mig felmeddelande.

Specs på datorn, Acer Aspire 772G.
https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/support-product/4732?b=...
Använder en iso som jag brännt in på en skiva, datorn kom med Windows 8 från början.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta, blir lite frustrerad då formatering tidigare har inte varit så svårt.

Mvh
Mannomorth

Permalänk
Skrivet av Mannomorth:

Hej alla glada,

Jag har ett litet problem som jag inte stött på tidigare, jag får felmeddelandet "Det gick inte att uppdatera datorns startkonfiguration. Installationen kan inte fortsätta." när jag ska installera Windows 10 på min nyrensade maskin.

Bump, om ni saknar information och behöver mer utförlig information så är det bara att fråga så ger jag en ännu mer "all inclusive".

Permalänk
Medlem

@Mannomorth: Jag har funderat och googlat men kommer inte på någon bra lösning på ditt problem men jag har en fråga.

Använder du senaste versionen av Windows 10?

Om du laddar hem senaste versionen med MediaCreationTool så bör det inte vara några uppdateringar efter Windows 10 installationen https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Hej Janee,
Jo. Jag laddade ner nyaste Mediacreationtool på datorn, fixade ett usbminne till bootable.
Efter att detta problem uppkom fick jag förslaget att jag skulle använda diskpart och dra bort alla partitions från datorn, så nu kan jag inte boota in I windows alls för den installationen finns helt enkelt inte.

Min default path är "X" när jag kör genom kommandotolken, och kan inte komma in I windows alls.

Men jag testade från första början att bara uppdatera Windows till senaste och ha allt uppdaterat, men det löste inte problemet (detta var innan allt "försvann")

Permalänk
Medlem

@Mannomorth: Vad händer om du bootar USB minnet som innehåller Windows 10 installationsfilerna genom att trycka på funktionstangenten F12 när datorn startar datorn och väljer USB minnet i boot menyn och sedan gör en ren Windows 10 installation som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Edit: Om inte funktionstangenten F12 fungerar för Boot Menyn så kan du kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=KycrBtjuJHc

Edit 2: Och man bör ha HDD/SSD som du vill installera Windows 10 på som första bootenhet i BIOS.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: hej, det är så jag gör.
Har nu dock bytt från usb till en bootable dvd för att det inte ska krångla sig med format på usb stickan osv.
Hela den processen funkar tills 03:10 av videon du visade.
https://youtu.be/E49IjCMKU4g?t=3m10s.

Det är här jag får felmeddelandet som jag sa i första posten, ber om ursäkt om jag var otydlig.
Tacksam för all hjälp jag kan få, känner mig lite hjälplös utan min dator just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannomorth:

@janee: hej, det är så jag gör.
Har nu dock bytt från usb till en bootable dvd för att det inte ska krångla sig med format på usb stickan osv.
Hela den processen funkar tills 03:10 av videon du visade.
https://youtu.be/E49IjCMKU4g?t=3m10s.

Det är här jag får felmeddelandet som jag sa i första posten, ber om ursäkt om jag var otydlig.
Tacksam för all hjälp jag kan få, känner mig lite hjälplös utan min dator just nu.

Även jag känner mig hjälplös just nu, så jag hoppas att någon annan kan hjälpa dig med detta problem.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Verkar nu som att jag kommit en bit på vägen, jag har nu kommit förbi felmeddelande genom att stänga av UEFI. Men nu efter färdig installering så kommer jag tillbaka direkt till install skärmen. (Fix till detta, märkte jag nu var att byta boot order till att flytta upp din hårddisk som du installerade Windows på högst upp, nu så har jag windowslogan på datorn och det snurrar på, får hoppas att det funkar nu.)

Permalänk
Skrivet av Mannomorth:

@janee: Verkar nu som att jag kommit en bit på vägen, jag har nu kommit förbi felmeddelande genom att stänga av UEFI. Men nu efter färdig installering så kommer jag tillbaka direkt till install skärmen. (Fix till detta, märkte jag nu var att byta boot order till att flytta upp din hårddisk som du installerade Windows på högst upp, nu så har jag windowslogan på datorn och det snurrar på, får hoppas att det funkar nu.)

Hopp, nu är den fast vid den blå Windowsloggan och står och tuggar i all evighet. Låter den stå nu över natten så får vi se om de "hjälper".

Permalänk
Medlem

@Mannomorth: Jag undrar om du valde UEFI installation i början av installationen?

Jag kan välja både UEFI och Legacy Windows 10 installation när jag väljer boota USB minnet i Boot Menyn på min dator som har ASUS moderkort och det beror på att det finns ett UEFI or Legacy alternativ i BIOS men jag vet att vissa moderkort måste man välja mellan UEFI eller Legacy i BIOS

Man får inte trycka på någon tangent när datorn startar om under Windows 10 installationen och om man har ställt in USB minnet som första bootenhet i BIOS/UEFI så kan man rycka ut USB minnet när Windows 10 installationen meddelar att den startar om efter 10 sekunder.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Nej, valde inte Legacy I BIOS från första början, så att byta till det löste problemet med att första delen av insalliationen inte ville bli klar och jag fick ett felmeddelande.

Men nu är jag fast på nästa del, dvs;
https://youtu.be/E49IjCMKU4g?t=3m24s

Så ett problem avklarat, nytt upkommer.
Lät datorn stå på under natten, men den satt och span med de vita prickarna hela natten.

Samma sak hände tidigare när jag försökte göra en "startup repair" genom "Troubleshoot".

Som bara gör att den tuggar vid denna skärmen, och säger något I stil med "försöker reparera".

Permalänk

För någon anledning så funkade det.

Formaterade till NTFS på usbminnet.
Upprepa 15 000 gånger så funkade det tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannomorth:

För någon anledning så funkade det.

Formaterade till NTFS på usbminnet.
Upprepa 15 000 gånger så funkade det tillslut.

Grattis! Det var skönt att läsa, jag hoppas att det fungerar bra under lång tid utan några andra problem för dig.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Tack så mycket, jo, nu tar jag nog och väntar att formatera på ett tag, ch kollar upp aktuell version av windows så att det inte är något problem med den. Som denna verkar ha.

Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SINHA:

Den här länken fungerade inte i chrome
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...
men den fungerade i firefox.
Så jag antar att windows 10 fortfarande är gratis?
Så det kanske blir en uppdatering iaf nu från 8.1 för det verkar som att 10:an fungerar utan större problem för de flesta. Använder en del prg i mitt yrke som jag inte vill ska crasha vid en ev uppdatering. (microsoft blev ju stämda pga att företag fick prg oanvändbara vid deras tvångsuppdatering).
Deras aggressiva kampanj gjorde även den att jag fick avsmak för win10, tyvärr.

Funkar detta fortfarande? Köpte en begagnad dator idag med Windows 7 Professional licens och som de inte hade uppgraderat till Windows 10. Men eftersom jag använder förstoringsglaset (som är ett handikappshjälpmedel för att se bättre) så har jag alltså rätt att uppgradera licensen?

Står en del här:
http://www.zdnet.com/article/heres-how-you-can-still-get-a-fr...

Tänker att har jag rätt att uppgradera min licens så är det lika bra att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Funkar detta fortfarande? Köpte en begagnad dator idag med Windows 7 Professional licens och som de inte hade uppgraderat till Windows 10. Men eftersom jag använder förstoringsglaset (som är ett handikappshjälpmedel för att se bättre) så har jag alltså rätt att uppgradera licensen?

Står en del här:
http://www.zdnet.com/article/heres-how-you-can-still-get-a-fr...

Tänker att har jag rätt att uppgradera min licens så är det lika bra att göra det.

Jag hittar inget slut datum för denna uppgradering till Windows 10 så det bör fungera bra även för dig https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Problem med windows 10 uppgradering

Hej! Jag passade på att uppgradera till Windows 10 från Windows 7 förut när det erbjöds gratis.
Problemet är att den HDD som jag hade OS installerat på började nyligen visa ålderstecken och tillslut kom jag inte ens förbi inloggningsrutan längre. Jag beslöt mig då för att köpa en SSD och börja om från scratch. Problemet är att jag har fått rulla tillbaka till Windows 7 OEM pga av detta och nu är inte windows 10 erbjudandet längre aktuellt. Jag provade ladda ned installationsprogrammet för windows 10 från microsofts hemsida eftersom det stod att man ägde en licens till windows 10 om man tagit del av erbjudandet och att man inte kommer behöva skriva in en produktnyckel under installationen. Det verkar inte stämma tyvärr. Den låter mig inte installera windows 10 utan en produktnyckel.
Vad ska jag göra?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i7 2600k, GTX980, SSD 500gb, 8GB DDR3 RAM, ASUS Sabertooth P67

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrEvol94:

Hej! Jag passade på att uppgradera till Windows 10 från Windows 7 förut när det erbjöds gratis.
Problemet är att den HDD som jag hade OS installerat på började nyligen visa ålderstecken och tillslut kom jag inte ens förbi inloggningsrutan längre. Jag beslöt mig då för att köpa en SSD och börja om från scratch. Problemet är att jag har fått rulla tillbaka till Windows 7 OEM pga av detta och nu är inte windows 10 erbjudandet längre aktuellt. Jag provade ladda ned installationsprogrammet för windows 10 från microsofts hemsida eftersom det stod att man ägde en licens till windows 10 om man tagit del av erbjudandet och att man inte kommer behöva skriva in en produktnyckel under installationen. Det verkar inte stämma tyvärr. Den låter mig inte installera windows 10 utan en produktnyckel.
Vad ska jag göra?

Installera W10 utan nycklar skall inte vara något problem om man så har en helt ny dator, detta eftersom man alltid har 30 dagars prövotid innan man behöver aktivera det, vet inte om det kan bero på att du försöker uppgradera W7 som den frågar efter nyckel.
Om du installerar W10 istället från grunden och inte uppgraderar befintligt OS skall det funka, ladda ner verktyget från denna sidan och gör en bootbar USB sticka.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Tänkt på att installera samma W10 version som du hade innan.

Aktiveringen kommer inte bli några problem om det bara är HDD du bytt, licensen identifieras via moderkortet, går även att flytta över licensen till en helt ny dator om man kopplat sin licens till ett MS konto.

Permalänk
Medlem

@MrEvol94: Det är som MacAllan skriver, och när du gör den rena Windows 10 installationen så bör du ta bort allt som finns på SSD när du installerar som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Och om du inte redan har aktiverat AHCI för SATA kontrollen så bör du göra detta i BIOS innan Windows 10 installationen på SSD

Edit: För alla som inte redan har uppgraderat till Windows 10 så har Microsoft ett extra erbjudande för alla som använder någon typ av hjälpmedelsteknik https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@MacAllan @Janee
Tack så mycket för hjälpen! Fungerade och är tillbaka på Windows 10 igen

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i7 2600k, GTX980, SSD 500gb, 8GB DDR3 RAM, ASUS Sabertooth P67

Permalänk
Medlem

Försöker installera om windows 10 på en äldre Lenovo MIIX 10 platta.
Får efter första omstarten meddelandet:

Citat:

Det gick inte att slutföra installationen. Om du vill installera Windows på datorn kan du köra installationsprogrammet igen.

Har provat starta om installationen utan framgång.
Vad kan vara problemet?

Setuperr.log innehåller endast detta:

Citat:

2017-04-15 15:25:06, Error [0x0606ae] IBS [SetupCl library] Required profile hive does not exist: [\??\C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\NTUSER.DAT].

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

Nu är problemet löst, envisheten vann, var bara att starta om uppdateringsverktyget tills det ville funka, utan svartskärm och dylika problem, efter ca 8 gångers omstart av programmet

Min uppdatering har fastnat, vid nedladdning, samt uppgradering till Windows 10 creators update.

Stått på 99% i cirkus två timmar, och igår när jag skulle uppdatera till creators update så blev det bara svart efter inloggningsskärmen, kunde inte göra mycket alls, var även in via felsäkert läge, som fungerade, Explorer.exe låg med på rätt ställe i registret, men utan att startas upp, gick ej heller att starta via "kör" i aktivitetshanteraren när jag försökte starta den där skärmen bara var svart annars, felsökte etc etc, men utan framgång, såg dock igår kväll att Nvidia hade skickat ut en hotfix, dock för sent påtänkt att installera den, då jag redan ominstallerat.

kör stationärt, ominstallerat Windows 10(genuint OS), med medföljande USB-stickan vid köp av laglig version av Windows 10, och tycks nu stannat på 99% som bilden illustrerar även vid uppdateringen, gjort det 2 gånger tidigare även.

Då jag är rädd för att jag annars kommer få problematik när den vill installera Windows creators update igen, samma problematik som jag råkade ut för igår, då jag inte har någon lust att ominstallera samtliga program ytterligare en gång utöver denna gången, när det väl vill till att fungera.

Så min fråga häröver lyder, vad göra? Då jag inte har en prenumeration på MSDN, så kan inte tanka ner ISO-filen den vägen, om ingen har någon annan länk?

Tack på förhand för svar, tips, råd samt eventuella lösningar.
Med vänliga hälsningar

Fick det att fungera kort efter inlägget :D
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RazerBlader:

http://i.imgur.com/aBR0Jal.jpg

Min uppdatering har fastnat, vid nedladdning, samt uppgradering till Windows 10 creators update.

Stått på 99% i cirkus två timmar, och igår när jag skulle uppdatera till creators update så blev det bara svart efter inloggningsskärmen, kunde inte göra mycket alls, var även in via felsäkert läge, som fungerade, Explorer.exe låg med på rätt ställe i registret, men utan att startas upp, gick ej heller att starta via "kör" i aktivitetshanteraren när jag försökte starta den där skärmen bara var svart annars, felsökte etc etc, men utan framgång, såg dock igår kväll att Nvidia hade skickat ut en hotfix, dock för sent påtänkt att installera den, då jag redan ominstallerat.

kör stationärt, ominstallerat Windows 10(genuint OS), med medföljande USB-stickan vid köp av laglig version av Windows 10, och tycks nu stannat på 99% som bilden illustrerar även vid uppdateringen, gjort det 2 gånger tidigare även.

Då jag är rädd för att jag annars kommer få problematik när den vill installera Windows creators update igen, samma problematik som jag råkade ut för igår, då jag inte har någon lust att ominstallera samtliga program ytterligare en gång utöver denna gången, när det väl vill till att fungera.

Så min fråga häröver lyder, vad göra? Då jag inte har en prenumeration på MSDN, så kan inte tanka ner ISO-filen den vägen, om ingen har någon annan länk?

Tack på förhand för svar, tips, råd samt eventuella lösningar.
Med vänliga hälsningar

Om du har ett OS på usb-sticka så ominstallera...
Varför blanda in MSDN och ISO-filer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Om du har ett OS på usb-sticka så ominstallera...
Varför blanda in MSDN och ISO-filer?

Hade som skrivet problematik med självaste nedladdningen av senaste uppdateringen/creators updaten, den fastnade för mig flertalet gånger på just 99%, men nu så är det ÄNTLIGEN i hamn!
FAN VAD UNDERBART, ingen svart skärm som väntade efter installation heller eller så denna gången!

Så nu behöver jag ingen ISO-fil eller dylikt heller med uppdateringen inkluderad i
Hade gjort just det du skrev, ominstallerat via USB-stickan, men vägrade att installera helt efter att den hade laddat ner, samt verifierat nedladdningen, för att sedan uppdatera, men nu ville det funka med windows uppgraderingsverktyget, satan vad underbart, trägen vinn!

ÄNTLIGEN kan jag fokusera på att skapa Windows så som jag vill ha det med program och dylikt, och skapa ny återställningspunkt därefter och bara köra på i gamla hjulspåren

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Precis skruvat ihop min dator och försöker installera Windows 10 från USB gjord av Microsofts media creation tool. Datorn fryser sig vid vad jag antar är bilden innan installationen börjar, windows loggan visas och plopparna som snurrar runt under syns men är frusna. Moderkortet är ett MSI B350 Tomahawk, processor Ryzen 5, inte kunna uppdatera bios då MSI:s sida för drivers verkar ligga nere....vet inte om det skulle hjälp heller. Ska jag försöka göra om USB-minnet?

EDIT: Uppdaterade BIOS sen funkade det...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Har stött på lite patrull när jag försöker installera Windows 10 Pro på min gamla laptop.

Den kom med Windows 8 förinstallerat och jag gissar att den har någon nyckel hårdkodad i BIOS / moderkort som gör att den grinar när jag försöker installera en annan version utav Windows.

Plockade ut en nyckel genom något kommando när jag var bootad i Ubuntu (typ strings /sys/firmware/acpi/tables/MSDM) vilket jag tror är den som tillhör laptopen.

Hur kommer man runt problemet? Jag kan ju inte hitta någon Windows 8-ISO på MS hemsida, eller använda en Windows 8-nyckel till en Windows 8.1 / 10-installation.

Har provat med ei.cfg och en PID-fil, men inget fungerade. Gnäller på att jag inte kan använda min nyckel till den typen utav installation eller något sånt.

Installerade även utan nyckel för att aktivera direkt i Windows 10, men den jäveln installerar Windows 10 Home istället för Pro (för att den känner av att min laptops OEM-nyckel är home-edition kanske?) och gnäller även där på bägge mina nycklar jag provar.

Blir galen! Har inte min CD-skiva som kom med laptopen heller, vilket inte är så konstigt då den inte ens har CD-läsare typ.

Några tips?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Nytt fenomen kanske.. kan inte aktivera efter återställning från image (Acronis)

Hej!

Upptäckte att aktiveringen inte längre fungerar när man återställer installationen från image (Acronis)..
Det här gäller datorer som vi installerar om vid behov och byte av användare.

Imagen skapas från en dator som tidigare haft Windows 10 aktiverad
* Ren installation från USB-minne (Windows 10 64-bit, 1703)
* Kollat att aktiveringen skett som den ska
* Image tas av den med Acronis

Datorn som ska installeras om hade från början Windows 7 Pro 64-bit
* Uppgraderad till Windows 10 (Pro), 1607
* Kollat att aktiveringen skett som den ska
- Dags för ominstallation

Använder tagna image för att återställa.
Aktiveringen misslyckas med meddelande (i inställningar/uppdatering & säkerhet/aktivering)
"Vi kan inte aktivera Windows på den här enheten just nu. Du kan försöka aktivera igen senare eller gå till Store om du vill köpa äkta Windows. Felkod 0xC004F034"
(som att det är ett tillfälligt fel, med påstående att windowset är oäkta och att jag ska köpa ett nytt)

"Felsök" ger följande meddelande:
"Vi hittade en digital licens för windows 10 Pro för den här Windows 10 Pro-enheten. Du behöver installera Windows 10 Pro för att kunna aktivera denna digitala licens.
Du kan också aktivera enheten genom att gå till Store och köpa ett äkta exemplar av Windows."
(licens finns, men windows påstår att det är ett oäkta windows och att vill igen att jag ska köpa ett nytt "äkta" windows)

Systeminformation:
Windows utgåva
Windows 10 Pro

Har tidigare inte haft problem med att återställa från image skapat och använt på samma sätt, men det var med förra releasen av win10, inte med 1703.

Permalänk
Medlem

Du har svarat på frågan själv.. om OEM-nyckeln du plockat från BIOS är en 8 Home, så blir uppgraderingen till 10 Home.

Skrivet av drwlz:

Installerade även utan nyckel för att aktivera direkt i Windows 10, men den jäveln installerar Windows 10 Home istället för Pro (för att den känner av att min laptops OEM-nyckel är home-edition kanske?) och gnäller även där på bägge mina nycklar jag provar.