Valve får in 75 000 kundtjänstärenden på Steam varje dag

Permalänk
Melding Plague

Valve får in 75 000 kundtjänstärenden på Steam varje dag

Valve börjar nu publicera statistik kring kundtjänstärenden på spelplattformen Steam, vilken bland annat visar att de får in upp till 100 000 ärenden per dag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med siffror som man aldrig hör om annars. Nästa fråga blir hur många som jobbar i kundservicen hos valve.

Permalänk
Avstängd

Dom kan behöva en FAQ, några guider och en AI bot.

Permalänk
Medlem

Själv står jag väl för 2st refunds senaste veckan:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nästa fråga blir hur många som jobbar i kundservicen hos valve.

Jag jobbar så snabbt jag kan!

Dold text
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Kul med siffror som man aldrig hör om annars. Nästa fråga blir hur många som jobbar i kundservicen hos valve.

Antar de allra flesta, för spel har dom ju slutat göra.

Permalänk
Medlem

Hur i helvete kan 67500 återköp behöva göras per dag? Det är fan 2 miljoner återköp per månad. Returnerar användarna 9/10 av de köpta spelen eller säljer steam 1.3miljoner spel om dagen?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

Hur i helvete kan 67500 återköp behöva göras per dag? Det är fan 2 miljoner återköp per dag. Returnerar användarna 9/10 av de köpta spelen eller säljer steam 1.3miljoner spel om dagen?

Din matte verkar lite off. Menar du 2 miljoner återköp per månad? Det verkar vara så många, ja. Mycket pengar blir det...

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Hur i helvete kan 67500 återköp behöva göras per dag? Det är fan 2 miljoner återköp per dag. Returnerar användarna 9/10 av de köpta spelen eller säljer steam 1.3miljoner spel om dagen?

Va? De får in 75k ärenden per dag. Återköp inkluderas, men alla ärenden är inte återköp. Det kan vara tickets, frågor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Va? De får in 75k ärenden per dag. Återköp inkluderas, men alla ärenden är inte återköp. Det kan vara tickets, frågor etc.

Det allra mesta gäller nog inte återköp skulle jag tro.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Det allra mesta gäller nog inte återköp skulle jag tro.

Vilket är precis min poäng då jag svarade människan som jag citerade som sa att 67k var återköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Din matte verkar lite off. Menar du 2 miljoner återköp per månad? Det verkar vara så många, ja. Mycket pengar blir det...

Yes, skrev dag istället för månad

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Va? De får in 75k ärenden per dag. Återköp inkluderas, men alla ärenden är inte återköp. Det kan vara tickets, frågor etc.

Varför kommentera på artikeln om du inte läser vad som står i den?

Citat:

Cirka 90 procent av dessa kommer från användare som vill begära återköp av spel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att återköp räknas med. Visst, supporten sköter återköp, men det sättet man gör återköp på är ju via en speciell request som behandlas på ett mer eller mindre automatiserat sätt (så länge man spelat mindre än 2h och ägt spelet mindre än 14 dagar får man det hela godkänt, normalt sett). Övriga tickets får man ju skriva en uppsats på för att supporten ska förstå vad saken gäller... Så lite missvisande tycker jag det är

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Lite konstigt att återköp räknas med. Visst, supporten sköter återköp, men det sättet man gör återköp på är ju via en speciell request som behandlas på ett mer eller mindre automatiserat sätt (så länge man spelat mindre än 2h och ägt spelet mindre än 14 dagar får man det hela godkänt, normalt sett). Övriga tickets får man ju skriva en uppsats på för att supporten ska förstå vad saken gäller... Så lite missvisande tycker jag det är

Alla ärenden måste ändå hanteras och ses över, oavsett vad saken i fråga gäller.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Lite konstigt att återköp räknas med. Visst, supporten sköter återköp, men det sättet man gör återköp på är ju via en speciell request som behandlas på ett mer eller mindre automatiserat sätt (så länge man spelat mindre än 2h och ägt spelet mindre än 14 dagar får man det hela godkänt, normalt sett). Övriga tickets får man ju skriva en uppsats på för att supporten ska förstå vad saken gäller... Så lite missvisande tycker jag det är

Hut kan det vara missvisande när dom speciferar att 90% är återköp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Yes, skrev dag istället för månad

Varför kommentera på artikeln om du inte läser vad som står i den?

Fast nu säger du att "Hur i helvete kan 67500 återköp behöva göras per dag?"

Att någon requestar att göra ett återköp innebär inte en 100% convertion rate. Troligen är de som är berättigade till återköp en minoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Hur i helvete kan 67500 återköp behöva göras per dag? Det är fan 2 miljoner återköp per månad. Returnerar användarna 9/10 av de köpta spelen eller säljer steam 1.3miljoner spel om dagen?

Datan är tveksam men enligt PCGamesN så ska det ha varit omkring 370 miljoner sålda spel förra året.

Permalänk
Medlem

Var fick ni 90% ifrån? Enligt både Steams blogpost samt Statistik sida så ser Steam refunds ut att vara runt 70%, vist majoriteten av dom.

De skrev 90% ett par ggr i deras blog post men det handlar mer om hur många som får svar inom deras angivna tidsram samt 90% av återköp frågor inom ett par timmar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Hur i helvete kan 67500 återköp behöva göras per dag? Det är fan 2 miljoner återköp per månad. Returnerar användarna 9/10 av de köpta spelen eller säljer steam 1.3miljoner spel om dagen?

Många har satt i system att provspela gratis i 1-1.5 timmar eftersom valve beviljar återköp vid lägre än 2 timmars speltid.

Permalänk
Medlem

Hur många på Sweclockers har någon gång behövt kontakta Steam? Personligen har jag aldrig behövt det, men jag borde nog ha gjort det ett återköp på Bioshock 1 & 2 remastered, kraschar alltid efter en stunds spelande och tar med sig savegames i fallet så att enda alternativet är att börja om från noll.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Hur många på Sweclockers har någon gång behövt kontakta Steam? Personligen har jag aldrig behövt det, men jag borde nog ha gjort det ett återköp på Bioshock 1 & 2 remastered, kraschar alltid efter en stunds spelande och tar med sig savegames i fallet så att enda alternativet är att börja om från noll.

En gång när mitt konto blev kapat efter brorsan hade lånat, tog väl 1-2 månader att få svar.

Permalänk

Det skulle för fan vara rena drömjobbet för mig att få jobba åt Steam!!

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Inaktiv

Undra hur stor antal av dessa supportärenden som beror på ren SBS, d.v.s. skit bakom sparkarna?

Nu har jag ej testat steam, men på android marked behöver man ej kontakta någon för återköp, det låter som en smart ide.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar själv med kundservice och gjort de senaste 4 åren. Det vore intressant att höra hur många medarbetare de har och vad ärendemängden per person ligger på per timme eller dag. En tjänst av det där slaget bör ju bygga bort så mycket manuell handpåläggning det bara går. Återköp borde gå per automatik. Fast det är klart... när tekniken strular eller folk inte förstår hur de ska gå tillväga, så blir det givetvis ett kundserviceärende. Förstår inte riktigt hur modellen går ihop. Å andra sidan är ju spel på steam rätt dyra, så jag gissar att en rätt stor del går till driftkostnader för tjänsten.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Å andra sidan är ju spel på steam rätt dyra, så jag gissar att en rätt stor del går till driftkostnader för tjänsten.

Runt 30% brukar valve tag utav försäljningspriset.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Fast nu säger du att "Hur i helvete kan 67500 återköp behöva göras per dag?"

Att någon requestar att göra ett återköp innebär inte en 100% convertion rate. Troligen är de som är berättigade till återköp en minoritet.

Inte sagt att 100% av dom går igenom heller. Det är fortfarande 67500 som begär återköp per dag. Och tror inte det är en minioritet eftersom steam är rätt generösa med det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Enda som jag själv reagerat över är att det känns lite konstigt att säga Tack för hjälpen när man har fått sitt svar och allt har löst sig. Ungefär som att "trycker man på knappen igen" så startar man bara igång en massa fördröjningar så andra inte får hjälp i tid och supporten får bara ännu mer att gå igenom.

Hade gärna sett en Tack knapp utvecklas med fallet är löst och alla är nöjda!
Istället för som nuvarande, avsluta ärendet/ställ ny fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Många har satt i system att provspela gratis i 1-1.5 timmar eftersom valve beviljar återköp vid lägre än 2 timmars speltid.

Det är väl just det som det är till för?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Det skulle för fan vara rena drömjobbet för mig att få jobba åt Steam!!

Kan du hantera 75 000 kundtjänstärenden om dagen? I så fall har jag goda nyheter för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Hur i helvete kan 67500 återköp behöva göras per dag? Det är fan 2 miljoner återköp per månad. Returnerar användarna 9/10 av de köpta spelen eller säljer steam 1.3miljoner spel om dagen?

Om Steamspy:s data är korrekt så ägde användarna 1 727 062 295 betalda spelexemplar 3.5.2017, och 1 215 723 035 betalda spelexemplar ett år tidigare. Även om dessa siffror inte lär inkludera spel som sålts och returnerats, så har det sålts 511 339 260 spel under det senaste året, eller 1 400 929 per dag.