Permalänk
Medlem

Jag kör 3-4 olika fonder på Avanza. Alla sparpengar ligger där, samt all barnbidrag barnen har fått så länge.
Stora tjejen ligger gott över 100k kr i sparande och är bara 5 år
Minstningen på 2 ligger på ca 50k.

Förra året har vi haft 18% avkastning, 14.8% denna halvåret redan. Kan inte säga någonting annat än att jag är nöjd
Slår 0.6% sparränta.

Man kan köra bara avanza zero som har 0% i förvaltning, och ha nästan säkra 10% i avkastning.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Var det en tävling med riktiga pengar? Dvs satsade de hela instatsen och fick stå för eventuell förlust samt fick hela vinsten själv? Hade du indexfonder i tävlingen?

Ja - bara 10,000 NOK men ændå.
Det var en tævling dær de skulle slå index. Korna gjorde det bæst, runt 30% om jag inte minns fel.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Köper fysiskt guld och gräver ned i trädgården!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Näh, det hade du fasiken rätt i!
Måste räkna lite på vad som är mest fördelaktigt då.

ISK är det mest fördelaktiga sålänge som din portförlj ökar med mer än 1,25% för 2017, kan såklart ändras..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag kör 3-4 olika fonder på Avanza. Alla sparpengar ligger där, samt all barnbidrag barnen har fått så länge.
Stora tjejen ligger gott över 100k kr i sparande och är bara 5 år
Minstningen på 2 ligger på ca 50k.

Förra året har vi haft 18% avkastning, 14.8% denna halvåret redan. Kan inte säga någonting annat än att jag är nöjd
Slår 0.6% sparränta.

Man kan köra bara avanza zero som har 0% i förvaltning, och ha nästan säkra 10% i avkastning.

Grymt bra, vart bra läge och inga krasher det sista. Funderat på att slänga in lite aktier? investmentbolag är ju rätt bra att krydda upp fondportöljerna med. (tycker iaf jag)

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Grymt bra, vart bra läge och inga krasher det sista. Funderat på att slänga in lite aktier? investmentbolag är ju rätt bra att krydda upp fondportöljerna med. (tycker iaf jag)

japp,kör spiltans invest. de är i särklass bäst i år min portfölj, +20%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Ja - bara 10,000 NOK men ændå.
Det var en tævling dær de skulle slå index. Korna gjorde det bæst, runt 30% om jag inte minns fel.

Okej, så länge det var riktiga pengar så är jag nöjd. Har hört om tävlingar där de inte använder riktiga pengar och då är det ju bara att riskera allt på något extremt, ala finger print stil och går det bra så vinner man, går det inte bra så förlorar man inget då det inte var riktiga pengar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag kör 3-4 olika fonder på Avanza. Alla sparpengar ligger där, samt all barnbidrag barnen har fått så länge.
Stora tjejen ligger gott över 100k kr i sparande och är bara 5 år
Minstningen på 2 ligger på ca 50k.

Förra året har vi haft 18% avkastning, 14.8% denna halvåret redan. Kan inte säga någonting annat än att jag är nöjd
Slår 0.6% sparränta.

Man kan köra bara avanza zero som har 0% i förvaltning, och ha nästan säkra 10% i avkastning.

Väldigt kul att höra, alltid trevligt att se föräldrar som tänker helt rätt. Lyckligt lottade de små!

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk

@improwise:

Allt i Avanza zero låter riskfyllt... Sverige är en mycket liten marknad globalt sätt. Den svenska börsen sägs vara rätt övervärderad.

Varför inte dela upp det på t ex 80% global(index) och 20% Sverige?
Eller bättre, ha lite räntefonder också som krockkudde.

Sen behöver man ju inte kolla in börsen osv. Räcker med att man tittar in nån gång per år för att eventuellt ombalansera om man ens vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

@improwise:

Allt i Avanza zero låter riskfyllt... Sverige är en mycket liten marknad globalt sätt. Den svenska börsen sägs vara rätt övervärderad.

Varför inte dela upp det på t ex 80% global(index) och 20% Sverige?
Eller bättre, ha lite räntefonder också som krockkudde.

Sen behöver man ju inte kolla in börsen osv. Räcker med att man tittar in nån gång per år för att eventuellt ombalansera om man ens vill det.

Håller med, jag skulle inte rekommendera att lägga alla ägg i en och samma korg (Sverigekorgen!) Lägg lite i en globalfond också, åtminstonde. Ev. räntefonder och guld (och andra ädelmetaller) om man vill vara på den extra säkra sidan.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Skrivet av Loffemega:

Håller med, jag skulle inte rekommendera att lägga alla ägg i en och samma korg (Sverigekorgen!) Lägg lite i en globalfond också, åtminstonde. Ev. räntefonder och guld (och andra ädelmetaller) om man vill vara på den extra säkra sidan.

Avanza zero innehåller väl dessutom bara de 30 största bolagen. Mycket smal och mycket som kan gå fel. Jag tycker iaf att man ska kunna sova gott och inte få ångest ifall börsen störtdyker. Kanske 40% räntefonder i portföljen som jag har är något i överkant men åtminstone 20% i räntor agerar ju en liten krockkudde.

Om man vill köpa fysiskt guld kan det vara lite krångligt iaf enligt killen som driver rikatillsammans.se. Men det är kanske värt besväret.

Permalänk
Medlem

Kul tråd!
Har gått ett tag och funderat på vad jag ska investera i, men har alldeles för dålig koll på hur det fungerar.
Det som känts bäst hittills är helt sonika att köpa mark.

Några tips var jag kan botanisera i ämnet?

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen omviktat lite i min portfölj och ska vikta ännu lite mer mot indexfond

jag har idag

70% svenska aktier totalt sett 18 bolag där i skrivande stund 16 ligger på blått och 2 på rött. Alla med någon form av direktavkastning och nästan bara storbolag, ungefär 30% av aktierna är investmentbolag (investor, industrivärden, latour, kinnevik)

10% länsförsäkringar global indexnära
10% länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% spiltan global investmentbolag

ska viktas upp till ca 60/40 iår är tanken, månadssparar ca 5000kr per månad och kör några punkinsättningar när jag tycker att jag har för mycket på banken (> 6 månadslöner netto) eller får tillbaka skatten, säljer semesterdagar eller dyl.

allt detta i ISK

kör dessutom trading bara för att det är kul med en mindre summa på ett AF, just nu ligger jag i princip 100% i APCL på mitt AF med GAV 3,90 NOK. sticker den upp ytterligare säljer jag av och flyttar över till ISK, sen börjar jag om med några tusenlappar igen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har ändrat min portfölj så nu är den 100% aktier fördelat på 24 investmentsbolag. Ca 67% Sverige, 30% Usa och 3 Eu.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Kul tråd!
Har gått ett tag och funderat på vad jag ska investera i, men har alldeles för dålig koll på hur det fungerar.
Det som känts bäst hittills är helt sonika att köpa mark.

Några tips var jag kan botanisera i ämnet?

Jag jobbar inom skogsindustrin och ja skogsmark är en bra investering om inte Gudrun tittar förbi igen..

Annars tycker jag att övervikt i indexfonder med god spridning samt krydda med aktier du förstår och intresserar dig för är en bra mix.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

@improwise:

Allt i Avanza zero låter riskfyllt... Sverige är en mycket liten marknad globalt sätt. Den svenska börsen sägs vara rätt övervärderad.

Varför inte dela upp det på t ex 80% global(index) och 20% Sverige?
Eller bättre, ha lite räntefonder också som krockkudde.

Sen behöver man ju inte kolla in börsen osv. Räcker med att man tittar in nån gång per år för att eventuellt ombalansera om man ens vill det.

Du svänger dig för mycket med gissningar.
Sverige är en liten marknad, men det är egentligen ett meningslöst synsätt. Pengar är blinda och söker avkastning. Smarta pengar söker sig dit förräntningen är bäst oavsett marknadsstorlek.
Ta och jämför P/E-talen mellan börserna världen över så kan du se om svenska börsen är övervärderad jämfört dessa och jämfört med långsiktiga P/E-svängningarna genom historien.

Går världen ner/upp, går Sverige ner/upp. Måhända att Sverige har något större svängningar i vissa marknadslägen. Men även detta håller på att förändras.

Hur kan jag skriva något sådant? Eftersom ledarna oftast går på samma skolor och är med i samma nätverk så blir synsättet ganska likartat världen över. Man kan se världens företagsledare som Borg, vilket gör att marknaden överlag samvarierar stort. Konsumenterna är desamma oavsett vilken nationalitet företaget går under.

*******************__________________
För resten av er
___________________******************

Ett generellt tips är att dela upp portföljen i två delar. Långsiktiga delen och spekulationsdelen. Spekulationsdelen använder man till bolag som har hög omsättning och där man kan hitta relativt stabila svängningar över tid. Det vill säga där man kan handla varje vecka eller dag och tjäna några tusen per omgång.

I den långsiktiga delen köper man stabila bolag eller bolag man hoppas på framtida tillväxt i. Denna del köper man och behåller vilket gör att man slipper transaktionskostnader som drar ned förräntningen och gödslar mellanhänder istället för ägaren. Hur man går tillväga här finns två valmöjligheter. Antingen gör man det själv eller köper in analyser utifrån.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Avanza zero innehåller väl dessutom bara de 30 största bolagen. Mycket smal och mycket som kan gå fel. Jag tycker iaf att man ska kunna sova gott och inte få ångest ifall börsen störtdyker. Kanske 40% räntefonder i portföljen som jag har är något i överkant men åtminstone 20% i räntor agerar ju en liten krockkudde.

Om man vill köpa fysiskt guld kan det vara lite krångligt iaf enligt killen som driver rikatillsammans.se. Men det är kanske värt besväret.

Jag håller på och utvärderar Bullionvault för tillfället, istället för s.k "pappersguld" så sätter du faktiskt ditt namn på riktigt guld. Som du tillochmed kan begära att få hämta ut fysiskt om du så känner för det. Vi får väl se hur det tar sig.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DooL3Y:

Om vi förutsätter att du har 100 000 i en fond som första året ger 15% avkastning så går du ut med 115000kr (15 000:- ökning år 1)
Nästkommande år ger den också 15% med då räknas 15% på 115 000:- istället för 100 000:-,
du är då uppe i 132 250:- (17 250:- ökning år 2)

osvosv

Då fattar jag.

Tack så mycket för din förklaring den var jätte lätt att förstår.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av wereaz:

Du svänger dig för mycket med gissningar.
Sverige är en liten marknad, men det är egentligen ett meningslöst synsätt. Pengar är blinda och söker avkastning. Smarta pengar söker sig dit förräntningen är bäst oavsett marknadsstorlek.
Ta och jämför P/E-talen mellan börserna världen över så kan du se om svenska börsen är övervärderad jämfört dessa och jämfört med långsiktiga P/E-svängningarna genom historien.

Går världen ner/upp, går Sverige ner/upp. Måhända att Sverige har något större svängningar i vissa marknadslägen. Men även detta håller på att förändras.

Hur kan jag skriva något sådant? Eftersom ledarna oftast går på samma skolor och är med i samma nätverk så blir synsättet ganska likartat världen över. Man kan se världens företagsledare som Borg, vilket gör att marknaden överlag samvarierar stort. Konsumenterna är desamma oavsett vilken nationalitet företaget går under.

*******************__________________

Jag är definitivt inte djupare insatt men de ekonomibloggar jag följt rekommenderar de flesta en större del globala fonder.

Däremot kan man se simuleringar om hur en portfölj med enbart svenska fonder vs en portfölj med både globalt och Sverige och lite räntor ser ut här. (skrolla ner till slutet av artikeln) Det är en markant skillnad i hur stort det svänger mellan dessa två investeringsmetoder. Stockholmsbörsen går ner uppemot 90% medans den blandade portföljen går ner max 50%. Om man enbart investerar i svenska fonder och ser en liten dipp på 80-90%, hur många kan ha is i magen och inte paniksälja?

länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Av ren nyfikenhet - får PBM rabatt på fondavgifterna?
Annars är ju strategafonderna dyra relativt med vad man får.
T ex Stratega 10 består ju nästan av enbart räntor och obligationer och kostar hiskeliga ~1% i årlig avgift. Jag förstår inte riktigt heller poängen med att du har tre olika strategafonder, 10 30 och 70?

Nordeas indexfond global och indexfond Sverige är bättre val om du gillar Nordea - billigare och bättre historisk utveckling, även jämfört med Stratega 100. Tror de även har Stratega Ränta ifall du vill ha en krockkudde (men stratega ränta är dyrare jämfört med andra räntefonder).

Nordea har även börjat ta in externa fonder i sitt utbud. De ska vara billigare (vet ej om de tar nån provision på externa fonder) och generellt är de bättre än Nordeas egna fonder.

Har ingen aning om hon får någon rabatt på fondavgifterna faktiskt. Jag tror att jag betalar som vanligt i alla fall.
Jag får ta och börja kika på det där till veckan när jag är ledig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Har ingen aning om hon får någon rabatt på fondavgifterna faktiskt. Jag tror att jag betalar som vanligt i alla fall.
Jag får ta och börja kika på det där till veckan när jag är ledig.

Vore också intressant att se hur en PBM investerar/sparar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Avanza zero innehåller väl dessutom bara de 30 största bolagen. Mycket smal och mycket som kan gå fel. Jag tycker iaf att man ska kunna sova gott och inte få ångest ifall börsen störtdyker. Kanske 40% räntefonder i portföljen som jag har är något i överkant men åtminstone 20% i räntor agerar ju en liten krockkudde.

Om man vill köpa fysiskt guld kan det vara lite krångligt iaf enligt killen som driver rikatillsammans.se. Men det är kanske värt besväret.

Nja, inte riktigt som jag förstår det. Saxar fondinformationen:

Citat:

Fonden är en passivt förvaltad indexfond med målsättningen att ge fondandelsägarna en förmögenhetsutveckling som i så stor utsträckning som möjligt följer utvecklingen för SIX30RX-index. SIX30RX-index är uppbyggt kring de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Förutom överlåtbara värdepapper får fonden placera i fondandelar där SIX30RX-index är den underliggande tillgången och i derivatinstrument. Fonden får använda derivatinstrument i syfte att effektivisera förvaltningen. Fonden är en indexfond, vilket innebär att det är tillåtet att i fråga om aktier eller skuldförbindelser placera upp till 20 procent i ett och samma innehav. Vid exceptionella marknadsförhållanden kan fonden dock få Finansinspektionens tillstånd att placera upp till 35 procent i ett enda innehav. Högsta engångsinsättning är 25 000 SEK.

------------------

Själv har jag har ca 20% av mitt sparkapital i Avanza Zero. Resten ligger och ruttnar bort på ett konto utan ränta. En gång i tiden var planen att spara till en kontantinsats för en bostad, så då var det ju hyffsat "smart" att inte riskera pengarna. Nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

[...]ska viktas upp till ca 60/40 iår är tanken, månadssparar ca 5000kr per månad och kör några punkinsättningar när jag tycker att jag har för mycket på banken (> 6 månadslöner netto) eller får tillbaka skatten, säljer semesterdagar eller dyl.[...]

Du får gärna beskriva hur du motiverar 6 månadslöner netto. Själv känner jag en härlig nivå är 1,5 månadslön i netto och då kan jag även få för mig att använda delar av den för lite roligare teknikköp vid behov för att sedan fylla upp bufferten igen.

Nu är jag dock singel och bor i bostadsrätt där jag fortfarande har garanti på vitvarorna. Så mitt worst case scenario är att jag kvaddar hojen och åker på en självrisk samtidigt som exempelvis datorn pajar och behöver köpa en ny. Skulle det villa sig riktigt illa så har jag ett kreditkort på 50 000 kr. Vill det sig illa så återhämtar jag mig genom att spara mindre nästa månad eller säljer av lite aktier, inget av detta känns direkt troligt. Sen med tanken på att jag har A-Kassa, inkomstförsäkring samt ett arbete i en het arbetsmarknad så är jag inte orolig för den delen. Har även bra försäkring i allmänhet.

Tycker därmed att dessa 5 månadslöner i netto kan göra mer nytta på börsen, detta är självfallet min åsikt och är därför lite nyfiken att höra hur du tänker.

Permalänk
Medlem

@griid:

Kan även rekommendera deras investment global fond. globala investmentbolag, då får man även lite exponering globalt.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@Tino:

Det har växt successivt under åren och nu funderar jag o frugan på tillökning inom inte allt för kort tid och då vill jag ha lite mer i ren cash buffert än vad jag hade tidigare. 2-3 månadslöner är oftast fullt tillräckligt för att klara även tex en uppsägning så länge man är själv, men barn är dyrt har jag hört så därför har jag byggt upp en lite högre buffert för det.

sen är mitt likvida kapital också i relation till vad jag har i portföljen ungefär samma nu som för 1 eller 3 eller 5 år sedan, ca 20% bara att båda har växt i kronor räknat

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av superegg:

För min kompis har någon fond men den är dock inte på någon bank och kommer inte ihåg vad den heter.

Jag vet om risker med att ha foder då dom kan gå ner och sånt.

Tex om man sätter in 100k hur mycket dra man in på ca 1 år? Vet att det är en svår fråga men ca.

På ett år ska du vara riktigt nöjd om dina fonder är värda 108k med en startinsättning på 100k. Men de kan ju vara värda allt ifrån 0-300k, kanske ännu mer. Men som sagt, ca 104k är okej, allt över det är bra. Hur långt är ett snöre?

Skrivet av Lucaas10:

Bara för att en fond/aktie presterat bra förr betyder det inte att den kommer fortsätta göra det

Självklart, därav mitt svar att det är en ganska svår fråga. Vad tycker du, förutom historiskt resultat, att man ska gå på?

Permalänk
Medlem

Har sedan ett gäng år tillbaka fokuserat mycket på fonder men har även aktier. Är mitt uppe i byggnation av en kalkylator som kan autobalansera innehav och optimera avkastning (som allt annat byggs på historisk avkastning). I detta kan man se total risk för portfölj, rating, fondavg. m.m. Få signal om man ska köpa eller sälja och belopp för att få bättre riskspridning, högre förväntat avkastning osv. En del som hjälper vid nyinsättning och en del som kan balansera om en hel portfölj. Som exempel är en globalfond sällan vidare global utan ofta väldigt amerikanskt. Tiittar man sedan på de faktiska underliggande innehaven och korsmatchar detta mellan olika fonder blir det ännu mer intressant. Varit med om Trustbuddy-fallet och "värsting-aktier" tidigare, det är lession-learned :-). Det är bara hojta om någon vill veta mer, är "open-source".

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Har sedan ett gäng år tillbaka fokuserat mycket på fonder men har även aktier. Är mitt uppe i byggnation av en kalkylator som kan autobalansera innehav och optimera avkastning (som allt annat byggs på historisk avkastning). I detta kan man se total risk för portfölj, rating, fondavg. m.m. Få signal om man ska köpa eller sälja och belopp för att få bättre riskspridning, högre förväntat avkastning osv. En del som hjälper vid nyinsättning och en del som kan balansera om en hel portfölj. Som exempel är en globalfond sällan vidare global utan ofta väldigt amerikanskt. Tiittar man sedan på de faktiska underliggande innehaven och korsmatchar detta mellan olika fonder blir det ännu mer intressant. Varit med om Trustbuddy-fallet och "värsting-aktier" tidigare, det är lession-learned :-). Det är bara hojta om någon vill veta mer, är "open-source".

Tell me more.

Alltid intressant med andra synvinklar och har du nu gjort program så vill jag gärna testa för att se hur ditt tänkande skiljer sig från mitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Wut? Nog är börsen övervärderad men att rekommendera strukturerade produkter som aktieindexobligationer blir ju bara fel. De är hemskt hemskt dyra och mycket riskfyllda :

http://www.di.se/nyheter/flera-profiler-varnar-efter-dis-arti...

Dvs gör inget annat än att gagna säljaren/banken.

Börskrasch kommer förr eller senare men då gäller det att man har en portfölj som är diversiferad (t ex med billiga indexfonder och ränte/obligationsfonder) så att dipparna blir lägre. I det långa perspektivet spelar en dipp mindre roll. Börsen återhämtar sig alltid förr eller senare.

Angående guld - Bankfack existerar ju knappt idag?

Att strukturerade placeringar i sig är riskfyllda generellt är helt enkelt inte korrekt. Jag har b.la arbetat med att sätta ihop dem, och de flesta syftar till att ge placeraren möjlighet att investera X antal kronor i ett underliggande tillgångsslag men kunna vara säker på att få tillbaka hela sitt placerade kapital vid produktens slutdatum oavsett hur den underliggande tillgångsslaget utvecklats värdemässigt. För det betalar placeraren vanligtvis ett normalt courtage som vid en aktieaffär.
Sedan finns det en mängd varianter för dem som vill öka utväxlingen på en eventuell uppgång, och då kan riskera t.ex 10% av det kapital de är GARANTERADE att få tillbaka om index gått ned från startvärdet vid inlösen. Går index däremot upp får placeraren en lkad hävstång på sin placering.

Om du köper en fond på, säg, 5 års placeringshorisont och den går ned 50%, och du behöver pengarna efter 5 år, hur mycket har du kvar? 50% såklart, minus en årlig förvaltningsavgift du isåfall betalt till banken för att få ditt kapital att minska i värde med 50%. Vem tjänar mest på det?

Snacket om att "man klarar en krasch bara man har en diversifierad portfölj" och att "börsen återhämtar sig alltid" bygger på en klar brist på erfarenhet (ungdom..?) och kunskap om ekonomisk historia och hur marknaden globalt fungerar. Vi har inte haft en global börsmarknad mer än i ca 100 år. Allt bygger på att avkastningen på aktier genom kurs och utdelning alltid ska öka, vilket förr eller senare inte håller. Det tar alldeles för lång tid att förklara här. Men det är inte så många som vågar tänka utanför flockmentaliteten av placerare, och högskolorna lär ut mest samma teorier till varje kull, vilka går ut i livet i tron att allt kommer fungera som det tidigare gjort.

Det sker just nu en massiv global tillflykt till ädelmetaller hos centralbanker och större placerare. Det ligger en kraftig inbyggd förväntan om en kollaps i det finansiella systemet de närmaste åren som är långt värre än något vi sett hittills i historien. De flesta ekonomiska fundamenta talar för det. Exempelvis är hela EU's finansiella system i gungning, USA's ekonomi är extremt illa ute med gigantisk överbelåning och ett skifte mot Kina och Indien som de nya ekonomiska stormakterna.
Då flyr placerare till bl.a guld, och om du vill investera i det kan du antingen göra det via en indexfond eller köpa guldtackor i olika valörer. Den dag dollarn och Euron kraschar kommer vi inte gå opåverkade bara för att vi har kronor. Våra exportbolag behöver starka utländska valutor att få betalt i.
Historiskt sett har guld/silver/platina/Palladium/Rhodium alltid varit den tillflyktsort som räddat många stater och placerare från total kollaps.

Sen att man ser filmer och läser om vissa som "bettat" mot marknaden och tagit enorma risker för att bli stenrika vid en kollaps betyder inte att det är nåt man ska räkna med att kunna kopiera nästa gång det går åt h-e. Det är få som lyckas med något sådant. Krascherna, när de väl ska komma, förutspår ingen. Då skulle vi inte bli tagna på sängen.

Och detta om bankfack - lägg ditt guld var du vill, på ett säkert ställe. Jag vet att det är ont om bankfack i Sverige idag, men det betyder inte att de inte finns; det är snarare så att yngre generationer knappt vet vad det är. Men det är väldigt vettigt att ha ett.

Lycka till med placeringarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

Jag är definitivt inte djupare insatt men de ekonomibloggar jag följt rekommenderar de flesta en större del globala fonder.

Däremot kan man se simuleringar om hur en portfölj med enbart svenska fonder vs en portfölj med både globalt och Sverige och lite räntor ser ut här. (skrolla ner till slutet av artikeln) Det är en markant skillnad i hur stort det svänger mellan dessa två investeringsmetoder. Stockholmsbörsen går ner uppemot 90% medans den blandade portföljen går ner max 50%. Om man enbart investerar i svenska fonder och ser en liten dipp på 80-90%, hur många kan ha is i magen och inte paniksälja?

Om man följt med på en dipp på 90 % skall man inte sälja. Idioter säljer när raset skett, smarta personer säljer innan raset kommer.

De flesta bolag på de stora listorna överlever krascher eftersom de har produkter människor köper om och om igen. Det gäller att ha årslånga perspektiv när man investerar. Att vänta ett år på att gå in på marknaden kan spara en 100 %!

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0