Jobbhäst för musikproduktion? 7000, typ.

Permalänk

Jobbhäst för musikproduktion? 7000, typ.

Hej!

Då jag inte har byggt någon dator sedan Steam var nytt så skulle jag behöva lite hjälp med tips på bra hårdvara för en musikproduktionsdator.
Det viktiga är alltså att datorn är kraftfull och snabb, det är ingen speldator med snygg grafik jag behöver.

Alla tips är välkomna tips!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja då är ju inte ett grafikkort av hög prio. Jag hade satsat på en i5, 16gb ram och en ssd som du kör OS och DAW på. Sedan en större hdd där du förvarar VST och projektfiler.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade kört Ryzen 5 jag, 8 eller 12 trådar mot i5:ans 4 för runt samma pris kommer göra skillnad för produktionen. Enda nackdelen är kanske att den saknar inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hade kört Ryzen 5 jag, 8 eller 12 trådar mot i5:ans 4 för runt samma pris kommer göra skillnad för produktionen. Enda nackdelen är kanske att den saknar inbyggd grafik.

Håller med, Intels i5 är inte lönt att köpa just nu tycker jag.
T.ex. en Ryzen R5 1600 med ett B350 moderkort och sen ett basic grafikkort för några hundringar så kör den i cirklar runt en i5 i produktions/allmänt användande. Ännu mer om du överklockar den lite så klart.

Tror man borde kunna klara din budget totalt med allt då man inte behöver dyrt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShredRobert:

Hej!

Då jag inte har byggt någon dator sedan Steam var nytt så skulle jag behöva lite hjälp med tips på bra hårdvara för en musikproduktionsdator.
Det viktiga är alltså att datorn är kraftfull och snabb, det är ingen speldator med snygg grafik jag behöver.

Alla tips är välkomna tips!
Tack på förhand!

Vad gäller musikproduktion är ju ett bra ljudkort ofta av hög prioritet. Ska det ingå i budgeten och i så fall vilka ingångar och utgångar behöver det?

I övrigt är en bra processor och mycket RAM fördelaktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShredRobert:

Hej!

Då jag inte har byggt någon dator sedan Steam var nytt så skulle jag behöva lite hjälp med tips på bra hårdvara för en musikproduktionsdator.
Det viktiga är alltså att datorn är kraftfull och snabb, det är ingen speldator med snygg grafik jag behöver.

Alla tips är välkomna tips!
Tack på förhand!

Så jävla gött att du frågar folk som vill hjälpa dig och inte bara tar och köper en Mac för elva månadslöner och tror att den är bäst :).

Men ljudkort med ut- och in-gångar kan vara bra att veta som någon sa tidigare.
500GB+ SSD och 16 GB RAM. Jag har inte själv kört Ryzen men i detta fallet hade jag nog valt en tillsammans med ett okej grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Flexon:

Vad gäller musikproduktion är ju ett bra ljudkort ofta av hög prioritet. Ska det ingå i budgeten och i så fall vilka ingångar och utgångar behöver det?

I övrigt är en bra processor och mycket RAM fördelaktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HerrNilsson:

Så jävla gött att du frågar folk som vill hjälpa dig och inte bara tar och köper en Mac för elva månadslöner och tror att den är bäst :).

Men ljudkort med ut- och in-gångar kan vara bra att veta som någon sa tidigare.
500GB+ SSD och 16 GB RAM. Jag har inte själv kört Ryzen men i detta fallet hade jag nog valt en tillsammans med ett okej grafikkort.

Ljudkort ingår inte i budgeten, så typ 7000kr gäller bara dator!

Permalänk
Medlem

Drar alla DAWs idag nytta av fler än 4 trådar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Hade kört Ryzen 5 jag, 8 eller 12 trådar mot i5:ans 4 för runt samma pris kommer göra skillnad för produktionen. Enda nackdelen är kanske att den saknar inbyggd grafik.

Skrivet av b1ghen:

Håller med, Intels i5 är inte lönt att köpa just nu tycker jag.
T.ex. en Ryzen R5 1600 med ett B350 moderkort och sen ett basic grafikkort för några hundringar så kör den i cirklar runt en i5 i produktions/allmänt användande. Ännu mer om du överklockar den lite så klart.

Tror man borde kunna klara din budget totalt med allt då man inte behöver dyrt grafikkort.

Har dom löst de initialla problemen med Ryzen och DAW?

http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Drar alla DAWs idag nytta av fler än 4 trådar?

Jag kan inte svara för alla men vet att många DAWs idag skalar väldigt bra. Ofta genom att varje kanal får sin egna tråd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

DAW program drar nytta av fler men långsammare kärnor (ja dom använder bortom 4/8 kärnor/trådar). Jag själv kör en i7 5820k @4.5GHz, och har inte sett en enda buffer underrun sen dess (förutom vid DAW stresstestande för att kolla gränsen). Och jag gör musik med mycket MIDI (=tyngre för processorn).
Ryzen är helt klart värt att kolla in!
Ett enkelt grafikkort skulle behövas ifall du inte har internal graphics, vilket är fallet med i7 och Ryzen 5+7.
Med RAM räcker 16GB långt, men jag kan förstå de som ändå väljer 32GB - har hört att många som använder mycket stems, Kontakt Libraries, och massa högstandard plugins (Waves, iZotope, etc) i mixern överallt behöver extra RAM.
Som jag förstått de så spelar hastigheten på RAM ingen roll hos musikprogram.
Jag själv som ljuddesigner kan slänga i t ex 50st Xfer Serum i ett projekt utan att få slut på RAM (har 16GB).

En viktig sak att tänka på är ljudnivån från datorn, spendera lite extra cash på bra processorkylare men också på chassifläktarna, så får du noll problem med att djupdyka i att justera ett ljud då du kan dra ner fläkthastigheten och sänka ljudnivån. Undvik AIO vattenkylning då dessa inte presterar lika bra som luftkylare när de gäller ljudnivån.
Skulle helt klart rekommendera en lite mer massiv Noctua kylare (har en NH-U14S men överklockar också), samt Noctua chassifläktar alternativt Be-Quiet Silent Wings chassifläktar. Släng detta in i ett ljudisolerat chassi och spendera lite tid på fläktkurvor så blir tystnaden underbar

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Semi-passivt nätagg är ett tips också. Jag tycker fractal designs R-serie är tyst också i förhållande till pris. Vet inte om någon har ett bättre förslag? Om du behöver ett grafikkort så köp ett passivt eller semi-passivt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag jobbar framförallt i Protools om det gör någon skillnad?

Datorn behöver inte vara supertyst, men det är ju klart att jag inte vill att den ska låta hur mycket som helst heller.

Men om vi utgår från en Ryzen 5 med 12 kärnor och att det är helt okej att det går upp på 8000kr, kan någon hjälpa mig plocka ihop passande chassi, moderkort osv?

Ljudkort har jag. Grafikkort behöver inte vara något speciellt. Behöver inte vara några jättehårddiskar.

KÖR!

Permalänk

Lite över budget, men värt: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10386864/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Trevliga komponenter, det ingår kylare till processorn som är relativt kompetent och ska vara hyfsat tyst med om jag förstått det rätt.
Tänk bara på att grafikkortet har rätt anslutningar för dina skärmar. Det kortet är rätt basic/old-school med DVI, HDMI och VGA.