Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ethernet saknar giltig IP konfiguration

Hej har precis fått hem min nya dator men den får ingen ip adress så den blir automatiskt satt på en 169 ip jag har ingen router och jag antar att det är min gammla dator som har fått den enda Ipn så mon fråga är kan jag återställa min ip eller liknande så min nya dator kan få den istället?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lindstedt95:

Hej har precis fått hem min nya dator men den får ingen ip adress så den blir automatiskt satt på en 169 ip jag har ingen router och jag antar att det är min gammla dator som har fått den enda Ipn så mon fråga är kan jag återställa min ip eller liknande så min nya dator kan få den istället?

Många operatörer använder maclås som brukar gå på en timer mellan 20 min - 1 dygn så du kan få vänta den tiden eller klona macadressen om du är otålig, skaffa en router så funkar det smidigare och blir säkrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Många operatörer använder maclås som brukar gå på en timer mellan 20 min - 1 dygn så du kan få vänta den tiden eller klona macadressen om du är otålig, skaffa en router så funkar det smidigare och blir säkrare.

Måste jag inte vänta på maclås även när det gäller routern? T.ex. om jag kopplar in en router så får väl den inte heller någon ip just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@lindstedt95: Men byter du dator då så blir det inga problem, för du får ip från routern.

Visa signatur

tja

Permalänk
Skrivet av Andymannen:

@lindstedt95: Men byter du dator då så blir det inga problem, för du får ip från routern.

Vet ej om du missade vad jag skrev men jag har ingen router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Risk för att jag talar ur rumpan nu men du kan ju prova att starta kommandotolken och skriva "ipconfig /release" och sen "ipconfig /renew"

Det har funkat för mig ngn gång när det verkat som att ngt blev fel när min ip-adress skulle förnyas (har ju dynamisk ip-tilldelning så man får en ny adress med jämna mellanrum vad jag förstår).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Nu har jag fixar en router men jag har fortfarande samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lindstedt95:

Nu har jag fixar en router men jag har fortfarande samma problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det ett maclås så kommer det att gå över på routern när timern löper ut och då kan du byta datorer på lansidan,
routrar brukar dessutom ha en funktion som gör det lätt att klona en macaddres från det som maclåset är låst mot.
Det kan också vara så att det är nått som är trasigt men låt routern sitta inkopplad och se om det hoppar igång inom max ett dygn eller klona macadressen..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.