Permalänk
Skrivet av BiggieLiten:

Visste inte riktigt om jag skulle göra en ny tråd eller om jag skulle skriva här så jag skriver här helt enkelt.

Det är såhär att jag fick tillbaks min Phantom 3 Standard från DJI verkstan, dom har bytt en motor. Och nu när jag flyger med den så kommer den inte längre bort än 150m innan den tappar signal. Innan jag lämnade in den kunde den åka runt 300-400m bort.

Jag har testat att re-linka radio och drönare ett antal gånger och även uppdaterat firmware.

Detta är väldigt frustrerande så om ni har någon lösning/tips så är jag väldigt tacksam!

Tack på förhand.

Flyger du på samma ställe som innan. 150 meter låter kort. Det enda jag kommer på är re-link samt kolla antennes vikel.

Kan det finnas andra störmoment?

Finns det garanti kvar? Har för mig att det har varit problem med vissa Standards och att DJI måste åtgärda dom i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@larsaunitz: Har testat ett annat ställe och det var de första stället jag flög på när jag fick tillbaks den. Har också testat olika vinklar på antennen men spelar ingen roll, köpte den i januari så har garanti kvar men det jag inte förstår är varför det har blivit så när jag fick tillbaks den.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av BiggieLiten:

@larsaunitz: Har testat ett annat ställe och det var de första stället jag flög på när jag fick tillbaks den. Har också testat olika vinklar på antennen men spelar ingen roll, köpte den i januari så har garanti kvar men det jag inte förstår är varför det har blivit så när jag fick tillbaks den.

Flyger du ute på landet eller är möjligen i en storstad med många trådlösa nätverk runt om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@larsaunit Bor ute på landet så det ska inte bara några problem. Har dock ett vattentorn med en liten mast på men den har inte stört innan så de bör inte vara problemet. Ska testa att uppdatera till en annan version av firmware imorgon, har läst att de kan vara något av dom nyare versionerna som kan vara problemet.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har själv haft problem ett par gånger med dålig videosignal och det har varit firmware-relaterat, men det kan också vara appen som strular.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Några förändringar kring lagen ännu eller hur ser det ut med det? Fler här inne som har betydligt bättre koll än vad man själv har på det 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusPerssonOFC:

Några förändringar kring lagen ännu eller hur ser det ut med det? Fler här inne som har betydligt bättre koll än vad man själv har på det 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det var väl 1 augusti som det ska ändras.. så du får vänta lite

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av AndersB:

Det var väl 1 augusti som det ska ändras.. så du får vänta lite

Ja förslaget är att lagen skall ändras 1 Augusti. Jag under dock när dom klubbar beslutet.

Om man kollar regeringens hemsida så är den ändrad senast 2 maj, jag vet dock inte vad dom uppdaterade med.
http://www.regeringen.se/rattsdokument/proposition/2017/05/pr...

Inväntar att dom klubbar lagen, efter det är det nog rätt safe.

Permalänk
Medlem

Det är en otydlig nyhet och det står inget som inte kommunicerat tidigare om nya drönarlagen. Men senaste vändan var en remiss till Lagrådet, som prövar om nya lagar är tekniskt möjliga. Så jag antar att det nya är att det är de som har gett grönt ljus. I så fall är det bara en formell röstning i riksdagen som behöver gå igenom innan detta kan införas.

Permalänk
Skrivet av najksorn:

Är det förresten någon här som flyger en DJI Mavic Pro?

Lite sugen på att uppgradera.. behöver lite input från någon flygare

Såg att man kan få den för 11200kr via webshop på nätet nämligen!

Jag har den och jämför med min Ph3s ,är mavric`en än smidigare maskin både vid flygning och transport . Är dock mer vind känslig och rycker väldigt mycket vid vind byar . Mavric'en är även tystare i luften och har längre räckvidd , Finns ju små saker som dom behöver förbättra men är generellt nöjd över den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Skrivet av Frux:

Det är en otydlig nyhet och det står inget som inte kommunicerat tidigare om nya drönarlagen. Men senaste vändan var en remiss till Lagrådet, som prövar om nya lagar är tekniskt möjliga. Så jag antar att det nya är att det är de som har gett grönt ljus. I så fall är det bara en formell röstning i riksdagen som behöver gå igenom innan detta kan införas.

Verkar exakt så, att dom skall rösta om den i riksdagen. Efter det borde den vara antingen antagen eller förkastad? Tyvärr kan jag inget om hur själva förfarandet går till. Frågan är ju också hur långt tid det tar tills röstingen utförs. Det borde ju vara snart om lagen skall träda ikraft 1 August och hinna skrivare in i lagboken.
Men som sagt jag kan absolut inget om detta. Ej heller vad som händer om riksdagen röstar emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag såg iallafall nån säga att omröstningen kommer ske 20 juni.

Skulle det mot förmodan inte gå igenom så får väl regeringen lägga ett nytt förslag med en annan vinkling och göra om hela proceduren igen.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Jag såg iallafall nån säga att omröstningen kommer ske 20 juni.

Skulle det mot förmodan inte gå igenom så får väl regeringen lägga ett nytt förslag med en annan vinkling och göra om hela proceduren igen.

Det var rätt långt fram. Får hoppas att den går igenom. Advokatsamfundet har igen släppt en pressrelease att dom motsätter sig förslaget. Dom är i och för sig inte tillfrågade men dom gillar att uttala sig och dom är starkt emot drönare. Deras grunder känns helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För övrigt fick jag hem Phantom 4'an från Elefun.no som jag beställde i helgen. Snabb leverans till ett grymt bra pris.

Permalänk
Medlem

@larsaunitz:

Skoj!

Köpte en till ett billigt (men inte så billigt som du) pris från Komplett förut och är helnöjd.

Permalänk
Medlem

Är själv ute efter en Phantom 3 Standard eller 4K men vet inte vilken utav de som jag borde slå till på. Inte jättestor skillnad på dem förutom stöd för att filma i 60 fps i 1080p på 4k modellen och eventuellt lite bättre flygtid(?).

Någon som sitter på en phantom 3 standard eller 4k och vill bli av med så finns jag här!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Skrivet av wzaa:

Är själv ute efter en Phantom 3 Standard eller 4K men vet inte vilken utav de som jag borde slå till på. Inte jättestor skillnad på dem förutom stöd för att filma i 60 fps i 1080p på 4k modellen och eventuellt lite bättre flygtid(?).

Någon som sitter på en phantom 3 standard eller 4k och vill bli av med så finns jag här!

Lite osäker på vilken jag hade valt. Ibland kan man få 4K till nästan samma pris som standard. Den har en del förbättringar så som en annan "remote controll" som är bättre, dubbla antenner och fysiska knapar. Nu har den inte Lightbridge utan WiFi som Standard har men om man kollar DJI's hemsida så specas lite längre räckvidd på den.
Utöver fjärrkontrollen så är kameran bättre. Vision Positioning (Denna funktion skall väll göra så man kan flyta inomhus, men den saknar 720FPV samt det som jag tror är mest negativt är att den verkar ligga efter vad det gäller firmware updates.
Phantom 3 standard säljs fortfarande och känns som dom uppdaterar efter behov, jag har dock läst på DJI forumen att man slutat med firmware updates för Phatom 3or, då dom är end of life. Möjligen så kan 3 Standard var exkluderad då den säljs officiellt.

Om jag mot förmodan skulle bestämma mig för att sälja min Phantom 3 Standard så kan jag skicka ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Lite osäker på vilken jag hade valt. Ibland kan man få 4K till nästan samma pris som standard. Den har en del förbättringar så som en annan "remote controll" som är bättre, dubbla antenner och fysiska knapar. Nu har den inte Lightbridge utan WiFi som Standard har men om man kollar DJI's hemsida så specas lite längre räckvidd på den.
Utöver fjärrkontrollen så är kameran bättre. Vision Positioning (Denna funktion skall väll göra så man kan flyta inomhus, men den saknar 720FPV samt det som jag tror är mest negativt är att den verkar ligga efter vad det gäller firmware updates.
Phantom 3 standard säljs fortfarande och känns som dom uppdaterar efter behov, jag har dock läst på DJI forumen att man slutat med firmware updates för Phatom 3or, då dom är end of life. Möjligen så kan 3 Standard var exkluderad då den säljs officiellt.

Om jag mot förmodan skulle bestämma mig för att sälja min Phantom 3 Standard så kan jag skicka ett PM.

Spännande det där med firmware updates, om det slutar skicka ut till phantom 3 t.ex. Jag är inte i behov av det bästa då jag är ny inom drönare och videoredigering osv.
Men en phantom 3 4k hade såklart varit bättre men känner inte att det är ett måste. Det enda som gör mig osäker är att priset inte skiljer så mycket.

Ja du får gärna höra av dig ifall du tänker sälja din, och tack för din input!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Dji mavic pro

Hej på er..

Jag har nyligen köpt en mavic PRO.
Hur nöjd som helst med den. Men jag har problem med bilden i mobilen.
När man är uppe o flyger så är det massa röda punkter överallt.
Men korten o filmerna blir bra, när man kollar efteråt.

Nån som kan hjälpa mig med vad det nu kan vara???

Permalänk
Skrivet av wzaa:

Är själv ute efter en Phantom 3 Standard eller 4K men vet inte vilken utav de som jag borde slå till på. Inte jättestor skillnad på dem förutom stöd för att filma i 60 fps i 1080p på 4k modellen och eventuellt lite bättre flygtid(?).

Någon som sitter på en phantom 3 standard eller 4k och vill bli av med så finns jag här!

Sitter på en phantom 3 standard men har moddat så controllern har en longrange anten , har 2 extra batteri och en väska samt 4 kolfiber propellrar, finns beg controller på blocket för ca 400-500 om man vill ha original , vad är du villig att ge isåfall mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Efter ett års flygande så blev jag slarvig, gjorde en bakåtflygning uppåt, stirrade för mycket i mobilen - och kraschade in i ett träd.
Tyvärr föll Phantom 4 ner i asfalten och bröt nog varenda ben i sin robotkropp.
Jag kan inte vara utan den här hobbyn utan gick och köpte en så gott som ny igen för 7000 kronor.

Men jag undrar 2 saker som någon kanske har erfarenhet av:

Jag lade in en begäran om reparation av kraschad DJI-drönare och har fått blanketterna från UPS nu. Men jag ser också att det kostar 50 € att få den undersökt om man tackar nej till prisförslaget. Jag tycker min drönare ser helt sönderslagen ut:

Jag kan tänka mig att det är värt en sådär 6000 kronor att laga den, men inte mer. Hur stor är chansen att det går på rejält mycket mer? För då är det ju bortkastade 50 € att ens skicka in den.

Den andra saken som jag undrar över är att jag nu har 2 handkontroller och en ny drönare. Är varje handkontroller parad med sin drönare, eller kan jag använda även den gamla handkontrollen till min nya drönare?

Permalänk
Inaktiv

Omöjligt att svara på, hänger på om gimbal + kamera är helt paj eller inte, allt annat byter de för en billig peng.

Permalänk
Medlem

@Scrambler Vad trist att du kraschade din P4, lider med dig. :/

Ser ut att vara minst kamera+gimbal och skalet som behöver bytas och kanske mer inuti.

En väg runt undersökningsavgiften är kanske att skicka en allmän fråga till supporten om vad det generellt skulle kosta att byta ut delarna du tror är sönder. Bara kameran kostar 2-3 tusen vad jag förstått. Men sen bör man nog skicka in den ändå så att de kan kolla så att allting verkligen funkar 100%, jag hade inte försökt laga den själv. Eventuellt får du inte just din P4 tillbaka utan någon annan som redan är lagad.

Permalänk
Skrivet av Frux:

@Scrambler Vad trist att du kraschade din P4, lider med dig. :/

Ser ut att vara minst kamera+gimbal och skalet som behöver bytas och kanske mer inuti.

En väg runt undersökningsavgiften är kanske att skicka en allmän fråga till supporten om vad det generellt skulle kosta att byta ut delarna du tror är sönder. Bara kameran kostar 2-3 tusen vad jag förstått. Men sen bör man nog skicka in den ändå så att de kan kolla så att allting verkligen funkar 100%, jag hade inte försökt laga den själv. Eventuellt får du inte just din P4 tillbaka utan någon annan som redan är lagad.

Tack för omtanken
Bra idé, jag drar ett mail till supporten med lite bilder så får vi se vad dem ger för råd.

Permalänk
Medlem

Undrar lite om lagändringen som komma skall.
Som jag förstått det är förslaget som ligger i nuläget att lagändringen ska träda i kraft 1 augusti och helt undantaga drönare med kamera från kameraövervakningslagen(för alla utom myndigheter då).
Vad jag undrar är när förslaget ska klubbas igenom, läste någonstans att motionen ligger fram tills 18 maj. Har förslaget rent av redan klubbats kanske?
Hittar inget konkret från regeringens hemsida i frågan och undrar om ni är klokare?
Borde kunna se någon sorts dagordning för riksdagen någonstans tänker jag...

Har nyss införskaffat en DJI mavic pro som jag ska ut o susa med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristos:

Undrar lite om lagändringen som komma skall.
Som jag förstått det är förslaget som ligger i nuläget att lagändringen ska träda i kraft 1 augusti och helt undantaga drönare med kamera från kameraövervakningslagen(för alla utom myndigheter då).
Vad jag undrar är när förslaget ska klubbas igenom, läste någonstans att motionen ligger fram tills 18 maj. Har förslaget rent av redan klubbats kanske?
Hittar inget konkret från regeringens hemsida i frågan och undrar om ni är klokare?
Borde kunna se någon sorts dagordning för riksdagen någonstans tänker jag...

Har nyss införskaffat en DJI mavic pro som jag ska ut o susa med!

Om den ska ligga fram till den 18 maj, så ska den väl göra det? Du får nog lugnt vänta några dagar..

Hur som helst så ändras inte lagen förens 1 augusti, då det eventuellt och förhoppningsvis blir fritt fram igen. Man kan ju alltid hoppas att det blir tidigare, men det är inte så sannolikt..
Själv väntar jag ett par månader med inköp av ny drönare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Frux:

Jag såg iallafall nån säga att omröstningen kommer ske 20 juni.

Skulle det mot förmodan inte gå igenom så får väl regeringen lägga ett nytt förslag med en annan vinkling och göra om hela proceduren igen.

Går det att hitta någon källa till det datumet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Går det att hitta någon källa till det datumet?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/12/forslag-om-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Går det att hitta någon källa till det datumet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nån kille på Facebook sa det i en diskussion. Duger det som källa?

Permalänk
Inaktiv

Vi får hoppas att de röstar rätt, är ju en miljard industri redan så de borde vara intresserade av skatteintäkterna iaf..

Så sugen på Mavicen som uppgradering efter min Yuneec 500 4K, blir ett köp om lagen ändras till det förmånligare.

Eller PowerEgg, beroende på hur reviewsen blir..

https://www.youtube.com/watch?v=3mxK3Hnnyn0