Hur säker är en NAS server mot attacker som Wannacry/Wannacrypto?

Permalänk
Medlem

Hur säker är en NAS server mot attacker som Wannacry/Wannacrypto?

Planerar att skaffa NAS server här i hemmet för fullskaliga systembackups mot hårdvarukrasch, korrupta filsystem etc.
Kommer dvs använda program på Windows för att göra automatiserade snapshot/image -backups utan att nån användare har skriv eller lästillåtelse på NAS servern, så man kommer inte kunna gå in och browsa filerna. Med andra ord kommer ingen manuell backup göras, och NASen kommer inte heller användas som externt lagringsutrymme - utan endast rena snapshots.
Vill helst ha NASen igång och ikopplad hela tiden då där kommer va 3 datorer som alla kommer behöva backupas vid olika tider beroendes på vilken tid som funkar bäst för användaren.

Hurpass säker är en konfiguration som denna mot worms och ransomware med samma styrka som Wannacry/Wannacrypto?
Visserligen användes denna gången en säkerhetsbrist i Windows som inte alla hade, men i teorin om en lika kraftig attack gjordes som skulle kunna fungera på flera olika OS?
Finns fortfarande risken att filerna på NAS servern också krypteras, trots att det inte finns nån direkt läs/skrivtillåtelse på den?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Om det är konfigurerat rätt och du inga konto kan skriva till den så nej, då kan den inte kryptera något.
Jag kör t.ex Veeam Endpoint Backup där den backar till en utdelning på NASet som bara det kontot har tillgång till.

Sedan är det ju inte fel att ha en offsite-kopia heller samt även en offline-kopia. Dvs en som du manuellt kopierar ut på t.ex en extern disk och lägger i ett bankfack eller på någon annan säker plats.

Permalänk
Avstängd

Något konto lär ju ha rättigheter att läsa skriva på NASEN annars kommer ju inte snapshots att fungera.. Som svar på din fråga. Sannolikheten är liten. Men risken finns alltid där.
Det finns inget bombsäkert skydd förutom ett helt segregerat nät.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att ha versionshantering så man kan återskapa äldre versioner av filer innan de krypterades. Exempelvis om din NAS kör automatiska snapshots som blir read only så kan ju inget ändra på dessa filerna (såvida inte viruset for root-access inuti din NAS). Själv kör jag ZFS på min filserver med automatiska snapshots. Dessutom kör jag backuper mot crashplan och de har också viss versionshantering (dock inte allt för långt bak i tiden).

För att göra det riktigt read only bör man typ bränna ut det på bluray-skivor eller band och lägga undan någonstans. Eller externa hårddiskar som man kopplar ur efter backup. Alltså offline lagring.

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen backup som är inkoppla elektrisk är säker så en nas som är ansluten till en dator som har skrivrättigheter skyddar inte mot kryptovirus.
Man ska ha minst 2 oberoende backupper så man bara har en i taget som är i kontakt med datorn och elnätet vid ett givet tillfälle och övrig tid ska de vara helkt losskopplade från alla elektriska anslutningar för att inte riskera att skadas överspänningar (tex åska) när de inte används.
Man bör även ha en backup på en helt annan plats för att skydda mot brand och annat som kan drabba huset.
En vanligt inkopplad nas är alltså inte säkrare än en intern hårddisk, den kan däremot öka bekvämligheten men den bör backupas på oberoende diskar som man kopplar bort när de inte används och de viktigaste sakerna bör man även ha en backup till på som förvaras på en helt annan plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör med synology och skickar all förändring varje natt till min polares synology krypterat + en disk hos föräldrarna som jag manuellt kanske gör två gånger per år.

Känns helt ok.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

En väldigt intressant tråd tycket jag. Jag skapade en tråd om en liknande frågeställning i lagrings-delen av forumet tidigare idag.

Det känns som om det är en balansgång mellan enkelt att hantera och hög säkerhet. Man vill så klart ha ett enkelt och säkert system.

Permalänk
Medlem

Om du har en konstant uppkopplad NAS råder samma rekommendationer oavsett OS, se till att ha den uppdaterad med de senaste patcharna så minskar du risken betydligt för att drabbas av liknande attacker.
För klienter gäller i princip samma rekommendation, se till att alltid köra stabila, supportade utgåvor med de senaste OS-uppdateringarna så minskar du möjligheten att utsättas för exempelvis Wannacry attacker betydligt.
Utöver att hålla systemen uppdaterade kan man utföra en mängd andra åtgärder för att höja säkerhetesnivån för operativsystemet sett till scenariot det används till.

Med det sagt finns det ju virustyper av kategorin "time-bombs" som kan ligga oaktiva och som utlöses vid en viss tidpunkt eller av ett kriterie, detta gör att de kan förbli oupptäckta under en längre tid samt nästla sig in i backuper som tas regelbundet och annat.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att låta backupprogrammet köra som en tjänst, lägga upp ett eget konto för tjänsten i datorn och NASet och att endast låta detta kontot få skrivrättigheter på NASet.

Permalänk
Medlem

En tanke jag fick är om man låter NASen hämta filerna från datorn istället för att datorn skickar upp till NASen. Då blir NAS säkrare mot intrång men å andra sidan blir datorn osäkrare eftersom den får en ingång. Men om filerna bara delas ut med läsrättigheter från datorn?

Viruset krypterar förstås filerna i datorn och så småningom hämtas krypterade filer till NAS men med versionshanteringssystemet går det då att backa tillbaka i tiden till innan filerna smittades. Kanske kan man checksummekolla sina filer och behålla alla versioner av filerna med olika checksummor (då har man koll på att innehållet ändrats och man sparar alla ändringar).

Permalänk
Avstängd

@steffeeh:

Masken funkar på Windows så om du har Linux och gör backup där ifrån så är det lugnt.

Och på Linux så måste man skriva in lösenord vare gång man ska installera något.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

kastas SAMBA och kör NTSv4 eller något, det sprider sig genom samba bara.
eller om du har en "backup server" som inte använder samba så är det lungt.

/F

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |