Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

snusbolagets returpolicy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epaaj:

Jag förstår inte varför de tar upp och jämför med exempel om kläder och skor.
Om man köper ett par gummistövlar för att man inte vill bli blöt om fötterna när det regnar och det visar sig att de tar in vatten så måste man självklart få returnera dessa.

Annat är det vid förbrukningsvaror men även där måste de vara med på att kunder upptäcker att det är fel på varan när de ska använda den. Och då måste man ju bryta förpackningen. Inte kan de kräva att du ska sitta och granska varenda snus i den där påsen och se så ingen är trasig. Jag kan förstå att de inte vill ha tillbaka en blöt påse men då kan de ju bara be dig slänga den och sen ersätta dig.

Nu är detta lite OT men en kompis råkade ut för precis detta med gummistöveln. Och hon i kassan sa att man får räkna med att det kan läcka om man köper en billig gummistövel som det var i detta fall. Det var till ett mindre barn.
Jag tror vännen lyckades att byta ut den efter mycket om och men fast det var absolut inte självklart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är detta lite OT men en kompis råkade ut för precis detta med gummistöveln. Och hon i kassan sa att man får räkna med att det kan läcka om man köper en billig gummistövel som det var i detta fall. Det var till ett mindre barn.
Jag tror vännen lyckades att byta ut den efter mycket om och men fast det var absolut inte självklart.

Helt sjukt... Man kan ju inte köpa en gummistövel som läcker.... konstigt... Som att säga att en billigare produkt inte ska fungera som det är tänkt bara för att den är billig... Konstigt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Helt sjukt... Man kan ju inte köpa en gummistövel som läcker.... konstigt... Som att säga att en billigare produkt inte ska fungera som det är tänkt bara för att den är billig... Konstigt!

En "gummistövel" är inte en garanti för att den ska vara vattentät. Anges det däremot att stöveln har funktionen att vara vattentät så är det ju en helt annan sak.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: När du bara säger "medarbetare" utan att säga t ex "hans/hennes medarbetare" så låter det som att du pratar om din egen medarbetare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Helt sjukt... Man kan ju inte köpa en gummistövel som läcker.... konstigt... Som att säga att en billigare produkt inte ska fungera som det är tänkt bara för att den är billig... Konstigt!

Tyckte kompisen också men hon i kassan ansåg att så var fallet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

En "gummistövel" är inte en garanti för att den ska vara vattentät. Anges det däremot att stöveln har funktionen att vara vattentät så är det ju en helt annan sak.

Jag tror enligt konsumentverket är nog tanken med en Gummistövel att den ska vara vattentät, annars bör det framgå eller informeras!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tycker det har fungerat bra utan något att anmärka på dem gånger jag själv haft med företaget att göra.
Tillverkar mitt eget lös snus sedan några år tillbaka och brukar beställa från lite olika.
Tro det eller ej men Snusbolaget är nog den leverantör som jag handlat mest ifrån.
Aldrig krånglat en gång och alltid haft snabba leveranser via DHL.

Hoppas bara dem lyckas få till lite dispenser vad gäller att få sälja kemiska tillsatser tillsammans med tobaksatserna så man kan handla av dem igen som förut. Det är väl de enda som saknats hos dem nu på sistonne när man gör sitt eget snus.

I övrigt den enda butiken på nätet som jag sett levererar fraktfritt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Squallie:

@DavidtheDoom: När du bara säger "medarbetare" utan att säga t ex "hans/hennes medarbetare" så låter det som att du pratar om din egen medarbetare.

Jag antar att det går åt båda hållen. Jag skriver aldrig min så då måste det vara deras?

Rent krasst så använder jag inget ägande pronomen så vems medarbetare det är går inte att utläsa ur min text. Om man inte betraktar "medarbetaren" syftandes på subjektet "Johan" som jobbade på företaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt ska man inte returnera en felaktig produkt / ångra köp.
Bra att det löste sig iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

TS här

Fick mail från kundavdelningen på www.snusbolaget.se i morse att supporten gjort en felbedömning. De har nu skickat mig en ny sats utan att jag behöver göra någon ting. Så deras policy är troligen att man går igenom chatten och rättar till eventuella fel i efterhand vilket jag tycker är rimligt.

Alltså jag kontaktade inte dem någon mer gång utan de rättade till felet själva. Så det hela slutade lyckligt. Hoppas nu att nästa sats är hel för är ganska nyfiken på om varan smakar bra.

Off/on(?)-topic
Fränt, beställde samma sats idag!
Så håller tummarna för smaken och att det ska vara helt!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Det som egentligen är mest märkligt i den här tråden måste ändå vara det faktum att det är när @DavidtheDoom , som lyckats enastående med att på ett sakligt sätt förklara konsumentköplagen under stor möda med tanke på det antal textstycken och upprepningar han behövt använda sig av, blir påhoppad från flertalet håll från glappkäftare som tycker att man minsann inte kan skriva "medarbetare" hur som helst. Classy, Swec. Classy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epaaj:

Jag förstår inte varför de tar upp och jämför med exempel om kläder och skor.
Om man köper ett par gummistövlar för att man inte vill bli blöt om fötterna när det regnar och det visar sig att de tar in vatten så måste man självklart få returnera dessa.

Annat är det vid förbrukningsvaror men även där måste de vara med på att kunder upptäcker att det är fel på varan när de ska använda den. Och då måste man ju bryta förpackningen. Inte kan de kräva att du ska sitta och granska varenda snus i den där påsen och se så ingen är trasig. Jag kan förstå att de inte vill ha tillbaka en blöt påse men då kan de ju bara be dig slänga den och sen ersätta dig.

Samma skäl som folk nämner bilar när det handlar om datorer..Eller film när det handlar om spel..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon tagit upp det innan men systembolaget har ju en policy att man kan reklamera dåliga produkter, där är det ju omöjligt att veta det innan man öppnat flaskan. Jag har lämnat tillbaka där flera gånger och det har funkat hur smidigt som helst!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

helt och hållet med på vad du menar. Men jag är osäker på att du hänger med på vad jag försöker säga i mitt första inlägg som du citerade?
Hela poängen som jag skrev är att du kan aldrig lagligt neka en retur som uppfyller kraven för att kunna returneras.
att du t.ex. inte kan returnera mjölk eller liknande livsmedel där kylförvaring är kristisk är givetsvis ett undantag i distansavtalslagen.
Således står även mina tidigare inlägg och kommentarer kvar.

Du verkar inte hängt med i konversationen, eller hur?

Jodå men att diskutera ångerrätt är helt fel i denna tråd då det är en reklamation pga fel i varan.

Om du syftar på ångerrätt i övrigt så stämmer det, men i TS fall är det inte till hjälp tyvärr.

Man måste undersöka varan i den utsträckning som krävs, men så fort man tillsätter vatten är nog det garanterat att ens ångerrätt är förbrukad.
Fungerar det inte (som för TS) är det fel i varan.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@Lineri: Körde prillan ett år men brände sönder läppen och fick gå över till vanliga dosor som sedan slängs och förstör miljön så hoppas också denna sats ska smaka och inte frätas.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

TS här

Fick mail från kundavdelningen på www.snusbolaget.se i morse att supporten gjort en felbedömning. De har nu skickat mig en ny sats utan att jag behöver göra någon ting. Så deras policy är troligen att man går igenom chatten och rättar till eventuella fel i efterhand vilket jag tycker är rimligt.

Alltså jag kontaktade inte dem någon mer gång utan de rättade till felet själva. Så det hela slutade lyckligt. Hoppas nu att nästa sats är hel för är ganska nyfiken på om varan smakar bra.

Gött att det löste sig, tycker helt klart du skall editera din första post så att folk som inte orkar läsa hela tråden inte går härifrån å tror att man inte kan handla från snusbolaget.

Permalänk

Har jobbat på Swedish match där vi var glada och premierade kunder för att de hörde av sig om trasiga prillor så vi kunde rätta till berörd maskin om det inte redan var gjort.
Skickade man in en dosa med den/de trasiga påsarna i fick kunden 5 dosor tillbaka.
Dock ändrades det till 3 efter skatteverket la sig i och nu får man en värdecheck istället om jag inte hört fel av gamla kollegor.

Bra att de ersatte dig med ny produkt men förvånande att de inte ville ha tillbaka den dåliga enheten för att undersöka sin process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Gött att det löste sig, tycker helt klart du skall editera din första post så att folk som inte orkar läsa hela tråden inte går härifrån å tror att man inte kan handla från snusbolaget.

Tyvärr tar Swecklockers bort editionsfunktionen inom några timmar så det är omöjligt. Annars hade jag självklart gjort det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Du ska inte ens blanda in att få det returnerat. Det är garanti eller reklamation som gäller och inget annat.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@Lineri: Körde prillan ett år men brände sönder läppen och fick gå över till vanliga dosor som sedan slängs och förstör miljön så hoppas också denna sats ska smaka och inte frätas.

Ja men precis, det brukar ju vara som standard när man vill variera sin snus.. Ld är duktig på att fräta, iaf för mig..

Tänkte lite samma så köpte 10pack plastdosor också:)

Länge funderat på Prillan men är första gången jag köper egen portionssats och verkar vara lättare att "tillverka" haninge's snus när du inte behöver blanda salt.

Kanske värt att pröva Prillan sen om du kört den 1 år:)

För att hålla sig till tråden: skönt att det löste sig ändå:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@yrfhar:

Det måste blivit något missförstånd er emellan, en hastigt avbruten chat innan ni kommit fram till en lösning eller en praktikant som jobbade i chatten just den dagen. Självklart kan du inte returnera eller ångra köp när du brutit förpackningen på en sådan produkt. Skor kan man dock prova, gå runt i inomhus och ändå nyttja sin ångerrätt vid distansköp.

Det du ville göra var ju att reklamera. Hade du skrivit det direkt borde supporten förstått och hjälpt dig direkt. Nu löste det ju sig vilket är trevligt för alla inblandade.

Försök sluta znusa så slipper du bli förbannad över trasiga blöjor!

Chat-support är ibland fantastiskt, iland helt värdelöst. Ta och läs transcript några gånger, särskilt denna biten:

(12:54:34) Visitor 5190455: Självklart, hällde i vatten som man ska göra och när jag skakade till var halva påsen full av lössnus.
(12:54:55) Peter: Okej då blir det väldigt svårt att returnera med andra ord.
(12:55:14) Peter: Om det är ett produktionsfel så måste vi ha en produkt att visa producenten vid reklamationstillfället.
(12:55:42) Visitor 5190455: Men ni har ju levererat en produkt som är trasig.
(12:56:06) Peter: Ja men om du inte hade förbrukat i form av att hälla vatten så hade du kunnat skicka tillbaka och få pengarna tillbaka.
(12:56:29) Peter: Men eftersom det inte går att returnera produkten så kan du få en tillgodokod värd 100:- som du kan använda till nästa köp.
(12:56:31) Peter: Vad sägs om det?

Supporten är här alltså inne på att hjälpa dig med en retur och ge dig tillgodo vilket du egentligen inte har rätt till.

(12:59:12) Peter: Oavsett så kommer jag att ta detta vidare till producenten
(12:59:29) Peter: Märkte du det först när du hällde i vatten eller såg du det innan?
(12:59:41) Visitor 5190455: När jag hällde i vatten
(01:00:02) Peter: Haninge snus kommer med all sannolikhet inte heller vilja ha det tillbaka då det redan är förbrukat, men det är jätte bra att du låter dom veta detta!
(01:00:08) Peter: Okej mycket märkligt

Trist på ett sådant tokigt missförstånd.
Supporten ville hjälpa dig hela tiden och gjorde så med bravur.
Hade du spelat korten rätt hade du säkert fått ersättningsvara + ett presentkort på 100kr för besväret!

Edit: Jag röstade faktiskt att du bara var en jobbig kund

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Om det är fel på varan reklamerar man den. Inget annat! Man använder inte ångerrätten i detta fall.
https://lagen.nu/1990:932#P19S1

Om du köper ett grafikkort som är trasigt när du får det, använder du ångerrätten då också?

ot men... Köpte en TV i butik en gång. Kom hem med den, upptäckte det var fel på den, något helt galen clouding och backlightbleed. Var tillbaka i butiken inom två timmar med den. De ville förstås skicka på reparation, tid ca 2-4 veckor! Öppet-köpade TVn istället, gick in och köpte en ny TV av samma modell!

Underskatta inte möjligheterna eller nyttan av ångerrätt/öppet köp.
De i återköpsdisken märker upp varan som defekt så att ingen annan råkar köpa skiten, men man själv slipper vänta i två till fyra veckor på att få en flång ny pryl reparerad Det var en jävligt dålig stämning en stund i service/återköpsdisken.

De tappade fan hakan när jag: "Okej, då vill jag öppet-köpa den istället".

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Skrivet av Nexim:

@yrfhar:

Det måste blivit något missförstånd eller en praktikant som jobbade i chatten just den dagen. Självklart kan du inte returnera eller ångra köp när du brutit förpackningen på en sådan produkt. Skor kan man dock prova, gå runt i inomhus och ändå nyttja sin ångerrätt vid distansköp.

Det du ville göra var ju att reklamera. Hade du skrivit det direkt borde supporten förstått och hjälpt dig direkt. Nu löste det ju sig vilket är trevligt för alla inblandade.

Försök sluta znusa så slipper du bli förbannad över trasiga blöjor!

Chat-support är ibland fantastiskt, iland helt värdelöst. Ta och läs transcript några gånger, särskilt denna biten:

(12:54:34) Visitor 5190455: Självklart, hällde i vatten som man ska göra och när jag skakade till var halva påsen full av lössnus.
(12:54:55) Peter: Okej då blir det väldigt svårt att returnera med andra ord.
(12:55:14) Peter: Om det är ett produktionsfel så måste vi ha en produkt att visa producenten vid reklamationstillfället.
(12:55:42) Visitor 5190455: Men ni har ju levererat en produkt som är trasig.
(12:56:06) Peter: Ja men om du inte hade förbrukat i form av att hälla vatten så hade du kunnat skicka tillbaka och få pengarna tillbaka.
(12:56:29) Peter: Men eftersom det inte går att returnera produkten så kan du få en tillgodokod värd 100:- som du kan använda till nästa köp.
(12:56:31) Peter: Vad sägs om det?

Supporten är här alltså inne på att hjälpa dig med en retur och ge dig tillgodo vilket du egentligen inte har rätt till.

(12:59:12) Peter: Oavsett så kommer jag att ta detta vidare till producenten
(12:59:29) Peter: Märkte du det först när du hällde i vatten eller såg du det innan?
(12:59:41) Visitor 5190455: När jag hällde i vatten
(01:00:02) Peter: Haninge snus kommer med all sannolikhet inte heller vilja ha det tillbaka då det redan är förbrukat, men det är jätte bra att du låter dom veta detta!
(01:00:08) Peter: Okej mycket märkligt

Trist på ett sådant tokigt missförstånd.
Supporten ville hjälpa dig hela tiden och gjorde så med bravur.
Hade du spelat korten rätt hade du säkert fått ersättningsvara + ett presentkort på 100kr för besväret!

Edit: Jag röstade faktiskt att du bara var en jobbig kund

Även om inte ordet reklamation förekom i texten här tyckte jag det var tydligt att kund önskade reklamera. Precis som kundtjänst verkar ha tyckt vid en senare granskning så tycker jag att man hanterat ärendet felaktigt. Vad jag vet ska man inte behöva säga rätt ord för att det ska bli en reklamation utan det räcker att det är tydligt vad det är man vill. Personen påpekar ju att varan är felaktig redan från början, vilket är precis vad en reklamation går ut på.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@gaminggirl:

Support frågar ju honom om "Vill du returnera och få pengarna tillbaka?"

När du gör en reklamation har företaget RÄTT att åtgärda defekt vara/produkt och behöver INTE ge pengarna tillbaka!

Läs chatten ett par gånger. Ordet reklamation förekommer ett ställe och det är supportkillen som tar upp det.

Det är uppenbart att supporten var väldigt hjälpsam och var på väg över på reklamationsspåret men det blev en ragequit av kunden ju! De erbjuder till och med att ge honom pengarna tillbaka så att han ska slippa sin blöj-snus istället för att de ska skicka en ny produkt. När det gäller snus är det väl klart att de vill ha tillbaka varan in igen!?

Det är ju för bövelen bara att riva hål på alla påsarna, ta ett kort, skicka ett argt mail och eller grina i support, få fakturan struken - sen kan man sitta och snusa sin "gratis" lössnus med ett stort flin och snus mellan tänderna. Blöjorna slänger man förstås.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tyvärr tar Swecklockers bort editionsfunktionen inom några timmar så det är omöjligt. Annars hade jag självklart gjort det.

Moderator kan låsa upp för editering.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Nexim:

@gaminggirl:

Support frågar ju honom om "Vill du returnera och få pengarna tillbaka?"

När du gör en reklamation har företaget RÄTT att åtgärda defekt vara/produkt och behöver INTE ge pengarna tillbaka!

Läs chatten ett par gånger. Ordet reklamation förekommer ett ställe och det är supportkillen som tar upp det.

Det är uppenbart att supporten var väldigt hjälpsam och var på väg över på reklamationsspåret men det blev en ragequit av kunden ju! De erbjuder till och med att ge honom pengarna tillbaka så att han ska slippa sin blöj-snus istället för att de ska skicka en ny produkt. När det gäller snus är det väl klart att de vill ha tillbaka varan in igen!?

Det är ju för bövelen bara att riva hål på alla påsarna, ta ett kort, skicka ett argt mail och eller grina i support, få fakturan struken - sen kan man sitta och snusa sin "gratis" lössnus med ett stort flin och snus mellan tänderna. Blöjorna slänger man förstås.

Självklart, kund nekar aldrig till att skicka in varan heller vad jag kan se, däremot blir företaget ganska motstridigt när de ser att kund följt instruktionerna och hällt vatten i påsen. Sedan erbjuder de 100 kr i presentcheck som plåster på såren för att kund inte får reklamera sitt snus för 250 kr, ser ingenstans att kund är motsträvigare än nödvändigt. De enda som säger att returnering ej går är företaget i fråga, om inte de tycker varan går att skicka in ska väl inte kunden som fått felaktig vara straffas för det?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Självklart, kund nekar aldrig till att skicka in varan heller vad jag kan se, däremot blir företaget ganska motstridigt när de ser att kund följt instruktionerna och hällt vatten i påsen. Sedan erbjuder de 100 kr i presentcheck som plåster på såren för att kund inte får reklamera sitt snus för 250 kr, ser ingenstans att kund är motsträvigare än nödvändigt. De enda som säger att returnering ej går är företaget i fråga, om inte de tycker varan går att skicka in ska väl inte kunden som fått felaktig vara straffas för det?

Företaget blir inte motstridigt!
1. Kunden skriver och skickar bild.
2. Support konstaterar direkt felet när han ser bilden, frågar om kunden vill returnera för att få pengarna tillbaka.
3. Kund har öppnat förpackning, retur är alltså inte längre möjligt, fel eller ej på produkten.
4. Support förklarar att de kommer ta det vidare till producenten för att åtgärda det hela.
5. TS ragequittar supportchatten.
6. Supportchat har skrivit och förklarat hur en reklamation går till men hann inte tryck 'Enter' före ragequit.
7. Support fullföljer ärendet, tar kontakt med producenten och gör en reklamation dvs ny vara och ej möjligt att få pengar tillbaka. De kontaktar därefter kunden, ber om ursäkt för eventuellt missförstånd i chatten.

Stryka fakturan, plus en hundralapp som bonuscheck för att han fick äcklig lössnus istället för äcklig blöjsnus tycker jag var vad som erbjöds initialt?

Självklart hade det inte blivit något krångel med reklamation. Det blev det inte heller.
Det blev ju en reklamation? Och TS kan snusa upp de blöjor som fortfarande är hela och även gotta sig i den lössnus som ligger i påsen. + All den nya snusen han får

Jag jobbar inte på någon kundsupport

Tänk såhär: När Supporten slänger ut dig ur supportchatten utan att du fått hjälp/blivit ersatt för trasig/defekt produkt för andra gången i rad, först då ska man dra öronen åt sig! Tills dess är det bara missförstånd i chatten.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Samma skäl som folk nämner bilar när det handlar om datorer..Eller film när det handlar om spel..

Absolut. Men det är skillnad på att jämföra två saker som inte blir kladdiga när man brukar dem normalt. Att jämföra provade kläder och provade snus är inte samma sak. Det ena går antagligen att sälja igen medan det andra inte går speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

ot men... Köpte en TV i butik en gång. Kom hem med den, upptäckte det var fel på den, något helt galen clouding och backlightbleed. Var tillbaka i butiken inom två timmar med den. De ville förstås skicka på reparation, tid ca 2-4 veckor! Öppet-köpade TVn istället, gick in och köpte en ny TV av samma modell!

Underskatta inte möjligheterna eller nyttan av ångerrätt/öppet köp.
De i återköpsdisken märker upp varan som defekt så att ingen annan råkar köpa skiten, men man själv slipper vänta i två till fyra veckor på att få en flång ny pryl reparerad Det var en jävligt dålig stämning en stund i service/återköpsdisken.

De tappade fan hakan när jag: "Okej, då vill jag öppet-köpa den istället".

Absolut, dock använde du dig aldrig av någon lagstadgad ångerrätt i ditt exempel, främst eftersom ångerrätt inte är tvingande vid köp i butik. Vidare (i enighet med vad som upprepats flera gånger i tråden) så finns undantag för den lagstadgade ångerrätten för distansköp av bland annat livsmedel, som i TS fall. Erbjuder däremot ÅF öppet köp, så är det givetvis bara att köra. Dock brukar de flesta seriösa aktörerna deklarera en produkt som är trasig "out of the box", som DOA och man får ut en ny produkt direkt. Så i de flesta fall ska man inte behöva använda ångerrätten/öppet köp, även om den kan finnas.