Permalänk
Medlem
Skrivet av olovskiij:

@Hund: Ja precis, får inte ha mekaniska på jobbet pga ljudnivån. Därför tänkte jag att det skulle vara en schysst balans mellan mekaniskt och "vanliga".

Btw: Visst lirade du en Optimus 2x för ett gäng år sedan?

Verkar tyvärr vara väldigt få bord som använder silent-switchar.. Någon med erfarenhet av sätta dit O-ringar? funkar det ljudmässigt?

Ringar dämpar en del, men de ska bli lite svampigare känsla av dem dock. Sedan finns det ju Zealencio [1] som ska vara bra, men som är rätt dyra, som allt annat från Zeal PC. Det finns videos på YouTube som borde kunna ge en bild av hur stor skilllnad det blir. Men sedan hänger det givetvis på byggkvalitén av tangentbordet och hur bra taktkänsla du har när du hammrar på tangentbordet.

Det stämmer bra det.

[1]: https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/5uf5a6/...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett Tada68 med gateron blacks. Väldigt nyfiken på att testa dem. Tycker aluminium-chassit är väldigt snyggt, framförallt i silver, men beställde plast då jag inte vet om jag kommer att gilla switchen.

Ni som har testat gat blue vs mx blue, hur gillar ni dem? Vilka föredrar ni? På pappret är gat. 55g vs mx 50g, men samtidigt ska gateron vara "smoother". Gör denna trade-offen att de upplevs snarlika?

Permalänk
Inaktiv

@aaaaaaaaaa:
Min högst personliga åsikt: Cherry (och övriga mx-kloner) funkar enbart i linjär variant: alla deras försök till taktila och "clicky" är Urk! Speciellt deras "clears" (blä!) (Andra tycker annorlunda: och de tycker inte fel; däremot tycker de inte som jag). Min åsikt: vill man ha taktilt (eller klickiga) så är inte MX-brytare bäst!

Vad gäller cherrys linjära så är de trevliga: och om jag får välja enbart mellan svarta cherry (icke vintage och osmorda) och svarta "stock" gateron (eller gula: som är väldigt snarlika) så föredrar jag Gateron!

Permalänk
Medlem

@anon257891: Ok! Gillar du gaterons taktila brytare? Om jag gillar tadan har jag även funderat på att testa gat. blues. Har letat efter gateron tangentbord tidigare men har inte hittat något bra bord förrän tada.

Kul att du gillar gat. black!

Permalänk
Inaktiv

@aaaaaaaaaa: Nja, som jag försökte säga i mitt förra inlägg: alla taktila/klickiga MX-brytare (och klonerna/kopiorna) är URK!

dvs alla taktila cherry/gateron/zealios/mod/kaihl/outemu/greetech m.fl är, enligt min högst personliga åsikt, Urk! (med reservation för "Halo", som jag inte provat ännu: "Halo true" skulle kunna vara något för mig. (Kailh box är också på ingång för test)

Med det sagt: det är inte det att att jag inte gillar taktila brytare: Jag älskar topre, "buckling spring", matias quiet click och taktila alps. Min hypotes är att de som gillar "zealios/mods/bruna" (taktila mx-brytare) etc. är de som inte provat "riktiga" taktila brytare.

Med det sagt: Detta är min personliga åsikt: andra tycker annorlunda och de tycker också rätt: alla brytare funkar lika bra (så länge de inte är trasiga).
En del älskar t.o.m. Cherry MX clears (som jag "hatar"...(nåja: lite väl starkt uttryckt: jag gillar dem inte och har därför bara en bräda med dem)).

Jag uppfattar det som om (för) många tycker det är viktigare att andra ska gilla deras val av den brytare/bräda (eller för den delen: vilken pryl som helst) de köpt än att de själva trivs med den.

Personligen tycker jag det är viktigast att man själv gillar den brytare/bräda (pryl) man köpt/använder (och att andra tycker annorlunda är helt ok för mig: om de tycker det är viktigast att andra gillar den brytare/bräda (pryl) de valt så är det rätt för dem och jag envisas fortfarande med att för mig är det viktigare att JAG gillar den brytare/bräda (pryl) som jag använder )

Permalänk
Medlem

Ah, missade att det var alla taktila. Köpte du en K-type eller väntar på lösa halo switchar? Tycker f.ö. k-type ser ut som ett billigt bord. Helt enig gällande mx clears..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

En del älskar t.o.m. Cherry MX clears

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Gateron Blue kommer upp i lite för högre frekvenser och skapar obehag för örat. Jag skulle nog välja Cherry Blue före Gateron Blue. Men däremot gillar jag Gatistotle som har en väldigt kännbar taktil feedback också.

När det kommer till taktila brytare tycker jag att Gaterons bump är lite för klen. Då gillar jag Zealio 62g[1] och MOD mer med deras runda och tydliga bump. Cherry Brown känns mer som att det är linjära brytare med lite grus i.

[1]: Zelios har lite olika egenskaper beroende på vilken modell det är. Jag har bara testat den på 62g. Men du kan läsa mer om deras olika egenskaper här: https://zealpc.net/collections/switches/products/zealio.

I slutändan är det ju väldigt mycket smaksak och alla är ju olika. Switchar är något man måste uppleva, att lyssna på andra tror jag gör en mer osäker.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Själv är jag väldigt förtjust i mx clears. Skriver snabbt och säkert på dem, men de är lite tröttsamma för spelande. Därför kör jag idag Zealios 78g med zealencios på min dagliga bräda och tycker det är riktigt trevligt. Personligen Upplever jag väldigt stor skillnad på tangentprofilen med de olika brytarna. Har kört med cherry nu i några månader men kommer på mig själv med att sakna DSA som för närvarande finns på mx Clear brädan.

Permalänk
Medlem

Delar ANSI och ISO Nordic samma chassi eller är det annan form? Funderar på bygga eget tangentbord med svensk layout. Finns GH60 med ISO Nordic?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

@oTiuZ:
Samma chassi för iso och ansi och gh60 stödjer ISO layout.

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till @anon257891s skara av skeptiker; Cherry har gjort bra linjära brytare, men när det kommer till taktil och hörbar feedback tycker jag att det finns (mycket) bättre alternativ.

Det jag framförallt inte kommer överens med i Cherrys taktila design är att det maximala motståndet inte härrör i det taktila elementet, vilket det gör i mina föredragna taktila brytare (IBM Cap BS, IBM Beamspring, Topre, Alps SKCM), utan istället kommer från fjädern vid urbottning. För mig personligen ger det ingen trevlig skrivkänsla utan det känns som om tangentbordet motarbetar mig.

Det närmaste jag kommer en taktil Cherrybrytare jag gillar är ergoclears. (Lättaste zealion är typ en ergoclear, men tillverkad av Gateron och dyr. Sedan finns Mod X som väl är samma sak och Haatalios (Kailh Halo) likaså. Och säkert en hel hög med andra kloner.) Dessa har ett i alla fall jämförbart motstånd mellan det taktila elementet och urbottning. Jag skriver det närmaste jag kommer en brytare jag tycker om, för jag tycker verkligen inte om dem. Jag byggde mig ett tangentbord med ergoclears för att jag hoppade på hypetåget (ergoclears hypeades järnet innan zeal och gateron kom till marknaden) och trodde på allvar att de skulle kännas som Topre. Folk som säger att ergoclears/zealios/xxx liknar Topre har nog aldrig ägt ett Topretangentbord. Antingen det eller har de fått en slant för att säga det de säger. De är inte ens lite lika. Båda är dyra, men där slutar likheterna enligt mig.

När det kommer till Cherrys brytare med hörbar feedback (blå, gröna, vita) är min personliga åsikt att jag hellre skriver på ett taskigt rubberdome än lyssnar på den ljudtortyr det innebär att skriva på dem. Problemet för mig är inte att de är högljudda eller låter överhuvudtaget. Nej, problemet är att kvaliteten på ljudet de åstadkommer är så kass. Det är förhållandevis (jämfört med andra klickande tangentbordsbrytare) högfrekvent och täcker ett ganska smalt frekvensspektrum. Det låter helt enkelt vasst. Jämför det med tangentbord som sjunger, exempelvis kapacitiva buckling springs, beamsprings eller SKCM blå och Cherrys klick faller platt.

Som avslutning, vi är alla olika, det finns ingen universal brytare som passar allas tycke och smak. Därför är det omöjligt att låta andra människor göra valen åt dig. Man måste prova för att själv ta reda på vad som är bu och bä.

________________________________

Skrivet av oTiuZ:

Delar ANSI och ISO Nordic samma chassi eller är det annan form? Funderar på bygga eget tangentbord med svensk layout. Finns GH60 med ISO Nordic?

Chassi är detsamma, det är två saker som skiljer ISO från ANSI rent layoutmässigt; Enter och tangenten ovan (ANSI) eller till vänster om (ISO), samt vänster shift som är delad för att göra plats för en extra tangent i ISO-layouten. GH60 stödjer så väl ANSI som ISO, så det är inga problem, så länge du skaffar en monteringsplatta som stödjer ISO, eller kör utan. Hattarna är väl ett större problem, men det finns set. Säg vad du är ute efter så finns det några på forumet som kan ge dig lite tips och råd. Den här tråden kan vara bra läsning.

Permalänk
Medlem

Intressanta tankar.

Men hur gör ni när ni vill testa en ny switch? Köper ni en switch-tester? Köper några lösa switchar? Att köpa ett helt ny bräda för att testa en switch finner jag alldeles för dyrt.

Att testa vanliga switchar är inga problem (mx) men så fort man vill ha gat/zealio/alps etc. är det knepigt att kunna testa.

Har provat en switch-tester och att trycka på en switch med ett finger tycker jag inte ger en speciellt bra indikation hur den är att skriva på.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Antingen satsar jag lite och köper ett tangentbord för att se vad jag tycker om brytaren i fråga, eller ser jag om det kan finnas någon i närheten som har något jag kanske är intresserad av och hör om jag kan få komma över och provtrycka lite. Ett ytterligare alternativ, om det är en design med diskreta brytare so mMX eller Alps, är att köpa lite lösa brytare och löda in i något av mina existerande tangentbord.

Switch testers är inte mycket värt i min mening, precis som du skriver är det en väldig skillnad på att trycka på en enskild brytare och att skriva på ett helt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Intressanta tankar.

Men hur gör ni när ni vill testa en ny switch? Köper ni en switch-tester? Köper några lösa switchar? Att köpa ett helt ny bräda för att testa en switch finner jag alldeles för dyrt.

Att testa vanliga switchar är inga problem (mx) men så fort man vill ha gat/zealio/alps etc. är det knepigt att kunna testa.

Har provat en switch-tester och att trycka på en switch med ett finger tycker jag inte ger en speciellt bra indikation hur den är att skriva på.

Jag köper helt enkelt ett helt tangentbord, eller om jag har tur så kan jag testa ett hos en kompis eller kanske i en affär.
Köpte dock mitt första MX Green tangentbord utan att ha testat dom något alls. Enda kravet jag sökte var att dom skulle vara "trögare" än MX Black, och då kändes Green rätt naturligt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@anon257891 @Khers Tack för svar!

Mitt mål är att ha ett tangentbord med hög kvalité men samtidigt relativt billigt. Budget runt 3000 kr om det är möjligt.

En liten lista på mina önskemål:

  • Fria tangener, typ såhär: bild

  • PBT är ett plus

  • Bakgrundsbelysning - vitt, orange-rött, grönt, blått eller RGB

  • Brytare som liknar MX Brown, gärna lite "hårdare" eller vad man ska säga

  • Alu chassi

  • ISO Nordic

  • Programmerbart

  • Modulär kabel

  • Tenkeyless

Är detta lätt att få tag på? Kan en glad amatör som jag lyckas göra något sånt här? Tack i förhand

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@oTiuZ: För 3kkr kan du få tag på det mesta.

Det finns prisvärda 60% kit på exempelvis Aliexpress.

Vill du ha lite större än 60%, men fortfarande utan numpad, finns detta hos KBDfans (dock inte lågprofil, om det är ett skallkrav).

Gällande brytare är bruna Gateron ungefär som bruna Cherry, vill du ha något trögare behöver du antingen byta fjädern (62 är en liten aning tyngre än standardfjädern i bruna) eller skaffa en annan brytare, exempelvis överprissatta lila zealios.

Det som återstår efter att hitta ett set med tangenter, vilket kan vara svårt. Det finns billiga, typ Duckys som du kan köpa på Inet. Eller går du all in och sätter sprätt på hela budgeten och skaffar ett set från exempelvis GMK. De senare säljs dock bara som GB och det enda som är aktivt just nu, som som kommer med svenska tecken är Yuri.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite mer nu och tänkt igenom lite. Finns det nån brytare som är något hårdare än MX Brown, mer feedback och lägre aktiveringspunkt? Hade varit drömmen för mig (tror jag).

Har funderat lite på Zealios som @Khers länka. 65g eller 67g tycker jag låter intressant. Passar de till GH60 om det ska vara plåt-monterat eller måste jag välja de som är specifikt för plåt-montering? Vad tycker ni för montering är bäst? I dagsläget kör jag med ett CM Storm Masterkeys S. Som jag förstått det är brytarna på detta plåt-monterade. Har hört att PCB-monterade är mer "bumpiga" och plåt-monterade stabilare och ger större intryck på kvalité, stämmer detta?

Finns det andra brytare än Zealios eller Gateron som stämmer in ungefär på det jag vill ha?

Har kollat lite på PCB's också. Har hittat ett R2 Zeal60 RGB som ser lite intressant ut. Mellan GH60 och Zeal60, vad är bäst? Går båda att programmera precis hur man vill? Finns det andra intressanta PCB's?

Blev väldigt mycket frågor i ett inlägg nu, men hoppas det går bra ändå

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Massdrop har 120-pack med Gateron igen. Cirkus 33 dollar med frakten.

https://www.massdrop.com/buy/gateron-switches

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Massdrop har 120-pack med Gateron igen. Cirkus 33 dollar med frakten.

https://www.massdrop.com/buy/gateron-switches

Kan inte nog rekommendera sennin32 på Ebay. Han säljer massor inom tangentbord och det har aldrig tagit mer än två veckor att få hem grejerna. Senast för en vecka sen fick jag hem ett case på en vecka.

Här finns Gateron bruna tex. Men han har alla möjliga olika varianter av Gaterons, även en hel del Cherry. Bra stabs säljer han också om man är på jakt efter det.

Finns ingen anledning alls att vänta på leverans från Massdrop tycker jag 🙂

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Kan inte nog rekommendera sennin32 på Ebay. Han säljer massor inom tangentbord och det har aldrig tagit mer än två veckor att få hem grejerna. Senast för en vecka sen fick jag hem ett case på en vecka.

Här finns Gateron bruna tex. Men han har alla möjliga olika varianter av Gaterons, även en hel del Cherry. Bra stabs säljer han också om man är på jakt efter det.

Finns ingen anledning alls att vänta på leverans från Massdrop tycker jag 🙂

Länk? Det går inte att hitta honom via telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Länk? Det går inte att hitta honom via telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.ebay.com/usr/sennin32?_trksid=p2047675.l2559

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Hund: Om inte länken ovanför hjälpte dig så får du en här: LÄNK

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Hund: Om inte länken ovanför hjälpte dig så får du en här: LÄNK

Tack. Det var ju dessutom bra pris där.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Tack. Det var ju dessutom bra pris där.

Även jag har köpt av honom, funkat bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oTiuZ:

Har funderat lite mer nu och tänkt igenom lite. Finns det nån brytare som är något hårdare än MX Brown, mer feedback och lägre aktiveringspunkt? Hade varit drömmen för mig (tror jag).
...

Här har du några brytare att välja mellan med några av deras karakteristiska data:

Tillverkare

Cap-
Mount

"Färg"

Typ

Preasure
Point/
OperationalCharact.
[cN]

Init.
Force
[cN]

Aktiverings-kraft
[cN]

Bottom Out
(B.O.)
[cN]

Tactile event

PreTravel
(P.T.)
[mm]

Travel
[mm]

ALPS

Alps

Green

Clicky

50

2,2

3,5

ALPS

Alps

White

Clicky

60-70

2,2

3,5

ALPS

Alps

Black

Tactile

70/60

2,2

3,5

ALPS

Alps

Cream

Tactile

70

2,2

3,5

Cherry

MX

Blue

Clicky

65

25-35

55

60

1,0

2,0

4,0

Cherry

MX

White

Clicky

70

40

60

82

1,7

2,2

4,0

Cherry

MX

Green

Clicky

80

0-40

52

82

1,9

2,3

4,0

Cherry

MX

Red

Linear

37

30

37

54

-

1,5

4,0

Cherry

MX

Red Silent

Linear

45

30

45

62

-

1,9

3,7

Cherry

MX

Speed Silver

Linear

45

30

45

70

-

1,2

3,4

Cherry

MX

Nature White (RGB)

Linear

55

30

52

70

-

2,0

4,0

Cherry

MX

Black

Linear

60

30-40

55

75

-

2,1

4,0

Cherry

MX

Black Vintage

Linear

60

30

60

85

-

2,0

4,0

Cherry

MX

Black Silent

Linear

60

30

60

85

-

1,9

3,7

Cherry

MY

MY

Linear

60

60

-

Cherry

MX

Linear Grey

Linear

80

50

80

110

-

2,0

4,0

Cherry

MX

Brown

Tactile

45

32

37

55

1

2,0

4,0

Cherry

ML

-

Tactile

50

30

45

62

1,5

3,0

Cherry

MX

Clear

Tactile

65

40

50

85

1,2

2,2

4,0

Cherry

MX

Grey

Tactile

84

50

67

110

1,4

2,2

4,0

Cooler Master NT

MX

-

Tactile

45

45

40

1,0

4,0

Epic Gear

MX

Purple

Clicky

60

0-35

45

68

1,5

1,8

4

Epic Gear

MX

Grey

Linear

48

0-35

48

63

-

2,1

4

Flaretech

MX

Blue

Analog Linear

55

55

0,0

4,0

Flaretech

MX

Red

Analog Tactile

55

55

0,0

4,0

Gateron

MX

Blue

Clicky

58

15-38

45

62

1,5

2,2

4,0

Gateron

MX

Green

Clicky

80

50

65

90

1,5

2

4

Gateron

MX

Clear

Linear

35

35

-

2,0

4,0

Gateron

MX

(Trans)White

Linear

35

25

27

40

-

1,7

4

Gateron

MX

Red

Linear

45

0-30

43

55

-

2,4

4,0

Gateron

MX

Yellow

Linear

50

50

65

-

2,0

4,0

Gateron

MX

Black

Linear

50

50

70

-

2,0

4,0

Gateron

MX

Brown

Tactile

48

30

36

52

1,4

2,7

4,0

Greetech

MX

Blue

Clicky

60

0-32

50

55

1,7

2,2

4

Greetech

MX

Red

Linear

42

30

42

55

-

2,4

4

Greetech

MX

Black

Linear

57

40

57

78

-

2,1

4

IBM

Buckling

Buckling Spring

Clicky

65-70

2,3

3,7

Kailh

MX

Bronze

Clicky

40

0-25

40

55

1,4

1,25

3,5

Kailh

MX

Thick Gold

Clicky

50

1,1

1,1

3,5

Kailh

MX

Gold

Clicky

55

25

31

50

1,0

1,5

3,5

Kailh

MX

Blue

Clicky

55

0-35

50

60

1,5

2,2

4

Kailh

MX

BOX White

Clicky

55

50

1,7

1,8

3,6

Kailh

MX

Silver

Linear

27

0-20

27

53

-

1,3

3,5

Kailh

MX

BOX Red

Linear

45

45

-

1,8

3,6

Kailh

MX

Red

Linear

50

35

50

65

-

2,1

4

Kailh

MX

Black

Linear

65

-

2,0

4,0

Kailh

MX

BOX Black

Lineat

60

-

1,8

3,6

Kailh

MX

Copper

Tactile

45

30

65

1,1

3,6

Kailh

MX

Brown

Tactile

50

42

60

2,0

4,0

Kailh

MX

Halo True

Tactile

60

0

52

100

1.9

4,0

Kailh

MX

BOX Brown

Tactile

60

50

0,6

1,8

3,6

Kailh

MX

Halo Clear

Tactile

65

0-40

50

78

1,9

4,0

Logitech

Non-MX

Romer-G

Tactile

45

45

1,5

3,1

Matias

Alps

Linear (Röd)

Linear

35

35

-

2,2

3,5

Matias

Alps

Quiet Click (Grå)

Tactile

60

60

2,2

3,5

Membran

-

-

-

50-60

3-4

3-4

Mod-H

MX

Grey

Linear

65

62

80

-

4,0

Mod-H

MX

Grey

Tactile

65

65

80

4,0

Mod-L

MX

Ceris

Linear

45

45

62

-

4,0

Mod-L

MX

Ceris

Tactile

45

45

62

4,0

Mod-M

MX

Cyan

Linear

55

55

67

-

4,0

Mod-M

MX

Cyan

Tactile

55

55

67

4,0

Noppoo

MX

-

Tactile

55

2-3

4,0

Outemu

MX

Blue

Clicky

65

35

46

60

2

2,7

4

Outemu

MX

Red

Linear

47

35

47

61

-

2,1

4

Outemu

MX

Black

Linear

65

0-42

65

84

-

2,6

4

Outemu/Greetech

MX

Brown

Tactile

50

50

2,0

4,0

Plum

MX

-

Tactile

35

2-3

4,0

Razer (Kailh)

MX

Green

Clicky

63

35

50

60

1,7

2,3

4,0

Razer (Kailh)

MX

Orange

Linear

45

-

1,9

4,0

Scissor

-

-

-

50-60

1,0

2,0

Steelseries/Kaihua

Non-MX

QS1

Linear

45

40

-

1,5

3,0

Tai-Hao

Alps

Alps XM (white)

Clicky

60

Topre

Topre

-

Tactile

30

35

22

2,6

4,0

Topre

Topre

-

Tactile

40

45

30

2,6

4,0

Topre

Topre

-

Tactile

50

55

40

2,6

4,0

XMIT

MX

Hall Sensor

Linear

50

70

-

1.8-2.0

4,0

XMIT

MX

Hall Sensor

Linear

35

50

-

1.8-2.0

4,0

Zealios

MX

Transluc. White

Linear

62

62

-

2,0

4,0

Zealios

MX

Transluc. White

Linear

65

65

-

2,0

4,0

Zealios

MX

Transluc. White

Linear

67

67

-

2,0

4,0

Zealios

MX

Violet

Tactile

62

30

50

62

1,5

2,4

4,0

Zealios

MX

Violet

Tactile

65

30

55

60

1,5

2,4

4,0

Zealios

MX

Violet (R1)

Tactile

67

30

62,5

67

1,5

2,4

4,0

Zealios

MX

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på kbd75 och kollar lite på layouten, där kbd har en monteringsservice
https://kbdfans.cn/products/kbd75-assembly-service?variant=35...

#1 Vad tycker ni om layout 1, 2, 3? Jag tror att jag gillar layout 2 eller 3 mest, men undrar hur storleken på keycapsen blir. Kommer jag messa upp ctrl, alt storleken om jag vill köpa vanliga set?

#2 Vad tycker ni om 75% layout generellt?

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:

#1 Layout 2 verkar vara standard 1.25 + 6.25 spacebar. Dock verkar högersidan av spacebar vara 1.5 breda keycaps (de som är röd markerade). Layout 3 är troligtvis en 7 lång spacebar och resten av de röda är 1.5 breda.
Det kommer vara svårare att hitta keycaps, 1.5 breda är mindre vanliga. Höger shift är även 1u mindre.

#2 Enligt mig är 75% layouten väldigt rörig. Klarar man sig utan numpad så är det enklare att använda sig av ett 60% tangentbord. En dedikerad rad för F-knapparna behöver inte jag och annat som home/del/pgup/pgdw/arrows kan man ha under ett funktionslager. Även enklare att hitta keycaps till 60% på grund av de jag nämnde tidigare.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:
Jag har använt 75% med layout 3 en hel del, men har övergått till uteslutande HHKB-layout. Många keysets har stöd för 75%, speciellt nu när 65% börjar bli poppis. 1.5u mods och 7u spacebar är inte ovanligt, men läggs ibland i ett separat "tsangan"-kit. Det är vanligt på äldre brädor med 1.5u och 7u bottenrad. 1.75u shift är också vanligt på custom keysets.

Det jag gillar med 75% är att t.ex. tilde är på rätt ställe och jag gillar tanken att man egentligen inte ens behöver ett funktionslager, då man har i princip alla nödvändiga tangenter (dvs även vanliga dödliga kan använda det t.o.m). Däremot tycker jag att 60% är en mer ergonomisk layout (i alla fall för mig).

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.

Så Layout #2 borde funka med i princip alla sets? Använder mig egentligen inte av win knappen, men föredrar samtidigt att de ska vara kompatibla med keysets.

Anledningen till att jag koller på 75% är egentligen för att 60% inte funkade för mig. Tycker det är irriterande med modifiers och behöver piltangenterna + f-tangenter. Tycker hhkb var ett klart steg upp gentemot 60%, men föredrar ändå TKL gentemot hhkb pga f- och piltangent.
Att denna dessutom går att få i ISO gör det bara bättre.

Vad handlar "spliten" om? Ser att man kan välja split: (i) backspace (ii) L-shift eller (iii) inget
För L-shift antar jag det betyder att man får <,> tecken mellan z och shift, men detta borde väl regleras i "ISO" valet.
Dvs om jag väljer ISO, men inte split L-shift så får jag ändå <,>?