Permalänk
Medlem

Lära sig svenska online?

Hej!

Jag har en god vän från nederländerna som planerar att flytta till Sverige tillsammans med sin fästmö om ca 12 månader. Båda två har flytande kunskaper inom tal och skrift på engelska, nederländska och franska och vill lära sig så mycket svenska det går innan de flyttar hit.

Jag har dessvärre väldigt dålig koll på var man kan lära sig svenska via nätet. Har hittat bl.a. sweol.com som har läromedel för SFI för en ganska billig peng men vet inte hur pass bra detta är.

Har ni några rekommendationer på var (och hur) man kan lära sig så mycket svenska som möjligt på ett år online? De har tid att jobba med språket under kvällar och helger och jag har även rekommenderat att lyssna på svensk radio samt läsa svenska tidningar när de väl börjat komma igång.

Tack för er hjälp!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag skulle rekommendera att gå till närmaste bibliotek och fråga vad de har att erbjuda.
Var några år sedan nu, men vet att jag lånade hem ett program på USB för att lära mig Japanska, men man fick lova att radera programmet efter 30 dagar. Finns säkert något liknande skulle jag tro, sen om de är bra kan jag inte svara på.

Lycka till

*EDIT*

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Hedersmedlem

Appen duolingo är en bra start för äbdsmålet men inte en helhetslösning.
Gratis bra för att lära sig nya språk. Ingen reklam eller nå sånt heller.
Finns massor av olika språk Att välja på givetvis inklusive svenska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrueType:

.
Var några år sedan nu, men vet att jag lånade hem ett program på USB för att lära mig Japanska, men man fick lova att radera programmet efter 30 dagar.

"Lova" att ta bort programmet, ROFL. Förväntar de sig ens det?

Permalänk
Medlem

Frugan använde sig av Rosetta Stone för att lära sig svenska.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Permalänk
Medlem

Memrise är rätt bra för att lära sig språk.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Duolingo är väl värd att titta på som flera redan sagt.

Jag fann detta rätt kul, perfekt tillfälle inom en snar framtid att utveckla sina nörd-skills lite till kanske: https://www.duolingo.com/course/tlh/en/Learn-Klingon-Online

Permalänk
Permalänk
Medlem

Rosetta Stone ( http://www.rosettastone.eu/ ) är väldigt pedagogiskt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack för era tips! Har skickat vidare era rekommendationer och de har börjat än så länge med Memrise och Rosetta Stone

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Duolingo är väl värd att titta på som flera redan sagt.

Jag fann detta rätt kul, perfekt tillfälle inom en snar framtid att utveckla sina nörd-skills lite till kanske: https://www.duolingo.com/course/tlh/en/Learn-Klingon-Online

Detta var det första jag tänkte på. Roligt och lärorikt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det absolut snabbaste och mest effektiva sätt att lära sig ett nytt språk är att öva tillsammans med någon som talar språket flytande. Visst, memory och språkappar är en bra start men det vore betydligt bättre om du hade möjlighet att hjälpa din goda vän via t.ex. Skype. Även om du har ont om tid så är jag övertygad om att så lite som 20-30 minuter i veckan ger mycket större kunskaper inom språket än en hel veckas tragglande med glosor och små hälsningsfraser.

De har ju även en väldigt stor fördel i att de talar flytande nederländska som är ganska nära besläktat med svenskan och de tar sig säkert fram hjälpligt redan idag, åtminstone när det gäller skriftligt material. Att se på film med undertexter på det aktuella språket brukar också rekommenderas då det enligt många är ett väldigt effektivt sätt att lära sig nya ord, stavning, grammatik och man får dessutom ofta lära sig ett mer realistiskt språkbruk än det man stöter på i textböcker och träningshäften som har en tendens att vara väldigt strikt och formellt.

Det finns en hemsida som heter Fluentinthreemonths. Även om jag inte har använt det själv har jag läst mycket gott om siten och folk verkar vara väldigt hjälpsamma i forumet. Jag har även för mig att de har någon typ av matchningssystem där man kan träffa andra användare som talar det aktuella språket och vill lära sig ditt modersmål.

Edit: https://www.fluentin3months.com/forum/find-a-conversation-exc...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz