C#/Java/Javascriptutvecklare? Ålder, stresstålighet?

Permalänk
Medlem

C#/Java/Javascriptutvecklare? Ålder, stresstålighet?

Hej,

Något speciell situation. Läste till läkare men jag blev "utbränd" och kan inte läsa/jobba som det, som jag hade tänkt mig. Jag är klart bättre nu, men har inte samma stresstålighet. Jag klarar nog typiska normala deadlines etc, men inte akuta grejer med hög stress.

Jag har alltid tillbringat majoriteten av min fritid framför datorn. Många, många timmar varje dag - som många andra här misstänker jag. Jag är ändå social, men känner mig alltså väldigt bekväm framför datorn Har alltid haft fallenhet för det och borde så här i efterhand valt något teknik/datorrelaterat. Jag är 34 nu och har inget CSN kvar och vill ha ett jobb så snart som möjligt. Helst bakom en skärm och inte bakom kassan på ICA. Jag har tittat runt på KY-utbildningar då de är korta men är osäker på vilken som är rätt väg in ett jobb. Har programmerat, men det är många år sedan.

Utvecklare kändes ok när jag tittade runt, men osäker på vad som är rätt investering tidsmässigt? Som det står i rubriken: C#/Java/Javascriptutvecklare? Eller förslag på något helt annat? Min ålder, stress och lön är faktorer. Ett jobb till iaf 50% framför en dator.

Väldigt tacksam för tankar och/eller hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag själv ställde om till programmerare när jag inte hade något CSN kvar. Gick en KY-utbildning inom java.
Själva studietiden var ganska bekväm i jämfört med universitetet, i alla fall för mig. Dock hade ganska många i min klass problem med tempot, vilket ledde till att cirka 40% av min klass hoppade av innan examen.

Praktiken inom KY-utbildningarna är guld värd, jag fick praktik på ett företag som sysslade med C#, och jobbar kvar där än idag. Har egentligen aldrig upplevt någon stress på arbetet förutom vid en deadline som vi skulle hålla. Detta beror dock helt på om du tänkt jobba som konsult eller inom ett produktbolag. Konsulter har nog mer tidspress än vad ett produktbolag har.

Jag tycker dessutom att investeringen man gjorde tidsmässigt var väl värt mödan. Visst förlorar man en inkomst i ~2 år, men den jobbar man igen hyfsat snabbt med löneutveckling som programmerare har.

Men jag skulle nog föreslå att satsa på Java eller C#, då det oftast igår javascript i dem båda.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Inaktiv

Ju äldre man är när man väljer inriktning ju högre blir kraven på en.. När man är 20 år så behöver man inte ha intresse för det som man läser, man kan hänga på puben dagligen och ändå fixa en examen och bra jobb därefter.
När man blir äldre så får man svårt att som en underrepresenterade student fixa jobb.

TS första problem inget CSN kvar, har du läst 240hp? Eller har du kuggat innan och ej får mer? Om det är det sista, så är det ett försök att bli berättigad studiemedel igen en bra ide.
För hur ska du finansiera 2 år utan någon bidrag, att jobba vid sidan av är väldigt tufft.

Arbetsmarknaden är just nu att en nyexaminerad 36 åring inom YH som kan något har inga problem att få jobb, men om det efter 2 år från nu bli en ny finanskris så får dessa det tufft.

När du läste till läkare så har du toppbetyg eller? Det är väl såna krav för att komma in till programmen och då har du kanske lättare att läsa in än en vanlig student, lägg till din erfarenhet.

Nå som sagt att byta karriär på äldre dagar handlar extremt mycket om hur man som individ är, så det finns inget generellt råd som passar alla. Om du nu är arbetslös så kan du köpa någon utvecklingsbok och börja.

Permalänk
Medlem

Det finns ju faktiskt en skärm i varje kassa på ICA.

Nä men skämt åsido. Jag läser just civilingenjör i medieteknik, tar ut en kandidat nu i juni. Vi har mycket föreläsningar av företag som berättar vad dom letar efter hos oss som utvecklare. Java och Javascript är klart hetast på marknaden idag.

Men om du vill bli utvecklare så ska du inte börja med att lära dig Javascript, det är världens skitspråk. Alla programmerare kan Javascript, det är enkelt att komma in i. Så lär dig isåfall Java/C# först, du kan sömlöst gå över till Javascript efter du lärt dig Java/C# om du känner för det. Du kommer få världens sämsta "kodhjärna" om Javascript är allt du lär dig.

Men hur du ska lära dig allt detta vettefan eftersom du inte kan ta CSN. Praktik kanske? Självlärning med en tjock bok om något programmeringspråk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Praktiken inom KY-utbildningarna är guld värd, jag fick praktik på ett företag som sysslade med C#, och jobbar kvar där än idag. Har egentligen aldrig upplevt någon stress på arbetet förutom vid en deadline som vi skulle hålla. Detta beror dock helt på om du tänkt jobba som konsult eller inom ett produktbolag. Konsulter har nog mer tidspress än vad ett produktbolag har.

Men jag skulle nog föreslå att satsa på Java eller C#, då det oftast igår javascript i dem båda.

Jag förstår också att praktiken är otroligt viktig. Det är en stor anledning varför jag vill välja en sån här utbildning.

Jag tror att stressen som läkare/-student är annorlunda. Att vara ansvarig och tveka när någon kommer in på akuten med något allvarligt eller att skicka hem någon från vårdcentralen och sedan gå och fundera på om det verkligen var rätt, det känns annorlunda. Jag hoppas att den stressen eller pressen som programmerare är något jag klarar av. Även om det såklart kan vara stressigt emellanåt det med.

Skrivet av anon159643:

TS första problem inget CSN kvar, har du läst 240hp? Eller har du kuggat innan och ej får mer? Om det är det sista, så är det ett försök att bli berättigad studiemedel igen en bra ide.
För hur ska du finansiera 2 år utan någon bidrag, att jobba vid sidan av är väldigt tufft.

När du läste till läkare så har du toppbetyg eller? Det är väl såna krav för att komma in till programmen och då har du kanske lättare att läsa in än en vanlig student, lägg till din erfarenhet.

Jag har inget CSN kvar. Jag var nära slutet på utbildningen och jag hade läst ett par kurser innan. Jag har jobbat extra vid sidan om innan, och jag vet att det inte är något jag klarar av numera. Jag blir så illa tvungen att bo hos flickvännen och få lite pengar då och då från mina föräldrar. Knappast roligt eller bra för självkänslan, men jag ser inget alternativ.

Jag kom in på 2.0 på högskoleprovet. Mina betyg var inget vidare alls. Jag har aldrig varit något vidare på katederudervisning utan lär mig bäst på egen hand. På gott och ont.

Skrivet av Jackbob:

Vi har mycket föreläsningar av företag som berättar vad dom letar efter hos oss som utvecklare. Java och Javascript är klart hetast på marknaden idag.

Men om du vill bli utvecklare så ska du inte börja med att lära dig Javascript, det är världens skitspråk. Alla programmerare kan Javascript, det är enkelt att komma in i. Så lär dig isåfall Java/C# först, du kan sömlöst gå över till Javascript efter du lärt dig Java/C# om du känner för det. Du kommer få världens sämsta "kodhjärna" om Javascript är allt du lär dig.

Det finns ju gott om bra gratis onlinekurser att värma upp med. C# hade jag absolut också kunnat tänka mig att läsa, men fanns ingen utbildning inom det på rimligt avstånd.

De här två är de jag funderar på:

https://www.studentum.se/skola/lernia-yrkeshogskola/webbutvec...

https://www.studentum.se/skola/ec-utbildning/javautvecklare-1...

Att döma av era svar så är kanske den senare, javautvecklare, att föredra. Den är dessutom bara 1,5 år, vilket är bra.

Sedan så kan jag ju absolut inte förutsätta att de kommer att ta in mig. Mina betyg är som sagt dåliga, giltighetstiden på mitt högskoleprov har gått ut, jag är kanske lite väl gammal och dessutom har jag hoppat av en lång utbildning pga utmattningssyndrom. CVt blir inte det bästa, även om jag är motiverad och tror att jag kommer att klara mig bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pacman5:

Jag förstår också att praktiken är otroligt viktig. Det är en stor anledning varför jag vill välja en sån här utbildning.

Jag tror att stressen som läkare/-student är annorlunda. Att vara ansvarig och tveka när någon kommer in på akuten med något allvarligt eller att skicka hem någon från vårdcentralen och sedan gå och fundera på om det verkligen var rätt, det känns annorlunda. Jag hoppas att den stressen eller pressen som programmerare är något jag klarar av. Även om det såklart kan vara stressigt emellanåt det med.

Jag har inget CSN kvar. Jag var nära slutet på utbildningen och jag hade läst ett par kurser innan. Jag har jobbat extra vid sidan om innan, och jag vet att det inte är något jag klarar av numera. Jag blir så illa tvungen att bo hos flickvännen och få lite pengar då och då från mina föräldrar. Knappast roligt eller bra för självkänslan, men jag ser inget alternativ.

Jag kom in på 2.0 på högskoleprovet. Mina betyg var inget vidare alls. Jag har aldrig varit något vidare på katederudervisning utan lär mig bäst på egen hand. På gott och ont.

Det finns ju gott om bra gratis onlinekurser att värma upp med. C# hade jag absolut också kunnat tänka mig att läsa, men fanns ingen utbildning inom det på rimligt avstånd.

De här två är de jag funderar på:

https://www.studentum.se/skola/lernia-yrkeshogskola/webbutvec...

https://www.studentum.se/skola/ec-utbildning/javautvecklare-1...

Att döma av era svar så är kanske den senare, javautvecklare, att föredra. Den är dessutom bara 1,5 år, vilket är bra.

Sedan så kan jag ju absolut inte förutsätta att de kommer att ta in mig. Mina betyg är som sagt dåliga, giltighetstiden på mitt högskoleprov har gått ut, jag är kanske lite väl gammal och dessutom har jag hoppat av en lång utbildning pga utmattningssyndrom. CVt blir inte det bästa, även om jag är motiverad och tror att jag kommer att klara mig bra.

Ok. Inom högskoleväsendet så fick man förrut använda högskolepoäng för att komma in, jag vet ej om det gäller idag och om så fall det gäller YH.

Att få 2.0 på högskoleprovet tyder på att du är bildad och det är väldigt bra att göra. det finns ingen möjlighet till att sadla om till sköterska med några få kurser? Eller det är kanske mycket man behöver läsa?
Sköterska är kanske inte lika roligt som IT, men fixar man detta , ja då har man arbete så länge som man lever.

Angående javautbildningen så var det bra kurser som ingick, detta enbart sett till namnet på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok. Inom högskoleväsendet så fick man förrut använda högskolepoäng för att komma in, jag vet ej om det gäller idag och om så fall det gäller YH.

Att få 2.0 på högskoleprovet tyder på att du är bildad och det är väldigt bra att göra. det finns ingen möjlighet till att sadla om till sköterska med några få kurser? Eller det är kanske mycket man behöver läsa?
Sköterska är kanske inte lika roligt som IT, men fixar man detta , ja då har man arbete så länge som man lever.

Angående javautbildningen så var det bra kurser som ingick, detta enbart sett till namnet på dem.

Sköterska är ett egentligen helt annat yrke med egen kompetens. För att gå ut den utbildningen krävs att jag läser alla åren. Det sagt har jag jobbat i Norge i flera år som ssk - men de har generellt lägre krav på sina sköterskor där. Lönen är fortfarande bra, men jag vill/kan inte flytta tillbaka dit då jag numera har en sambo. Jag vill dessutom undvika vården om det går, men det är helt riktigt att man är eftertraktad som ssk.

Jag skickade in min anmälan till programmet idag. Inte alls säker på vad de letar efter så vi får helt enkelt se vad som händer

Det stod något om ett skriftligt och muntligt arbetsprov. Har inte hört något om vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Det är nog bättre om du börjar ta SSRI, Xanor och går i KBT. Din stresstålighet kommer inte ändra sig för att du byter yrkesbana eftersom det alltid kommer vara deadlines och svårigheter i livet.
Men om det är systemutvecklare du vill bli ska du läsa på universitet istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Det är nog bättre om du börjar ta SSRI, Xanor och går i KBT. Din stresstålighet kommer inte ändra sig för att du byter yrkesbana eftersom det alltid kommer vara deadlines och svårigheter i livet.
Men om det är systemutvecklare du vill bli ska du läsa på universitet istället.

Som inom allt finns det olika nivåer av ett problem, så det beror på hur stresstålig TS är.
Jag vet inget om studierna inom läkarprogrammet, men det är plugghästar som läser där och tempot är nog anpassat efter studenterna.

Som utvecklare så är det nog extremt få som upplever extrem stress som att det brinner i en byggnad, drivern för att starta sprinklersystemet fungerar ej och man ska snabbt koda om drivern till dessa innan elden sprider sig för mycket.
Snarare kan stresset vara så att man för ett jobb har 3 veckor på sig, man begriper inte hur man ska hinna men man jobbar på, för varje dag kommer det dessutom in andra akuta ärenden och man kan bli knäckt av överbelastning.
Men den där akuta stressen som uppstår plötsligt är det få som har. Samtidigt gäller väl detta ofta läkare bortsett från de på akutmottagningen?
*edit*

Beroende på vilket området man har kan det vara tjänster som kan gå ner, men ofta brukar dessa lösas på en så kort tid så man hinner ej bli stressat. Det finns dessutom en inbyggd tröghet i att vänta på system som startas om. Men har man problem med stress, ja välj då inte en sådan tjänst där man ska ansvara för att kritiska servrar ska vara igång.

Permalänk
Medlem

Mental stress handlar om hur man förhåller sig till situationer. Att dessutom bli stressad av problem som eventuellt ligger i framtiden är ju en signal att man måste bearbeta detta på något sätt. Med andra ord är det bara risk att man går in med samma attityd att prestera på samma nivå oavsett vad det gäller. Vad händer om det råkar vara något chef som kommer vara hård och komma med kritik av arbetet? Risk att man sitter och funderar hur man ska klara av arbetet på samma sätt som man oroar sig över patienter man inte ens har i dagsläget...
Inte för att snoka, men är det din första utbildning på högre nivå du läser och hur länge tog du dig igenom den, innan du hoppa av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Mental stress handlar om hur man förhåller sig till situationer. Att dessutom bli stressad av problem som eventuellt ligger i framtiden är ju en signal att man måste bearbeta detta på något sätt. Med andra ord är det bara risk att man går in med samma attityd att prestera på samma nivå oavsett vad det gäller. Vad händer om det råkar vara något chef som kommer vara hård och komma med kritik av arbetet? Risk att man sitter och funderar hur man ska klara av arbetet på samma sätt som man oroar sig över patienter man inte ens har i dagsläget...
Inte för att snoka, men är det din första utbildning på högre nivå du läser och hur länge tog du dig igenom den, innan du hoppa av?

Jag tar SSRI. Det gör tyvärr inte underverk för "utbrändhet"/utmattningssyndrom. Det är i regel en lång process. Gärna med KBT som du sa - vilket är på gång. Jag har problem kopplat till det som trötthet och en hel del minnessvårigheter. Jag har tagit det lugnt nu i snart ett halvår och känner ändå att jag måste börja komma igång på något vis.

Jag klarar som sagt av deadlines "ok", likaså kritik - även om det förstås inte är roligt. Det som är problem är om du står på en mindre akutmottagning där du tar emot någon som ex är livlös/oklar blödningskälla och alla tittar på dig och väntar på att du ska säga vad som ska göras. En annan typ av stress skulle vara att du sitter på en vårdcentral där du har skickat hem någon och där du i efterhand har hunnit fundera ett varv till och inte vet om du gjorde rätt och inte kan sluta tänka på det. En akut stress och en mer gnagande stress, med allvarlig utgång om du har fel. Så ja, jag oroar mig ju för patienter jag inte har idag men skulle kunna ha. Jag tycker ändå att det är skillnad på det och på stressen ex en programmerare har med en deadline.

Anledningen till att jag vill gå en YH-utbildning är att jag vill komma ut i arbete så snart som möjligt. Samtidigt hoppas jag att studietakten ska vara något lägre än på universitetet.

Det är inte första gången jag läser på universitetet och jag läste åtta och en halv termin. Så skapligt långt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Anledningen till att jag vill gå en YH-utbildning är att jag vill komma ut i arbete så snart som möjligt. Samtidigt hoppas jag att studietakten ska vara något lägre än på universitetet.

Det är inte första gången jag läser på universitetet och jag läste åtta och en halv termin. Så skapligt långt.

Ok, om du absolut inte vill bli läkare så ska du naturligtvis göra något annat, men det du beskriver är ju typiskt flyktbeteende och rationaliserar det genom att byta karriär. Tror nog alla som pluggar till läkare funderar i samma banor som du om de nu inte är totalt empatilösa. Kraven är obefintliga i en KY utbildning ja så det är ju annorlunda, men å andra sidan kan vilken schmuck som helst kan ta sig igenom universitetsutbildning, det handlar bara om vilka krav man har på sig själv. Lycka till med valen!