Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av alfonsg00:

Ok, tack. Bra att veta i framtiden.

Tcase är maximal rekommenderad bibehållen belastningstemperatur innan degration inte längre kan garanterats inte uppstå enligt garantiparametrarna som intel ger.

Tcase är även på hela chippet och inte kärnorna som har mycket högre temperatur. Egentligen är det en rätt ointressant temperatur. MaxTJ är mer intressant även om det inte ger hela sanningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Innan du börjar plocka isär saker kan du ju kolla om kylflänsen är ren och att alla fläktar i chassit fungerar. Kolla eventuella filter i chassit också så du har fullgott luftflöde.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tcase är maximal rekommenderad bibehållen belastningstemperatur innan degration inte längre kan garanterats inte uppstå enligt garantiparametrarna som intel ger.

Tcase är även på hela chippet och inte kärnorna som har mycket högre temperatur. Egentligen är det en rätt ointressant temperatur. MaxTJ är mer intressant även om det inte ger hela sanningen.

Ja, undrade det också. Lite konstigt att inte intel hade skrivit något om maxTJ, det kan ju vara bra att veta. Så vitt jag vet så kan man inte mäta maxTJ själv tex med något program.

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Ok. Jo kanske är en bra idé.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: alltså, dammat av innuti datorn, inte tagit bort själva kylaren m.m tillhörande processorn. Men själva datorn, chassit och alla fläktar har rengjorts några gånger.

Permalänk
Medlem

Köp ny kylare bara, problem solved!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Permalänk
Medlem

Yes, men denna är bättre https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Jaså? vadåra?

Permalänk
Skrivet av Davve08:

@Grönahunden: alltså, dammat av innuti datorn, inte tagit bort själva kylaren m.m tillhörande processorn. Men själva datorn, chassit och alla fläktar har rengjorts några gånger.

okej så du tog bort dammet, hur då?
vad använde du för att ta bort dammet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: dammsugare på de mindre känsliga ställena, och satte datorn på balkongen och blåste med en hårtork på de känsligare ställena. Kom så jävla mycket damm..

Permalänk
Skrivet av Davve08:

@Grönahunden: dammsugare på de mindre känsliga ställena, och satte datorn på balkongen och blåste med en hårtork på de känsligare ställena. Kom så jävla mycket damm..

så bra att du vet vad ESD är för något,
vad är mindre känsliga ställen?
och om du nu redan står på balkongen varför inte bara använda hårtorken ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davve08:

@Cenorida: Jaså? vadåra?

Be Quiet pure rock ligger i samma prisklass som Hyper 212 Evo och är lite bättre. Anledningen att hyper 212 evo ofta rekommenderas är att den var budget kung innan Be Quiet kom. (Gått upp i pris dessutom iom dess stora efterfrågan.) Helt enkelt, för samma pris så är Be Quiet Pure Rock en bättre kylare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så bra att du vet vad ESD är för något,
vad är mindre känsliga ställen?
och om du nu redan står på balkongen varför inte bara använda hårtorken ?

Nej jag vet inte vad ESD är för något.
De mindre känsliga ställena åyftade jag de utrymmen i datorn som är tomma/fläktarna m.m.

Om jag nu redan står på balkongen? Nej jag står inte på balkongen med hårtorken, jag berättade att när jag gjorde rent datorn ordentligt senast så använde jag hårtorken på balkongen på de känsligare delarna.

Och vad menar du med "varför inte bara använda hårtorken"? Till vadå?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Davve08:

Nej jag vet inte vad ESD är för något.
De mindre känsliga ställena åyftade jag de utrymmen i datorn som är tomma/fläktarna m.m.

Om jag nu redan står på balkongen? Nej jag står inte på balkongen med hårtorken, jag berättade att när jag gjorde rent datorn ordentligt senast så använde jag hårtorken på balkongen på de känsligare delarna.

Och vad menar du med "varför inte bara använda hårtorken"? Till vadå?

Dammsugare = Datordöd
Hårtork som inte har jordat nät vid utblåset = Ungefär lika dödligt som dammsugaren

http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Sedan kan man många gånger "klara" sig men finns ingen anledning att använda dessa två verktyg när det finns ordentliga verktyg för rengöring av datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Davve08:

Nej jag vet inte vad ESD är för något.
De mindre känsliga ställena åyftade jag de utrymmen i datorn som är tomma/fläktarna m.m.

Om jag nu redan står på balkongen? Nej jag står inte på balkongen med hårtorken, jag berättade att när jag gjorde rent datorn ordentligt senast så använde jag hårtorken på balkongen på de känsligare delarna.

Och vad menar du med "varför inte bara använda hårtorken"? Till vadå?

Anledningen varför jag trodde du visste vad ESD var för något är ju att du inte tryckte ner dammsugarmunstycket rakt ner i datorn.
(ja det finns dom som gör så)
en hårtork blåser ju ut luft medans en dammsugare suger in luft, det kan låta som oväsentliga skillnader, men är extremt viktigt då du kan få exakt samma sak med båda få bort dammet ur datorn, med dammsugaren så kan du däremot skada datorn.

http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

använd bara tryckluft, hårtork nästa gång och köp ett ESD armband du sätter klämman i chassiplåten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Davve08: Leta upp en datorkunnig kompis och be honom om hjälp. Det är inte jättesvårt att åtgärda problemet, men samtidigt dyra och känsliga komponenter så det kan vara skönt att ha någon som håller en i handen under processen.

Dessutom skulle jag seriöst funderat på att byta till en bättre kylare. Med lite överklockning kommer din processor kunna handskas med de senaste spelen i ytterligare några år. Plus att ljudnivån kommer kan komma att sänkas betydligt.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Ok, förstår.

Är på väg att införskaffa tryckluft, ESD-armband och Be quiet! Pure Rock.

Hur vet man om kylaren är kompatibel? Samt hur tar jag reda på vad jag har för socket på moderkortet?
Och ingår kylpastan eller är det något jag måste köpa till, eller är det onödigt?

Tacksam för alla svar hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davve08:

@Grönahunden: Ok, förstår.

Är på väg att införskaffa tryckluft, ESD-armband och Be quiet! Pure Rock.

Hur vet man om kylaren är kompatibel? Samt hur tar jag reda på vad jag har för socket på moderkortet?
Och ingår kylpastan eller är det något jag måste köpa till, eller är det onödigt?

Tacksam för alla svar hittills.

Du kan googla på din processer alternativt moderkort för att veta vilken socket du har, på produktbeskrivningen för kylaren står det vilka sockets den stödjer. Första gången du skruvar i en kylare kan det vara förvirrande, men inet har en schysst guide för just din kylare (https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs) under filmer.

Kylpasta sitter redan på kylaren (om jag kommer ihåg korrekt) men skulle absolut rekommendera att köpa med en tub. Om något går snett eller bara att ha hemma

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

@iFerz: Japp precis det var den videon jag kollade på nyss. Perfekt, Tack.

Permalänk
Medlem

@iFerz: eh, av någon anledning kan jag inte se vad jag har för moderkort på systemsektionen.
Baskortstillverkare: MSI
Modell: Ej tillgängligt
Baskortsnamn: Baskort

Finns det något annat sätt?

Permalänk
Medlem

@Davve08 då du har en 2600k så har du ett moderkort med socket LGA1155

Edit: din moderkortsmodell står för övrigt längst upp i din screenshot från HWmonitor

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE: ah, MSI Z68A-GD55? Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davve08:

@TiasE: ah, MSI Z68A-GD55? Tack.

Japp, det är ditt moderkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ok goda nyheter. Jag har precis installerat den nya kylaren, det blev en Rock it.
Nu ligger temperaturen på 43~ som lägst och 75~ som högst. Betydligt bättre prestanda nu på både Lightroom och spel. Perfekt! Tack för all hjälp allesammans, väldigt uppskattat.

Några followup questions:

1. Mina RAM-minnen sitter lite ivägen för där jag skulle sätta på fläkten på "metallställningen", så jag satte den på andra sidan istället. Nackdelen här är dock att nu blåser den in mot datorn, eller snarare mot DVDn, annars är det en tom yta. En annan nackdel är att jag inte kan ta del av det utsug som datorn har på baksidan, precis bakom där jag nu satt kylarfläkten.

Hur stort problem är detta?
Jag KAN givetvis sätta fast fläkten på den "rätta" sidan men då kommer kanske 1/5 - 1/7 av fläkten sticka upp ovanför metallanordningen. Är det att föredra?

2. Är det nödvändigt att man har på chassit på datorn eller är det mer en kosmetisk grej? Jag tänkte att luftflödet blir ju bättre utan chassi, jag har tagit bort det på båda sidor om datorn nu.
Bör man ha det på, eller av? Fördelar, nackdelar etc?

3. Jag tänkte klocka processorn nu när jag fått kylningen att fungera, men hur mycket tro? Vill inte att det ska bli för hett igen men vill samtidigt få ut mer av den om det går. Datorn är ca 5 - 6 år gammal så.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dammsugare = Datordöd
Hårtork som inte har jordat nät vid utblåset = Ungefär lika dödligt som dammsugaren

http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Sedan kan man många gånger "klara" sig men finns ingen anledning att använda dessa två verktyg när det finns ordentliga verktyg för rengöring av datorn.

Jag har gjort rent alla mina datorer sedan 1998 med dammsugare, på moderkort, fläktar, kylare m.m. Har aldrig haft några incidenter.
På senare år har jag kört med tryckluft någon gång om året som komplement. Funkar fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Köpte både ESD armband och tryckluft och rengjorde på balkongen, men jag måste säga att jag var redigt besviken på tryckluften. Helt värdelös, fick knappt bort någonting. Måndagsexemplar?
Det enda som var bra med den var att man kunde komma åt områden som man inte kan med annat.
Men fick tyvärr komplettera med hårtork, och då jävlar dammade det redigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig kört en processor i 90+°.

Skrivet av Sturesson:

...

Bättre att han köper en 212 evo och får ner tempsen samt klockar den istället. Kan bara säga det jag rekommenderar utifrån mina erfarenheter inom datorbyggen. Dock om TS vill fortsätta köra sin CPU på 97 grader så kör på!

Du har inte hängt med, det är ju Be quiet! Pure rock som är budgetkungen nu

Skrivet av Davve08:

@Grönahunden: Ok, förstår.

Är på väg att införskaffa tryckluft, ESD-armband och Be quiet! Pure Rock.

Hur vet man om kylaren är kompatibel? Samt hur tar jag reda på vad jag har för socket på moderkortet?
Och ingår kylpastan eller är det något jag måste köpa till, eller är det onödigt?

Tacksam för alla svar hittills.

Om du behöver mer kylpasta rekommenderas Arctic (cooling (de hette så förr)) MX-4, bästa kylpastan allt sammantaget.

Skrivet av Dockland:

Jag har gjort rent alla mina datorer sedan 1998 med dammsugare, på moderkort, fläktar, kylare m.m. Har aldrig haft några incidenter.
På senare år har jag kört med tryckluft någon gång om året som komplement. Funkar fint.

Tack för att du delar med dig av din ignorans.

Skrivet av Davve08:

@Grönahunden: Köpte både ESD armband och tryckluft och rengjorde på balkongen, men jag måste säga att jag var redigt besviken på tryckluften. Helt värdelös, fick knappt bort någonting. Måndagsexemplar?
Det enda som var bra med den var att man kunde komma åt områden som man inte kan med annat.
Men fick tyvärr komplettera med hårtork, och då jävlar dammade det redigt.

Låter som något är fel. Min tryckluftburk ger bra mycket mer ös än min hårdtork.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Davve08:

1. Du bör kunna rotera fläkten på samma plats som den sitter nu. I de allra flesta chassin så är sugs luften in på framsidan och ut på baksidan, så du vill givetvis att din CPU-kylare blåser i samma riktning.

2. Fördelen med att ha på sidopanelen är ju att du håller ute damm, och håller inne oljud.

3. Det är omöjligt att säga exakt hur mycket din CPU kommer klara av att överklockas, jag rekommenderar att du läser överklockningsguiden för Sandy Bridge här på forumet och försöker dig fram på det viset.