Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Är detta en bra deal?

Tjena!

Hittade någon som säljer 4 SSD:er för 1500kr på blocket: https://www.blocket.se/stockholm/Intel_SSD_72943274.htm?ca=11....

Tänkte att det var en självklarhet tills jag märkte att dessa var ett par år gamla (4-5 år). Skulle det vara bra att köpa dessa, eller bättre att köpa en nyare SSD med snabbare hastigheter?

Permalänk
Skrivet av Rafracer:

Tjena!

Hittade någon som säljer 4 SSD:er för 1500kr på blocket: https://www.blocket.se/stockholm/Intel_SSD_72943274.htm?ca=11....

Tänkte att det var en självklarhet tills jag märkte att dessa var ett par år gamla (4-5 år). Skulle det vara bra att köpa dessa, eller bättre att köpa en nyare SSD med snabbare hastigheter?

De där är väl okej i hastighet om du ändå bara är ute efter SATA SSD:er. Frågan är hur slitna de är, man skulle vilja kolla med S.M.A.R.T.-programvara eller liknande, hur många skrivningar som gjorts etc.

Det är klart att det finns nyare som är snabbare, men frågan är hur mycket det märks vid vanligt användande.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

Så funderar på en nvme m.2 till mitt Gigabyte ga 970 gaming, moderkortet stödjer dock pcie gen2 x2?
Fungerar en gen3 x4 som Samsung 960 eller Crucial Force MP500 i en sådan slot? Bakåtkompatibelt är då frågan?

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Så funderar på en nvme m.2 till mitt Gigabyte ga 970 gaming, moderkortet stödjer dock pcie gen2 x2?
Fungerar en gen3 x4 som Samsung 960 eller Crucial Force MP500 i en sådan slot? Bakåtkompatibelt är då frågan?

Japp, det är bakåtkompatibelt, no problemo

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av distortion10000:

Japp, det är bakåtkompatibelt, no problemo

Tackar!

Permalänk

SSHD till en Playstation, är det värt med uppgraderingen?

Permalänk

Jag har väntat med att köpa SSD i ett par år för jag har föreställt mig att priset per gigabyte skulle sjunka fortare.
Förvånas över att det forftfarande kostar runt 3000 för 1TB-diskar.

Finns det nån indikation på att pris per gigabyte kommer sjunka framöver?
Eller får jag helt enkelt finna mig i att pröjsa runt 3000 spänn för 1TB, eller göra som alla andra och köra en mindre SSD parallellt med en större HDD?

Permalänk
Skrivet av flygande dadeln:

Jag har väntat med att köpa SSD i ett par år för jag har föreställt mig att priset per gigabyte skulle sjunka fortare.
Förvånas över att det forftfarande kostar runt 3000 för 1TB-diskar.

Finns det nån indikation på att pris per gigabyte kommer sjunka framöver?
Eller får jag helt enkelt finna mig i att pröjsa runt 3000 spänn för 1TB, eller göra som alla andra och köra en mindre SSD parallellt med en större HDD?

Det verkar fortfarande vara brist på NAND-minnen, så gissningsvis kommer ingen toksänkning på SSD:er inom nära räckhåll. Priserna går ner lite långsamt. Vad är det för fel på att köra SSD + HDD, förutsatt att det finns plats i datorn för både och?

Själv fattar jag inte hur man har kunnat vänta med att köpa SSD så här länge, kan inte tänka mig att äga en dator som inte kör operativet på en SSD. Min första SSD på 120 GB kostade 3000 kr

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Jag har väntat med att köpa SSD i ett par år för jag har föreställt mig att priset per gigabyte skulle sjunka fortare.
Förvånas över att det forftfarande kostar runt 3000 för 1TB-diskar.

Finns det nån indikation på att pris per gigabyte kommer sjunka framöver?
Eller får jag helt enkelt finna mig i att pröjsa runt 3000 spänn för 1TB, eller göra som alla andra och köra en mindre SSD parallellt med en större HDD?

De var nere på runt 2000kr våren 2015. Köpte en intel 480Gb för 990kr i maj då borde kört på en 1 eller 2 Tb då när man ser hur priserna förändrats.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Det verkar fortfarande vara brist på NAND-minnen, så gissningsvis kommer ingen toksänkning på SSD:er inom nära räckhåll. Priserna går ner lite långsamt. Vad är det för fel på att köra SSD + HDD, förutsatt att det finns plats i datorn för både och?

Själv fattar jag inte hur man har kunnat vänta med att köpa SSD så här länge, kan inte tänka mig att äga en dator som inte kör operativet på en SSD. Min första SSD på 120 GB kostade 3000 kr

Bra, då vet jag att det inte är nån särskild prisdropp som väntar runt hörnet, så jag kommer inte ångra mig om jag köper nåt nu.

Visst är det lite förvånande att jag inte uppgraderat till SSD ännu. Men det gäller bara min stationära. Och den har inte använts jättemycket senaste åren, utan har mest kört en laptop (som har SSD) då jag inte spelar så mycket längre.
Har faktiskt inte ännu gjort något med min stationära dator där jag upplevt att min HDD är en flaskhals.

Men nu har jag blivit sugen på tyngre spel igen och samtidigt har den stationära hamnat närmare soffan under en ommöblering.
Så nu märker jag att min hårddisken knattrar högljutt och då blev det startskottet till att jag måste ersätta den med en SSD.

Jag kanske skulle klara mig med att behålla min HDD för all media, och köra en 500GB SSD som systemdisk.
Men om jag börjar installera massa stora spel så är risken att 500GB inte räcker, och jag är inte så sugen på att behöva flytta applikationer till min HDD med tanke på hur illa den låter.
Köpa ny, tyst HDD känns också lite onödigt - i jämförelse med att skaffa en 1TB SSD direkt.

Det är en bekvämlighetsfaktor att köra alla applikationer från en enda disk tycker jag.

Permalänk

Vad rekommenderar ni då för SSD till mig som har moderkortet asus P8Z68-V https://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V/specifications/
(Dvs jag kan inte ha NAND SSD )

Behöver ingen dunderprestanda, håller inte på med videoredigering, utan kommer mest bli gaming och programmering.
Helst kommer jag under 3000.
Vore skönt att ha över 500GB, gärna 1TB, så får jag plats med precis allt jag har på min nuvarande HDD. Men kanske nöjer mig med 500GB om det är mer prisvärt.
Utseende och storlek spelar ingen som helst roll, ska stoppa in den i en fulltower och aldrig titta på den.

Permalänk
Medlem

Spelar temperaturen någon roll?

Hej. Har flyttat om lite i min dator och min SSD hamnade under/i närheten utav grafikkortets fläktblås. Funderar på hur temperaturen påverkar SSD med tanke på att det inte finns någon kylning till den?

Permalänk
Skrivet av Langpang:

Hej. Har flyttat om lite i min dator och min SSD hamnade under/i närheten utav grafikkortets fläktblås. Funderar på hur temperaturen påverkar SSD med tanke på att det inte finns någon kylning till den?

Hur varmt blir det? Under 60C är inga problem åtminstone.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av flygande dadeln:

Vad rekommenderar ni då för SSD till mig som har moderkortet asus P8Z68-V https://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V/specifications/
(Dvs jag kan inte ha NAND SSD )

Behöver ingen dunderprestanda, håller inte på med videoredigering, utan kommer mest bli gaming och programmering.
Helst kommer jag under 3000.
Vore skönt att ha över 500GB, gärna 1TB, så får jag plats med precis allt jag har på min nuvarande HDD. Men kanske nöjer mig med 500GB om det är mer prisvärt.
Utseende och storlek spelar ingen som helst roll, ska stoppa in den i en fulltower och aldrig titta på den.

En Samsung 850 EVO 1 TB för 3090kr skulle nog passa dig. Men vänta på Black Friday, finns nog bra erbjudanden då.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

OBS vet att detta är gamla inlägg men då ingen verkar ha gett svar tänkte jag försöka.

Skrivet av Zidious G:

Jag funderar på att skaffa en sshd. Vet någon hur hur det fungerar med laddningen av spel när hårddisken har flyttat filer till ssd-delen. När jag spelar ett spel ofta, flyttar den då hela spelets viktiga filer på en gång så att hela spelet alltid laddar snabbare eller märker man bara skillnad om man spelar samma bana om och om igen? Jag spelar ofta samma spel under längre perioder så är det värt att satsa på en sshd?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av distortion10000:

Jag är inte så insatt i hur SSHD fungerar. Men de filer som används mest hamnar väl i SSD-delen och laddar snabbt. Dock så är ju SSD-delen ganska liten, oftast 8 GB och om ditt spel är större än så (troligt) så kommer det väl bli en blandning av snabb laddning från SSD och långsam laddning från HDD-delen.

Det lilla jag läst om SSHD gör att jag inte tycker att det är värt pengarna. Det är klart att det går snabbare än HDD, men hellre en 256/512 GB SSD än en 1 GB SSHD tycker jag.

SSHD är en HDD med en liten SSD cache. Ofta är den på 8-16GB endast, och är designad för att hushålla det absolut mest använda data man kör. Det ligger dock på blocknivå, inte filnivå. Mao oavsett filsystem, oavsett MAC/Windows/Linux kommer den oberoende att fungera.

Om du köper säg en 1TB disk, och har Windows och lite små program, samt resten lagring på den, är de kanon. Windows må vara 20GB+ stor vissa gånger, men det som används mest är bara några få GB. Så de LBA adresser i disken som används mest, läggs i cachen.

Lite utrymme av cachen brukar också sparas tomt till skrivning, så när du skriver en lite burst med data, kan den snabbt tas emot, även om själva HDD delen jobbar på annat. Så för enkelt bruk, fungerar detta bra.

Men... problemet är spel. Man köper ju inte 1TB SSHD för att ha 10GB spel. Och om man köper den för spel, lagrar man ju inte direkt data på disken heller. Så den lilla SSD cachen måste försöka balansera enorma mängder data, och disken kommer nog cacha saker som filtabeller, burst skrivningar och vissa små delar av spelet som kanske läses in ofta.

Om du har säg 500GB spel installerat, men bara spelar ett enda spel, kommer den också kunna boost det till maximalt. Problemet kommer när du ska skifta spel, skifta den data du ska läsa ofta. Då är den inte alls optimal. Man kan jämföra det med en liten SSD vs en seg HDD. I en liten SSD får du bara plats med nått enstaka spel, men det blir snabbt. Ska du byta spel är det dock en del jobb.

Idag anser jag det dumt att ens titta på en SSHD för något annat än ren budget design, där du bara ska ha en billig disk för allt, dvs Windows/ev Spel och lagring. Den är inte bra på något, men kan ge hyfsat resultat med allt detta tillsammans.

Har du råd dock, lägg Windows, spel och program på SSD, och lagringen (om du har mycket) på HDD. Har du råd att ha SSD stor nog att få plats med allt du behöver, är det precis perfekt. Glöm bara inte backup (på tex en extern HDD, eller molntjänst)

Dock ska det tilläggas att du kan skapa en egen SSHD relativt enkelt om du har ett "Z" moderkort från Intel. Även vissa H versioner ska gå (de måste ha 7a/70 i slutet) om jag minns rätt. Tekniken heter Intel® Smart Response Technology. Det du behöver är:
- En HDD (single disk eller i RAID)
- En SSD på minst 18.6GB kapacitet, max 64GB cache. (Helst med 50% OP på SSDn för prestanda och livslängd)
- Moderkort som stöder det
- RAID läge i BIOS.
- Intels RST mjukvara.

Den fungerar på samma sätt som ovan. Mao du istället för en speciell disk kan ta helt vanlig SSD och HDD och göra den till ditt behov. Det går tom att ta en större SSD, tex 500GB och dedikera upp till 64GB av denna till detta, och även sen ha den som systemdisk (men det krävs lite knep), eller vanlig spel SSD (utan något mer jobb än att skapa partition och formatera). Vill du ha den som systemdisk måste du installera på en annan disk först, sen skapa cachen, sen kan du installera om på SSDn och du kommer behålla SSHD config.

Har själv testat detta med 1TB HDD och 60GB SSD Vertex 3, med 30GB Cache, och du får riktigt bra prestanda faktiskt. Och då den är betydligt större är det lättare att få plats med större spels mest använda data direkt i cachen.

Skrivet av Langpang:

Hej. Har flyttat om lite i min dator och min SSD hamnade under/i närheten utav grafikkortets fläktblås. Funderar på hur temperaturen påverkar SSD med tanke på att det inte finns någon kylning till den?

Inte för varmt, inte för kallt.

40-60 grader är nog fullt optimalt. 30-70 grader är okej, 20-80 är lite på gränsen.
SSDns celler skriver lättare data när de har lite värme, så det är inget fel att ha 50 graders temp. De har inga glidlager eller vätskelager som kan torka (som en HDD). Enda är att en del kontrollers till dem brukar göra throttle vid över 70 grader.

Permalänk
Medlem

Tack för svar och förklaring!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Funderar på att slå till på en stor SSD nu under Black Friday. Det känns som man gått och väntat hela året på att priserna ska gå ner och 1 TB ska hamna under 2000:- men det verkar aldrig hända.

Just nu verkar MX300 1TB vara hyfsat billig, om inte något bättre dyker upp under dagen.
Har idag 4 st. SSD och 2st. HDD i datorn vilket blir rätt bökigt. Blir lite som att jonglera när man ska försöka hitta ledigt utrymme till något eftersom det är så utspritt.
Skulle nog i så fall kasta ut 3TB-hårddisken och 120 GB SSD:n och bara köra med 1 TB+500GB+480GB+240 GB i SSD och 2 TB HDD.

Risken är bara att nästa generations SSD's som utlovats hur länge som helst plötsligt släpps efter nyår och 2 TB kostar 1500:-...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Funderar på att slå till på en stor SSD nu under Black Friday. Det känns som man gått och väntat hela året på att priserna ska gå ner och 1 TB ska hamna under 2000:- men det verkar aldrig hända.

Just nu verkar MX300 1TB vara hyfsat billig, om inte något bättre dyker upp under dagen.
Har idag 4 st. SSD och 2st. HDD i datorn vilket blir rätt bökigt. Blir lite som att jonglera när man ska försöka hitta ledigt utrymme till något eftersom det är så utspritt.
Skulle nog i så fall kasta ut 3TB-hårddisken och 120 GB SSD:n och bara köra med 1 TB+500GB+480GB+240 GB i SSD och 2 TB HDD.

Risken är bara att nästa generations SSD's som utlovats hur länge som helst plötsligt släpps efter nyår och 2 TB kostar 1500:-...

Tja menar du att dom helt plötsligt kommer rea ut gamla 2Tb diskar då? Kan ju ha tur och hitta 1TB för under 2400kr nästa år

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja menar du att dom helt plötsligt kommer rea ut gamla 2Tb diskar då? Kan ju ha tur och hitta 1TB för under 2400kr nästa år

Om de gör nån breakthrough så de plötsligt kan klämma in en massa 3D-lager på samma yta och få jättebilliga diskar kan det ju hända. Men hittills har SSD-utvecklingen gått väldigt trögt. 240 och 500 GB blev snabbt väldigt billigt för några år sedan, men sedan dess har det stått ganska stilla på marknaden. En 500 GB Samsung 850 Evo kostar nästan lika mycket idag som när jag köpte en 2015. Samtidigt har de SSD:er som varit billigare än den per GB varit betydligt sämre i uthållighet och prestanda.

Det blev iaf en 1050 GB MX300 för 2499:- (2,38:- / GB) på Black Friday, som kom idag, så nu klarar man sig ett bra tag. Får hoppas på billiga 2TB SSD till 2019...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Om de gör nån breakthrough så de plötsligt kan klämma in en massa 3D-lager på samma yta och få jättebilliga diskar kan det ju hända. Men hittills har SSD-utvecklingen gått väldigt trögt. 240 och 500 GB blev snabbt väldigt billigt för några år sedan, men sedan dess har det stått ganska stilla på marknaden. En 500 GB Samsung 850 Evo kostar nästan lika mycket idag som när jag köpte en 2015. Samtidigt har de SSD:er som varit billigare än den per GB varit betydligt sämre i uthållighet och prestanda.

Det blev iaf en 1050 GB MX300 för 2499:- (2,38:- / GB) på Black Friday, som kom idag, så nu klarar man sig ett bra tag. Får hoppas på billiga 2TB SSD till 2019...

Det är just det som blir fel, när dom pressar priserna för SSD. Ditt köp av MX300 är tyvärr typexempel, måste köpa stora storlekar för att få vettig prestanda (500GB och 275Gb är inte så bra emot Samsungs i samma prisklass t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

flytta operativ system

Hej, jag undrar om det går att flytta min windows 10 64 pro retail från nyvarande ssd till ny ssd, och om det går hur går det till ?, annars kan installera nytt, tänkte spara lite tid (:

Permalänk
Skrivet av Jake61:

Hej, jag undrar om det går att flytta min windows 10 64 pro retail från nyvarande ssd till ny ssd, och om det går hur går det till ?, annars kan installera nytt, tänkte spara lite tid (:

Du använder ett program för att clona den gamla disken, och lägga upp den imagen på den nya disken. Då får du en partition som är identisk från den gamla till den nya. Sedan får du utöka den partitionen om man antar att du flyttar från en mindre ssd till en större.

Det är inte alltför svårt att göra detta, googla på "clone ssd" så får du en del förslag på program som klarar detta. Jag har använt EaseUS Todo Backup och EaseUs Partition Master:
https://www.easeus.com/backup-utility/ssd-to-ssd-cloning-software.html

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

@distortion10000: Tackar ,ska kolla närmare ,får grejerna nästa vecka, har en 120 Giggare corsair som system disk och vill flytta det till en samsung 960 pro 500 Gig, , till ny moderkort , allt annat blir nytt också har inte m2 plats min x79 rigg, nu blir det Z370

Permalänk
Skrivet av Jake61:

@distortion10000: Tackar ,ska kolla närmare ,får grejerna nästa vecka, har en 120 Giggare corsair som system disk och vill flytta det till en samsung 960 pro 500 Gig, , till ny moderkort , allt annat blir nytt också har inte m2 plats min x79 rigg, nu blir det Z370

Najs. Det bästa vore nog att clona disken innan bytet av moderkort, men i ditt fall går ju inte det. Du får väl boota upp burken med nytt moderkort på gamla ssd:n, clona och föra över systemdisken till 960 pro, och ändra till att boota från den. När det är klart får du utöka systempartitionen från 120 GB till 500 GB eller hur stor du nu vill ha den. Möjligtvis är det smartare att utöka partitionen på 960 Pro innan du bootat från den. Se till att uppdatera firmware på 960 också, helst innan den är systemdisk.

Men man kanske ska dubbelkolla firmware till 960:n först, det kom en till min 960 EVO som försämrade prestandan rätt rejält runt jul så jag installerade aldrig den. Borde vara fixat nu kan jag tycka, men jag har inte kontrollerat.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Det har tydligen varit dåliga firmwares för både 960 EVo och 960 PRO sedan 30/11 2017. Nu påstår Samsung att de fixat det hela sedan 29/1 2018, men communityt är inte helt med på det, verkar fortfarande finnas problem. Lång tråd om det här:

https://us.community.samsung.com/t5/Memory-Storage/Slowdown-i...

Om det går skulle jag stanna på firmware som är äldre än 30/11 2017 tills vidare.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

@distortion10000: ja,tackar återkommer när jag hat fått delarna och prövat

Permalänk
Medlem

nu har jag prövat ,gick inte så bra ,så har gjort nyinstallation ,var lika bra , tackar ändå

Permalänk
Medlem

Är detta bra resultat för min M.2 ssd? Den körs via AHCI
https://image.ibb.co/kuxbMc/as_ssd_bench_Samsung_SSD_960_2018...

Permalänk
Medlem

Den stora frågan:

Kommer min H*lvetes K*klaptop (lenovo G50 i7) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3383915) klara av att köra ex. adobe premiere pro (filmredigeringsprogram) bättre än innan om jag köper en ex. https://new.webhallen.com/se/product/281264-Samsung-SSD-860-E... och smaskar i honom?

Datorn har också en förmåga att sega ner sig totalt och köra enligt aktivitetshanteraren disk 99% i långa perioder utan någon logisk anleding. Är en SSD botemedlet för detta ?

Eller behöver jag byta ut ramminnena också? (nuvarande 6gb)

Snälla hjälp... sliter av mig håret...

Mvh

Permalänk
Skrivet av simpon38:

Den stora frågan:

Kommer min H*lvetes K*klaptop (lenovo G50 i7) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3383915) klara av att köra ex. adobe premiere pro (filmredigeringsprogram) bättre än innan om jag köper en ex. https://new.webhallen.com/se/product/281264-Samsung-SSD-860-E... och smaskar i honom?

Datorn har också en förmåga att sega ner sig totalt och köra enligt aktivitetshanteraren disk 99% i långa perioder utan någon logisk anleding. Är en SSD botemedlet för detta ?

Eller behöver jag byta ut ramminnena också? (nuvarande 6gb)

Snälla hjälp... sliter av mig håret...

Mvh

Om disken går 100% lär inte mer ram lösa problemet (även om många i forumet hävdar att allt laddas in i ram efter uppstart). För mig har HDD varit slö oavsett hur länge datorn varit igång (haft ändå 8GB ram), SSD gjort stor skillnad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar