Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dags att skaffa nytt?

** Gärna någon med erfarenhet av programvaran Lightroom och som har jobbat mycket med det **

Tjena!

Jag funderar på att eventuellt köpa en ny dator men är som sagt lite osäker på om det behövs i nuläget.
Här är min nuvarande dator: (Om det finns mer info som behövs som jag missat är det bara att skriva:)
"Inet Taurus Ultra GTX 570 SLI 2600K - 3,4GHz QC 16GB 2,12TB DVD±RW" med SSD disk.

Men lägger upp några frågor här som ni förhoppningsvis kan besvara enkelt.

1. Behöver en dator som enkelt klarar av hårt redigeringsarbete på Lightroom (ett för övrigt ganska så krävande program).
Upplever inte att min dator klarar av det speciellt bra, framför allt inte det mer avancerade.
Men givetvis också presterar bra i diverse spel (tänk typ Skyrim remastered, Hots, wow, CIV 6, total war etc).

2. Med tanke på ovan nämnda dator och ovan nämnda behov bör jag uppgradera nu? Den är ca 5-6 år gammal, kraschar lite då och då, processorn överhettas då och då, ska köpa ny kylare. Börjar som sagt också sega ned och prestera dåligt i spel och Lightroom.

3. Vad talar vi om för prisklass, ungefär, på en dator som UTAN problem ska klara av hårt redigeringsarbete på Lightroom, photoshop men också många spel.

4. Summa summarum, behöver jag ens en ny dator eller fortsätta på den jag har ett tag till trots att prestandan inte är på topp?
Det här blir ju givetvis enligt vad ni tycker av den informationen jag givit, är ju en ganska subjektiv fråga egentligen.

Mvh

Permalänk

Inget riktigt svar på någon a dina frågor, men har du provat att göra rent kylaren samt installera om windows?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Om du överklockar Cpu och köper nytt grafikkort ex Gtx 1070 så är spel delen iaf löst, sen vet jag inte nått om lightroom om det är Cpu krävande eller gpu krävande men överklcokad Cpu bör ge en boost.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Som nämnts tidigare.

Överklocka din processor och köp ett nytt grafikkort, typ RX580 eller GTX1060, eller slå på större ett GTX1070.

Vad har du för nätdel? Är det ett ''no-name'' som följer med i förbyggd PC, eller har du byggt din dator själv?

Din 2600K står sig bra än idag, skräm bara upp den lite i frekvens om du har en bra processorkylare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Ok!

Är överklockning av processor en komplicerad historia eller är det relativt enkelt gjort?

Och hur lätt är det att byta ut grafikkort om man som tidigare har, som i mitt fall, SLI?

Nätdelen heter TX850M.

En ny kylare är på ingång.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: EN annan sak. Jag har 16 GB RAM. Är det bra eller sådär?

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut titta på nytt om datorn nu är 5-6 år gammal. 2600k är inte en dålig processor, men finns mycket bättre idag. Grafikkorten bör däremot bytas. Men som dem andra säger så om du har väldigt begränsad budget går det att klara sig på nytt grafikkort och överklockad processor.

Annars skulle jag som sagt köra på nytt. Jag skulle isåfall rekommendera ett bygge kring Ryzen (1600 eller 1700) samt ett GTX 1060 eller 1070 beroende på budget. Räkna dock med ca 10-11 TKR om du inte kan bygga ihop det själv.

Nedan finns ett test i just Lightroom där både Ryzen och 2600k finns med. http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv

Lightroom behöver främst en fet CPU. GPUn är rätt oviktig för Lightrooms prestanda
Kanske en Ryzen 7 skulle vara något? Samlooh länkade ett test där Ryzen 7 presterade bland de bästa. 1700 eller 1700x är bäst sett till pris/prestanda.
Lagra dessutom LR biblioteket på en SSD om du har råd för det kan jag lätt intyga gör skillnad på flytet i LR.

Permalänk
Inaktiv

Har du förresten nätagg, chassi, lagring och OS licens fixad så blir det inte så dyrt att uppgradera till Ryzen 7, B350 moderkort, RAM effter behag och GPU (GTX1060 eller RX580?(ska du spela i högre upplösning än 1080p?)

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att du skulle kunna få rätt bra prestanda på datorn bara genom att formatera och ominstallera Windows samt gå till botten med ditt överhettningsproblem (ta bort damm, applicera ny kylpasta).

Redigering i Lightroom kanske kan vara tungt om det är riktigt stora bilder men det borde ändå gå hyfast bra med datorn du har tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag säger som de flesta andra, du kanske kan uppgradera kring det du redan har, men om du ändå tänker köpa nytt tycker jag *inte* att du ska satsa på Ryzen 7 som vissa har rekommenderat. En 7700K är bättre redan stock och mycket bättre överklockat, när det gäller allt utom just export. Själv tycker jag att export är det minst relevanta när det gäller prestanda, då kan man ju göra kaffe, läsa något intressant eller helt enkelt jobba med någonting annat. Då är det ju viktigare att datorn inte känns seg när man faktiskt jobbar med den.

Källa: Adobe Lightroom CC 2015.8 AMD Ryzen 7 1700X & 1800X Performance

Sen är Lightroom ganska I/O-krävande, du kan titta på att uppgradera till ett chipset som har många PCIe-lanes fria för NVMe-diskar, men då tycker jag du ska vänta ett par månader på Intel X299. Om du inte vill lägga ner pengar på mer än en NVMe-disk kan du skaffa ett Thunderbolt PCI-kort och extern TB-disk.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Ok tack för input!

Permalänk
Medlem

@anon284015: Nätagg, chassi, lagring, OS fixat. Ram 16 gb helt ok?

Det skulle alltså bli att uppgradera moderkort, processor och grafikkort. Ändå ganska mycket pengar vi pratar om, då känns det nästan mer värt att helt investera i nytt och fräscht eller? + att jag skulle ta nuvarande datorn till landet o lira lite på under regniga dagar. Men intressant idé.

Spelar på en BenQ SW2700PT så det är 2560x1440‎.

Permalänk
Medlem

@Flexon: Fixade precis en ny kylare, och fick genast bättre prestanda. Lightroom är betydligt snabbare nu, och istället för att ligga och mysa på 98c ligger den nu bara på 60-70c. Men det förändrar inte faktumet att datorn ändå är gammal och Lightroom m.m inte presterar lika bra som jag skulle vilja för att få ett bra workflow.

Permalänk
Medlem

@Edge1: Exakt, skiter i export egentligen, det som är mest tidskrävande och viktigast att det fungerar smooth är hårt redigeringsarbete i framkallningsmodulen. Skitbra tabeller! Precis vad jag har letat efter. Stort tack.

Det där sista "Sen är Lightroom ganska I/O-krävande, du kan titta på att uppgradera till ett chipset som har många PCIe-lanes fria för NVMe-diskar, men då tycker jag du ska vänta ett par månader på Intel X299. Om du inte vill lägga ner pengar på mer än en NVMe-disk kan du skaffa ett Thunderbolt PCI-kort och extern TB-disk." var typ turkiska för mig :S

Permalänk
Medlem

Cpu trottling då, sunkigt av windows att inte ha koll på sånt och skicka upp varningsmedelande. Så många utvecklare och så lite features. Skärpning MS -)

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Medlem

@Fiat127: Varit många krascher, och mycket lagg... inga felmeddelanden

Permalänk
Skrivet av Davve08:

** Gärna någon med erfarenhet av programvaran Lightroom och som har jobbat mycket med det **

Tjena!

Jag funderar på att eventuellt köpa en ny dator men är som sagt lite osäker på om det behövs i nuläget.
Här är min nuvarande dator: (Om det finns mer info som behövs som jag missat är det bara att skriva:)
"Inet Taurus Ultra GTX 570 SLI 2600K - 3,4GHz QC 16GB 2,12TB DVD±RW" med SSD disk.

Men lägger upp några frågor här som ni förhoppningsvis kan besvara enkelt.

1. Behöver en dator som enkelt klarar av hårt redigeringsarbete på Lightroom (ett för övrigt ganska så krävande program).
Upplever inte att min dator klarar av det speciellt bra, framför allt inte det mer avancerade.
Men givetvis också presterar bra i diverse spel (tänk typ Skyrim remastered, Hots, wow, CIV 6, total war etc).

2. Med tanke på ovan nämnda dator och ovan nämnda behov bör jag uppgradera nu? Den är ca 5-6 år gammal, kraschar lite då och då, processorn överhettas då och då, ska köpa ny kylare. Börjar som sagt också sega ned och prestera dåligt i spel och Lightroom.

3. Vad talar vi om för prisklass, ungefär, på en dator som UTAN problem ska klara av hårt redigeringsarbete på Lightroom, photoshop men också många spel.

4. Summa summarum, behöver jag ens en ny dator eller fortsätta på den jag har ett tag till trots att prestandan inte är på topp?
Det här blir ju givetvis enligt vad ni tycker av den informationen jag givit, är ju en ganska subjektiv fråga egentligen.

Mvh

Hejsan!

GTX 570 SLI 2600K - 3,4GHz QC 16GB !!
Fungerar alldeles utmärkt.

Det beror helt och hållet på hur man jobbar med bilder i Light-room.
Många utav Light-room användare hoppar direckt till
(Details = Sharpening / Lens Profile Correction / Removing Noise). Stort misstag!

Även en hyfsat kraftfull dator, kan få lite problem med ovanstående ordnat
innan arbetet ens är i gång med redigeringen.
Dessa 3 verktyg brukar man använda det sista man gör,
iom, att dessa tar så MYCKET kraft av systemet.

Tänk dig alla dessa beräkningar som skall göras varje gång
du ändrar white/black/clarity osv, osv, osv.. med (ovanstående)
på slaget. Ganska så häftiga beräkningar.

1# Du kan även prova att stänga av GPU Accelerationen.
Låter konstigt, men det har hjälpt många

2# Du kan även prova öka (camera raw cache settings) till 10-20G.
(Jag själv har inte märkt någon skillnad där.)
Se till att purge din cash i emellanåt.

M.V.H RK

Visa signatur

When whistle-blowers suffer! Revealing government misconduct shouldnt be a crime !!

Permalänk
Inaktiv

Förövrigt, Adobes mjukvara har ganska dåligt flyt överlag. Jag har upplevt dem och speciellt då Lightroom som sega o laggiga på både Ryzen 1700 med RX480 och en i5-4570 med R9 280. Båda med SSD och 8GB ram. Även på senaste Macbook Pro upplevs det som slött. Det är ju såklart på applicerande av filter man märker skillnaden men i användande "overall feel" är det segt oavsett vad du kör det på.
Måste passa på och säga att jag är grymt besviken på Adobe CC, det känns inte som en så dyr programsvit som det faktiskt är.

Permalänk
Medlem

@RandyKing: HEj!

Jo jag gör alltid så, kör sharpening och noise reduction sist på en bild, givetvis. Med eller utan brush.

GPU accelerationen, du syftar rutan under prestanda, där man kan trycka på eller av att programmet ska använda sig av ens grafikprocessor?

Camera Raw Cache settings? Syftar du på programmet camera raw (som jag tror det heter som Adobe har) eller själva cache-storleken i Lightroom? Den har jag satt på 200gb.

Tack för input!

Permalänk
Medlem

@anon284015: Håller med dig till 110%. För en så dyr programvara (oavsett om man väljer prenumeration eller köper den helt) så är det ett väldigt segt och svårarbetat program. Om du säger att det är så segt på även dessa processorer så är det illa.

Jag önskar de kunde göra lightroom lika smidigt och snabbt som photoshop exempelvis, som vid en första anblick kan verka mer komplext än lightroom.