Permalänk
Medlem

Ny spelmus, tips önskas

Hej

Min Qpad 8K har börjat glappa i klicket i mushjulet, lite dåligt efter bara 18 månader på en såpass dyr mus. Tidigare hade jag en Mionix 3200 som var otroligt bekväm, men tyvärr "smälte" plasten på den så den blev klistrig att hålla i. Något som supporten på Mionix erkände att de haft problem med.
Funderar på om jag skall gå tillbaka till Mionix 7000 eller stanna kvar med en ny QPad mus. Vad tycker ni?

Eller finns andra "palm-möss" som ni rekommenderar?

Saknar min klassiska 518, det var kvalitet det!

Alla åsikter tas tacksamt emot.

Mvh

Emil

Permalänk
Medlem

Zowie slår allt.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

@EmilH: för mig Razer Deathadder Elite. är så jävla bekväm. funderade på en Fk1/2 men tyckte knapparna på högersidan var obekväma så fick bli deathadder elite. skulle rekommendera att du testar i affär, trots allt ska du ju hålla i skiten i flera år så bekvämt ska det ju va.

Permalänk
Medlem

zowie ec-2

Permalänk
Medlem

Hade du laser eller optisk 8K?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Mionix Naos QG? Inet har ett riktigt bra pris just nu så jag beställde en precis.

Permalänk
Medlem

Har en EC1-A(Zowie) och Razer Deathadder 2013, och väljer Deathadder alla dagar i veckan.
Endast för att den är så otroligt bekväm på något udda sätt. Men har annars ganska usla erfarenheter med de 2 mössen(deathadder) jag haft.
Min Deathadder (första och andra) dog efter ca 2 år. (Vänster musknapp dubbelklickar. Reseatade omron switchen löste det tillfälligt. Tror EC1a använder omron också.)
(köpte min EC1a i januari) pga det. Men, musen har en väldigt "slät" blank yta som gör att hudolja, och sådant fastnar, jag får torka av musen 1 gång per dag, då jag tycker det är en obehaglig känsla när det går från lent till "något är där". Det känns som att något fastnar på fingret om man drar fingret längs med musknappen.
EC1a är bekvämare enligt mig om man utgår efter formen, jag håller handen längs med musen, hela vägen över musknappen.
EC1a har "mjukare"(inte lika klickiga) sidoknappar. Föredrar Deathadders. Men, min deathadders främsta sidoknapp är sönder och kan bli intryckt ca en half cm på "framsidan".
EC1a är mycket bättre när det kommer till mjukvara (ingen!) Razers är.. vad jag skulle säga usel.
EC1a lämpligare för linux då det är enklare att göra det fysiskt på musen än i en mjukvara som inte är linuxkompatibel.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hade du laser eller optisk 8K?

Optisk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Mionix Naos QG? Inet har ett riktigt bra pris just nu så jag beställde en precis.

Ja, jag såg det, men det känns så meningslöst med pulsmätare o skit, bara fler saker som kan gå sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Zowie slår allt.

Förutom på sämsta scrollen bland alla möss med deras värdelösa 16-step
Förutom att dom fortfarande använder en sämre sensor 3310 och inte 336x som alla andra börjat använda
Förutom att deras sidoknappar har extrem pretravel på ex EC serien.

Men annars ja

Permalänk
Medlem

Jag kör Corsair M65 som jag är väldigt nöjd med då kvaliteten är superb.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Efter att ha gått igenom MX518, EC2-A och Sensai så måste jag nog säga att Sensai har knoppat på rätt bra utan att ha några direkta brister. Kört alla möss på samma matta Qck Heavy (enorm och tjock cloth).

EC2-A hade tyvärr sidoknappar som dog efter dryga årets användning, dom trycktes helt enkelt in, jag använder dessa dagligen i samtliga mina spel. Dock jävligt skön mus förövrigt.
MX518 är något föråldrad i dagsläget men va grym!
Sensei som jag har nu fick jag gratis och gick därför över till den, skiter i all belysning och liknande som är avstängt men gillar känslan i musen, gillar att man kan ställa in lift-off distance och kan byta från DPI på ett knapptryck. Enda gången jag använder DPI switch är för CS dock, går från 800 --> 400DPI i CS av den enkla anledningen att det är vad jag alltid använt så är nojjig om att byta

Anyhow, testa testa testa, klämm o känn. Nästa gång jag byter blir det dock trådlöst tror jag, en logitech G900 så slipper man ha sladden fasttejpad med eltjep i skärmen!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Det är högst subjektivt vilken mus som ger just dig vad du letar efter.
Handstorlek, Greppstil, Höger/vänsterhänt osv.
Om du gillade logitech så kläm och känn lite på dem vettja och va inte blyg i affären.
Be om att få testa ergonomin på dom produkter du kollat på.

Min ranking av möss är overall och har över tid blivit dessa:

1.Deathadder elite

2.Steeseries Sensei

3.Rival 700

4.Logitech G502/Asus Gladius 1

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Förutom på sämsta scrollen bland alla möss med deras värdelösa 16-step
Förutom att dom fortfarande använder en sämre sensor 3310 och inte 336x som alla andra börjat använda
Förutom att deras sidoknappar har extrem pretravel på ex EC serien.

Men annars ja

Nu nämnde TS inte vad han ska ha den till. Men personligen skiter jag i alla extra knappar, scroll osv om den ligger så pass bra i handen som ec2-a gör för mig. Aldrig strul eller något. Men visst ska man ha en sensor som har bättre specs som inte spelar någon roll så får man leta efter något oergonomiskt skit med rgb istället.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Nu nämnde TS inte vad han ska ha den till. Men personligen skiter jag i alla extra knappar, scroll osv om den ligger så pass bra i handen som ec2-a gör för mig. Aldrig strul eller något. Men visst ska man ha en sensor som har bättre specs som inte spelar någon roll så får man leta efter något oergonomiskt skit med rgb istället.

Knappar, Sensor, scroll kanske inte spelar roll för dig, men gör för väldigt många andra.
Sen "oergonomiskt skit" är 100% personligt, ec2 passar dig kanske, passar inte andra osv.

Men ja, "Zowie slår allt" säger ju att du är 100% biased.

Zowies former är omtyckta av många, jag gillar också EC2 ex. Men jag är inte blind för att sidoknapparna är värdelösa, scrollen är fruktansvärt dålig.
Sen märker vissa skillnad på 3310 vs 3360, iaf dom som faktiskt provat fler möss.

Bra du hittat en mus du gillar, men "zowie slår allt" är ren lögn.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Förutom på sämsta scrollen bland alla möss med deras värdelösa 16-step
Förutom att dom fortfarande använder en sämre sensor 3310 och inte 336x som alla andra börjat använda
Förutom att deras sidoknappar har extrem pretravel på ex EC serien.

Men annars ja

Därför man väljer EC1evo Cooller edition.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Därför man väljer EC1evo Cooller edition.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte direkt tillgängliga

Zowie har försökt förbättra vissa sker med EC white limited.
Minskat pre travel lite på sidoknapparna, men fortfarande dåligt.
Fixat lite med M1-M2 alignment när man trycker ner dom.
Scrollen samma dåliga scroll.

Zowies försök med 24-step scroll blev ett misslyckande för dom inte visste vad dom gjorde, samma med Omron försöken.
Zowie ligger efter markant i utvecklingen, formen och valmöjligheterna är bra för många, men alla andra aspekter är urdåliga.

Ser dock fram emot om/när dom äntligen lanserar nya versioner med försök till fix på alla dessa punkterna folk klagat på i flera år nu.
Och dom är väl medvetna om dessa också.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Razer kräver att man har konto hos dem om du vill använda samtliga funktioner
Köpte Deathadder elite förra veckan, installerade, uppdaterade sen blockerade jag allt med synapse t.o.m. block&terminate på något telemetri liknande exe-fil.

Som en palm mus är den bekväm för min del, medelstora händer. Lätt mus som fungerar bra.
Däremot ångrar jag mig då jag egentligen är mer bekväm med "finger-mus", lägre samt runt 11cm lång (smaksak)

Att gå till affären och testa är min rekommendation. Ska själv gå runt denna vecka på jakt efter en ny mus.

Min referens som bästa mus är logitech G9 (typ 2007) som gick halvt sönder (disconnect/reconnect:ar lite random) förra månaden :'(

Permalänk
Medlem

@EmilH: Om du gillat Logitechs 518 så kommer du antagligen gilla Proteus 502. Jag har den förra versionen utan RGB-leds som jag köpte på rea för 500 kr, vilket är ett mer rimligt pris ifall du orkar vänta. Min har gått problemfritt i snart två år tror jag.

Det jag verkligen gillar med musen är att den har ungefär samma grepp som min gamla Logitech G5 (som har samma form som 518) men lite bekvämare. Det finns en massa extraknappar som jag inte använder, men tycker aldrig att de kommer i vägen. En jättebra funktion är scroll-hjulet som går att skifta mellan fri rullning och vanliga steg. Hjulet är även av bra kvalitet, är stabilt och klickar behagligt tyst.

Vanliga klicken är rätt tysta och känns ganska lätta. Plasten känns kvalitativ, med en yta som är matt och slät och som inte blir oljig eller repig allt för lätt. Mjukvaran är okej, gör vad den ska och har inte stört mig i onödan.

Jag spelar inte så intensiva spel, så jag vet inte hur bra den är för CS eller andra kompetetiva shooters. Där kanske manska titta på en lite mindre och smidigare mus. Men i allmänhet är det den bästa mus jag ägt med råge. Senaste innan var en Steelseries RAW rubberized som blev ful och slutade funka efter ett år.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Leta upp en mx518 på ebay t.ex. Den jag har har varit använd sedan månaden den kom ut (Pappa hade den på jobbet) men sen runt 2008 fick jag den pga de skulle byta datormöss. Har alltid funkat, bättre än Rival och Deathadder. Har tålt mycket slag och stryk. Men annars tror jag att en Zowie EC eller vad de heter skulle funka galant

Permalänk
Medlem

Logitech B110 eller B100. Kostar runt 100-lappen. Ladda ner logitechs setpoint mjukvara, ställ känsligheten på snäpp 3 och stäng av "öka musens precision". Passar bra på tygmatta och claw grip. Bra oem-mus som håller typ 3-4 år och har varken positiv eller negativ accel. (Förutsatt att det är samma sensor fortfarande). Undvik logitech M90. Den ser likadan ut men är plastigare, har knappt någon vikt och har sämre sensor med en jävla massa accel. Passar inte den här musen dig så slå till på någon av de ovan rekommenderade zowie-mössen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Att säga fråga om rekommendationer om möss är ungefär som att fråga om rekommendationer om mat, vin och kvinnor dvs alla har olika åsikter och det finns sällan något "fel".

Personligen körde jag MX518, i typ tre generationer (de hade lite olika namn) och idag använder jag Logitechs trådlösa G602 som jag tycker är en helt underbar mus. Tips är ju att gå in i en välutrustad butik och testa lite olika. Elgiganten I Jönköping där jag bor har nog en snudd på 20-25 Gamingmöss man kan testa, och ett antal som tyvärr bara finns i kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Att säga fråga om rekommendationer om möss är ungefär som att fråga om rekommendationer om mat, vin och kvinnor dvs alla har olika åsikter och det finns sällan något "fel".

Personligen körde jag MX518, i typ tre generationer (de hade lite olika namn) och idag använder jag Logitechs trådlösa G602 som jag tycker är en helt underbar mus. Tips är ju att gå in i en välutrustad butik och testa lite olika. Elgiganten I Jönköping där jag bor har nog en snudd på 20-25 Gamingmöss man kan testa, och ett antal som tyvärr bara finns i kartong.

Bor i lilla Falkenberg, så att testa möss är tyvärr inte möjligt. Nackdelen med småstäder. Vågar inte chansa på en g602 eftersom jag kör FPS-spel.

Ang. rekommendationer på möss så håller jag med dig, jag ser det som en bra extra info att få ta del av andras erfarenheter och kunnskap, sedan gör man ju givetvis ett val själv men med andras erfarenheter i bakhuvudet

Undrar varför Logitech slutade med en så bra mus? Hade ju bara varit att försiktigt utveckla den i takt med tekniken.

Permalänk
Medlem

@EmilH: Haft både Razer, Func, Logitech men alltid gått tillbaka till Mionix. Det är något med dessa möss som bara får en att sakna dem så fort man testar något annat. Kör en 7000 och är extremt nöjd.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@EmilH: Kika in Logitechs G502 - Har tydligen fått sjukt bra recensioner. Fick idag pris för bästa mus från European hardware association där sweclockers är domare. Ligger på typ 700kr.

Permalänk
Inaktiv

Corsair Gaming Sabre är mitt bidrag.

https://www.youtube.com/watch?v=yPJWRYlVloM

Permalänk
Medlem

Ta en kik på Logitech G502 som ovan nämnde, riktigt skön och bra mus!

Visa signatur

"signatur"

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 7000

@EmilH:
Har en Mionix Naos 7000 som jag haft ett halvår. Fungerar fint men är lite i det minsta laget, har dock hyfsat stora händer. I övrigt bra kvallité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponben59:

@EmilH:
Har en Mionix Naos 7000 som jag haft ett halvår. Fungerar fint men är lite i det minsta laget, har dock hyfsat stora händer. I övrigt bra kvallité.

Jag klämde på min gamla Mionix som låg kvar i lådan, insåg att jag är rätt såld på Qpads stora mus med plats för lillfingret. Får nog bli en ny sådan är jag rädd, även om jag tycker 18 månader sparsamt spelande är för kort tid för en mus

Permalänk

Jag undviker utrustning och möss som ges den "sammetslena" känslan då det är en lack som efter en tids användning alltid blir klistrig.
Om det beror på dålig produktion, härdningen eller annat vet jag inte men kan ta reda på.

Dock har jag inte varit med om någon som inte klistrat sig efter något år.

Det går att med lösningsmedel tvätta dem rena och ta bort lacken men de brukar bli fula.

Rival Sensei har låg vikt, bra sensor och väl fungerande mjukvara. Och inte onödigt blinkande.
Rival 700 är tung. Och har en dum kabelanslutning.

Skickades från m.sweclockers.com