Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel avtäcker Core i9-serien – 18 kärnor på X299-plattformen

Permalänk
Hjälpsam

Om nu man står i valet och kvalet mellan en AMD eller en nyss prissänkt Intel, kanske man skall komma ihåg vem man har att tacka prissänkningen för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

De tar alltså premiumpris för en budgetprodukt. Spännande indeed.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Exakt 18000:- för en cpu är som hittat.

Knappast någon kostnad för ett företag, då ska du veta vad licenser kostar per år...

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se hur 7740X presterar jämfört med 7700K.
Vi har ju redan sett hur snabbare minnen påverkar spelupplevelsen, och nu får vi chansen att se om en dubbling av bandbredden fortsätter att ge förbättringar

Men storsäljarna kommer såklart att vara 7800X och 7820X.

Permalänk
Medlem

Men det är lite av en besvikelse eller? Core i7-7820X jämfört med ryzen 1800 eller 1800x är ju inte jättehäftig för ett högre pris? Missar jag något? Om inte de här exemplaren klockar riktigt bra då

Edit: Oj jag tänkte att 1800x hade en basfrekvens på 4Ghz jämfört med Core i7-7820X 3.6Ghz. men så är ju naturligtvis inte fallet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Ingen rolig nyhet om man heter AMD!

Tror snarare att AMD har mycket att tjäna på detta då fler kärnor kommer att bli standard snabbare och det är just på den fronten de varit starkast, därmed lär applikationer bli bättre på att nyttja alla dessa kärnor med, därmed bra med multicore oavsett tillverkare.
Då branschen brukar hållas stången av Intels roadmaps där man hittills premierat få kärnor med hög klockfrekvens blir det bara bättre när även dem lanserar processorer med många kärnor åt mainstream konsumenterna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Men det är lite av en besvikelse eller? Core i7-7820X jämfört med ryzen 1800 eller 1800x är ju inte jättehäftig för ett högre pris? Missar jag något? Om inte de här exemplaren klockar riktigt bra då

i7-78020X har bättre IPC och högre frekvens ur boxen på sin sida, så lär prestera bättre än R7 1800(X) - den kostar dock noterbart mer också.
Moderkorten till Intel lär kosta mer än motsvarande för AMD också.

Skrivet av Ratatosk:

Om nu man står i valet och kvalet mellan en AMD eller en nyss prissänkt Intel, kanske man skall komma ihåg vem man har att tacka prissänkningen för.

Mercurius? Eller marknadsekonomins och konkurrensens namnlöse gud?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellen:

Vad har de för problem egentligen? Processorn lär ju bli het som bara den när den går i 100%, även om deras inbyggda reglering fixar detta så löser den det genom att sänka klockfrekvensen.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av pellen:

Kul... Är inte speciellt pepp på att delidda en CPU för 6-20k va.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag fattar knappt varför vissa nämner AMD i det här sammanhanget, de (få) som kommer köpa dessa nya i9:or har ändå aldrig haft tanken att köpa någon Ryzen. Det är i mellansegmentet som AMD har tryckt upp Intel rejält mot väggen. Hur framtidsäkert känns det egentligen att punga ut för en K-märkt i5:a längre t.ex? Eller betala fläsk för en pseudo octa-core (i7)? Håller själv på och plocka ihop delar till mitt nästa mid-range bygge och det känns väldigt svårt att motivera till och köpa något annat än en Ryzen 5 1600.

Permalänk
Medlem

Tack konkurrens (amd)

7820X (8/16) verkar vara en tuff motsvarighet mot AMDs 1800X, däremot tror jag inte att 7800X är lika tuff mot AMDs motsvarighet i både pris och prestanda, kanske likvärdig prestanda?

Dessa Intel 2066/X299 kommer i sin helhet säkert kosta mer än AM4 plattformen, då räknat med moderkort+CPU (antar jag). Med en 2066/X299 plattform vill man ju kanske ha fler än 28PCIe? Annars kan man köra med 7700K lika bra tänker jag, eller med AM4.
HEDT är ju lite för multigpu, flera minneskanaler (samt övrig I/O) i samband med flera kärnor?
Vill man spela på Intel så tror jag 7700K är bättre än x299 I5 & I7, däremot verkar I9 mer intressant som i "prosumer" segmentet. Intels HEDT kan vinna på turbo men antar att AMD vinner på max belastning med Threadripper (bara antaganden).

Tror dock att Threadripper kommer ha ett bättre pris/prestanda samt kanske även bättre prestanda överlag (jag antar) då 18 kärnor (1x18) måste ha mycket lägre yield som i sin tur minskar klockfrekvensen, iaf när samtliga kärnor är igång; jämfört med AMDs 16 kärnor (2x8) konstruktion.

TBA på frekvens samt hög pris antar jag betyder "shit vi måste få så hög frekvens som möjligt, höj priset så att det inte ser ut som en papperslansering p.g.a. dålig yield" (humor, don't quote me on it)

Troligtvis kommer I9 fungera bra (väldigt bra?) i enkeltrådat men när samtliga 12-18 kärnor körs så går klocken ner, det är mitt siande iaf

Permalänk
Medlem

7800x känns passande för mig, blir nog en sån!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av geforce60:

Knappast någon kostnad för ett företag, då ska du veta vad licenser kostar per år...

OCH så är det en entusiastplattform. "Vanliga" Svenssons kan köpa en standard i5 eller i7 som typ 7700k, eller Ryzen för mer rimliga priser.
För att dra den där oändligt tråkiga parallellen med biltillverkare så finns exempelvis Volvo T5, T6, R, BMW har sina M modeller, Audi R modeller etc vilka är för entusiaster. Alla andra "billiga" modeller av samma kaross är lämpade för Svenssons.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Ja såklart, jag tänkte att ryzen 1800x hade 4Ghz basklock, men det är ju bara boosten. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Japp konkurans är så mysigt. Frågan är bara varför man skall köpa AMD efter att intel gjort sin prisjustering.

Skickades från m.sweclockers.com

För att det ska finnas konkurrens även i framtiden? Visa sitt missnöje med att de tagit ut överpriser?

Permalänk
Medlem

Spännande!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

Vad har de för problem egentligen? Processorn lär ju bli het som bara den när den går i 100%, även om deras inbyggda reglering fixar detta så löser den det genom att sänka klockfrekvensen.

Inget problem, man kan ju ha tur i silikonlotteriet, om man inte har så, går det ju alltid chansa och försöka delida, eller så kan man göra som många andra, använda ångerrätten och byta cpu:n gång på gång, till dess att man får ett exemplar som går svalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Ett riktigt intressant val av Intel att även låta Kaby Lake-X samsas på sockeln.
Det lär ju innebära ett rejält prispåslag oavsett moderkortet man väljer... men det lär väl bli så att massvis med Core i7 7700K-processorer och tillhörande 1151-moderkort kommer ligga kvar på hyllorna ett bra tag efter lansering ändå för de som har en stram budget.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Exakt 18000:- för en cpu är som hittat.

Risken är väl att USD 1999 snarare blir 22000 SEK i Sverige.
Intel Core i7 Extreme 6950X lanserades med ett rekommenderat pris på 1723 USD
och såldes i Sverige med priser varierande mellan 18000 och 20000 SEK.
För datorer och datakomponenter är faktor 11 ofta den som ger det svenska priset
vid omräkning från USD till SEK. Vi har bl a 25% moms som ger ett högre pris
än i länder med lägre skatt.

Permalänk
Medlem

@Andylindy: För den som är ute och shoppar CPU i den prisklassen så spelar knappast en tusenlapp hit eller dit någon roll ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skall bli intressant att se hur 7740X presterar jämfört med 7700K.
Vi har ju redan sett hur snabbare minnen påverkar spelupplevelsen, och nu får vi chansen att se om en dubbling av bandbredden fortsätter att ge förbättringar

Nej, det får vi inte, för 7740X kommer ju likt 7700K endast köra dual-channel (som det står i nyheten). Det är med andra ord en rätt meningslös CPU för de flesta, för behöver man bara 4 kärnor så lär 7700K fortsätta vara det bästa valet p.g.a. billigare moderkort.

Intressant för övrigt att 8-kärniga 7820X har högre frekvens än 6-kärniga 7800X, lite underligt val av Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Jag fattar knappt varför vissa nämner AMD i det här sammanhanget, de (få) som kommer köpa dessa nya i9:or har ändå aldrig haft tanken att köpa någon Ryzen. Det är i mellansegmentet som AMD har tryckt upp Intel rejält mot väggen. Hur framtidsäkert känns det egentligen att punga ut för en K-märkt i5:a längre t.ex? Eller betala fläsk för en pseudo octa-core (i7)? Håller själv på och plocka ihop delar till mitt nästa mid-range bygge och det känns väldigt svårt att motivera till och köpa något annat än en Ryzen 5 1600.

Har du missat AMD threadripper? De är samma segment som dessa i9 de ska ha 4 minneskanaler och upp till 16 kärnor. Alltså Ryzen 9 , Ryzen 7 och 5 däremot tävlar ju mot i7 och i5.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

"där toppmodellen kostar motsvarande 22 000 kronor inklusive moms"

Vilka priser! Om AMD bara kan komma någorlunda nära i prestanda med Threadripper kommer de också kunna ha höga priser och stora marginaler.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Marsupilami: Det är inte samma mikroarkitektur, Skylake är sjätte generationens Core, Kaby Lake är sjunde generationens Core. Kaby Lake är en finputsad variant av Skylake, så inga revolutionerande skillnader, men olika generationers mikroarkitekturer hur som helst. Och tillverkningsprocessen med Skylake-X/Kaby Lake-X är en förfinad variant av 14nm-processen som användes hos Skylake/Kaby Lake. Förhoppningsvis får vi reda på fler detaljer om arkitektoniska förändringar som skett till Skylake-X/Kaby Lake-X när lanseringen närmar sig.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Detta borde ju motbevisa allt tjat om att det bara är single thread IPC som räknas. Annars hade väl intel knappast ens övervägt en 18-kärnors cpu?

Det jag sagt är ju att AMD fattar grejen med fler kärnor, och nu hakar intel på. Om single thread IPC vart grejen så hade ju intel istället släppt en CPU som tack vare förfinad tillverkningsteknik vart klockad högre, säg 6Ghz, och stannat kvar på 4c/8t. Men istället släpper de nu en 18-core cpu.

Och det viktigaste av allt, som många glömmer. Threadripper och i9 är inget som vanliga bönder har råd med, så det "riktiga" kriget, dvs i en prisklass som folk har råd med, leder fortfarande AMD. Intel har inget som motsvarar en 1800X till samma eller lägre pris.

Det ena utesluter ju inte det andra. Det finns ju en anledning att de har Turbo Boost som kan boosta klockfrekvensen på två kärnor. Det finns massor av mjukvara som inte kan nytta många kärnor och det kommer att hänga med under många år framöver. Helst vill man ju ha det bästa av två världar, vilket i detta exempel skulle bli 18 kärnor i 6Ghz, men den möjligheten finns ju inte så då blir det kompromisser.

I dagsläget får man se till hur man brukar sin dator och i vilket intervall man är beredd att förnya sina komponenter. Vad har man störst behov av, många kärnor i lägre hastighet eller få men snabba. Eller varför inte lagom många, tillräckligt snabba.

Permalänk
Medlem

Sjunker AMD aktien nu tro?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Skall bli intressant att se hur 7740X presterar jämfört med 7700K.
Vi har ju redan sett hur snabbare minnen påverkar spelupplevelsen, och nu får vi chansen att se om en dubbling av bandbredden fortsätter att ge förbättringar

Men storsäljarna kommer såklart att vara 7800X och 7820X.

7740x är fortfarande bara dual channel men den klockar något jävulskt, det bara regnar världsrekord i de olika benchmarksen från computex idag.
Våra svenska medlemar @Rauf kör med en 7740x och kör 3d benches och @Elmor har varit igång med en i9 7900x

http://hwbot.org/

Permalänk
Medlem

Intel höjer ribban igen! (På prisnivåerna)

Haha! Vilka fantasisummor!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Valet av klockfrekvens på 7800X känns väldigt konstigt, borde ju kunna vara klockad högre än 4.0 GHz? Nån som vet något mer om detta?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Trevligt med nyheter från computex!