Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

BIOS Problem

Hej!

Har precis applicerat ny kylpasta på min Ryzen 1600 med en stock cooler och allting gick utmärkt. Nu märkte jag att min överklockning hade försvunnit och av någon anledning kan jag inte komma in på BIOS.

Har prövat att starta från Windows update - Felsökning - avancerade inställningar, men hittar inget "start from UEFI".
Har spammat DEL också, men ingen lycka där heller.
Har även utfört en CMOS reset, men ingenting händer.

Man ser BIOS-sidan i ungefär 0.5 sekunder under uppstart vilket är jättekonstigt då det inte var så innan.

Något tips på vad jag kan göra?

Har förövrigt ett Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 moderkort.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ett ganska vanligt problem idag är att datorn bootar så snabbt att man inte hinner komma in i BIOS/UEFI. Det låter störtlöjligt men det går att fixa! Jag ska vara ärlig nu och säga att jag inte har tid att kolla upp det, men nu har du lite mer kött på benen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Konstigt att datorn startar upp såpass mycket snabbare när jag enbart tagit ut komponenterna, applicerat kylpasta och placerat in komponenterna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njewken:

Konstigt att datorn startar upp såpass mycket snabbare när jag enbart tagit ut komponenterna, applicerat kylpasta och placerat in komponenterna igen.

Du väljer väl starta om datorn? om du stänger av och sen startar den så kan man normalt sett inte komma till bios, och uppstarten går mycket snabbare då det är ungefär desamma som att starta från viloläge bara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du väljer väl starta om datorn? om du stänger av och sen startar den så kan man normalt sett inte komma till bios, och uppstarten går mycket snabbare då det är ungefär desamma som att starta från viloläge bara.

Jag har prövat båda delarna utan resultat.
En till fråga, är det vanligt att bios återställs efter man kopplat ur moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I Windows 10 går du via Settings\Update & Recovery\Recovery\Restart now
Efter omstart minns jag inte exakt, men förmodligen advanced...någonting och sen UEFI/Bios

Många klick blir det...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

@BjornS:

Ja det var det jag försökte förklara, men hittar inte ens ett alternativ med "UEFI". Jätteunderligt..

Permalänk
Medlem

Prova trycka F2

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@Tip Top:
Även det är testat.

Permalänk
Medlem

Om du har "Fast Boot" installerat (och aktivt) så kan du ju testa att inaktivera det.
För mig, med samma modell av moderkort, går det lätt att komma in i UEFI genom att:
Begära omstart av datorn.
Så fort jag märker att den börjar starta, och möjligen lite tidigare, trycker jag upprepade gånger på "Del" samtidigt som jag kollar på nedre vänstra hörnet av bildskärmen.
När texten "Entering Setup" dyker upp (i vit text mot svart botten) slutar jag hamra på tangenten.