Grillad extern hårddisk?

Permalänk

Grillad extern hårddisk?

Tjena!

Råkade koppla in fel strömkabel till min externa hårddisk, den fick en dos av 17V/3A istället för 12V/1,5A som den är byggd för. Nu vill den inte starta när jag kopplar in rätt sladd. Tror ni all lagrad data är förstörd? Vad kan man göra? Ska man lämna in den någonstans och i så fall vart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsaradain:

Tjena!

Råkade koppla in fel strömkabel till min externa hårddisk, den fick en dos av 17V/3A istället för 12V/1,5A som den är byggd för. Nu vill den inte starta när jag kopplar in rätt sladd. Tror ni all lagrad data är förstörd? Vad kan man göra? Ska man lämna in den någonstans och i så fall vart?

Med lite tur så har bara kretskortet i själva chassit rykt och hårddisken klarat sig.
Plocka isär och stoppa i disken i en docka eller direkt i datorn.

Permalänk
Medlem

Kanske bara är kortet som disken är kopplad till som gått sönder och inte skälva disken.
Så går det på ett lätt sätt att ta ut disken ur kabinettet och testa den på annat vis?

DOCK kan ha helt fel och du kanske förstör mer om du gör det!!! kan inte så mycket om detta

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hmm, ja jag vill ju inte paja den mer.. Vart kan man lämna in den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lordsaradain:

Hmm, ja jag vill ju inte paja den mer.. Vart kan man lämna in den?

Skickades från m.sweclockers.com

hur mycket vill du spendera ? finns det nån övre gräns ?
vart du kan lämna in den beror på vart du bor.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om jag hade haft grejer på den som jag ABSOLUT inte kan vara utan hade jag köpt en likadan till och satt den gamla disken i den nya..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att det bara var USB->SATA-kretsen som dog. Ta och köp en ny hårddiskkabinett, sätt in disken och se om den fungerar. Ska du lämna in den så lär det bli riktigt dyrt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Som sagt om det bara är kretskortet i externa vaggan som är skadat och disken är frisk så är det billigt. Tusenlappar, någons timlön beroende på hur snabbt och mycket det är som skall kopieras unda. Ännu billigare om man öppnar upp den själv och kopplar in den i en stationär dator och gör det själv, typ gratis.

Är hårddiskens kretskort/kontroller förstörd, ja då blir det inte billigt. Det går inte att köpa en likadan hårddisk även om du får partnumbers, firmware och allt annat identiskt. Det är lönlöst att flytta över kontrollerkortet , då de är unikt trimmade för varje enskild hårddisk. Det krävs ganska mycket handpåläggning och kunskap för att få till det rätt. Det rasslar snabbt upp i pris då, som många privatpersoner inte kommer att tycka är värt priset. Kanske från 15 000kr upp till flera hundratals tusen.

Permalänk
Permalänk

Jag har testat att koppla i strömkällan i mellandelen mellan strömmen och hårddisken, då blinkar ljusdioderna som vanligt när den är ikopplad. Men så fort jag ansluter hårddisken slutar dioderna blinka.. vad tror ni, talar det för att det är hårddisken som är skadad? Har inga kablar för att ansluta hårddisken direkt till min dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr troligt att disken är skadad, 12V ingången går förmodligen direkt till diskens motordrivkretsar mm.

ibland finns det säkring och transildiod (svart rektangulär plastkloss med anslutningar i ändarna) som kan ha skyddat kortet (dioden kortsluter sig vid överspänning så att säkringen ryker) - det är små ytmonterade säkringar som kan se ut som vanliga ytmonterade motstånd (ofta lite större ytm. motstånd med '0' skrivet på sig i närheten av spänningsanslutningarna)

---

om man med olika mätningar kan utesluta att några säkringar gått...

Man kan prova att byta diskens kretskort från en disk med exakt samma typ och modell - men se till att krets U12 (Ytmoterad 8 pin krets, med lite glesare mellan benen är resten av kretsarna på kortet) eller va de den kan kallas just på din kort - flyttas med över till den nya korten (innebär lödning på ytmonterade kretsar) - det är ett EEprom med kalibreringsparametrar som måste följa med till nya kortet - se till att den är vänd rätt när den löds in på nya kortet - annars är det goodbye med dina data på disken eftersom denna är nyckel till det hela.

Det finns också modeller där kalibreringsparametrarna är lagrade inne i ARM-processorn som sköter disken - och då är det surt på riktigt.

---

Vad du än gör - förstör inte eller slava bort den gamla kortet om du försöker själv med olika byten, och diskräddningsföretag som du ev anlitar vill ha den gamla kortet med sig på disken och med eepromet sittande kvar på denna - oskadat skick.

... och i fortsättningen ser du till att ha dina viktiga data på minst _två_ olika oberoende media...

Permalänk
Skrivet av Lordsaradain:

Jag har testat att koppla i strömkällan i mellandelen mellan strömmen och hårddisken, då blinkar ljusdioderna som vanligt när den är ikopplad. Men så fort jag ansluter hårddisken slutar dioderna blinka.. vad tror ni, talar det för att det är hårddisken som är skadad? Har inga kablar för att ansluta hårddisken direkt till min dator.

Skickades från m.sweclockers.com

köp? skadar väl inte att ha en Sata>usb kabel

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tror även jag att det kan vara kontrollern inuti, kan ju alltid öppna skalet och och ta en multimeter och mäta upp spänningen det kostar ju ingenting förutom ett par minuter av din tid, kanske tom går att laga billigt annars bara kasta. Har sett USB till Sata lite överallt på nätet (om dom passar dvs) annars finns billiga externa lagringschassin billigt också om du inte kan hitta ett skänkes där disken krashat, kan ju testa disken via Sata också + om du vill åt data direkt?

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

köp? skadar väl inte att ha en Sata>usb kabel

Länk till vilken jag ska köpa? Räcker det med en sådan sladd, behövs det inte en till för ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

gjorde samma tabbe, satte i 19v istaller för 12v... lämnade in till några pojkar på lokala pc stället, tog dom 1 dag och 800kr att bya kretskort och smälla över kontroller kretsen... ibland är det gött att bo i kina. varför är det så dyrt i sverige?

Permalänk
Skrivet av Lordsaradain:

Länk till vilken jag ska köpa? Räcker det med en sådan sladd, behövs det inte en till för ström?

Skickades från m.sweclockers.com

beror på om du har en stationär dator där du kan använda Molex kontakten för 12V

en sån här funkar bra
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=990636&ws_tp1=c...

annars är det ganska bra med hårddiskdocka du trycker bara in hdd. men som sagt du behöver byta ut kretskortet.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/anderss...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644