Mitt ASUS strix z270e gaming funkar inte alls som det ska.

Permalänk

Mitt ASUS strix z270e gaming funkar inte alls som det ska.

Hej!

Har som sagt stora problem med min nya dator som är byggt på ett asus strix z270e gaming moderkort. Vill uppgradera mig från min gamla speldator även om den funkade bra. Köpte ett ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC som jag körde på mitt gamla ASUS Sabertooth P67 medans jag köpte resten av prylarna för mitt nya PC bygge. Med P67an och GTX 1060 kortet så var det få spel jag inte kunde spela på höga eller högsta grafikinställningarna utan några som helst problem. Men med mitt asus strix z270e gaming så går det inte längre att spela något vettigt spel alls.

Har försökt med allt jag kan komma på att göra. Uppdaterat Windows 10, ominstallerat det (flera gånger) och kört reparationer av det en massa gånger med.

Nyaste BIOS har jag kört med. Även några av de äldre har jag testat. Försökt med all den mjukvara som ASUS erbjuder för att hjälpa till att hålla koll på och reparera BIOS. Nollställt CMOS. Har till och med varit in på varenda liten pryl som är listad i enhetshanteraren och försökt se om det gått att uppdatera några drivers så. Vilket det faktiskt gjorde, nätverkskorten gick att uppdatera men det gjorde ingen skillnad alls.

Får för låg FPS (4-20 i de flesta spelen jag testat) och jätte långa laddtider. Spelar jag CIV 6 så får jag vänta två till fem minuter eter att jag klickat på next turn, om jag kör på en stor karta med många AI. Även surfandet är långsamt och besvärligt. Någon mer som haft samma problem? Funderar på att reklamera moderbordet och på att kanske kolla efter ett annat istället.

Mina komponenter just nu är:

Moderbord: ROG STRIX Z270E GAMING
Grafik: ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC
CPU: Intel i5- 7600K
RAM: Corsair Vengeance Corsair Vengeance LPX (3200MHz)
HDD 1: Corsair Force LE SSD
HDD 2: Intel SSD SC2 KW48 H6
PSU: CoolerMaster g750m

Permalänk
Medlem

Är det konstant låg fps eller drops?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sarare en fråga om kosntant låga FPS med några peaks. Hehe!

Det är låga och ojämna FPS hela tiden.

Permalänk
Medlem

kollat tempen på CPU? låter som brutal throttling pga av värme..
kollat så kylaren sitter monterad ok?

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Ta lite screenshots på alla inställningar i UEFI/BIOS. Har du en FAT32-formatterad USB-sticka är det bara att ha den i och trycka F12 så sparas screenshot på den. Försök även få med temperaturer osv såklart

Permalänk
Medlem

Du har väl gjort en ren ominstallation av Windows när du bytte moderkort?

Såg att du redan testat ominstallation! Nvm

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att du kollar gpu-z då jag vet många som haft problem med z170 korten(vet att det inte är samma men värt att kolla) då många lanes delar samma som pci-e lanesen, dvs drar power därifrån vilket kan resultera i

Permalänk
Medlem

Du nämner inte vilket cpu som satt i ASUS Sabertooth P67 ??

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit i kontakt med asus och de säger det är fel på nyaste bios till z270 strix korten då cpun bara går i 800MHz när man har xmp profil påslaget.

Backa en biosversion så löser det sig.
Detta fick jag göra med mitt asus z270g strix.

Läs mer här om problemet: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?91993-New-Z270-BIOS...

Permalänk
Medlem

@anon200632:
Detta är inget som jag har märkt av.

@CanemRexEst
Jag har samma moderkort. Har faktiskt inte haft några problem.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Installera HWMonitor. Övervaka temperatur och klockfrekvens, problemet kommer att uppenbara sig.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KentBrack:

@Decimal:
Detta är inget som jag har märkt av.

@CanemRexEst
Jag har samma moderkort. Har faktiskt inte haft några problem.

Kan bero på vilka minnen man har, 3200MHz och upp

Permalänk
Medlem

@anon200632: Ah okej. Har 3000MHz så förklarar saken.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KentBrack:

@Decimal: Ah okej. Har 3000MHz så förklarar saken.

Men ändå ger nya bios fel volt vid xmp så du kanske skulle backa ändå så inget går sönder för att vara på säkra sidan.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?91993-New-Z270-BIOS...

Edit: Såg nu att han provat äldre bios redan så kan inte vara detta då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Men ändå ger nya bios fel volt vid xmp så du kanske skulle backa ändå så inget går sönder för att vara på säkra sidan.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?91993-New-Z270-BIOS...

Edit: Såg nu att han provat äldre bios redan så kan inte vara detta då.

Tack för tipset. Tror jag hoppar bak en version för att vara säker.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de löser detta snarast.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

@Decimal: Ah okej. Har 3000MHz så förklarar saken.

Har samma moderkort och samma frekvens på minnet, inga problem hos mig. Har du råkat sätta på någon inställning i BIOS?

Permalänk
Medlem

@ClyFro:
Det har alltid funkar bra för mig Det verkar dock vara lite problem med senaste versionen av bios,
så backade till förra versionen för att vara säker.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

@ClyFro:
Det har alltid funkar bra för mig Det verkar dock vara lite problem med senaste versionen av bios,
så backade till förra versionen för att vara säker.

Löste det något då?

Permalänk
Medlem

@ClyFro:
Var väl snacka om att senaste versionen av bios gav fel volt när man körde med xmp.
Kollade faktiskt inte genom allt innan jag backade bios.
Får väl anta att det kanske gjorde någon nytta. Inte jätte stor skillnad på bios versionerna i vilket fall som.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Hej! Hur har det gått med nedan? Upplever att mitt kort inte heller är helt 100. Har 3600mhz minnen.

Skickades från m.sweclockers.com