Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Beslutsångest chassi, söker tips/erfarenheter/smakråd NZXT Noctis 450 ROG vs. Corsair Crystal 570x RGB

Permalänk
Medlem

Beslutsångest chassi, söker tips/erfarenheter/smakråd NZXT Noctis 450 ROG vs. Corsair Crystal 570x RGB

Tjenare!

Har äntligen beslutat mig för att börja på ett nytt bygge, då mitt förra från 2009 börjar bli lite väl segt. Tänkte först behålla mitt gamla NZXT Lexa S och befintligt nätagg, men eftersom allt annat ska bytas ut känns det lika bra att ta nytt av allt. (Det har trots allt hänt en del på 7,5 år)

Än så länge har jag klickat hem följande:
MOBO: ASUS Strix Z270F Gaming
CPU: Intel i7 7700k
Kylare: Cooler Master Hyper 212X (Sugen på att byta till en NZXT Kraken eller liknande någon gång framöver, främst p.g.a. look and feel)
GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Advanced
PSU: EVGA BQ 750W

Planerar att köpa:
RAM: G.Skill Trident Z RGB 3000 MHz CL15 2x8 GB
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
Skärm: ASUS 27'' LED G-sync ROG Swift PG279Q

Som ni ser har jag tänkt gå lite all in på LED

Nu har jag det sista stora beslutet att fatta, som jag har ganska stor beslutsångest inför, och det är vilket chassi man ska köra. Har kollat igenom en massa och kommit fram till två finalister. Där är några för och nackdelar med begge, så vore tacksam om man kunde få lite tips/erfarenheter/smakråd. Även tips om helt andra chassin är välkomna

Alt. 1 NZXT Noctis 450 ROG
+ RGB LED strips
+ Aura Sync på LED
+ Passar ROG-temat
- Tydligen lite plastigt(?)
- Litet fönster
+/- För mycket LED ihop med moderkort/GPU/RAM?!

Alt. 2 Corsair Crystal 570X RGB
+ Overall väldigt clean design
+ Massor med glas <3
+ Cool front med RGB LED-fläktar
- Massor med glas.. svårt att hålla rent/putsat/snyggt(?)
- Svårt att få baksidan snygg
- Ej Aura Sync kompatibel, styrs genom Corsairs egen programvara(?) eller knappar på chassit

Permalänk
Medlem

570X beställt, tack för smakråd

La även till en extra SP120 RGB-fläkt till baksidan och en Corsair Commander PRO för att styra det hela

Nu får vi se hur slutresultatet blir!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Thildir:

570X beställt, tack för smakråd

La även till en extra SP120 RGB-fläkt till baksidan och en Corsair Commander PRO för att styra det hela

Nu får vi se hur slutresultatet blir!

Posta bild när du är färdig med bygget!

Permalänk

Schysst val av komponenter! Har själv Corsair chassit vilket är galet snyggt och skriker kvalitet enligt mig. Den största (enda?) nackdelen är väl PSU-shrouden som är öppen vilket medför att en del kablar blir synliga. Lycka till och visa gärna slutresultatet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Medlem

Av de två är nog, som vi ser i resultatet, Corsair 570x det snyggaste. Men hade jag fått peta in ett annat alternativ så tycker jag att Phanteks Enthoo Evolv ATX är det läckraste chassit idag ;).

Som sagt, släng upp bilder på´t sen bara! :D.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Tjena alla, och tack för visat intresse!

Här kommer några bilder på bygget

Blev en extra SP120 fläkt och en CORSAIR Commander PRO för att styra det hela. Ev. byter man ut fläktarna till HD-varianten nån gång i framtiden då de är lite vassare än SP.

Har inte lagt någon tid på kabeldragning än då jag tänkte beställa hem ett gäng vita sleevade kablar. Men det gör inte så mycket heller för hela baksidan av chassit är vänt mot ett skåp nu. Men är lite sugen på att flytta upp den på skåpet istället så man får njuta lite mer av discot.

Dessutom byttes PSU ut mot ett EVGA SuperNOVA 650 G2 istället, eftersom det var fullt modulärt, det fanns färdiga CableMod-kablar till det och det skulle tydligen vara rätt mycket bättre kvalitet än det jag klickad hem till att börja med.

Sen har jag fortfarande plan om att slänga in en NZXT Kraken kylare, mest för det estetiska, men det är inget jag prioriterar.