Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hur skickar man data med riktantenn? Radiolan / off-grid

Permalänk
Medlem

Hur skickar man data med riktantenn? Radiolan / off-grid

Jag befinner mig i en situation där jag skulle behöva skicka och ta emot data på ett längre avstånd, cirka 3km.
WiFi går inte eftersom detta skulle bli dyrt med tanke på alla repeaters man skulle behöva plus alla solceller eftersom detta är off-grid.

Jag läste att man kan skicka data / radio med hjälp av riktantenner, point-to-point alltså men vad jag inte förstår är hur man ska gå till väga.

Vad jag vill uppnå är:
Jag vill ha en kamera vid mitt älgpass som streamar till min server i huset så att jag kan se vad som pågår vid gryning / skymning.
Ström vid älgpasset finns inte och jag kommer att använda mig utav sol energi för att lösa det.

Hur ska jag bära mig åt för att skicka data från passet till huset som är ungefär 3km bort? Riktantenner? Radiolan? Hur?

Jag är hyfsat data kunnig och kan ta mig runt dom flesta situationer men detta är okänd mark för mig.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

En kamera med Wifi kopplad mot en riktantenn + en motsvarande i andra ändan. 2,4 nät. Fri sikt...

Funkar bra. Jag körde internet så på 90talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

En kamera med Wifi kopplad mot en riktantenn + en motsvarande i andra ändan. 2,4 nät. Fri sikt...

Funkar bra. Jag körde internet så på 90talet.

Tack för svar!
Menar du att jag ska koppla riktantennen direkt på kameran?
Har hört att routrar (wifi) har för klen ström för att skicka data så pass långt även med riktantenn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan t.ex använda ett par Ubiquiti Networks NanoBeam NBE-5AC-19.
Eftersom de använder 5Ghz bandet måste du ha fri sikt mellan dem.
Så det kommer inte att funka om det är berg, träd eller något annat i vägen.
De kan drivas på 24 volt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Om det är andra wifi som stör är det problem. Finns inga andra kan Du slira på lagen och sända med högre effekt. I Sverige är bara 100mW tillåtet. Har för mej det är 1000 mW i Estland. Det är brukligt även i bebodda trakter för jag har problem med sändare som brakar in med signalstyrka och bandbredd dubbelt mot vad min router ger. Kolla bara vad för max effekt prylarna har som Du funderar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagmoore:

Jag befinner mig i en situation där jag skulle behöva skicka och ta emot data på ett längre avstånd, cirka 3km.
WiFi går inte eftersom detta skulle bli dyrt med tanke på alla repeaters man skulle behöva plus alla solceller eftersom detta är off-grid.

Jag läste att man kan skicka data / radio med hjälp av riktantenner, point-to-point alltså men vad jag inte förstår är hur man ska gå till väga.

Vad jag vill uppnå är:
Jag vill ha en kamera vid mitt älgpass som streamar till min server i huset så att jag kan se vad som pågår vid gryning / skymning.
Ström vid älgpasset finns inte och jag kommer att använda mig utav sol energi för att lösa det.
Skippa moral snacket om vad lagen säger, det är min mark och mina lagar som gäller i mina ögon höhö.

Hur ska jag bära mig åt för att skicka data från passet till huset som är ungefär 3km bort? Riktantenner? Radiolan? Hur?

Jag är hyfsat data kunnig och kan ta mig runt dom flesta situationer men detta är okänd mark för mig.

Mvh

Jag har testat 2st TP-link Cpe510 riktade mot varandra på 5km avstånd med riktigt bra kvalitet. Lättanvänt också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagmoore:

Jag befinner mig i en situation där jag skulle behöva skicka och ta emot data på ett längre avstånd, cirka 3km.
WiFi går inte eftersom detta skulle bli dyrt med tanke på alla repeaters man skulle behöva plus alla solceller eftersom detta är off-grid.

Jag läste att man kan skicka data / radio med hjälp av riktantenner, point-to-point alltså men vad jag inte förstår är hur man ska gå till väga.

Vad jag vill uppnå är:
Jag vill ha en kamera vid mitt älgpass som streamar till min server i huset så att jag kan se vad som pågår vid gryning / skymning.
Ström vid älgpasset finns inte och jag kommer att använda mig utav sol energi för att lösa det.
Skippa moral snacket om vad lagen säger, det är min mark och mina lagar som gäller i mina ögon höhö.

Hur ska jag bära mig åt för att skicka data från passet till huset som är ungefär 3km bort? Riktantenner? Radiolan? Hur?

Jag är hyfsat data kunnig och kan ta mig runt dom flesta situationer men detta är okänd mark för mig.

Mvh

Överväg rörelseaktiverat och ett batteri istället.
Utan att ha testat så gissar jag på att ett vanligt bilbatteri driver en sån lösning rätt länge !
Edit:
Och istället för WiFi kanske mobilt skulle fungera ?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört följande:

2x Ubiquiti Nanostation Loco M2 -> https://www.dustin.se/product/5010517420/nanostation-loco-m2
Dessa confar som wireless bridge: http://www.ispsupplies.com/content/resources/CreatingATranspa...

Sedan behöver du en 12V webcammed PoE stöd, ex:
https://www.dustin.se/product/5010994850/unifi-video-uvc-g3

1x bilbatteri

3x Passive PoE Injector Cable -> https://www.amazon.com/iCreatin-Passive-Injector-Splitter-Con...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagmoore:

Tack för svar!
Menar du att jag ska koppla riktantennen direkt på kameran?
Har hört att routrar (wifi) har för klen ström för att skicka data så pass långt även med riktantenn?

Skickades från m.sweclockers.com

Nädå det fungerar.

Permalänk

En kamera på en raspi eller liknande som kör en webserver uppkopplad på 3g/4g är inget alternativ?

Känns ju annars som den smidigaste lösningen.

Borde gå att driva på ett 100Ah batteri i typ 10-12h utan laddning har du då sen en solcell som underhållsladdar under tiden borde det gå att dra ut till 14-15h iaf.

Räknar då med att hela setupen drar max 10w typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

En kamera på en raspi eller liknande som kör en webserver uppkopplad på 3g/4g är inget alternativ?

Känns ju annars som den smidigaste lösningen.

Borde gå att driva på ett 100Ah batteri i typ 10-12h utan laddning har du då sen en solcell som underhållsladdar under tiden borde det gå att dra ut till 14-15h iaf.

Räknar då med att hela setupen drar max 10w typ.

+ 1 som det billigaste /enklaste alternativet.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Permalänk
Medlem

En skev lösning är annars att köra en RPi med programmet minimodem + walkie-talkie. Kräver hårt komprimerade lågupplösta bilder då hastigheten är usel, men det är nog faktiskt väldigt enkelt att sätta upp. (Kanske inte enklare än RPi + 3g-/4g-modem).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagmoore:

Jag befinner mig i en situation där jag skulle behöva skicka och ta emot data på ett längre avstånd, cirka 3km.
WiFi går inte eftersom detta skulle bli dyrt med tanke på alla repeaters man skulle behöva plus alla solceller eftersom detta är off-grid.

Jag läste att man kan skicka data / radio med hjälp av riktantenner, point-to-point alltså men vad jag inte förstår är hur man ska gå till väga.

Vad jag vill uppnå är:
Jag vill ha en kamera vid mitt älgpass som streamar till min server i huset så att jag kan se vad som pågår vid gryning / skymning.
Ström vid älgpasset finns inte och jag kommer att använda mig utav sol energi för att lösa det.
Skippa moral snacket om vad lagen säger, det är min mark och mina lagar som gäller i mina ögon höhö.

Hur ska jag bära mig åt för att skicka data från passet till huset som är ungefär 3km bort? Riktantenner? Radiolan? Hur?

Jag är hyfsat data kunnig och kan ta mig runt dom flesta situationer men detta är okänd mark för mig.

Mvh

Sluta krångla och köp en jaktkamera som MMS:ar dig när något rör sig i övervakningsområdet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion