Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Jag bor inte i en storstad. Under sommartider kommer alla stockholmare ut till oss. Då gäller det att hålla sig undan. De kör verkligen som jävla dårar, vet inte hur man blinkar, vet inte vad max hastighetsskyltar innebär, vet inte vad högerregeln är osv osv. både som gångtrafikant och bilförare gäller det att bara hålla sig undan från dårarna

Bor i en kommun som har vi det välbekanta "08 racet" på en av våra riksvägar vid skollov och semestrar.
Trots moddsträng och taskig sikt så nog f-n skall det köras i 130 (100 väg) 5 meter bakom framförvarande och med hela familjen i bilen som dessutom är synbart överlastad.
-Ingen- här på orten använder den vägen när racet är i full fart.
Och trots 2+1 väg med massor av poliser (+ kameror) så är det årligen mängder av allvarliga olyckor.
Och såklart medföljande jätteköer, som ju i sin tur innebär att mange-gasfot måste köra ännu fortare resten av sträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Åkte för någon vecka sedan bakom några bilar och det gick väl runt 80-90km/t på 70-väg. De saktar in och jag hade lite bråttom, så jag kör om ett par bilar. Inga konstigheter, då det fanns en bra lucka där jag svängde in.. Då lägger sig den närmsta bakom, någon decimeter bakom.. trodde först att han skulle fastna i min dragkrok.
Så jag saktar in och saktar in tills vi håller 30-40km/t och han ligger fortfarande lika nära. Funderade på om jag skulle stanna och ta ett snack eller gasa och köra ifrån honom. Gjorde det senare.. Nu har jag en dashcam fram/bak och om någon gör något liknande blir det en youtube-video och en länk till polisen...

Glöm inte att påpeka för frabror blå hur fort du kör.

Skrivet av Allexz:

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Dvs att ligga i 70 på en enfilig 90-väg är att blockera eller låg hastighet.

Det bestämde du här och nu alltså?

Kan ni som vill köra för fort bara släppa argumentet med att man inte får köra för sakta, utan att kunna påvisa vart den faktiska gränsen går? Jag kan däremot säga att ni som kör för fort bryter lagen - stå för det eller sakta ned.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Glöm inte att påpeka för frabror blå hur fort du kör.

Det ser dem i filmen, då det är en GPS i dashcam:en..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det ser dem i filmen, då det är en GPS i dashcam:en..

Nice! För kör du 80-90km/h på 70-väg så ska du inte klaga när andra bryter lagar och regler i trafiken. Det kallas nämligen hyckleri.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Läs hans inlägg igen...

"Giltiga skäl" Om du kör med personbil + släp, personbil + husvagn så har du giltiga skäl likaså om du kör lastbil. En vanlig personbil har inte giltiga skäl att köra för sakta och ska därmed hålla 110.

Om du kommer i 110 och ser ett släp/husvagn/lastbil så släpper du på gasen då du vet att de bara håller 80/90. Men om det bara ligger en vanlig personbil framför så har du ingenaning om att han kör för sakta och därför kommer du in i hans arsle och får vänta på nästa 1+1 för att kunna köra om.

en personbil på motorväg max 110 km/h ska köra max 110km/h. om väglaget är bra och god sikt osv så ska bilen köras fram i ca 90-110km/h. lastbil och personbil med släp max 80 (alltså max 80, inte exakt 80. max 80)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Denna tråd visar tydligt varför vi MÅSTE få fram självkörande bilar så att all mänsklig bilkörning i trafiken kan förbjudas.
Människan är inte kapabel att hantera det, men en snabb lösning i väntan på själkörande fordon vore fartspärrar som helt förhindrar att man kan överskrida hastighetsbegränsningarna.

Jag har aldrig förstått varför det inte tillämpas i personbilar. Både lastbilar och bussar är spärrade på en viss hastighet och det finns ingen som helst anledning att kunna köra fortare än 120km/h vilket är den högsta tillåtna hastigheten i Sverige.

En annan sak som borde finnas i alla bilar och som redan finns i t.ex. bussar och lastbilar är färdskrivare vilket skulle underlätta polisens och försäkringsbolagens arbete något enormt. Lycka till att blåneka till fortkörning när färdskrivaren visar 140km/h på en 90-sträcka...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Fråga till dig som tagit dig tid att kolla i trafikförordningen, vad gäller om man kör LGF-fordon? Jag kör en del traktor i arbetet på allmän väg och folk tycker om att tuta, räcka finger etc. pga. att jag håller 30km/h, helt klart verkar jag uppträda störande vilket enl. §1 inte är okej. Samtidigt kör jag så fort jag bara kan, så §16 följer jag.

Är jag som förare av ett tyngre, långsammare fordon skyldig att stanna i varenda jädra p-ficka och släppa förbi alla stollar som inte kan köra hemifrån i god tid? Själv anser jag, vilket kan vara egoistiskt, att de förlorar någon minut av sin dag på att ligga bakom i väntan på att köra om jämfört med tiden jag skulle förlora på att hålla still stup i kvarten, för att inte tala om att starta om i backe med fullt lass.

Senast jag höll på att få spel var när jag avverkade 30 mil i 30km/h samma dag, det tar 10 timmar i full fart för den som inte orkar räkna, och en kärring i SUV med hästsläp låg bakom mig i tio minuter och blinkade med helljus för att jag skulle köra in till sidan. Vägen var rak och fin med bara några få mötande fordon så jag förstod inte riktigt problemet, fick blinka tillbaka med arbetsljusen för att hon skulle inse att jag inte gav efter.

Gjorde jag fel som inte släppte förbi havremopedtransporten?

Första paragrafen gäller ju även LGF.
Om du måste svänga av vid varje p-ficka vette 17, men har du en lång kö bakom så kan man ju helt klart hävda att du både hindrar och stör.
Är det å andra sidan god sikt och plats för omkörningar kan jag inte tänka mig att du måste svänga av för att släppa förbi varje stressad soccer-mom.

Men det är ju som vanligt en tolkningsfråga, om en polis anser att du gjort fel så är det ju så (om man nu inte vill "roll the dice" och ta det till rätten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kan ni som vill köra för fort bara släppa argumentet med att man inte får köra för sakta, utan att kunna påvisa vart den faktiska gränsen går? Jag kan däremot säga att ni som kör för fort bryter lagen - stå för det eller sakta ned.

Har inga problem med folk som kör lite för fort, men visar respekt och hänsyn i trafiken. Precis som jag inte har problem med folk som kör sakta om de vill.. Men om de då inte visar respekt för folk som vill köra i laglig hastighet eller fortare, så kan även de flyga och fara......
De är lika farliga som vansinnesförarna.. då de skapar farliga situationer.. istället för att underlätta och skapa ett bra trafikflöde.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kör jämt för fort på landsväg, däremot "pressar" jag aldrig någon utan håller minst 3 sec avstånd, inte heller chansar jag på omkörning, men fort det kör jag. vanligen brukar jag låsa farthållaren på någon som kör för fort, det brukar bli kanon att ligga bakom med 3-4sec avstånd.

Något jag alltid tycks se är någon idiot till bror duktigt som tror han är smart när han ligger i vänstra fältet bara för att blockera det, nyhet till er, det är inte heller tillåtet, precis på samma sätt som att köra för sakta är otillåtet. visst jag kan förstå att man blir irriterad om man får någon som ska ligga svin nära, dock brukar det nog orsaka mer olyckor än det hjälper att bromsa hårt eller blocka filen. ett tips när ni råkar ut för en som pressar i röven, särskilt om det är någon med en svart nytvättat bil, Börja tvätta rutorna som fan, jag kan lova att dom flesta skapa avstånd väldigt fort

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att häften av alla som skriver här kör antingen som dårar eller så har dem inte ens körkort.. Skärp er. Vi har elitester på nätet och elitester på vägarna.

Alla, då menar jag var enda person här som har körkort har gjort någon förbannad i trafiken. Det spelar ingen roll hur du kör, du kommer göra någon arg. Så enkelt är det.

Jag gillar inte när folk t.ex. står vid en korsning och väntar in en bil 200m bort. Liksom du hinner in, KÖR!

Det jag mest avskyr är faktiskt fotgängare som går över vägen och tror att det bara är dem i denna värld och ingen annan. Jag vet att fotgängare har företräde på övergångsställen men vänta åtminstone och bekräfta att jag stannar bilen eller att mina bromsar ens funkar. Nepp dem går bara över utan någon som helst ögonkontakt med deras jävla smartphone shit i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Herregud, gå och klipp sönder ditt körkort, människa.

Det heter hastighetsgräns - det innebär att man inte får köra snabbare än utsatt gräns. Det säger ingenting om hur långt under den man får köra - tvärtom är det menat att du ska hålla dig under gränsen.

Läs lagen innan du yttrar dig Trafikförordningen
3 kap.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet
låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt
hindra andra förares körning.

Sen kan man bolla hit och dit om överdrivet låg hastighet men det är polisen/domstolen som avgöra det. Vad du eller jag tycker är helt ointressant egentligen.

Skrivet av Svensktiger:

Grattis.
Du beskrev precis tankesättet och beteendet hos de personer som är med om eller orsakar många allvarliga (trafik)olyckor.

Varningssignaler för osäkert beteende:
Tron på att man är en bättre bilförare än andra på vägen.
Tron att en "Bra bil" på nåt sätt motverkar naturlagarna när man har en olycka.
Tron att hastighetsbegränsningar bara är rekommendationer som gäller andra.

Med lite tur så kommer du kanske att lära dig lite ödmjukhet i trafiken innan du skadar dig själv eller andra.

Här va man visst religiös tro gör man i kyrkan. I riktiga livet så vet man eller så vet man inte.

Men ska försöka svara vettigt

1:Finns många bättre och sämre bilförare.
2:En bra bil hjälper mycket mot naturens lagar men man är inte helt immun (läste du ens hela mitt inlägg?)
3:Den gäller alla men börjar man köra under den utan giltig anledning så har man själv problem inte andra. Kör man över den så får man stå sitt kasst när något händer.

Försöker hitta någon vettig statistik som inte ligger bakom en betalvägg men finns ingen, men som det ser ut så är det största orsaken till trafikolyckor, trötthet, droger och ovana. Självaste fortkörning kommer långt ner diverse listor

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nice! För kör du 80-90km/h på 70-väg så ska du inte klaga när andra bryter lagar och regler i trafiken. Det kallas nämligen hyckleri.

Att köra 80-90km/t på en 70-väg är ju väldigt farligt i jämförelse att ligga 1 decimeter bakom i den farten.. Båda ger böter, men där även kortet kan tas för den andra......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste jag tycker är folk som inte anpassar infarter till motorvägen. Istället för att gasa upp till angiven hastighet så ligger de och fiser i 70-80 och har då svårt att anpassa sig till trafiken.

Jag bryr mig inte om att folk kör 90-100 så länge det finns omkörningsmöjligheter. Men om man alltid kör under angiven hastighet kanske man ska fundera på om man verkligen är rätt person för att framföra ett fordon. Jag kommer ihåg att min trafikverkets lärare som jag hade på uppkörningen sa i "bra att veta" att jag skulle följa angiven hastighet på skyltarna och anpassa mig för hastigheten som skylten visar. Han tyckte jag var lite feg och att jag ska undvika att störa annan trafik.

*Edit* (Det var 15år sedan jag tog kortet. Kan har ändrats.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Det jobbigaste jag tycker är folk som inte anpassar infarter till motorvägen. Istället för att gasa upp till angiven hastighet så ligger de och fiser i 70-80 och har då svårt att anpassa sig till trafiken.

Det största irritationsmomentet (och olycksrisken för den delen) är den typ av personer som ligger på påfarten och håller samma hastighet som övrig trafik och förväntar sig att omvärlden ska försvinna som om de vore Moses på Röda havet. Sen verkar de nästan bli arga över att övriga trafiken på motorvägen inte anpassar sin hastighet efter dem istället för tvärtom.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Försöker hitta någon vettig statistik som inte ligger bakom en betalvägg men finns ingen, men som det ser ut så är det största orsaken till trafikolyckor, trötthet, droger och ovana. Självaste fortkörning kommer långt ner diverse listor

Fortkörning i sig dyker ju knappast upp i normal statistik över olyckor.
Ingen är ju så dum att dom tar upp sin egen fortkörning som orsak till olyckan dom just varit med om
Och att bedöma andras hastighet någorlunda exakt är oerhört svårt.

Vad som är klart är dock att högre hastighet = fler och svårare olyckor.
Även en så liten ökning som 90->100 km/t är nära en 25% ökning av din rörelseenergi (+23.45% för att vara exaktare).
Och 25% mer energi gör en ENORM skillnad om det nu skulle smälla.

Inte nog med det så ger det samma procentuella ökning i bromssträcka (plus den längre reaktionssträckan såklart), vilket här blir ungefär 13 meter längre stoppsträcka.

Så när bilen som höll hastighetsbegränsningen (här 90km/t) precis hinner stanna för älgen/barnet etc.
Så kommer den som håller 100 km/t att bränna genom hindret i nära 50 km/t (mer exakt 48 km/t).

Så de som konsekvent ligger och kör hastighetsbegränsningen "plus moms" har inte bara en betydligt större risk att hamna i farliga situationer, utan när det väl blir en olycka så blir den mycket allvarligare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ågren:

Jag har aldrig förstått varför det inte tillämpas i personbilar. Både lastbilar och bussar är spärrade på en viss hastighet och det finns ingen som helst anledning att kunna köra fortare än 120km/h vilket är den högsta tillåtna hastigheten i Sverige.

En annan sak som borde finnas i alla bilar och som redan finns i t.ex. bussar och lastbilar är färdskrivare vilket skulle underlätta polisens och försäkringsbolagens arbete något enormt. Lycka till att blåneka till fortkörning när färdskrivaren visar 140km/h på en 90-sträcka...

Det går till och med att begränsa farten så den följer högsta tillåtna hastighet på platsen så man måste inte välja högsta fart i hela vägnätet, det finns data hos trafikverket med hastighetsbegränsningar som kan användas direkt i fordonet, det är den databas som används för hastighetsvarnare men inget hindrar att man inte varnar utan spärrar i stället och man kan ju tänka sig ett "nödläge" men att det då skickar en rapport om det och så får man manuellt ta ställning till om det var befogat eller inte, det finns liknade system på alkolås där de går att gå förbi men då larmar de om det innan de avaktiveras.
http://www.trafikverket.se/tjanster/Oppna_data/?AcceptCookies...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det största irritationsmomentet (och olycksrisken för den delen) är den typ av personer som ligger på påfarten och håller samma hastighet som övrig trafik och förväntar sig att omvärlden ska försvinna som om de vore Moses på Röda havet. Sen verkar de nästan bli arga över att övriga trafiken på motorvägen inte anpassar sin hastighet efter dem istället för tvärtom.

Håller helt klart med! Eller dom som precis kommit på påfarten och det är lite köbildning men dom känner sig tvungna att komma ut till omkörningsfilen även om vi andra har "köat" en del där...
Nu har jag flyttat så jag slipper pendlar mellan Hbg och Malmö. Fyfan för den sträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går till och med att begränsa farten så den följer högsta tillåtna hastighet på platsen så man måste inte välja högsta fart i hela vägnätet, det finns data hos trafikverket med hastighetsbegränsningar som kan användas direkt i fordonet, det är den databas som används för hastighetsvarnare men inget hindrar att man inte varnar utan spärrar i stället och man kan ju tänka sig ett "nödläge" men att det då skickar en rapport om det och så får man manuellt ta ställning till om det var befogat eller inte, det finns liknade system på alkolås där de går att gå förbi men då larmar de om det innan de avaktiveras.
http://www.trafikverket.se/tjanster/Oppna_data/?AcceptCookies...

Tänk vad underbart om hastigheten vid t.ex. vägbyggen eller olyckor kunde tvingas ner till 30.
Skulle spara åtskilliga liv varje år bara det.

Att barbro polisen inte placerar sina mobila kameror vid vägbyggen fattar jag inte.
Många är ju så oerhört respektlösa mot dom som faktiskt jobbar där, och det kostar liv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Tänk vad underbart om hastigheten vid t.ex. vägbyggen eller olyckor kunde tvingas ner till 30.
Skulle spara åtskilliga liv varje år bara det.

Att barbro polisen inte placerar sina mobila kameror vid vägbyggen fattar jag inte.
Många är ju så oerhört respektlösa mot dom som faktiskt jobbar där, och det kostar liv.

Ja häromkring så har det hänt olyckor och det har lett till konsekvenser, vi får se hur det blir när semestertrafiken kommer i gång. >

En brandman har dött efter att ha blivit påkörd längs E6. Brandmannen blev påkörd i samband med räddningsarbetet efter en lastbilsolycka.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/brandman-p%C3%A5k%C...

Alla räddningstjänster längs E6 i Bohuslän kommer att helt stänga av E6 vid kommande trafikolyckor.
Det är sex räddningstjänster från Uddevalla i söder till Strömstad i norr som beslutat sig för att skärpa standardrutinerna vid trafikolyckor längs E6.
– Vi måste prioritera upp vår egen säkerhet, säger Gunnar Ohlén, räddningschef

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bada-filerna-stangs-av...

Nu åtalas bilföraren för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. I stämningsansökan skriver åklagaren att mannen inte anpassat hastigheten förbi olycksplatsen. Han krockade först med en brandbil med påslagna varnings- och blåljus, för att sedan krocka med en personbil och därefter köra på brandmannen.
Mannen har sedan krockat med ytterligare två fordon. Han förnekar brott.
Kan ha kört 80 km i timmen
Enligt flera vittnen på platsen som körde förbi olycksplatsen i 20-30 km i timmen, så har mannen haft avsevärt mycket högre hastighet, kanske cirka 80 km i timmen,
– Mannen uppger själv att han fått fel på sina bromsar och att det är orsaken till olyckan. Men enligt den tekniska undersökningen av bilen tyder inget på något fel på bromsarna, säger Gisela Sjövall, åklagare
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/atalas-efter-dodsolyck...

I dag kom domen. Mannen döms till villkorlig dom för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. Straffet blir 80 dagsböter a 140 kronor.
”Ligger inom praxis”
Åklagaren är nöjd.
– Domen kan kanske verka mild men den ligger helt inom praxis. Det är de straffsatser vi har för det här brottet för en tidigare ostraffad person, säger kammaråklagare Gisela Sjövall.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-doms-for-vallande-...

Det verkar mest som om det var en vårdslös hetsig förare och inget tekniskt problem som ledde till en död brandman men straffet blev väldigt milt tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag börjar med att säga att jag tycker stämningen i tråden är allt för dålig. Mycket att kalla folk för idioter och insinuera saker. Väldigt mycket känslor och lite fakta. Varför är det så?

Skrivet av hellmix:

Det är såna som dig som jag önska att det va skottpengar på.

Om du inte har så bråttom varför åker du ens på motorvägen ta 70-vägen istället så sparar du ännu mer pengar...........

Du är betydligt farligare än fartdårarna eftersom du skapar stress för de vanliga som vill ligga i 110. Har set betydligt farligare omkörningar p.g.a sniglar/söndags åkare på vägarna än fartdårarna själva. Men de framkommer aldrig man ska bara peka på de som kör för fort.

"Du är betydligt farligare än fartdårarna" citation needed. Var finner du denna fakta?

Skrivet av hellmix:

Det är nog du som får hålla dig det står 110 på skylten men personen i fråga kör 90 utan anledning och då helt plötsligt kör man för fort för att andra vill köra den utsatta hastighetsgränsen som ÄR 110 det är nog du som inte ska ha körkort om du inte kan läsa skyltar. 110 är 110 inte 90. De ände gångerna det är försvarbart att köra långsammare är när naturen inte tillåter det eller om man kör något annat fordon som är begränsat te.x lastbil

110 betyder maximal tillåten hastighet 110 km/h. Du får det att låta som att det är minsta tillåtna hastighet, eller att man måste ligga på exakt 110 km/h.

Skrivet av Billy Joe Bob:

@tuomi:

1) Håller han hastigheten slipper man köra om, och folk slipper bli irriterade och ta onödiga risker.
2) Han bidrar till köer med det tänket.
3) Förmodligen inte det enda misstaget han gör i trafiken, med det tänket.

1) håller inte, för många, som vi ser i denna tråd, kör medvetet över hastighetsbegränsningen.
3) Korrekt, alla gör vi misstag. Hur korrelerar det med vederbörandes tänk i frågan?

Skrivet av Billy Joe Bob:

Rätt enkelt. För att alla långtradare håller inte 90 km/h.

Jag förstår inte ditt resonemang. Varför är det vederbörandes fel att andra inte beter sig?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

.... Om det inte är snöfall, ishalka, spöregen eller allmänt dålig sikt så bör du hålla hastigheten.

Du kan väl lägga till skymning och gryning(ökad risk för djur), vatten på vägen(vattenplaning, halka), löv på vägen, vatten+löv på vägen, starkt solsken och varmt mitt i sommaren dvs "värmedallringar" som skapar hägringar, motljus från sol(kanske går under allmänt dålig sikt?), tjälskador, vägskador, varningsmeddelande på radion om älg/rådjur/hjort/olycka/whatever, varning för stenskott, varning för hög kant, varning för vilt samt eventuellt användande av nödreservhjul(ofta hastighetsbegränsat) på sträckan du kör på som några andra legitima skäl att inte tvunget hålla den hastighet som är den högsta tillåtna.

Det är gott om idioter i den här tråden, lika gott om idioter här som det är i trafiken, omkring hälften. Jag är rädd för att följande ska slå tillbaka på mig själv, men jag önskar lite smått att många här inne kör ihjäl sig själva, enbart sig själva och ingen annan i trafiken om ni tvunget ska fortsätta köra efter egna påhittade låtsas-"trafikgrundlagar" med ett styvt cornflakeskörkort i plånkan.

Jag blir fan ledsen av er.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Är inte ute och ser landsvägstrafiken så ofta men det jag stör mig på är att de flesta bilarna jag ser när jag promenerar till affären verkar ha "trasiga" blinkers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är inte ute och ser landsvägstrafiken so ofta men det jag stör mig på är att de flesta bilarna jag ser när jag promenerar till affären verkar ha "trasiga" blinkers

Det festligaste jag vet är när en bil framför på motorvägen helt plötsligt börjar tappa i fart och jag får bromsa lite nätt för att hålla avståndet. Bilen bakom mig gör det samma, och den bakom denne osv. Farten sjunker än mer, börjar närma sig 60, ibland 50km/h, extremfall har inträffat ända nedåt 35-40km/h och jag har bevittnat olyckor framöver när jag legat längre bak i kön, bilar packat som sardiner. I vänsterfilen går det förstås i 120 och där är det också packat så man har inte en suck att svänga ut. Plötsligt svänger bilen längst fram lojt av från motorvägen ut på avfarten.

Detta förfarandet att sänka farten genom att släppa gasen, utan att bromsa, utan att blinka och stoppa upp all trafik bakom påbörjades redan före skylten "500m".

I rondeller, korsningar, omkörningar, filbyte har man lärt sig att ingen blinkar, men det här ECO-drivingbeteendet på motorvägen/avfarterna att släppa gasen, rulla närmare en kilometer utan att blinka på motorvägen innan avfarten kommer är just nu det sjukaste jag upplever.

(förutom alla som kör om över backkrön)
(eller misslyckas med stoppskylt ut mot 90/100 väg)

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Jag har aldrig förstått varför det inte tillämpas i personbilar. Både lastbilar och bussar är spärrade på en viss hastighet och det finns ingen som helst anledning att kunna köra fortare än 120km/h vilket är den högsta tillåtna hastigheten i Sverige.

En annan sak som borde finnas i alla bilar och som redan finns i t.ex. bussar och lastbilar är färdskrivare vilket skulle underlätta polisens och försäkringsbolagens arbete något enormt. Lycka till att blåneka till fortkörning när färdskrivaren visar 140km/h på en 90-sträcka...

Med tanke på den ökande andelen terrorattacker med fordon i landet och närområdet så borde nog detta tittas närmare på. Speciellt zoner där hastighetstaket sänks och kanske någon teknisk lösning som bromsar in om något kommer för nära. Tekniken finns redan, den behöver bara appliceras.

Permalänk
Medlem

Det absolut värsta jag vet är när folk kör upp i röven på en i enkelfilat för att "visa" att man kör för sakta (håller hastigheten).

En vacker dag, när min dotter hållit mig vaken i två nätter i rad, kommer jag sakta bromsa in. Ta fram fälgkorset och slå sönder både föraren och hans jävla bil.

Ofta görs ju detta på landsvägar där man kan tvingas panikbromsa för allt möjligt skit.

Idioter!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Att köra för sakta är också ett brott

Om frågan är enkel borde ju svaret vare det också, men så är tyvärr inte fallet nu.

Man skall ju alltid anpassa sin hastighet till bl.a. skyltar, väglag, fordonet, sikt o.s.v.

Är det motorväg eller motortrafikled eller 2 + 1 väg?

Men man skall även, som det står i ordningsbotskatalogen undvika följande:

032A Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet / plötsligt bromsat / på annat sätt hindrat andra förares körning… 500:-

Vad som är överdrivet låg hastighet avgörs av polisen som är på platsen.

Men svaret på din fråga är Nej, du får inte böter för att köra 85 km/h på 110 km/h

Svar av POLISEN i Sverige. Är så förnbannat trött på idioter som ska tränga sig fram o ha så förbannat bråttom

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Det värsta irritationsmomentet är alla tomtar som är rädda för enkelfiliga vägen på 2+1-vägar. Åker numer rätt ofta på 2+1-vägar med hastighetsgräns 100. Kommer extremt ofta ikapp individer som ligger i 90 på enkelfiliga sträckan, för att sen gasa upp till 115 när det blir dubbelfiligt. Och sen tillbaka ner till 90. Hur kan man vara så rädd för ett vajerräcke?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag vet exakt vad du menade, men frågan är: vad är det du inte förstår? Du är ju helt galen om du menar att det är negativt att köra under hastighetsbegränsningen. Då har du nog missuppfattat vad skylten med siffran faktiskt innebär.

Du är en lika stor trafikfara om du omotiverat kör under hastighetsbegränsningen som om du kör för fort. Så du har ingen aning om vad du surrar om. Det är inte han som är galen, bara du som är felinformerad eller dragit en egen slutsats ur rumpan

Det man vill sträva efter är ett JÄMNT trafiktempo, där alla håller liknande hastighet. Det är hastighetsskillnaderna, INTE hastigheten i sig som skapar olyckor.

mvh yrkeschaufför

Permalänk
Medlem

Precis som alias på nätet, så fungerar bilen som en skyddande bubbla för anonymitet, inget vet att det var du som gjorde det och det finns inga konsekvenser.

Det är så klart tills något händer och någon bestämmer sig för att göra något åt saken, precis som på nätet