Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag betvivlar inte att du testat på massa folk, men inom vetenskapligt arbetssätt brukar man prata om validitet och reliabilitet för statistik, och dina tester verkar ha mycket lågt av bådadera. Finns inget vetenskapligt i det, helt enkelt.

Nä och det är helt ointressant för att det funkar, samma som om du ger någon som lyssnnar på kossa porta pro sen sätter du ett par stax lurar och riktigt dac och flac ljud fil.
Sen vill personen aldrig gå tillbaka om den inte har något allvarligt fel.

Funkar det att testa på en stor massa och jag aldrig fått bakslag någonsin så är mitt test 100 % legit, sen att du vill ha fakta från någon sida skiter jag i och bryr mig inte tbh.
För att blind testen funkar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Ofta känns det som bättre respons när man spelar i 60 fps, över 60 fps är det svårt att märka skillnad men likväl är det jobbigt på PC när det droppar från 120-80 fps på en sekund, då är locked 60 fps att föredra många gånger.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Får fan panik av att folk helt ärligt kan gå att säga att 30fps och under är skönt att spela på... Nu pratar vi spelande och inte att kolla på en film med motionblur på herregud...

Permalänk
Medlem

Som PC enthusiast så lirar man ju med både och lol, men för den prislappen får man väl nöja sig med 4K 30FPS antar jag. Men jääävlar gå inte och säg att det inte är någhon skillnad mellan 30 och 60 för det ÄR det. Man måste ju vara helt jävla pantad om man inte ser det.

Sen tycker jag personligen att uppdateringsfrekvensen är viktigare än upplösningen, men då i spel där det verkligen spelar någon roll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Detta gäller ju även förståtts dig. Då du verkar helt och hållet nedsmutsad av ditt synsätt på att 30+ är onödigt och icke igenkännbart.

Knappast Jag är mycket intresserad av sådant här och är extremt påläst i ämnet. Hjärnan börjar uppfatta bilder som rörliga runt 15fps, och en dubblering av det till 30 gör då att det blir ännu mjukare och tar bort hackigheter.

Det är ju även många spel som prioriterat ögongodis och lagt sig på 30fps istället. Om det nu var så att det orsakade någon slags masspsykos så hade inte spelhusen kunnat göra såhär år efter år, titel efter titel. Så för min egen del så är det vetenskapen jag lutar mig emot. Inte "mina egna upplevelser som måste gälla alla andra för det är bara min egen bild av världen som är korrekt".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@BerraJobb: Svårt att se skillnad har bara med att man inte har upplevt det innan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag skrev ju också att nossebo-effekten är något som folk på riktigt lider av. Det är inget konstigt.

Men det hade varit intressant att se hur det ter sog om du tittar på 60fps och någon säger till dig att det är 30, eller tvärt om.

Nu när det finns 240Hz-skärmar har det "plötsligt" poppat upp folk som säger att de måste ha det och att de får huvudvärk av 144Hz... Det känns liksom igen.

Ursäkta om detta är lite hårt men kan inte du se skillnad på 30 och 60fps i ett spel så ska du nog aldrig kommentera i ämnet eller diskussioner som på något sätt berör bilduppdateringsfrekvens. Det må vara att du har en synskada av någon form men då ska man ju ändå inte förutsätta att det är normen.
För min egen del (och de flesta andras tror jag) är det solklar skillnad mellan 30 och 60 fps. Ungefär som 640x480 mot 1920x1080 upplösning, det går inte att missta sig på det.
Det finns ingen tydlig övre gräns för vad man kan uppfatta i form av FPS. Det skiljer från person till person. Ändå kommer alltid dessa befängda påståenden om att "ögat kan bara uppfatta bla bla".
Sedan vad man i slutändan har för preferenser är en annan sak.

Permalänk

Hur många är det som har en TV som klarar av 60 fps egentligen?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Som många andra redan tagit upp så tror jag han syftar på att den stora massan "inte bryr sig". Egentligen handlar det om okunskap => bryr sig inte. Frågar man runt lite slumpmässigt är det nog många som kommer svara "30 fps? 60 fps? Vad är det för något? Nä jag tänker/bryr mig inte så mycket om det utan vill bara att det ser bra ut (4k)". Det är den stora massan som är målgruppen, gissar jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0n0ffknappen:

Hur många är det som har en TV som klarar av 60 fps egentligen?

I stort sett alla som äger en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

30fps bollen ser av någon anledning suddigare ut om jag inte drar ner "motion blur" för den.
Annars är det ingen större skillnad.
Visst, så där sida vid sida kan jag se skillnad, men ingen stor skillnad och inget jag skulle märka om jag inte såg dem samtidigt.

Med motion blur avslaget och med undre bollen inställd på 30 så är det fortfarande en enorm skillnad för mig. Den undre hackar något fruktansvärt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är okunskap?

Jag tycker film såväl som spel flyter på bra i 24fps... Nedåt 18 börjar det väl hacka lite men inte så jag direkt stör mig.

Film är till skillnad från spel inte interaktiva, där följer man istället "bara med" vad som händer.

Interaktiva spel är det man själv som påverkar rörelserna i spelet och då är högre framerate att föredra.
Men spelar man långsamma 3dje person perspektiv spel kan låg fps fungera ändå.

Fps spel under 60fps gör många åksjuka, specielt i VR.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Knappast Jag är mycket intresserad av sådant här och är extremt påläst i ämnet. Hjärnan börjar uppfatta bilder som rörliga runt 15fps, och en dubblering av det till 30 gör då att det blir ännu mjukare och tar bort hackigheter.

Det är ju även många spel som prioriterat ögongodis och lagt sig på 30fps istället. Om det nu var så att det orsakade någon slags masspsykos så hade inte spelhusen kunnat göra såhär år efter år, titel efter titel. Så för min egen del så är det vetenskapen jag lutar mig emot. Inte "mina egna upplevelser som måste gälla alla andra för det är bara min egen bild av världen som är korrekt".

Kan prata för FPS scenen att du har 150 % fel där, och allt där något är snabbt och competitive.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä och det är helt ointressant för att det funkar, samma som om du ger någon som lyssnnar på kossa porta pro sen sätter du ett par stax lurar och riktigt dac och flac ljud fil.
Sen vill personen aldrig gå tillbaka om den inte har något allvarligt fel.

Funkar det att testa på en stor massa och jag aldrig fått bakslag någonsin så är mitt test 100 % legit, sen att du vill ha fakta från någon sida skiter jag i och bryr mig inte tbh.
För att blind testen funkar.

Jag betvivlar inte att du hittat en metod som fungerar för att övertyga dig själv om att du har rätt. Men liksom... Här handlar det ändå om att övertyga andra genom pålitliga metoder.

Spelar dock ingen roll då det inte verkar vara intressant för dig utan du vill höra att du har rätt, och som sagt så betvivlar jag inte att du och dina "försöksobjekt" ser skillnad, men det jag vänder mig emot är att du tycks förvänta dig att det skulle vara allmängiltigt, vilket ju är helt åt helsikes fel.

Själv kan jag gå så lågt som till 17-18fps och ändå tycka att det flyter. Spel eller film spelar ingen roll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Knappast Jag är mycket intresserad av sådant här och är extremt påläst i ämnet. Hjärnan börjar uppfatta bilder som rörliga runt 15fps, och en dubblering av det till 30 gör då att det blir ännu mjukare och tar bort hackigheter.

Okej, herr Dunning–Kruger. Det är ju även många spel som prioriterat ögongodis och lagt sig på 30fps istället. Om det nu var så att det orsakade någon slags masspsykos så hade inte spelhusen kunnat göra såhär år efter år, titel efter titel. Så för min egen del så är det vetenskapen jag lutar mig emot. Inte "mina egna upplevelser som måste gälla alla andra för det är bara min egen bild av världen som är korrekt".

Okej herr Dunning–Kruger. Du verkar dock bara läsa och lita på tester som bevisar ditt eget synsätt då du helt och hållet frångår det största beviset som finns - din egen hjärna och ögon.

Ingen snackar om någon "masspsykos". Det är ett behag man utelämnar om man nöjer sig med 30 fps.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Sätt upp två datorer bredvid varan med csgo på och lås den ena på 30 och den andra 60 så får vi se vad dom säger...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Hur många är det som har en TV som klarar av 60 fps egentligen?

De flesta TVs ligger väl på 60Hz och klarar alltså 60FPS?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Knappast Jag är mycket intresserad av sådant här och är extremt påläst i ämnet. Hjärnan börjar uppfatta bilder som rörliga runt 15fps, och en dubblering av det till 30 gör då att det blir ännu mjukare och tar bort hackigheter.

Det är ju även många spel som prioriterat ögongodis och lagt sig på 30fps istället. Om det nu var så att det orsakade någon slags masspsykos så hade inte spelhusen kunnat göra såhär år efter år, titel efter titel. Så för min egen del så är det vetenskapen jag lutar mig emot. Inte "mina egna upplevelser som måste gälla alla andra för det är bara min egen bild av världen som är korrekt".

"Jag är mycket intresserad av sådant här och är extremt påläst i ämnet. "
Tveksamt när du inte ens hade en aning att spel vs film är så stor skillnad du inte ens kan jämföra dom och du tror att MS på 30FPS 33.3 är problem och därför man tycker det laggar.........

Kan sätta dig vid en TV med 250MS och 30 FPS så ska vi se sen + motion blur.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Höga bildfrekvenser är inte viktigt för alla spelare och alla typer av spel och det är inte Microsofts sak att bestämma över spelutvecklares beslut, säger Xbox-chefen Phil Spencer.

Läs hela artikeln här

På det frågar jag: "Vem bryr sig om 4k?"

MS har fullständigt missat målet. Hur många har 4k i sitt vardagsrum?
Jämför det med hur många som kan köra 60 FPS.

Gör om gör rätt.

Permalänk
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag betvivlar inte att du hittat en metod som fungerar för att övertyga dig själv om att du har rätt. Men liksom... Här handlar det ändå om att övertyga andra genom pålitliga metoder.

Spelar dock ingen roll då det inte verkar vara intressant för dig utan du vill höra att du har rätt, och som sagt så betvivlar jag inte att du och dina "försöksobjekt" ser skillnad, men det jag vänder mig emot är att du tycks förvänta dig att det skulle vara allmängiltigt, vilket ju är helt åt helsikes fel.

Själv kan jag gå så lågt som till 17-18fps och ändå tycka att det flyter. Spel eller film spelar ingen roll.

"Själv kan jag gå så lågt som till 17-18fps och ändå tycka att det flyter. Spel eller film spelar ingen roll."

Säg inte det högt bara.

Sen har jag GJORT testen inte ute efter att övertyga mig själv herregud... testen har varit i runt 5-10 SPEL för att se om folk märker skillnad.

Jag har GJORT 100 % blind test inte berättat för dom vad jag har för skärm vad jag har för Hz ingen ting.

OCH ALLA märker ENORM skillnad utan att jag säger någonting.

Det är fan ingen som är vettig tycker 18 FPS är legit...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av anon12433:

I stort sett alla som äger en TV.

En snabb uppslag om min 55 tummare har den bara 50 hz uppdateringsfrekvens. Jag som ändå spelar med 144 hz verkade inte bry sig om hz vid TV-köp. Dem avgörande faktorn var 1) design 2) bildkvaliteten 3) panorering/eftersläp. Uppdateringsfrekvensen tänkte jag inte ens på. Med det sagt är det inte många som vet eller har kunskap om detta. Dem flesta ser nog bara punkt 1 och 2 vid tv-köp.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Avstängd

Hehe, kommer ihåg en sak..

Min sambo som är rätt så oinsatt i spel, hon skulle vara med och lana med mig och mina polare, vi skulle testa lana det där arkad bilspelet Split second velocity, under spelgång så påpekade hon ''varför laggar spelet?'' Och vi sa att det är spelet som är kapat på 30FPS..

Så även en helt oinsatt människa kan se skillnad på 30FPS och 60FPS, och även störa sig på det..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ursäkta om detta är lite hårt men kan inte du se skillnad på 30 och 60fps i ett spel så ska du nog aldrig kommentera i ämnet eller diskussioner som på något sätt berör bilduppdateringsfrekvens. Det må vara att du har en synskada av någon form men då ska man ju ändå inte förutsätta att det är normen.
För min egen del (och de flesta andras tror jag) är det solklar skillnad mellan 30 och 60 fps. Ungefär som 640x480 mot 1920x1080 upplösning, det går inte att missta sig på det.
Det finns ingen tydlig övre gräns för vad man kan uppfatta i form av FPS. Det skiljer från person till person. Ändå kommer alltid dessa befängda påståenden om att "ögat kan bara uppfatta bla bla".
Sedan vad man i slutändan har för preferenser är en annan sak.

Har man inställningen att folk som inte delar ens uppfattning inte ska uttala sig i ämnet så förstår jag att det kan bli jobbigt med mothugg. Jag är absolut inte ute efter att "predika för kören" här,

Det jag vill ha är vetenskapliga belägg för folks påståenden. Att de "upplever" saker på ett sätt har ju såklart ingen vetenskaplig bäring över huvud taget utan jag vill helt enkelt ha fakta i frågan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror faktist att det skulle vara lättare för vissa att ta till sig spel och film som underhållning ifall fps:en var högre. Flimrig bild är mer krävande för hjärnan och i snabba actionscener så går det knappt att se vad som händer i låg fps.

Transformers actionscener är ett bra exempel på när låg fps förstör upplevelsen.
Det går knappt att se vad som händer med all blur tillsammans med hackig bild.

Näe jag håller mig på till PC eller 60fps konsolspel när det kommer till spel med snabba rörelser, annars så får jag ingen behaglig upplevelse.

För att förtydliga: spel borde ha standardiserat 60fps för länge sedan och fps shooters borde ligga på minst 60 men väldigt gärna högre.
Jag tycker att Phil pratar om vad som är smidigast för marknaden och inte vad som är bäst för kunden.

Förtydligande. Man kör inte ens 24hz på bio. Man kör minns 72hz, därav även att skärmar kom i 144hz. Man duplicerar bilden flera ggr för att folk inte ska få huvudvärk.
På lysrör har man så har man ökat hz internt från elnätets 50hz för att många får huvudvärk i längden med de gamla. Det blinkar helt enkelt men vissa ser det inte.
Sen till problemet med fps/hz, den mänskliga ögat ser inte i fps, synapserna tar inte emot info som en databuss där allt skickas samtidigt till syncentrum. Det är en konstans ström av intryck som tas emot vid olika tillfällen som sedan sorteras och bildar en bild i hjärnan trotts att våra ögatt aldrig står still.
Så kanske inte så konstigt att olika personer reagerar olika på flimmer. Rörliga bilder börjar bdw innan 15fps. Det har bara med att man ska se den rörlig. Mjuk är en annan sak. Finns så många trådar på detta och jag blir alltid så sur. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Själv får jag åksjuka under 90~ FPS i de flesta spelen, spel med låg FOV är ospelbara. Kan inte spela på konsol alls. 60Hz paneler är helt ur frågan för spel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Har man inställningen att folk som inte delar ens uppfattning inte ska uttala sig i ämnet så förstår jag att det kan bli jobbigt med mothugg. Jag är absolut inte ute efter att "predika för kören" här,

Det jag vill ha är vetenskapliga belägg för folks påståenden. Att de "upplever" saker på ett sätt har ju såklart ingen vetenskaplig bäring över huvud taget utan jag vill helt enkelt ha fakta i frågan.

Jag vill ha fakta från din sida där 15-30 FPS är behagligt med rätt förutsättningar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att man skulle uppleva saker som mindre "smooth" bara för att man själv påverkar det?

JA!
Filmskapare som Peter Jackson förordar högre bildfrekvenser för film av goda anledningar. Alla filmare som inte är gröna amatörer är mycket väl medvetna om hur de måste panorera långsamt t. ex. för att inte den låga bildfrekvensen skall bli för störande. Allt i en film är iscensatt och kontrollerat, bland annat för att dölja mediets begränsningar.
Konsolspel som styrs med en liten tumjoystick har ofta en låg maximal rotationshastighet för att spelaren skall ha en chans till vettig precision. Det gör också att skillnaden mellan högre och lägre uppdateringsfrekvens blir mindre jämfört med mouse-look på PC, där man kan rotera mycket snabbare, och man därmed är beroende av att få tätare uppdateringar mellan frames för att hålla reda på den egna riktningen och fienderörelser (så nej, motion blur hjälper inte generellt i spel).
Under min tid i Quake3 testade jag och andra spelare om vi uppfattade skillnad med ökande bildfrekvens. Också mellan 100 och 125 fps var skillnaden klar (och hade blivit tydligare om vi kunnat testa mot 200Hz).

Testa själv. Dra muspekaren över skärmen. Du kommer att se pilens uppdateringar, även på en 144Hz skärm. Dra ner till 60Hz och gör om. Dra ner till 30Hz och gör om.
Skillnaden borde vara uppenbar för alla och envar. Det beror på spel och spelare hur uppenbart det är när man spelar.
Kameratillverkarna ser till att deras elektroniska sökare har ständigt högre uppdateringsfrekvens. För närvarande ligger den vid 120Hz på de nya bättre kamerorna, och tillverkarna säger att uppdaterings frekvensen (egentligen totala display lag) bör ligga under 0,005s för att kunna efterlikna en optisk sökare tillfredsställande.
Apple uppdaterar sin penna med 240Hz och driver sina iPad Pro (över 5 megapixel) i 120Hz för att minska på störande lag.
Det är bara de gamla standarderna för film och video som hade med hundra år gamla mekaniska begränsningar och nätens växelströmsfrekvenser att göra som är anledningen till att vi har så kass uppdateringsfrekvens på spel. Alla andra teknikområden har gått vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De flesta har inte sett 30+ fps, därför "bryr de sig inte"...

De flesta man visat 60+ fps är ju helt mindblown, det är som dag och natt, går man ännu högre så börjar gemene man se mindre skillnad men just 30 -> 60 är ett sjukt hopp i hur man upplever att det flyter på.

Konsoltillverkarna har nog hakat upp sig på myterna om att man inte ser mer än x antal fps och att filmer fungerar ju bra i 24 fps...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0n0ffknappen:

En snabb uppslag om min 55 tummare har den bara 50 hz uppdateringsfrekvens. Jag som ändå spelar med 144 hz verkade inte bry sig om hz vid TV-köp. Dem avgörande faktorn var 1) design 2) bildkvaliteten 3) panorering/eftersläp. Uppdateringsfrekvensen tänkte jag inte ens på. Med det sagt är det inte många som vet eller har kunskap om detta. Dem flesta ser nog bara punkt 1 och 2 vid tv-köp.

Den stöder 60Hz