Hypotes - Internet utan reklam

Permalänk
Medlem

Hypotes - Internet utan reklam

Rent hypotetiskt, hur hade internet sett ut om, låt oss säga, all reklam på nätet inte varit tillåten. Inga annonsintäkter således.
Hur mycket av internet som vi känner det hade fungerat helt utan reklamintäkter?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Rent hypotetiskt, hur hade internet sett ut om, låt oss säga, all reklam på nätet inte varit tillåten. Inga annonsintäkter således.
Hur mycket av internet som vi känner det hade fungerat helt utan reklamintäkter?

Facebook och alla liknande sidor hade försvunnit, många forum också. Tror inte det varit så populärt som det är idag och haft mycket mindre innehåll...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Det hade nog kostat en massa. Inget är gratis...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv

Om vi går tillbaka i tiden så vill jag ej minnas att internet var översvärmat med reklam, speciellt inte på den tiden då bilder var megastora saker som vissa disablade i deras webbläsare.
Problemet jag ser är de stora tjänsterna som youtube, facebook, men även tekniksaker som har personer anställda.

En bra liknelse tycker jag är att se på programvaror för Linux, det är inte så många större som har bra support etc. Utan folk gör små saker eller saker som de använder i sitt arbete och de känner att de sparar tid på att göra det. Samma blir det med tekniksidor, vissa kanske brinner för något som kameror och kan samla ihop information om nya, men köpa in hårdvaror, besöka mässor i andra länder är bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om vi går tillbaka i tiden så vill jag ej minnas att internet var översvärmat med reklam, speciellt inte på den tiden då bilder var megastora saker som vissa disablade i deras webbläsare.
Problemet jag ser är de stora tjänsterna som youtube, facebook, men även tekniksaker som har personer anställda.

Jodå, det var rejält reklam förr med. Kanske inte alldeles i början, men vi hade banners och popups på 90-talet också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jodå, det var rejält reklam förr med. Kanske inte alldeles i början, men vi hade banners och popups på 90-talet också.

När vi precis fått Internet någon gång kring 1995-96 var det knappt någon reklam alls. Men ganska snart började Geocities och andra "gratis" (reklamfinansierade) sidor dyka upp. De hade ofta irriterande blinkade GIF-banner, popups, popunders o.s.v. Så reklam har funnits nästan lika länge som webben.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant.
Siter som IMDB, twitch, karttjänster, feber, sweclockers och liknande hade inte haft nå utrymme.

Samtidigt har en hel del tjänster annan finansiering. Blocket/tradera/hobbyprojekt som pihole, aliexpress, wikipedia prisjakt har ju finansiering från annat håll och det täcker rätt många olika behov, användande och sektorer.

Tidningar är väl det mest spännande. Utan ett nyhetsutbud som är gratis hade folk inte slutat konsumera nyheter. Istället hade vi väl sett det som mer normalt att faktiskt betala för vår nyhetskonsumtion. Kanske hade varit bra om folk i större utsträckning var villiga att betala. Man får ju vad man betalar för generellt sett...

Men ja, forumsfären hade fått det svårare tror jag. Forum och sociala medier hade varit de stora förlorarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är övertygad om att forum hade drivits ideellt i ganska stora skalor på hobbynivå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

När vi precis fått Internet någon gång kring 1995-96 var det knappt någon reklam alls. Men ganska snart började Geocities och andra "gratis" (reklamfinansierade) sidor dyka upp. De hade ofta irriterande blinkade GIF-banner, popups, popunders o.s.v. Så reklam har funnits nästan lika länge som webben.

Ja det var väl ganska fritt från jobbiga banners ett kort tag iaf. Samtidigt var siterna anpassade för mycket lägre belastning då man inte kunde lägga serverpengar på något som saknade intäkter. Alltså mycket var ju hemmasnickrade grejer som inte hade orkat med innehållet, plattformarna eller besökarantalen för hur vi använder grejerna idag.
Jag säger inte att det är en jämförelse med äpplen och päron för det du säger är av relevans, men det finns som sagt fler relevanta faktorer att ta hänsyn till här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade inte fungerat. Företag som vill att du ska veta om deras produkter hade funnit en väg. Troligtvis hade de ägt de populära webbsidorna och gjort redaktionellt innehåll som handlar om varumärken och produkter som man vill sälja.

Dvs inte nån värst större skillnad

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Tänker man på att reklam i sig bidrar till kostnad för trafiken från providerns sida samt tid för abonnentens del så kan man dra ned de utgifterna om man slopar reklam i form av t.ex. ljud och bild. De lägre utgifterna äts förmodligen upp av högre utgifter för slutanvändare. Inte heller helt otroligt att investeringarna i nät hade varit högre och således bromsat utvecklingen.

Jag ser framför mig hur nätet idag hade varit mycket mer lik BBS-eran, på gott och ont.
Möjligtvis säkrare, möjligtvis mindre fritt, möjligtvis mindre funktionellt, möjligtvis mer slimmat och effektivt.

Världspolitiken hade nog sett annorlunda ut.
WW3.
Aliens.
Galaktiskt världsherravälde.
Tidsresor.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Rent hypotetiskt, hur hade internet sett ut om, låt oss säga, all reklam på nätet inte varit tillåten. Inga annonsintäkter således.
Hur mycket av internet som vi känner det hade fungerat helt utan reklamintäkter?

Skulle tro att de flesta sidor som behöver visst ekonomiskt stöd, eller bara för att tjäna pengar skulle använt sig av andra sätt än just visa reklam.

Ta tex Youtube där många många kanaler har gått över till petreon efter reklamhaveriet på youtube, fördelen för sidbetraktaren är att siteinnehavaren får lägga ner lite jobb på att ha kvalitativt innehåll...

blir lite win-win situation siter utan jobbig reklam som få vill se och ännu mindre klickar på, samt siteinnehavaren tjänar en slant fortfarande, och desto bättre/intressant innehåll ju mer slantar..

Tror att för framtiden så kommer donationer/prenumerationer för låg eller valfri summa bli vanligare för siter av alla de slag, och vi kommer se mindre reklam..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

När vi precis fått Internet någon gång kring 1995-96 var det knappt någon reklam alls. Men ganska snart började Geocities och andra "gratis" (reklamfinansierade) sidor dyka upp. De hade ofta irriterande blinkade GIF-banner, popups, popunders o.s.v. Så reklam har funnits nästan lika länge som webben.

Ja, precis.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tidningar är väl det mest spännande. Utan ett nyhetsutbud som är gratis hade folk inte slutat konsumera nyheter. Istället hade vi väl sett det som mer normalt att faktiskt betala för vår nyhetskonsumtion. Kanske hade varit bra om folk i större utsträckning var villiga att betala. Man får ju vad man betalar för generellt sett...

Många tidningar på nätet har börjat med betalvägg dock. Här i Uppsala började den i särklass dominerande lokaltidningen med detta nyligen (för allt innehåll). Dock får man fortfarande se reklamen även om man betalar.. Eftersom jag redan "betalar" en gång (genom att titta på deras personligt anpassade reklamannonser - jag använder ingen ad blocker) så vägrar jag betala en gång till.

Så numera är det public service och alternativmedia som gäller. Fördelen är att det ger en mer nyanserad bild än när man bara besökte en site av bekvämlighet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Många tidningar på nätet har börjat med betalvägg dock. Här i Uppsala började den i särklass dominerande lokaltidningen med detta nyligen (för allt innehåll). Dock får man fortfarande se reklamen även om man betalar.. Eftersom jag redan "betalar" en gång (genom att titta på deras personligt anpassade reklamannonser - jag använder ingen ad blocker) så vägrar jag betala en gång till.

Så numera är det public service och alternativmedia som gäller. Fördelen är att det ger en mer nyanserad bild än när man bara besökte en site av bekvämlighet.

Detta är konstigt och tyvärr inte unikt, jag köper absolut att man vill ha betalt för sitt arbete och för all del, ha en prenumerationsmodell, men då ska man ju inte ha reklam fortfarande, äta kakan men samtidigt ha den kvar

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Om all reklam varit förbjuden på nätet så hade troligtvis stora företag så som Facebook, Google m.fl. funnits kvar - men istället för att reklamen, som baseras på dina surfvanor (= data som företagen samlar ihop från användarna), poppat upp på diverse hemsidor så hade du istället fått mer samtal från telefonförsäljare, mer reklam i brevlådan m.m.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle tro att de flesta sidor som behöver visst ekonomiskt stöd, eller bara för att tjäna pengar skulle använt sig av andra sätt än just visa reklam.

Ta tex Youtube där många många kanaler har gått över till petreon efter reklamhaveriet på youtube, fördelen för sidbetraktaren är att siteinnehavaren får lägga ner lite jobb på att ha kvalitativt innehåll...

blir lite win-win situation siter utan jobbig reklam som få vill se och ännu mindre klickar på, samt siteinnehavaren tjänar en slant fortfarande, och desto bättre/intressant innehåll ju mer slantar..

Tror att för framtiden så kommer donationer/prenumerationer för låg eller valfri summa bli vanligare för siter av alla de slag, och vi kommer se mindre reklam..

Jag hoppas personligen lite på det sista du säger. Jag hade gärna haft ett system där jag har en "pott" för mitt internetanvändande som delades ut till sidor jag besökt i slutet av månaden, lite som youtube red. Jag skulle gärna se ett internet med mindre reklam, eller att man i alla fall kan välja bort reklam och spårning mot att betala så att personer med mindre medel kan använda internet dem med. Jag vill inte ha den, den stör, den spårar mig och är en vektor för virus.

System som patreon på youtube har ju tyvärr problemet att plattformen inte få ta del av det. Säga vad man vill om Google, men youtube (eller dess framtida ersättare) måste ha en inkomstkälla för att överleva. Jag kan driva en mindre blogg gratis hemma, men större hemsidor behöver betala för bandbredd, hårdvara och el samt personal. Patreon och andra prenumerationstjänster har även problemet att kostnaden per person är relativt hög så jag kan omöjligt stödja alla sidor jag vill besöka. Dem 10-100 kr/månad som många prenumerationsmodeller vill ha fungerar för 1-3 sidor, inte dem 10-20 som jag besöker regelbundet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Detta är konstigt och tyvärr inte unikt, jag köper absolut att man vill ha betalt för sitt arbete och för all del, ha en prenumerationsmodell, men då ska man ju inte ha reklam fortfarande, äta kakan men samtidigt ha den kvar

Verkligen inte unikt. Bio är ett exempel, helt vanvettigt att jag ska behöva betala en rätt så styv slant och samtidigt få reklam uppkörd i ansiktet. I tryckt media (som inte är böcker) är det ju standard. Känns som om vi har hamnat så jävla snett och nu sitter vi fast... Affärsmodellerna kräver ju dessa förbannade reklamintäkter nu. Att höja priser och minska reklamfinansiering lär vara ett elddop som heter duga, då "safear" man hellre och litar på att reklammakarna är så pass fiffiga att de kan avhjälpa den avtagande ROI:n på mer och mer och mer och mer reklam ÖVERALLT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag hoppas personligen lite på det sista du säger. Jag hade gärna haft ett system där jag har en "pott" för mitt internetanvändande som delades ut till sidor jag besökt i slutet av månaden, lite som youtube red. Jag skulle gärna se ett internet med mindre reklam, eller att man i alla fall kan välja bort reklam och spårning mot att betala så att personer med mindre medel kan använda internet dem med. Jag vill inte ha den, den stör, den spårar mig och är en vektor för virus.

System som patreon på youtube har ju tyvärr problemet att plattformen inte få ta del av det. Säga vad man vill om Google, men youtube (eller dess framtida ersättare) måste ha en inkomstkälla för att överleva. Jag kan driva en mindre blogg gratis hemma, men större hemsidor behöver betala för bandbredd, hårdvara och el samt personal. Patreon och andra prenumerationstjänster har även problemet att kostnaden per person är relativt hög så jag kan omöjligt stödja alla sidor jag vill besöka. Dem 10-100 kr/månad som många prenumerationsmodeller vill ha fungerar för 1-3 sidor, inte dem 10-20 som jag besöker regelbundet

Nej donera en slant för alla sidor eller tex kanaler på YT man vill kolla på går ju inte, måste vara frivilligt att göra.

YT har ju tappat många annonsörer då dessa inte gilla innehållet på många kanaler, men även YT själva har stoppat reklam på många kanaler som har enligt YT "fel innehåll" är därför som många där börjat använda Patreon.
Det hela är ganska olyckligt och kan bli så att tex "PK maffian" får lite väl mycket med makt att styra vad för som kommer finnas på nätet, eller att vissa produkter och tjänster får stora fördelar mot andra..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kul och intressant att läsa era reflektioner kring detta.
Annonseriet förstår jag, jag önskar dock alla sidor/forum/tjänster/nyheter hade ett betalalternativ, men tja, det skulle bli dyrt.
Dock ger en ad mig undantagslöst dålig bild av företaget.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag hade föredragit en snabbknapp i beskrivningen till varje youtubeklipp som donerar exempelvis 10 usd till kanalen, så får användaren själv koppla ett paypalkonto. Kan tänka mig betala för Youtube Red när det lanseras i Sverige, hatar reklam och anser att det är farligt/skadligt att bombarderas med företagspropaganda.

Edit: vill även betala för forum, runt 100 kr/år.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Inaktiv

Utan reklam blir det mindre intäkter. Ett Internet utan reklam eller för den delen krav på betalning borde bli betydligt fattigare. Ingen vill jobba gratis.

Som reklamblockerare i... jag vet inte hur många år nu, borde närma sig 14-15 iallafall, så ser Internet mycket mer rent och prydligt ut. Skillnaden mellan reklamblockering och att låta skiten välla ut är ofta rätt stor med. Personligen begriper jag inte hur folk står ut med exempelvis youtube och dess ständiga reklamavbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Detta är konstigt och tyvärr inte unikt, jag köper absolut att man vill ha betalt för sitt arbete och för all del, ha en prenumerationsmodell, men då ska man ju inte ha reklam fortfarande, äta kakan men samtidigt ha den kvar

Nej, särskilt inte när det kostar från 185:-/månaden för lite lokalnyheter som jag lika gärna kan läsa på någon annan site.

Jag betala t.ex. gärna 99:-/mån för Spotify då jag lyssnar tiotals timmar på det varje månad, och man slipper reklamen när man betalar. Någon slags balans måste det få vara.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kanske läge att gå tillbaka till lynx som webbläsare. Reklamen blir inte riktigt lika påträngande då.

Permalänk
Medlem

Alla verksamheter vad det än gäller måste ju finansieras på något vis. Det enklaste sättet på nätet är så klart annonser. Ett internet utan reklam hade knappast haft ett Sweclockers som vi känner det idag. Knappast heller andra sajter jag gillar som Ars Technica, Toms Hardware, The Tech Report och Rock, Paper, Shotgun. Alla lever på intäkterna från annonserna. Utan denna störande reklam är jag ganska säker på att nätet hade varit bra mycket fattigare på innehåll.

Det enda alternativet jag kan se är betalväggar men det är svårt då rådande konsensus är att allt ska vara gratis på nätet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Från en ganska spretig intervju med Alexander Bard med många vidlyftiga påståenden (karln hade ju dock jävligt rätt om internet):

...

Citat:

Alexander Bard har lagt musiken på hyllan och reser numera världen runt för att föreläsa om sina profetior för framtiden. Resumé stämde träff med honom för ett samtal kring hur förutsättningarna för medier, marknadsföring och kommunikation kommer att förändras.

För att förklara dagens läge tar han spjärn mot informationssamhällets fundament. Den traditionella marknadsföringen är nämligen sprungen ur en tid med få och starka mediekanaler.
– Vi har levt i ett samhälle med böcker, tidningar och tv. Du tvungen att ha väldigt mycket makt eller pengar för att kunna ha en kommunikationskanal över huvud taget. Kommunikation handlar om ett utbyte i två riktningar, och det finns egentligen inte i ett sådant samhälle. De budskap som varit obekväma eller som vi inte velat höra har istället fått mycket stålar bakom sig, och det har vi kallat reklam. När jag talar om marknadsföring handlar det alltså om att tvinga på sitt budskap på mottagarna. Det har man kunnat göra ganska oemotsagd, och medierna har haft det som en stor inkomstkälla, säger han.

– Det nya med internet är att kommunikation går i alla riktningar. Vi har fullt upp med att ta emot kommunikation och kommunicera tillbaka. När vi människor en gång lärt oss att kunna påverka det vi tar emot skapas ett helt nytt landskap. Vi ignorerar alla som skriker åt oss. Megafonen når inte fram längre. Tvärtom, den som skriker från en annonsplats har förmodligen dödat sig själv i samma ögonblick.

...

Citat:

Alexander Bard förkastar också tron på att innehåll som är bättre anpassat till de digitala plattformarna kan lösa problematiken.
– I så fall hade reklamfilmer redan försökt vara själva innehållet på tv, men det fungerar inte. Vad det handlar om är att göra en bättre vara eller tjänst. Så fort någon säger "digital marknadsföring" slår jag bakut. För det går inte att kombinera. I ett samhälle med få kommunikatörer fanns det gott om plats att skrika ut sina budskap. Nu är vi sju miljarder människor som skriker ikapp med varandra. De flesta lyssnar inte på varandra över huvud taget. 98 procent av alla Instagrambilder tittar ingen på. I ett samhälle där vi dränks av dynga letar vi efter några få kanaler som är trovärdiga och har ett bra innehåll.

För att beskriva dessa kanaler använder han begreppet kuratorer som är hämtat från konstvärlden.
– Den som sorterar flödet av information, och presenterar det bästa för just dig, kommer du att återvända till. Då flyttar det ekonomiska mervärdet bort från producenterna till kuratorerna, vilket gör företagen och deras marknadsavdelningar helt värdelösa. Det här kommer vi att se i sektor efter sektor i samhället.

...

Citat:

Varför görs det i så fall fortfarande så pass mycket traditionell marknadsföring?
– Därför att företagen har anställt en massa marknadsförare som slåss med näbbar och klor för att behålla sina jobb. De hittar på alla möjliga lögner om varför de ska finnas kvar i framtiden. När tryckpressen kom år 1450 hade vi 300 000 personer i Europa som satt och handskrev böcker. 1550 fanns inte en enda kvar. Men under de här åren demonstrerade de och gjorde allt de kunde för att stoppa tryckpressarna. Vid alla kommunikativa paradigmskiften har vi haft en gammal elit som sitter kvar, i det här fallet marknadsförarna, som försöker försvara sin roll. Men i själva verket är de helt överflödiga.

– Tidningarna ryker, bokförlagen ryker, tv-kanalerna ryker. Alla gamla medier ryker och med dem försvinner alla som har livnärt sig på dem. Och det är inte som att marknadsförare plötsligt kan bli kommunikatörer. De är bra på att skriva ett klatschigt budskap som de trycker ut, men urusla på att lyssna, vilket är grundläggande för att kunna kommunicera. Kommunikation handlar om att ha en dialog, inte att sitta i ett hörn och prata. Det betyder i sin tur att vi behöver helt andra talanger än de som sköter marknadsföringen i dag.

Var i det här skiftet befinner vi oss nu?
– Stora företag satsar fortfarande stora resurser på att anställa marknadsförare. Marknadsavdelningarna försöker till varje pris att hålla liv i sina budskap. Parallellt växer en helt ny värld fram på nätet med ett helt nytt sätt att kommunicera. Det skapas noder, alltså enskilda individer, som är väldigt framgångsrika på att kommunicera och få många följare som aktivt lyssnar på vad de säger. Dessa personer kommer att bli oerhört värdefulla, och traditionella varumärken kommer att försöka få dem att göra reklam för deras produkter.

Vad Alexander Bard beskriver är modeordet "influencers". Alltså personer med stora skaror följare som var och vartannat företag använder sig av för att nå ut med sitt budskap. Men även här befinner vi oss i en återvändsgränd, hävdar han.
– Säg att en ung tjej byggt upp en stor blogg, där hon på ett coolt sätt berättar om kläderna hon gillar och varför. Om ett företag kommer in och betalar henne för att sätta på sig deras kläder förlorar hon sin trovärdighet. Då tappar hon sina följare. Företaget kommer senare att undra varför de investerat miljoner där, samtidigt som hennes läsarkrets minskat dramatiskt. De kommer inte förstå att de mördade henne, för hon har horat. Hennes följare förstår att hon bara gjort det för pengarna, inte för att hon tycker produkterna är bra.

– Det går inte att hajpa upp en usel produkt. Du måste gå tillbaka till företaget och säga "Jag kan inte vara kommunikatör om inte ni gör den bästa varan eller tjänsten först". Vi är på väg mot ett transparent samhälle där det inte är någon idé att försöka marknadsföra ihjäl sig. Det kommer bara att slå tillbaka.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/02/25/alexander-b...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Jag hoppas personligen lite på det sista du säger. Jag hade gärna haft ett system där jag har en "pott" för mitt internetanvändande som delades ut till sidor jag besökt i slutet av månaden, lite som youtube red.

Låter som att du beskriver Flattr. Betalsystem som Peter Sunde satte upp kring 2010. Funktionen var fantastisk, men marknaden var nog inte riktigt redo, eller så marknadsfördes den inte rätt. Idén var bättre än genomslaget iaf, men tjänsten finns kvar även om den nu är uppköpt av nån annan aktör. Säkert bra för de siter/företag som faktiskt har stöd för systemet.
https://flattr.com/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om alla dessa reklamfinansierade tjänster, socialmedia etc. inte hade existerat, frågan är om vi hade varit mer produktiva på våra arbeten? Hade skolresultaten varit bättre?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bandite:

Om alla dessa reklamfinansierade tjänster, socialmedia etc. inte hade existerat, frågan är om vi hade varit mer produktiva på våra arbeten? Hade skolresultaten varit bättre?

Folk hittar bara något annat att "slösa" bort tiden skulle jag tro. Men jag är nog ändå av åsikten att exempelvis Facebook och Youtube nog kostar mer tid än man får ut av det. Ganska lätt för folk att fastna med någotdera. Beror samtidigt på hur det påverkar jobb och studier, en micropaus på någon enstaka minut där man kollar av Facebook exempelvis ser jag inget problem med. Använder man youtube för att lyssna på musik medans man jobbar eller studerar så ser jag inget direkt problem med det heller

Spenderar man halva dagen med att kolla på failvideor och chatta på facebook så lär det märkas i betygen och hur mycket man fått gjort på jobbet, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter som att du beskriver Flattr. Betalsystem som Peter Sunde satte upp kring 2010. Funktionen var fantastisk, men marknaden var nog inte riktigt redo, eller så marknadsfördes den inte rätt. Idén var bättre än genomslaget iaf, men tjänsten finns kvar även om den nu är uppköpt av nån annan aktör. Säkert bra för de siter/företag som faktiskt har stöd för systemet.
https://flattr.com/

Min tanke är inspirerad av Flattr (jag gillar iden), men jag skulle önska ha en liknande funktion men automatisk. Flattr kräver(?) att man klickar, jag skulle vilja ha det delat automatiskt baserat på tid spenderad på sidan