kemikalieskatten 1 Juli, vad som gäller??

Permalänk
Medlem

Enligt listan som Agerberg skrev, så känner jag ett plötsligt behov av en tv-diod, vars kan man hitta en sådan?
Utan en sådan så kommer mitt liv förbli ofullständigt.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Konstigt beslut som vanligt när det gäller skatter och miljön (tex trängselskatt).

Tycker överlag att man tänker åt fel håll.
Trängselskatten i stockholm är ju ett jättebra exempel.

Först sätter man skatt på vägarna in/ut till stockholm. Det är ju bra för alla som jobbar i "glesbyggden" runt stockholm måste åka bil till stan för att jobba? Visst man får göra avdrag osv men det är ett dåligt system.

Sen får man för sig att sätta tull på essingeleden! Va bra nu kan de som bor på ena sidan stan inte ta sig till andra utan att betala tull.

Förbifart stockholm som hade varit den bästa lösningen ligger i bästa fall långt fram i tiden!

Men det som är värst är att vi blir tullade mer och mer SAMTIDIGT som vägarna tycks bli sämre och sämre.

Men vi kan skippa den diskussionen.

Jaja tillbaka till elektronikskatten...
Så procentuellt så blir det jättepåslag för billiga småsaker, det är logiskt (ironi)!

Om det är en miljövänligt produkt så får man dra av, ganska mycket, vilket förvisso är bra men varför denna väg? Skall det inte vara en skatt för att främja miljön? Borde inte miljövänliga saker vara exkluderade eller till och med rabbaterade?

Frågeställning; vad får konsumenter/företag att köpa/sälja miljövänligt?

1. Vi lägger på upp till 320:- men man (företagen) får dra av 90% om den uppfyller miljökraven. Se till att köpa lite dyrare saker så det procentuella påslaget blir mindre. Det är även mer eller omöjligt för den vanlige konsumenten som sticker in huvudet på den lokala butiken att veta vad som omfattas eller ej.

2. All miljönvänliga elektronikprodukter har den gröna kretskorts-loggan på sig (tänk svanenmärkt). Dessa produkter har ex ett skatteavdrag.

Vad blir lättast/mest lockande?

Alla vet att vi dras till "rea" och lockas av prisavdrag. Men ser ju inte matbutikerna skriva: "Vi höjer priset på allt men det ekologiska gör vi ett visst avdrag på". Eller hur?

De säger: "tre ekologiska citroner för 10:-".

Staten borde använda samma metod som hela j...a handeln. Locka in folk med "attraktiva" erbjudanden och led in konsumenterna på rätt väg.

Nu tycker säker att skillnaderna är minimala och att butikerna kan styra detta men jag anser att ni har fel! Den psykologiska effekten är gigantisk!

Staten1: hej nu ska ni betala mer skatt!
Staten2: hej för att främja miljöväblig elektronik säbker vi skatten med X% för dem som köper "gröna-kretsen-märkta" produkter.

Bara min lilla ide.
**gröna-kretsen myntades kl 13.05, 2017-06-17 på sweclockers. - Så vitt jag vet i alla fall
**visst staten vill ha in skattepengar men det finns bättre sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Kemikalieskatten var inget annat än ett sätt för alliansen att fördela skattebördan. Sänkta inkomstskatter (som ger mer tillbaka till höginkomstagare) mot en skatt som slår hårdare mot låginkomstagare, köper man en tv för 5.000 eller en tv för 20.000 som väger lika mycket och inte kan undantas från skatten så kommer man få punga ut lika mycket i kemikalieskatt, vilket innebär att påslaget, procentuellt sett, blir större för den som köper den billiga.

2. Butiker och köpcentrum är på väg att gå under, men det handlar inte om kemikalieskatten, utan om man mer och mer accepterar att köpa på nätet.