Permalänk
Inaktiv

@aaaaaaaaaa:
DSA:(/XDA/Devlin Q)
Funkar bra för spel/lek/nöje, tycker jag. Går att skriva på (men jag får aningens fler slagfel). Snygg att titta på.

Cherry (GMK):
Go-to-profilen för att skriva/jobba ("Bäst"). Går även utmärkt att spela med. Nytto-profilen!

SA (Profilerad: dvs höjdskillnader på raderna):
Finast att titta på ("Snyggast!").

SA (Uniform: dvs enbart R3):
Funkar för spel (blir lite som DSA), Inte riktigt lika snygg som SA Profilerad.

Edit: Givetvis fungerar alla profiler! Det här är mina högst subjektiva åsikter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J0hanm:

På tal om annat, hur får ni tag på bra(genuina?) stabs? mitt GH60 känns lite kasst.
...

T.ex. här: https://zealpc.net/collections/group-buy-pre-orders/products/...

Permalänk
Medlem

tack för det, håller mig nog till cherry i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Har nyligen fått mitt kbd75 med 65g zealios. Tangentbordet är tungt och känns väldigt välgjort.
Har tidigare haft TKL som favoritlayout då jag använder f-tangenterna mycket och gillar inte att använda modifiers på 60/65, men 75% är min nya favorit.

Första tangentbordet med zealios och jag skulle nog säga att tillsammans med topre är min favoritswitch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hanm:

På tal om annat, hur får ni tag på bra(genuina?) stabs? mitt GH60 känns lite kasst.
Sedan tänkte jag fråga om någon sett/testat detta?
https://www.aliexpress.com/store/product/xd60-xd64-Custom-Mec...

Sjukt bra pris och sjukt mycket möjligheter verkar det vara.
//Johan

Om du inte vill köpa Svindyra stabs så rekommenderar jag Sennin32 på Ebay. Han säljer riktiga, bra, cherry stabs till ett bra pris. Han säljer flera olika uppsättningar, så om du söker bland hans försäljningar så hittar du. Länk

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Uhm, någon som vet vad standardlagret i Easy AVR heter? Jag vet inte om jag är blind eller dum.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Khers:

Jag var ganska beredd på att bli stadigt emotsagd. Har förstått att många föredrar cherry. Jag växlar mellan Zealios 78g cherry och mx Clear DSA och gillar båda men på olika sätt. Snart kommer MC Rebirth och då blir det typ oem-cherry-liknande om jag förstått det rätt, men i pbt. Gillar Whitefox-capsen så det borde väl kännas lika!

Permalänk

Vad är de största skillnaderna mellan Cherry och Zealios? Vore kul att prova något nytt på nästa tangentbordsbygge.

Finns det någon Zealios motsvarighet till Cherrys Green och Clear?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Vad är de största skillnaderna mellan Cherry och Zealios? Vore kul att prova något nytt på nästa tangentbordsbygge.

Finns det någon Zealios motsvarighet till Cherrys Green och Clear?

Cherry upplevs som raspiga när de är nya, Gateron är bra mycket lenare.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

@dorf_se:

Tack för svaret. Nu var det dock Zealios jag frågade om och inte Gateron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

@dorf_se:

Tack för svaret. Nu var det dock Zealios jag frågade om och inte Gateron.

Gateron tillverkar Zealios

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

Gateron tillverkar Zealios

Åh okej, man lär sig något nytt varje dag. Så Zealios är precis samma sak som Gaterons andra switchar fast med andra namn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
Zealios är, som @dorf_se sa, lenare än Cherry (och har samma brytarhus som gateron: så även gateron är "lenare"). Men lite (en hel del) av detta är imo en "Zelios-Hype"; de lider fortfarande av grundkonstruktionen och har aktiveringen "efter" bumpen. Det man betalar för (mycket subjektivt sagt) är mest att få E-pen genom att kunna visa lila stammar (och att man inte vet bättre för man inte provat t.ex. topre).

Jag tror inte det finns några klickiga Zealios: men taktila finns (och linjära):

Som jämförelse:
[Preassure Point, Aktiveringskraft, Bottom Out]
Clear: 65, 50, 85
Gröna: 80, 52, 82
Zealio "78": 78, 65, 78

Zealios finns i flera varianter (62, 65, 67, 78) ) och de anger fjädern i "Bottom Out" (BO) (i skillnad från många andra som anger aktivering eller preassure Point), men "78" borde vara närmast. (Jag har bara 62, och 67 ännu, så jag kan inte uttala mig om hur 78 känns elelr jämföra dem med Clears/Greens)

Edit: Inte precis samma sak: det är andra stammar (men brytarhuset är som sagt samma: och tillverkaren är gateron).
Smörja (och ev. fjäderbyte) på vanliga taktila gaterons och jag skulle nog inte kunna avgöra vilken som är vilken i en blindtest! (Men andra kan säkert... säger dom )

Permalänk

@anon257891:

Tack för den genomgången. Då har man fått lite mer kött på benen.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av dorf_se:

Cherry upplevs som raspiga när de är nya, Gateron är bra mycket lenare.

Det skulle förklara varför nya Cherry-baserade tangentbord känns så obehagliga i början, hade inte en aning. Tack så mycket!

Reds är nära griffeltavla på skalan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det skulle förklara varför nya Cherry-baserade tangentbord känns så obehagliga i början, hade inte en aning. Tack så mycket!

Reds är nära griffeltavla på skalan.

Jag vet inte om det stämmer men det finns de som hävdar att Cherry har uppdaterat sina formar och att de nya brytarna ska vara lenare. Sen om de är lika lena som Gateron eller vintage-brytare vet jag inte.

Jag har för vana att smörja mina brytare.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Funderar på lite lite hjälp över nytt T-bord. Var och köpte mig en Zowie EC1- A med en Atrax musmatta och er supernöjd än så länge. Mitt Qpad MK50 börjar bli lite till åren och tänker mig något nytt. Skall helst vara röda brytare och inget RGB crap. Har inte världens bästa butiker till hands däremot hittar man de vanliga märken.

Permalänk
Medlem

@buddaz: Filco eller Varmilo kanske? Bättre kvalitet och mindre ljus än gamerskräpet, båda finns att få med de flesta brytare, på ett eller annat sätt. Filcos tangenter är inte de bästa, så jag hade räknat in en bättre uppsättning. Kanske dessa. Keyboardco säljer ett större utbud av Filco i olika layouter och färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@buddaz: Filco eller Varmilo kanske? Bättre kvalitet och mindre ljus än gamerskräpet, båda finns att få med de flesta brytare, på ett eller annat sätt. Filcos tangenter är inte de bästa, så jag hade räknat in en bättre uppsättning. Kanske dessa. Keyboardco säljer ett större utbud av Filco i olika layouter och färger.

Vet ej om jag är i rätt tråd för ämnet. Bor ej i Sverige så om jag beställer från USA blir det dyrt. Vill gärna känna på produkten förre köp. Det blir i lokal butik. Vet ej om Zowie har något eget bra utan RGB. Qpad tycker jag har varit helt ok. Känner bara jag vill ha något nytt. Cherry fungerar för mina ändamål. Razer är det som inte får komma in i mitt hem, så långt är vi eniga.

Permalänk
Medlem

@buddaz: Nu vet inte jag hur elektronikaffärerna ser ut där du bor (dalarna enl profil, men dalarna ligger mig veterligen i Sverige, så jag antar det inte stämmer), men här är det generellt sett är det ont om köpvärda tangentbord i butik. Keyboardco ligger i UK, så inte överdrivet dyrt. Kostar ungefär som Maxgaming med frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@buddaz: Nu vet inte jag hur elektronikaffärerna ser ut där du bor (dalarna enl profil, men dalarna ligger mig veterligen i Sverige, så jag antar det inte stämmer), men här är det generellt sett är det ont om köpvärda tangentbord i butik. Keyboardco ligger i UK, så inte överdrivet dyrt. Kostar ungefär som Maxgaming med frakt.

Duckey One Blue LED Cherry Red - jobbigt att det är LED annars hade jag köpt med en gång. priset var ok. 1400kr

Permalänk
Medlem

@buddaz: Ducky är helt ok, Das är inget vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@buddaz: Ducky är helt ok, Das är inget vidare.

Får väl bli en Ducky till midsommar. Se om butiken har det inne. Shit det samma med LED. Såg snyggt ut med blå som är min favoritfärg. Blir nog nöjd.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av buddaz:

Får väl bli en Ducky till midsommar. Se om butiken har det inne. Shit det samma med LED. Såg snyggt ut med blå som är min favoritfärg. Blir nog nöjd.

Annars är det ju bara att stänga av LED'sen och så har du ett vanligt tangentbord igen. Det är ingen som tvingar dig att ha belysningen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Annars är det ju bara att stänga av LED'sen och så har du ett vanligt tangentbord igen. Det är ingen som tvingar du ha belysningen på.

Haha
Sådan noob man är. Jag hade inte tänkt den tanken. Tror jag köper Duckey såg fint ut och 1400kr är ok om det håller länge. Mitt Qpad är snart 3år gammalt och det tyckte jag var dyrt när jag köpte. Duckey ser bra byggt ut och Cherry är väl ok om jag har förstått det hela rätt. Man vill ju gärna veta så man vet om det är något bra man köper.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@buddaz: Nu vet inte jag hur elektronikaffärerna ser ut där du bor (dalarna enl profil, men dalarna ligger mig veterligen i Sverige, så jag antar det inte stämmer), men här är det generellt sett är det ont om köpvärda tangentbord i butik. Keyboardco ligger i UK, så inte överdrivet dyrt. Kostar ungefär som Maxgaming med frakt.

Keyboardco är otroligt tillmötesgående och väldigt vänliga att ha och göra med.
Även om de inte listar något brukar de kunna hjälpa till. Och leveransen är snabb!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testar igen, råkar något ha ett topre bord här på dreamhack som jag få testa att skriva på?

Lovar att mina fingrar är rena

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Idag kom min "gratisbeställning" från Cotter hem. Det har blivit något fel och det säkert jag som har gjort det. Hålen för switcharna är något stora så jag kommer att behöva limma fast dem. Jag ska beställa en pro micro och skruvar, så får vi se hur det blir. Jag beställer från Kina så det lär ta några veckor.

Permalänk

Skulle spexa för dottern med ljuseffekter på mitt Corsair K70....suck.
Verkade pajja några röda led runt om på tangentbordet. Frågan är, kan man laga eller är det bara att gilla läget?

Permalänk
Medlem

@twk: Tog du hänsyn till Cotters kerf när du gjorde ritningarna eller körde du exakta måtten på brytarna?