Fotograferandets framtid - finns anledning till oro?

Permalänk
Medlem

Fotograferandets framtid - finns anledning till oro?

Jag försökte en bra stund att formulera en bra rubrik till den här tråden, men hittade nog aldrig riktigt rätt.

Jag tycker att det finns anledning till att oroa sig för den fotografiska konstens framtid, och jag skall försöka motivera varför.

1) Produktångest
Det finns idag fler sidor/youtubekanaler än någon kan räkna som jämför kameror, objektiv och utrustning - gör tester, jämför olika tillverkare, säger köp det eller köp inte den, osv. Anledningen är enkel - det lockar mycket trafik, vilket gör många annonsvisningar, vilket ger mycket pengar. Varför? Ett kameraköp är ofta en stor investering och man vill inte lägga sina surt förvärvade pengar på sekundär utrustning. Särskilt som nybörjare är det mycket att sätta sig in i, och man vill naturligtvis göra ordentlig research.

Problemen med detta är dock många. Kameratillverkarna lever, naturligtvis, på att människor skall köpa deras produkter - och ser därför i tid och otid till att trycka ut nya saker på marknaden. Konsumenten vill alltid ha det senaste och har hen inte det blir hen osäker på sitt fotograferande (för det skulle ju kunna vara bättre med bättre grejer!). Om det är något som har hjälpt mig i mitt fotograferande så är det självförtroende. Att TRO att man kan ta riktigt bra bilder leder en ofta till att man kommer närmre dem. Jag vill påstå att produktångesten bidrar till att sabba sådant självförtroende i onödan. Det räcker med en iPhone för att ta riktigt grymma bilder - om vi pratar bildkvalité. Vilket leder mig in på:

2) Pixelpeeping
Det största fällbenet den digitala revolutionen satt för fotografer är antagligen möjligheten till att zooma. Jag är med i ganska många fotogrupper på Facebook, och överallt tycker jag mig se människor som zoomar till 100% på sina bilder och jämför vilken kamera som är skarpast. Som att det skulle spela någon roll! Denna hets över att få så skarpa bilder som möjligt gör att människor riktar fokus från det som verkligen är viktigt - ljusteknik, komposition, awareness osv. Oroa er inte över att er bild inte är ultraskarp förrän ni tagit den ultimata bilden. Och gör det inte då heller. Hur skarp är Mona-Lisa egentligen? Det är inte den tekniska bildkvalitén som kommer avgöra om du blir en erkänd fotograf eller inte. Mer fokus på det viktiga!

3) Tillgänglighet
Visst är instagram en otrolig uppfinning, och möjligheten att ta del av vad man vill är fantastisk. Jag vill dock mena på att man blir vad man äter. Konsumerar man dåligt fotografi så kommer man att ägna sig åt dåligt fotografi. Möjligheten att publicera precis vad som helst till vem som helst gör att man måste sålla blad otroligt mycket skit innan man hittar guldkornen. Förr i världen behövde bara en gallerist/redaktör utsättas för alla dåliga bilder - bara de riktigt bra ställdes ut eller publicerades i böcker.

Detta skapar i mitt tycke, tvärt emot vad man kanske hoppades när internet kom ordentligt, även stor likriktning. Jag är sick and tired på att se pappor posta deras miljonte bild av långt exponerat rinnande vatten i solnedgång med sjukt mättade färger. Ändå finns det var man än tittar. Det blir svårare och svårare att hitta originalitet.

4) Lykta dörrar
Kanske som ett svar på detta visar många institutioner (gallerier etc) bara bilder från fotografer med fotografisk utbildning. Kanske detta något säger mot min tidigare punkt, men jag tycker att man sätter krokben för sig själv genom att stänga ute så otroligt många duktiga fotografer. Det finns naturligtvis grymma fotografer där ute som inte har en akademisk poäng - och att utesluta dem gör den fotografiska eliten mindre, och därmed även mindre lockande att sikta mot för en nuvarande amatör. Således nöjer sig folk med den nivå de är på idag och strävar inte efter att utvecklas, vilket skadar fotograferandet i stort.

5) Hunger
Det går alldeles utmärkt att nöja sig med den nivå man är på och inte sträva efter att utvecklas mer. Väljer man att mäta sin framgångskurva i likes (vilket många, mig själv inkluderat, nog ofta faller för) så går det bra att ta mediokra bilder och ändå få sin följarkrets kärlek. Och det är väl bra, på sätt och vis. Men jag tycker ändå man bör sträva efter utvecklingen.

Till sist...
Jag vill på inga sätt mena att jag är bättre än någon annan. Jag har också många många gånger fallit för särskilt punkt ett och två.

Det finns också ljuspunkter i dagens fotografiska trender - den tydligaste kanske att analogt fotograferande är påväg att bli stort igen. Jag tycker det är grymt att många kommer tillbaka till källan och minimaliserar sitt utövande till att bara handla om bilden. Med det sagt finns det naturligtvis många punkter där digitalt är bättre - det är inte den diskussionen jag vill ha här.

Vad tycker ni? Finns det anledning till oro eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Är inte orolig. Konst är sällan teknikberoende. Att pixelpeepa fram bästa tekniken är inte konst. Smaken är delad som baken - gillar man ett verk gör man det oavsett vad andra tycker och vilken teknik som ligger bakom.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

1) Produktångest

Jag tror detta leder till att det blir att man pushar tillverkarna att tillverka bättre utrustning. Nu är det mycket lättare att få fram ett problem som finns hos en kamera och då måste kameratillverkarna vara mer på sina tår för att kunna ge de bästa som de kan. *host* 5D mk IV *Host* filma raw *Hoooost* *hoost*

2) Pixelpeeping

Det blir ett fel fokus hos använderna om man ska sitta och titta på pixlar. Att fokusera för mycket på att ha 28 MP eller 36 MP hjälper ingeting om objektivet är skit. Jag tittar hellre på en 12 MP bild med zeiss glas än 36 MP med ica basic glas. Objektivet dikterar hur skarp en bild, MP dikterar hur nära inpå du kan titta på bilden innan du börjar se fyrkanter.

3) Tillgänglighet

Tillgängligheten gör att det är lättare att andra ser en bilder, men där är det också popularitet bland användarna som styr mycket. Någon som tar skit dåliga bilder kan få mer uppmärksamhet än någon som faktiskt tar bra bilder.

4) Lykta dörrar
Huruvida det är med lykta dörrar vet jag inte men en vän till mig, hennes pappa är lär ut fotografering på universitet nivå, Han säger att dem som lyckas inom fotografering och som satsar mer på det är inte dem som studerar fotografering utan dem som inte gör det. Dem som läser fotografering tappar intressent. Jag pratade med Patrik Olsson som jobbar som fotograf på Dagens industri och han berättade om man vill till exempel hamna på fotografiska i Stockholm så måste man vara bland dem allra bästa i landet.

5) Hunger

Personligen känner jag att mina bilder är inte tillräckligt bra, dem kan vara bättre. Jag strävar efter att bli bättre och bättre. Jag själv får ett bekräftelsebehov, är mina bilder bra nog? Varför får jag inte likes? Vad ska jag göra för att min åskådare ska känna sig gripna av mina bilder? Personligen så fotograferar jag det jag gillar, det är viktigt som fotograf att man ska fotografera dem man själv tycker om, då får man en distinkt trademark så att säga, man är originell och kör sitt egna spår.

Jag tror och vet att att fotograferingen har ändrats för alltid med mobiltelefoner som kan ta ett kort när som helst men systemkameran kommer alltid finnas kvar. Ingen sensor och några glasbitar i en storlek mindre än ett litet frimärke kommer någonsin kunna slå en riktig kamera. Men det som jag oroar är att det blir svårare och svårare att kunna slå igenom som fotograf. Jag har en dröm att jobba som fotograf, där jag får bestämma vad jag vill ta kort på och hur men det är en osäker dröm.

EDIT: Jag hade velat börja med att fotografera large format, redigt stora porträtt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jag tror och vet att att fotograferingen har ändrats för alltid med mobiltelefoner som kan ta ett kort när som helst men systemkameran kommer alltid finnas kvar. Ingen sensor och några glasbitar i en storlek mindre än ett litet frimärke kommer någonsin kunna slå en riktig kamera. Men det som jag oroar är att det blir svårare och svårare att kunna slå igenom som fotograf. Jag har en dröm att jobba som fotograf, där jag får bestämma vad jag vill ta kort på och hur men det är en osäker dröm.

Ja, många redaktioner bedömer ju redan att journalistens mobilkamera är ett tillräckligt verktyg för artikelbilder, så slipper man betala en fotograf alls. Jävligt tråkig inställning och kanske ett av de största hoten mot fotografyrket.

En mobilbild från en journalist som inte har en susning om vad den gör bildmässigt mot en yrkesfotograf bilder kan ju sannerligen göra skillnad för hur stort hela reportaget blir. Synd att inte fler inser att detta bör prioriteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Citat:

Eller så bryr man sig inte

Deltag gärna i diskussionen men vi ser gärna mer substans i inläggen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Är inte orolig. Konst är sällan teknikberoende. Att pixelpeepa fram bästa tekniken är inte konst. Smaken är delad som baken - gillar man ett verk gör man det oavsett vad andra tycker och vilken teknik som ligger bakom.

Absolut! Jag syftar snarare till att tekniken kanske står iväg för många för att nå viss konstnärlig höjd. Det blir för krångligt helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det finns stor anledning till oro.
Idag så köper ju vilken Svenne Banan 🍌 som helst en bra kamera och tror de är proffs samma sekund som de packat upp den ur lådan.

Därför är det helt rätt att gallerier etc. bara visar bilder från fotografer med fotografisk utbildning.
Bästa sättet att sålla bort skräpet från alla amatörer.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att kameran känns bra i handen. Det ska vara lätt att hitta knapparna utan att leta. Det ska formas efter handen. Det gör att kameran sitter runt halsen istället för att hänga i garderoben. Sen köper man glugg efter behov som man tror man har. Sen fotar man järnet! Man lär sig genom att experimentera. Youtube kan ju vara en fin guide men man måste prova själv för att förstå hur ISO slutartid och bländare fungerar i olika situationer. Då får man även en egen stil istället för att kopiera någon annans.

Undersök empiriskt (dina sinnen) inte andras känslor. Känn efter. Grejer som proffsen gillar passar i regel inte för Svensson.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Påminner om tidigare teknikgenombrott där vissa yrken försvann och protesterna från de som blev arbetslösa. Den tekniska utvecklingen kan/vill väl ingen stoppa? Många bilder i journalistiska sammanhang tas med enklare utrustning (tex. dumfåne), grejen är att en medioker bild ofta är bättre än ingen alls.

Fotografi berör båda hjärnhalvorna, där den vänstra i huvudsak hanterar teknik, logik och analys medan den högra är mer inriktad på kreativitet, intuition, känslor och konstnärligt skapande.
http://www.tordwall.se/HvsV.htm

Balansen mellan dessa varierar mellan olika individer, tekniknördarna i den vänstra och "konstnärerna" i den högra, typ.

Konstnärligt skapande fotografi handlar till viss del om "rätt" teknik men mer om saker som komposition, att se det andra inte ser, konstnärlig intuition och innovation. En förmåga som går att träna upp bla. genom att studera andra konstnärers verk + egna övningar, öppna sinnen och kritiskt tänkande.

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare nämst i tråden är nog den största anledningen till oro tillgängligheten till kameror. En dåligt bild är bättre än ingen alls, och med dagens telefoner blir det sällan en dålig (läs oanvändbar) bild. Detta är ju dock inte bara negativt, även om det i många fall är riktigt surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Det finns stor anledning till oro.
Idag så köper ju vilken Svenne Banan 🍌 som helst en bra kamera och tror de är proffs samma sekund som de packat upp den ur lådan.

Därför är det helt rätt att gallerier etc. bara visar bilder från fotografer med fotografisk utbildning.
Bästa sättet att sålla bort skräpet från alla amatörer.

Det finns ingen anledning till oro. Konstnärligt skapande handlar inte uteslutande om teknik, se mitt inlägg ovan. Många gallerier i fotografins historia har visat verk från konstnärer oavsett formell utbildning eller inte. Skräp eller inte, det handlar inte om utbildning eller teknik.

Gallerier frågar inte om du är amatör eller proffs. Det som möjligen kan vara intressant för gallerister är, utöver kvaliteten på dina verk, om och hur samt isf var du är publicerad tidigare.

Konsten är att som fotograf "göra sig ett namn", marknadsföra sig, "bli uppmärksammad" i media (egen hemsida, Facebook, Instagram mfl.). Därtill, givetvis, prestera intressanta bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Precis som tidigare nämst i tråden är nog den största anledningen till oro tillgängligheten till kameror.

Oro för VAD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Oro för VAD?

Ops, trodde de framgick ur sammanhanget. Jag menar i alla fall att vissa typer av yrkesfotografer inte längre behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Ops, trodde de framgick ur sammanhanget. Jag menar i alla fall att vissa typer av yrkesfotografer inte längre behövs.

Kan till viss del hålla med. Bakgrunden är väl att media idag inte kostar på sig att hålla sig med en stab av fast anställda fotografer vilket man hade innan internetrevolutionen och den digitala revolutionen.

Media vill ha bilder och struntar i vem eller hur de kommit till bara det är snabbt och billigt. Man betalar sällan extra för kvalitet.

Antingen kan man vara orolig för fotograferna som blir färre eller så kan man oroa sig över bristande kvalitet på bildmaterialet, delvis pga det förstnämnda. Eller både och.

Båda hamnar långt ner på min ångestlista, tror mänskligheten står inför större utmaningar.

Permalänk
Medlem

@izzie:

1. Detdär beror ju mycket på hur man är som person. Jag kan ägna hur mågna timmar som helst att kolla recensioner och bilder och... när jag ska köpa något. När jag sedan gjort mitt val kan jag i regel luta mig tillbaka och veta att det är det bästa för mig (som jag har råd med) som jag har köpt och jag vet att det är bra grejer. Då kan jag känna mig trygg med det även om det kommer en ny modell.
Tyvärr så känner jag ju igen det som du beskriver och det gäller inte bara kameror utan det är ju folk som byter TV oftare än jag byter kallingar osv. Oavsett om det handlar om kameror eller TV-apparater så handlar ju detta snarare om personer som har shopping som intresse och/eller någon som är alldeles för orolig för att polarna ska tycka att man är ute för att man har en teknikpryl som är äldre än 3 månader.
Tyvärr är ju det ju så att det ligger en del kameror på hyllorna hemma hos folk som aldrig ser dagens ljus för att man inte blev den proffsfotograf man tänkte bara för att man belånade huset och köpte en D5 med tillhörande "Holy Tinity". Fast då kanske inte inte fanns något intresse på riktigt från början?

Att ha bra/roliga prylar gör ju kanske dock att man tycker att det är roligare att fota och det kan ju aldrig vara dåligt. Så har man redan ett intresse tror jag inte att detta är så jättemycket ivägen.

2. Visst spelar det roll om utrustning är bra eller skit. För vissa bilder funkar en lomo men för andra behövs det "bra" grejer. Jag kan uppskatta att titta på bilder som är dåliga rent tekniskt, men det är inte den typ av bilder jag själv brukar/gillar att ta, så därför har jag skarpa objektiv och en kamera som ger bra bildkvalitet. Vill jag ha ett "smutsigt" resultat nån gång går mycket att göra i efterbehandligen, även om det kanske inte är "äkta" om man frågar en del.

3. Folk gillar vackra saker. Både att titta på i verkligheten, att fotografera och att titta på på bild. Inget konstigt. Jag tar själv mycket landskapsbilder och är kanske inte så fasligt kreativ eller nyskapande, men måste man vara det? Jag fotograferar för min egen skull, motiv som jag gillar och får då och då till bilder som jag gillar. Skulle någon annan gilla dem är det kul. De som inte gör det får scrolla man vidare.
Själv är jag sjukt trött på del som tar värdelösa bilder och lägger på någon blågrön toning eller crossprocess-filter för att folk ska tro att man är artsy eller "kan foto". Då scrollar jag vidare.
Så ja, jag håller med om att det är svårt att hitta goldkornen i allt brus, men det finns så mycket där ute så man kan nästan alltid hitta något man gillar.

4. Jag tycker, generellt, att gallerier är ett lite daterat koncept. Visst, det är en lite speciell känsla i att betrakta bilderna på riktigt fotopapper osv, men...
Så länge man inte tänker att man måste ställa ut på typ Fotografiska eller liknande är det dock inget som hindrar att man ställer ut sina bilder. Min far är "en glad amatör" och har ställt ut bilder flera gånger. Han har även fått sålt en och annan bild så att utställningen betalat sig och lite till.
Men visst, om du menar att "drömmen om fotografiska" skulle vara en drivkraft att utvecklas så är det ju nästan ouppnåligt och då kan en del tappa motivationen.

5. Man får ju definiera vad utveckling är åxå. Jag har enormt mycket lättare att nå de resultat jag vill ha idag och har en tydligare bild av hur jag vill återge/gestala något, dvs jag är mer träffsäker och har en betydligt större andel keepers så det har absolut skett en utveckling.
Tar jag bättre bilder idag? Ja, generellt tror jag det, men jag har en del bilder från förr som jag fortfarande hade varit väldigt nöjd med om jag tagit dem idag.
Om utveckling där emot är att ta en annan typ av bilder så har det inte hänt så förtvivlat mycket, även om jag nosar på lite annat då och då.

Som du märkte så kanske jag mer ifrågasatte de frågeställningar du hade snarare än svarade på dem, men för att summera det hela så tror jag inte att det finns någon egentlig oro. Yrkesfotografer, ffa pressfotografer, kommer att få det svårare och svårare att försörja sig på sitt fotograferande, men alla de som fotograferar för sitt eget nöje kommer att fortsätta göra det och eftersom fler exponeras för bilder och kanske blir inspirerade så kommer fler att vilja börja med foto.
Jämför med hur det var innan digitalkameran kom ner på en nivå så att "alla" hade råd med en. Då hade man en gammal instamatic som åkta fram när någon fyllde år och så tog man en (1) bild, för att filmen var så dyr.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad ditt inlägg har med fotografins framtid har att göra då jag bara ser att du rabblar upp en massa saker som har med internet att göra. Konst kommer finnas så länge den finns en marknad oavsett plattform. I annat fall är det konst "för eget bruk" men det verkar som du inte tycker sådant är väsentligt utan har snurrat in dig på likes och annat irrelevant som inte har med foto att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag förstår inte vad ditt inlägg har med fotografins framtid har att göra då jag bara ser att du rabblar upp en massa saker som har med internet att göra. Konst kommer finnas så länge den finns en marknad oavsett plattform. I annat fall är det konst "för eget bruk" men det verkar som du inte tycker sådant är väsentligt utan har snurrat in dig på likes och annat irrelevant som inte har med foto att göra.

Fast hur många bilder som tas idag når utanför internet? Min gissning är en försvinnande liten del. I mångt och mycket är det idag internet som är marknaden och därför relevant att diskutera.

Visst kan man ta bilder för eget bruk; mitt och säkerligen många andras syfte med fotografering är dock att visa upp ett ögonblick för andra så som det är tolkat i mina ögon. Typ. Men det är såklart en relevant poäng, som till slut hamnar i en snarast filosofisk diskussion om varför konst/fotografi existerar. En något pretentiös definition från min sida skulle väl isåfall vara att det existerar för att få människor att tänka och visualisera utanför den värld man själv upplever.

Nåväl, vill tacka alla hittills för en matnyttig diskussion! Återkommer med mer utförande svar en dag då inte ögonen blöder.