Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Kostnad för att dra in fiber?

Jag ska snart flytta in i en ny lägenhet. I den finns det fiber framdraget till fastigheten men hyresvärden har inte dragit in fiber till lägenheterna ännu. Dom menar på att det är en ekonomisk fråga. Jag tänkte kanske att man skulle erbjuda sig att betala en del av kostnaden. Så min fråga är nu: Hur brukar det på ett ungefär kosta att dra in fiber till en lägenhet om det redan är framdraget till fastigheten?

Tack på förhand och ha en bra dag!

Permalänk
Inaktiv

Det kan kosta ungefär vad som helst och det låter väldigt ovärt att bara dra till en lägenhet, de vill troligtvis dra alla samtidigt.

Om det ligger fiber fram till lägenheten kommer det behöva installeras utrustning för att omvandla det till internet, installeras router som ska konfigureras, det skall dras nätverkskabel till lägenheterna osv. Allt beror på vad som finns nu och vad som behöver göras.

Skulle säga att det kan kosta mellan 1000 och 100 000 kronor.

Ring din hyresvärd och hör med fiberföretaget för att få reda på vad som gäller. Troligtvis kan du inte göra något alls då arbetet är planerat.

Permalänk
Medlem

Om huset är fiberanslutet men inte har ett fiberjack i lägenheten så bruka normal pris vara mellan 1500 och 3000:- för jacket plus att det lokala statsnätet eller kommunen kommer och dra in det beror på vem som drar in jacket från själva box.

Utöver det så har du ju statsnätsavtal och fiberavtal utöver.

Däremot om fibern går utanför men inte ingrävt så bruka det kosta runt 1000:- metern med grävning om du inte känner någon som kan gräva gratis eller gör det själv.

Permalänk

Okej! Tack för svar!