Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

XFX Radeon RX 480 RS Triple X 8GB problem , skärmen slocknar

Permalänk

XFX Radeon RX 480 RS Triple X 8GB problem , skärmen slocknar

Köpte idag ett XFX Radeon RX 480 RS Triple X 8GB på Netonet https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra... , Har problem med att skärmen slocknar efter en stunds användning.

Första gången det hände var i ett youtube klipp. Andra gången när spotify spelade. Har inte hänt när jag spelar nångång. Testat GTA 5 högsta grafiken.
Första gången det hände så såg man liksom myrornas krig som när teven är utan sändning. Vid start av windows, det pågick några sekunder. har inte sett det vid de andra omstarterna. När skärmen slocknar hörs ljudet men det går inte få igång skärmen igen utan att starta om datorn. Det händer oftast när jag inte är vid datorn.

Vid installation av grafikkortet:
Tog bort de gamla drivrutinerna i lägg till ta bort program funktionen. Monterade nya kortet
installerade nya drivrutiner från amd:s hemsida till win 7 64 bit , finns bara en att välja.

har testat att installera om drivrutinerna en gång till , hjälpte inte.

Kan det vara läge för en reklamation eller är det något jag gjort fel, all kablage till kortet är inkopplat.
Nätagget är ett corsair 750 W.

Permalänk

Rekommenderar DDU vid avinstallering av drivrutiner
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Kan vara dålig kabel. "kvalitén" räcker just men inte alltid. Testa en annan kort och se om det hjälper.
Om det inte är problemet får man titta på grafikkortet eller monitorn. Problemet kan vara på var sin egna sida.
Jag har dålig skärm som gör det du beskriver(gammal som blivit sämre med åren). Men dålig kabel kan vara exakt samma problem. Mera raritet är ostabilt grafikkort men man får ju testa sig fram för att hitta källan.

Permalänk

jag har nu testat av avinstallera allt med guru3d programmet, fungerar inte det så byter jag tillbaks grafikkortet, om det funkar då borde det väl vara nya kortet som är fel

Permalänk
Medlem

Det är inte skärm släckaren som går in? ändra tiden så ser di om det är det "felet".

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Efter många men och om har jag kanske nu fått det att fungera.

Det verkar som om detta är ett vanligt problem med dessa kort , har provat olika drivrutiner ,senaste och äldre
men skärmen slocknade mitt i vanligt användande , aldrig i (krävande) spel

för två dagar sen installerade jag drivrutinen som var med grafikkortet på skiva och den har fungerat sen dess.
innan dess slocknade skärmen minst 7-8 ggr per dag.

synd bara att man nu inte vågar uppgradera kortet med nya drivrutiner.

jobbigt om det skulle börja krångla på nytt

Permalänk
Medlem

Idlestate volt, vissa kort är på gränsen när det går från idle till p-states och volten ska höjjas. Är på mobilen så svårt att hitta länk men den tråden slutade med att användaren började använda en andra skärm. Så fort han hade 2 skärmar inkopplade ökade idlevolt till 1v istället för 0.8v och problemet försvann. Antingen får amd göra en driver-wide ändring för att lösa problemet för de få som upplever det. Det kommer ha en effekt på deras power rating så den chansen är nog liten. Jag har liknande problem när jag närmar mig gränsen på överklockning på min nitro+.
I mitt googlande hittade jag liknande problem för nvidia 970 när dom landade på marknaden och vissa användare rapporterade att drivers löste problemet efter några månade. Iom powerstates och gpuboosts så finns alltid risken att en fördröjning av ström så den gamnar efter frekvensbump så kan det orsaka krasher, det är lite skamligt när det händer på ett nytt kort men det verkar som det är bios från tredjepart partners som levererar bordeline bios inställningar.

Kan vara ett alternativ om du inte har extra skärmar.
http://m.ebay.com/itm/HDMI-dummy-plug-4K-DDC-E-EDID-emulator-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan ju vara ett alternativ med en sån dummy.

Idag hände det igen skärmen gick inte att starta när jag kom tillbaks, har fungerat 6 dagar tills nu.

ska man reklamera eller köpa en dummy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Easy:

Kan ju vara ett alternativ med en sån dummy.

Idag hände det igen skärmen gick inte att starta när jag kom tillbaks, har fungerat 6 dagar tills nu.

ska man reklamera eller köpa en dummy.

En dummy hjälper bara OM det är samma problem. Om du kan låna en extra skärm över en dag och testa ifall problemet försvinner så skulle jag testat om en dummy fyller samma funktion. Andra sidan på myntet är ju att kortet du fått hem är på gränsen till xfx egna standard och det kan vara värt att byta ändå, för du som konsument ska inte behöva köpa en dummy eller vara tvingad till att köra flera skärmar för att det ska fungera. Reklamerar du så slipper du förhoppningsvis ha problemet igen

Permalänk
Medlem

Alternativ är om du har flera inkopplingar på din skärm att koppla in två på samma.

Idle-state besvär och liknande med dynamisk klockning har det alltid varit problem med i olika sträckning på flera generationer och modeller.

Hade ett 4670 1Gb jag använde med två skärmar på denna dator en tid tillbaka. Där klocka den sig för lågt att driva två skärmar samtidigt. Så man fick öka den lägsta klocken annars flimra och ryckte det på den ena skärmens bild när kortet gick i idle.
Liknande problem har man sett nästan varje generation någon klaga på.

Permalänk
Medlem

Har samma kort men känner inte igen problemet. Kör med en skärm, via DP. Provat olika kablar och anslutningsmöjligheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag använder dvi uttaget eftersom jag inte har hdmi på skärmen , kanske värt att testa hdmi kabel med dvi-hdmi adapter.
jag har redan mejlat netonnet om problemet. har inte fått nåt svar än (helg)

Permalänk
Medlem

Vill bara kolla snabbt, visst är det w7 64 bit du har samt att du inte har installerat msi afterburner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

@Bewise:

det stämmer

Permalänk

Efter ytterligare problem med att bilden frös ibland när jag spelade och till sist blåskärm
så åkte jag tillbaks till netonnet och lämnade in den.

När det ändå var jul och jag hade lite extra pengar så köpte jag ett Sapphire rx480 8 gb nitro istället.

Tro på f-n att det började med samma problem med detta kort. Att skärmen inte startar ibland när den gått
i viloläge, har inte upplevt några andra problem (än)

köpte en adapter dvi-hdmi så jag testade båda ugångarna när skärmen inte startat men ingen fungerade.

testat olika drivrutiner

En fråga , kan jag använda det andra pci express kontakten på moderkortet. kommer
något att bli annorlunda, har hört att det bara ska användas när man har två grafikkort.
men kan jag använda det för att testa om moderkortet skulle vara något problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Easy:

Efter ytterligare problem med att bilden frös ibland när jag spelade och till sist blåskärm
så åkte jag tillbaks till netonnet och lämnade in den.

När det ändå var jul och jag hade lite extra pengar så köpte jag ett Sapphire rx480 8 gb nitro istället.

Tro på f-n att det började med samma problem med detta kort. Att skärmen inte startar ibland när den gått
i viloläge, har inte upplevt några andra problem (än)

köpte en adapter dvi-hdmi så jag testade båda ugångarna när skärmen inte startat men ingen fungerade.

testat olika drivrutiner

En fråga , kan jag använda det andra pci express kontakten på moderkortet. kommer
något att bli annorlunda, har hört att det bara ska användas när man har två grafikkort.
men kan jag använda det för att testa om moderkortet skulle vara något problem med.

Kan inte svara på det eftersom jag inte har kunskapen om det men det verkar vara misstänksamt när två olika kort har samma problem, lite misstänksamt. Hoppas någon annan kan svara på problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Easy:

Efter ytterligare problem med att bilden frös ibland när jag spelade och till sist blåskärm
så åkte jag tillbaks till netonnet och lämnade in den.

När det ändå var jul och jag hade lite extra pengar så köpte jag ett Sapphire rx480 8 gb nitro istället.

Tro på f-n att det började med samma problem med detta kort. Att skärmen inte startar ibland när den gått
i viloläge, har inte upplevt några andra problem (än)

köpte en adapter dvi-hdmi så jag testade båda ugångarna när skärmen inte startat men ingen fungerade.

testat olika drivrutiner

En fråga , kan jag använda det andra pci express kontakten på moderkortet. kommer
något att bli annorlunda, har hört att det bara ska användas när man har två grafikkort.
men kan jag använda det för att testa om moderkortet skulle vara något problem med.

Vad kör du för övrig hårdvara undrar jag?
Från dina tidigare inlägg misstänker jag Core2-plattform?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi:

Processor AMD FX-8350 Black Edition CPU
Moderkort ASUS AM3+ 970 PRO GAMING/AURA
Minne HyperX Fury DDR3 1866MHz 16 GB Black
Nätagg Corsair 750 watt
Grafikkort Sapphire RX 480 nitro 8 gb
skärm 24 tum Benq G2420HDB

Allt utom nätagget och skärmen är nästan nya delar, kanske tre månader gamla, allt fungerade perfekt
innan grafikkortsbytet.

Jag håller på med ett test nu. Jag lånade en skärm på jobbet . En Acer S240HL , denna skärm har hdmi uttag
vilket min Benq inte har. Med Acer skärmen har problemet inte uppstått nån gång på två dagar. Förut
hände det typ hela tiden och jag har inte ändrat nånting förutom skärmbytet.

Det jag tänkt på innan är att Benq skärmen kunde högst köras i 59hz medans Acer skärmen går på 60hz
Kan det vara någon inställning eller drivrutin som behövs ändras, är ytterst tveksam att min Benq skärm gått
sönder i samband med grafikkortsbyte.

Jag tänkte köra med Acer skärmen ett par dagar till, sen byta tillbaks till gamla skärmen , se om den fortsätter
stänga av sig ,sen byta tillbaka till gamla grafikkortet Sapphire hd 7950 för att se om Benq skärmen funkar då.

Permalänk
Medlem

@Evil Easy:

Hmmm intressant, har läst om liknande problem att displayport och då vissa skärmar / grafikkort i kombination har svårt att återställa sig efter strömsparlägen som hibernate / sleep etc precis som du skriver, verkar vara ganska vanligt generellt. Har ingen liknande setup så har ingen direkt lösning på problemet som jag kan bekräfta funkar.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

ska forska lite mer.

Men snabb utvärdering med två skärmar.

Kör jag nyare skärmen Acer på hdmi så blir det inget problem

kör jag med båda skärmarna Acer på hdmi , Benq på DVI så fungerar båda skärmarna utan problem.

kör jag bara Benq ,så återkom felet direkt. skärmen startar inte efter viloläge.

I början av tråden skrev någon om en dummy så datorn tror det är två skärmar. kanske får köpa en sådan. eller nyare skärm

kanske ska testa acer skärmen på dvi uttaget och se hur det går

Permalänk

uppföljning:

Har nu köpt en HDMI dummy plug på ebay och använt den i två dagar.
verkar fungera , har inte upplevt några problem med att skärmen inte startar efter viloläge.

Men var kan problemet ligga.

Hade ju först XFX RX480 med detta problem plus blåskärm och att skärmen slocknade mitt i användning och nu Sapphire RX480 med problemet att skärmen inte vaknade efter viloläge

När jag använde en nyare skärm (Acer) så uppstod aldrig problemet. Bara med den äldre Benq skärmen.

alltså borde det vara Benq skärmen som inte är kompatibel på något vis med ett nyare grafikkort , eller kanske just dessa modeller

Permalänk
Medlem

jag har samma problem, skärmen vägrar starta efter viloläge , har en AOC g24pf skärm och en XFX RX 480 GTR.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk

@hajvan:

testat de som jag gjort i denna tråd?

Permalänk
Medlem

@Evil Easy:

Nej
jag var när på att beställa en hdmi dummy, nu verkar dock problemet vara borta.
Misstänker att det kommer dyka upp igen framöver, avvaktar med beställning till dess.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk

när jag ändå är inne på min gamla tråd och läser

kan jag nu tillägga att allt fungerat problemfritt med denna dummy , nu ett halvår efter.

om nu nån skulle få samma problem