Permalänk
Medlem

Min dotter vill bli en gaming "Youtuber"..

Är lite osäker på om jag lagt in detta på rätt ställe? Flytta gärna tråden annars.

Jag skulle behöva några tips. Min 11-åriga dotter vill gärna lägga ut det hon spelar på konsoll (Wii U/Switch) samt hennes kommentarer. På Dutuben. Hon behöver inte vara med på bild själv, men hon vill ha med sin röst.

Jag förmodar att jag behöver:

- Externt eller internt "capture card" av något slag som kan spela in via HDMI ifrån Wii U eller Switch till datorn.
Finns det någon billigare extern mojäng som kan göra detta via USB t.ex?

- Headset. Några tips/förslag? Jag förmodar att hon vill kunna höra sig själv samt spelets ljud samtidigt i hörlurarna.

Vad kan detta tänkas kosta? Går det att få något hyffsat för runt en tusenlapp möjligtvis?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@solemn: *tråd flyttad*

Jag tror den kan trivas bättre här

Jag kan inte svara på just capturekort-biten men för att spela in ljud brukar audacity vara bra och själv körde jag bandicam för att spela in bild.
OBS är också ett populärt verktyg som dessutom är gratis

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Vilket kul initiativ!

Innan jag skriver något mer så KAN dessa vara intressanta (Teknikmagasinet verkar ha någon REA):
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/kons...
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/kons...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Vilket kul initiativ!

Innan jag skriver något mer så KAN dessa vara intressanta (Teknikmagasinet verkar ha någon REA):
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/kons...
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/kons...

Möjligt dom fungerar ändå, men står inget om wii, bara Xbox och ps

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Möjligt dom fungerar ändå, men står inget om wii, bara Xbox och ps

Verkar vara både hdmi och komponent in på Roxion, så den borde fungera med både wii och switch.
edit: Samma gäller haupage.
Headset kan du ta vilket som egentligen, flesta har dock rätt rutten mic. Headsettet kopplas in i samma dator som spelar in från roxion.
Sen kör du exempelvis OBS (länk nedan), för att spela in lokalt eller streama till twitch/youtube/beam/etc
https://obsproject.com/

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen elBenko och pazu!

Permalänk
Medlem

@solemn: Kul att dottern har ett så roligt intresse!
Här finns tips hur du börjar streama switch/wii u.

http://www.techradar.com/how-to/how-to-stream-to-twitch-from-...

Rätt säker att man får streama switch, men har de även lyft på stream reglerna ang Wii U? De kanske dom har, men vet att man inte fick sända Nintendo spel på youtube åtminstone för några år sen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@solemn: Kul att dottern har ett så roligt intresse!
Här finns tips hur du börjar streama switch/wii u.

http://www.techradar.com/how-to/how-to-stream-to-twitch-from-...

Rätt säker att man får streama switch, men har de även lyft på stream reglerna ang Wii U? De kanske dom har, men vet att man inte fick sända Nintendo spel på youtube åtminstone för några år sen.

Just ja, hade helt glömt hur böliga nintendo är med sina grejer, värt att kolla upp om man får lägga upp på tuben först, så kontot inte blir spärrat

Permalänk
Medlem

@solemn: Min kompis hade jätte mycket problem med sitt capture card, om OBS är för krävande för datorn kan ni testa shadowplay(NVIDIA) eller gaming evolved(AMD). Dessa program använder grafikkortets inbyggda h.264 krets. Inte riktigt lika bra kvalitet men nästan ingen skillnad i prestanda från att inte spela in.

Jag hade själv problem med AMDs programvara men har än så länge inte testat shadowplay.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Blir att följa denna tråd då även min dotter gärna skulle vilja börja streama lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Är lite osäker på om jag lagt in detta på rätt ställe? Flytta gärna tråden annars.

Jag skulle behöva några tips. Min 11-åriga dotter vill gärna lägga ut det hon spelar på konsoll (Wii U/Switch) samt hennes kommentarer. På Dutuben. Hon behöver inte vara med på bild själv, men hon vill ha med sin röst.

Jag förmodar att jag behöver:

- Externt eller internt "capture card" av något slag som kan spela in via HDMI ifrån Wii U eller Switch till datorn.
Finns det någon billigare extern mojäng som kan göra detta via USB t.ex?

- Headset. Några tips/förslag? Jag förmodar att hon vill kunna höra sig själv samt spelets ljud samtidigt i hörlurarna.

Vad kan detta tänkas kosta? Går det att få något hyffsat för runt en tusenlapp möjligtvis?

Skrivet av gnestaff:

Blir att följa denna tråd då även min dotter gärna skulle vilja börja streama lite.

Vad är det för datorer ni ska stream/spela in på? Specs? Det är krävande att streama.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@solemn: Kul att dottern har ett så roligt intresse!
Här finns tips hur du börjar streama switch/wii u.

http://www.techradar.com/how-to/how-to-stream-to-twitch-from-...

Rätt säker att man får streama switch, men har de även lyft på stream reglerna ang Wii U? De kanske dom har, men vet att man inte fick sända Nintendo spel på youtube åtminstone för några år sen.

Det tänkte jag kolla upp, men tack för påminnelsen. Nu gäller det väl först och främst Minecraft och där verkar det ju inte finnas några hinder på Youtube direkt. Har även sett en hel del Zelda Breath of the Wild filmer med gameplay på Youtube så det verkar som att dom mjuknat lite på senare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Jag förmodar att hon vill kunna höra sig själv samt spelets ljud samtidigt i hörlurarna.

det där är bara en grej musiker gör för att kunna hålla nivån till spelningar. det är egentligen bara jobbigt och störande.

man kan ställa in en lämplig gain vid test och sen inte ha medhörning. om man är väldigt "dynamisk" i sina kommentarer kan det dock vara bra att satsa på en limiter och/eller kompressor också.

men först och främst, har du kollat att det är lämpligt alls? Youtube kanske har andra regler, men på tex Twitch hade detta inte gått för sig. och det finns skäl för det också tyvärr, just saying.. om du behöver skäl, mot.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Vad är det för datorer ni ska stream/spela in på? Specs? Det är krävande att streama.

Jag har en stationär HP-burk.
Inget grafikkort, men antar att det inte spelar någon roll om man använder externt som t.ex. Roxio-kortet.

16 GB RAM
SSD 128 GB + 500 GB HDD
i7-3770 Processor
320W Lite-On PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det där är bara en grej musiker gör för att kunna hålla nivån till spelningar. det är egentligen bara jobbigt och störande.

man kan ställa in en lämplig gain vid test och sen inte ha medhörning. om man är väldigt "dynamisk" i sina kommentarer kan det dock vara bra att satsa på en limiter och/eller kompressor också.

men först och främst, har du kollat att det är lämpligt alls? Youtube kanske har andra regler, men på tex Twitch hade detta inte gått för sig. och det finns skäl för det också tyvärr, just saying.. om du behöver skäl, mot.

Jag får väl undersöka detta. Kanske lägga till ett annat ljudspår istället för originalmusiken ifrån spelet? Vill ju inte Youtube plockar bort filmen för henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Kanske lägga till ett annat ljudspår istället för originalmusiken ifrån spelet? Vill ju inte Youtube plockar bort filmen för henne.

tror inte det är någon större fara det blir rättighetsproblem med originalspelmusiken, i varje fall inte för Nintendospel, får spelet visas räknas nog även musiken in. (GTA och liknande som har en massa licensmusik kan säkert vara väldigt annorlunda dock) då är det nog snarare som en del är inne på här att hela spelet ryker ändå.

att spela upp annan "egen" musik över spelet brukar så gott som alltid helt stänga av ljudet på Twitch iaf. detta gäller alltså arkiverade tidigare spelningar, det görs inte direkt under strömmen där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@solemn: Oavsett om ljuspåret har copyright tar YouTube inte bort videoklippet, utan stänger bara av reklam för klippet = inga pengar.

Alltså är det ingen fara med videorna, det värsta som kan hända är att hon inte kan tjäna pengar på dem.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@theo0019: OBS använder samma krets som ShadowPlay och Raptr nuförtiden, så det ska inte spela någon roll.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@theo0019: OBS använder samma krets som ShadowPlay och Raptr nuförtiden, så det ska inte spela någon roll.

Jasså på det viset, när fixade de det? Någon inställning kanske? För förra gången jag testade så hade jag det åtminstone inte aktiverat.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019: Vet ej. Detta var 2014 som jag kunde spela in med OBS utan att det påverkade min FPS.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@solemn: Min avkomma är yngre än din men det pratas självklart om videos på youtube och att kompisar har konton där de laddat upp videos.
Jag har pratat med min om att det är åldergräns på YouTube, 13 år om jag inte missminner mig.
Hur går era diskussioner angående detta?

https://support.google.com/youtube/answer/2802272?hl=sv
https://support.google.com/accounts/answer/1350409?hl=sv

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Jasså på det viset, när fixade de det? Någon inställning kanske? För förra gången jag testade så hade jag det åtminstone inte aktiverat.

saxat från obs webbsida:

Select a Hardware Encoder if available (only if you use a different preset than "same as stream" and if a Hardware Encoder is available)[QuickSync, NVENC or AMD VCE]

Encoder option will not show up until you select a recording quality other than Same as stream

Räcker man har ett hyfsat grafikkort, eller en intel cpu med igpu, och i OPs fall så ska spelen främst liras på konsol, så cpu:n kommer användas till enbart encoding, och i 1080p, mao. en maskin från tidigt 2000-tal borde klara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

saxat från obs webbsida:

Select a Hardware Encoder if available (only if you use a different preset than "same as stream" and if a Hardware Encoder is available)[QuickSync, NVENC or AMD VCE]

Encoder option will not show up until you select a recording quality other than Same as stream

Räcker man har ett hyfsat grafikkort, eller en intel cpu med igpu, och i OPs fall så ska spelen främst liras på konsol, så cpu:n kommer användas till enbart encoding, och i 1080p, mao. en maskin från tidigt 2000-tal borde klara det

hm, då hade jag missat det. Tack!

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Roxiokortet fungerar såvitt jag vet inte med OBS utan bara med sin egen mjukvara som jag har för mig bara finns till Windows. Roxio har krånglat till det och följer inte standarder för videofångstenheter, därav att man tvingas använda deras egen mjukvara.
Det ska också nämnas att Wii U och Switch i vissa fall (vissa systemmenyer och även vissa spel) kan slå på HDCP-kryptering över HDMI-länken, men vad jag förstått ska det vara avslaget för nästan alla spel.
HDCP kommer förhindra dig från att fånga videosignalen. Det går visserligen att få bort med hjälp av vissa HDMI-splitters, men dom flesta splitters är inte gjorda för det.

Med Wii U har du även möjlighet att spela in över komponent vilket undviker alla problem som HDMI dras med (HDCP). Bildkvalitén blir i princip den samma då även komponentkablarna kan ge dig 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Roxiokortet fungerar såvitt jag vet inte med OBS utan bara med sin egen mjukvara som jag har för mig bara finns till Windows. Roxio har krånglat till det och följer inte standarder för videofångstenheter, därav att man tvingas använda deras egen mjukvara.
Det ska också nämnas att Wii U och Switch i vissa fall (vissa systemmenyer och även vissa spel) kan slå på HDCP-kryptering över HDMI-länken, men vad jag förstått ska det vara avslaget för nästan alla spel.
HDCP kommer förhindra dig från att fånga videosignalen. Det går visserligen att få bort med hjälp av vissa HDMI-splitters, men dom flesta splitters är inte gjorda för det.

Med Wii U har du även möjlighet att spela in över komponent vilket undviker alla problem som HDMI dras med (HDCP). Bildkvalitén blir i princip den samma då även komponentkablarna kan ge dig 1080p.

Det är ju lite surt att den är låst till en viss mjukvara.. nu är det Minecraft på Wii U (och längre fram på Switch) som är aktuellt. Kanske även Zelda Breath of the Wild och kommande Switch-spel. Det beror väl på hur sugen hon är på att fortsätta med detta.

Jag får väl kika på några olika kort och jämföra för- och nackdelar.

Det viktigaste är egentligen att det ska vara så enkel mjukvara som möjligt. Så att en 11-åring kan lära sig att behärska det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@solemn: Min avkomma är yngre än din men det pratas självklart om videos på youtube och att kompisar har konton där de laddat upp videos.
Jag har pratat med min om att det är åldergräns på YouTube, 13 år om jag inte missminner mig.
Hur går era diskussioner angående detta?

https://support.google.com/youtube/answer/2802272?hl=sv
https://support.google.com/accounts/answer/1350409?hl=sv

Jag eller hennes mamma kommer att stå för Youtube-kontot. Jag tycker att 11 år är en helt acceptabel ålder för att skapa och lägga upp filmer på nätet. Det är ju kul! Tänk om man själv hade haft den möjligheten i hennes ålder

Reklamen ska stängas av dock. Inte intresserad av att tjäna pengar på mina barn.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att använda AMD's hardwareencoder. Shadowplay är bättre men x264 är överlägset om du har CPU-kraften. Min 2500K klarar av att streama World of Tanks med x264, setting "very fast", 1080p/30 och vsync på för att lätta lite på trycket. Så det krävs ingen monster CPU men kvalitén blir mycket bättre. Du slipper blockigheten som hårdvarulösningarna ger vid rörelser.

OBS är rätt så krångligt i början. Tar ett litet tag att hitta alla settings man ska ha och konfigurera det optimalt. Men när du väl lagt in scener och källor (scenes/sources) och ställt in ljudnivåerna så det låter bra så sköter det sig själv.

Sen är (Windows) Movie Maker ett bra nybörjarprogram för lite lättare redigering. Enkelt att t.ex. lägga till ett intro i början o.s.v.

Jag skulle dock hålla min 11-åriga dotter borta från all livestreaming. Youtube kan man dock som förälder hålla koll på och ta bort eller stänga av kommentarer o.s.v. så det ser jag inte som något problem. Dessutom roligt att göra något sånt här tillsammans!

Har du redan hörlurar så kan du komplettera dom med en ModMic. Kostar som ett headset men bättre ljudkvalité på micken än dom flesta headsets så det är värt det om du har några hörlurar utan mick redan. Dock får man leva med två kablar så lite jobb krävs för att det ska bli bekvämt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3191586

Finns ju riktiga mickar som är bra och billiga också men dom kräver oftast ett mickinterface så det kanske är något för framtiden, när hon har 100t följare och blivit lite äldre.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag skulle inte rekommendera att använda AMD's hardwareencoder. Shadowplay är bättre men x264 är överlägset om du har CPU-kraften. Min 2500K klarar av att streama World of Tanks med x264, setting "very fast", 1080p/30 och vsync på för att lätta lite på trycket. Så det krävs ingen monster CPU men kvalitén blir mycket bättre. Du slipper blockigheten som hårdvarulösningarna ger vid rörelser.

OBS är rätt så krångligt i början. Tar ett litet tag att hitta alla settings man ska ha och konfigurera det optimalt. Men när du väl lagt in scener och källor (scenes/sources) och ställt in ljudnivåerna så det låter bra så sköter det sig själv.

Sen är (Windows) Movie Maker ett bra nybörjarprogram för lite lättare redigering. Enkelt att t.ex. lägga till ett intro i början o.s.v.

Jag skulle dock hålla min 11-åriga dotter borta från all livestreaming. Youtube kan man dock som förälder hålla koll på och ta bort eller stänga av kommentarer o.s.v. så det ser jag inte som något problem. Dessutom roligt att göra något sånt här tillsammans!

Har du redan hörlurar så kan du komplettera dom med en ModMic. Kostar som ett headset men bättre ljudkvalité på micken än dom flesta headsets så det är värt det om du har några hörlurar utan mick redan. Dock får man leva med två kablar så lite jobb krävs för att det ska bli bekvämt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3191586

Finns ju riktiga mickar som är bra och billiga också men dom kräver oftast ett mickinterface så det kanske är något för framtiden, när hon har 100t följare och blivit lite äldre.

Tack för svaret! Jag lutar åt Roxio-kortet som det tipsades om tidigare här i tråden. Det blir nog att testa sig fram helt enkelt.
Det optimala vore en produkt/mjukvara som sköter det mesta åt henne. Så att hon kan spela in, sen redigera ihop det hon vill ha och ladda upp filmen på Youtube-kontot. Hjälper till i början men hon vill nog helst klara av det själv.

Nej, livestreaming vill jag inte hellre att hon pysslar med. Funderar också på att stänga av kommentarerna på Youtube, iallafall till en början. Hon är en känslig tjej och nätet är ju som enda stor jävla hög med efterblivna rövhål....

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Det är ju lite surt att den är låst till en viss mjukvara.. nu är det Minecraft på Wii U (och längre fram på Switch) som är aktuellt. Kanske även Zelda Breath of the Wild och kommande Switch-spel. Det beror väl på hur sugen hon är på att fortsätta med detta.

Jag får väl kika på några olika kort och jämföra för- och nackdelar.

Det viktigaste är egentligen att det ska vara så enkel mjukvara som möjligt. Så att en 11-åring kan lära sig att behärska det.

Jag kan iallafall intyga att mjukvaran är väldigt enkel. Finns inte många alternativ att ställa in, sen är det bara en-två knapptryck för att få igång en inspelning eller streaming.