Söker lite bra tips för windows 10 användare

Permalänk
Medlem

Söker lite bra tips för windows 10 användare

Har redan skriv upp lite kortkommando och hur gör sin egen meny upplägg samt hur man ska dra musen med fönster för att få dom hel, kvarts eller del av skärmen.

Men vad mer finns det.
Tipsen ska inte vänder sig till avancerade användare utan "vanliga" som använder Windows 10 i sitt dagliga arbete.
Tips som gör det snabbare och bättre att använda datorn.

Permalänk
Medlem

Det finns mörkt tema om man vill vara snäll mot ögonen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
Testar det nu

Permalänk
Medlem

Ska man inte kunna söka alla program genom att skriva det man söker efter i sökfunktionen? När jag skriver typ steam eller battlenet, så dyker bara ointressanta filer upp som kanske ligger i samma mapp. Men jag vill hitta självaste programmet. Går detta att lösa på nåt sätt? Isåfall hur?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av coffe09:

Ska man inte kunna söka alla program genom att skriva det man söker efter i sökfunktionen? När jag skriver typ steam eller battlenet, så dyker bara ointressanta filer upp som kanske ligger i samma mapp. Men jag vill hitta självaste programmet. Går detta att lösa på nåt sätt? Isåfall hur?

Låter som ett register-fel.

Du kan alltid testa att köra CCleaner och se om det fixar till problemet, för du ska kunna söka på programmet (om det är installerat, samt ligger under Programs i Control Panel eller under Apps i Windows Settings).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Låter som ett register-fel.

Du kan alltid testa att köra CCleaner och se om det fixar till problemet, för du ska kunna söka på programmet (om det är installerat, samt ligger under Programs i Control Panel eller under Apps i Windows Settings).

Finns de nåt annat jag kan göra för att fixa detta. Har kört både run cleaner och analyze, ingen skillnad alls....

Permalänk
Medlem

Vilka kortkommandon har du med?

Win+D för att minimera alla fönster är hutlöst användbart, men ej heller nåt nytt för Win 10.

Win+L för att låsa skärmen har du säkerligen redan med?

Är det maskiner med Creators Update kan win+shift+s för att ta ett urklipp med screen snippet också vara guld för många användare.

Permalänk
Medlem

@coffe09: de roliga är att jag kan hitta spotify efter att jag kört CC, men inget annat typ. ska jag behlva formatera för att de ska fungera?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Shift + Win + Enter för att köra UWP-appar (däribland Edge) i fullskärmsläge.
Hade dock önskat mig en snabbknapp för detta i Edge, då jag mest använder pekskärm.

Permalänk

Bra hemsida

@TheCazz: Kolla på den här hemsidan. En massa kortkommandon till Windows och allt möjligt:

www.surfa.de

På Windows-sidan finns det allmänna kommandon och på Windows 10-sidan de som bara gäller för Win 10.